Miten niin avioeron sattuessa kaikki ei mene puoliksi?
Mä olen käsittänyt lukemistani lakijutuista, että kun avioparille tulee ero, niin omaisuus menee puoliksi.
Meillä on kaikki miehen nimissä. Se on selittynyt sillä, että kun asutaan maalla, pitkä matka jokapaikkaan ja pienet lapset. On ollut paljon helpompaa, kun on tarvittu vain yhden allekirjoitus asioiden hoissa ja olen kuvitellut avioliiton takaavan sen, että JOS ero tulee, niin mä saan tasapuolisesti oman osuuteni.
Antakaa nyt hyvät ihmiset virallista linkkiä, jos tuo ei pidäkään paikkaansa.
Kommentit (31)
Jos kaikki omaisuus on miehen nimissä, mies eron tultua päättää missä muodossa tasingon jakaa.
kiinteistön (tontin) jolla kotinne on omistaa koko höskän (tontin + talon) vaikka kuinka olisi puoliksi maksettu. Saa myös yksin päättää myynnistä ja siitä mihin ne rahat sitten käytetään ja varmaan on vahvoilla erossakin. AINA molempien nimet papereihin!!!!! Riippumatta siitä kuka laskujen maksut tms asiat hoitaa!!
Ei mene noin.Jos olette menneet ns.vanhan avioliittolain aikana naimisiin niin silloin kaikki jaetaan puoliksi.Jos taas uuden niin se kenen nimissä on mitäkin on sen.Jos miehesi haluaa erota niin hän voi heittää sut ulos milloin vain.Mieti tarkkaan jos avioehtoa meinaatte vielä väsätä.Tarkista lakimieheltä!
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki omaisuus on miehen nimissä, mies eron tultua päättää missä muodossa tasingon jakaa.
kiinteistön (tontin) jolla kotinne on omistaa koko höskän (tontin + talon) vaikka kuinka olisi puoliksi maksettu. Saa myös yksin päättää myynnistä ja siitä mihin ne rahat sitten käytetään ja varmaan on vahvoilla erossakin. AINA molempien nimet papereihin!!!!! Riippumatta siitä kuka laskujen maksut tms asiat hoitaa!!
Höpön löpön, perheen yhteistä kotia ei voi ilman toisen suostumusta myydä avioliiton aikana. Lisäksi aiempien kirjoittajien velkajuttuihin kommenttina, että kyllä sillä on väliä milloin velka on otettu ja mitä varten. Jos miehen katsottaisiin tahallaan hukanneen omaisuutta, voidaan nettovarallisuus laskea siten, kuin hukkaamista ei olisi tapahtunut.
Jos ei ole avioehtoa niin puoliksi menee, jos olette naimisissa. Jos mies on jonkun saanut perintönä, ja perinnössä on ehto että avio-oikeus ei koske tätä omaisuutta, niin sitä ei sitten lasketa pottiin vaan on miehen.
Kaksi eroa läpikäynnyt kirjoitti:
Ei mene noin.Jos olette menneet ns.vanhan avioliittolain aikana naimisiin niin silloin kaikki jaetaan puoliksi.Jos taas uuden niin se kenen nimissä on mitäkin on sen.Jos miehesi haluaa erota niin hän voi heittää sut ulos milloin vain.Mieti tarkkaan jos avioehtoa meinaatte vielä väsätä.Tarkista lakimieheltä!
Missä kohtaa avioliittolakia on tuo kommentti, että omissa nimissään olevan omaisuuden saa pitää?
Vierailija kirjoitti:
Kaksi eroa läpikäynnyt kirjoitti:
Missä kohtaa avioliittolakia on tuo kommentti, että omissa nimissään olevan omaisuuden saa pitää?
En jaksa googlata pykälää, mutta asia on näin, pidät sen minkä omistat. MUTTA se ei tarkoita, etteikö varakkaampi maksaisi tasinkoa vähemmän omistavalle puolisolle niin, että molempien nettovarallisuus on lopuksi tasan. Tasingon maksaja sitten päättää maksaako sen rahana vai siirtääkö omissa nimissään olevaa omaisuuttaa toiselle puolisolle. Tuo kommentti taas vanhasta ja uudesta avioliittolaista on puppua.
Vierailija kirjoitti:
niin kyllä se omaisuus taitaa mennä puoliksi eron sattuessa. Näin olen ymmärtänyt minäkin.
Lasketaan omaisuuksien arvot kummaltakin, se jolla on enemn maksaa tasinkoa. Eli mitään sellaista mikä on toisen nimissä toinen ei välttämättä saa, mutta jonkin rahallisen korvauksen toki.
Miksi te solmitte juridisia sopimuksia (esimerkiksi avioliiton) ottamatta ensin selvää sopimuksen sisällöstä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta niissähän ei voi määrätä Suomessa jotain esim. perinnöttömäksi. On olemassa määrät ja järjestys kenelle mitä menee perinnöstä.
...
Keitä perinnöstä voi sulkea ulos? Ja voiko sitä ohjata?
Jos avioliitto silti erossa jakaa: ellei ole tehty avioehtoa jossa se sukutila rajataan omalle itselleen ja tämän ehdonhan voi tehdä myös avioliiton aikana.Itse asiassa, Veronmaksaja-lehdessä oli juuri tästä juttu, että perinnöttömäksikin voi jättää, vastoin yleistä luuloa. Ei tosin helposti, eikä ilman hyviä perusteita. Esim. epäilyttävä elämäntapa tmv. oli muistaakseni mahdollinen syy. Ihan huvikseen ei siis onnistu, mutta joissain erikoistapauksissa voi näin käydäkin.
Tilanne taisi hieman muuttua viime kesänä perimisen kannalta. Itse ulkosuomalaisena tiedostan asian hyvin. Tosin asiasta oli puhetta silloin että laki muuttuu. Aikaisemmin oli kiinteän omaisuuden suhteen niin, että noudatettiin sen EU-maan perintölakeja, jossa omaisuus sijaitsi. Nykyään noudatetaan sen maan lakeja, jossa perittävä on enimmäkseen asunut, eli mikä on hänen kotipaikkansa.
Tunnen monia eläkeläispariskuntia täältä Virosta ja tiedän moninkertaisen määrän.
Ja heidän perinnönjakonsa menee nyt Suomessakin sijaitsevan omaisuuden osalta Viron lakien mukaisesti.
Virossa ei ole olemassa mitään typeriä suojaosuuksia, omaisuutensa voi jättää kenelle hyvänsä, myöskään perintöveroa ei ole sai omaisuuden sitten kuka tahansa.
Tosin perintöveron kai suomalainen perijä joutuu kai maksamaan Suomeen, eikös Nallenkin koko poppoo asu nyt Ruotsissa.
Sitä vain, että nykyään Suomessa ei välttämättä sovelleta perintöasioissa Suomen lakia, jos perittävä asuu muussa EU-maassa.
Siis ositushan ei mene siten, että avioeron jälkeen kaikki omaisuus on puoliksi esim. talo, auto, kesämökki on kaikki yhteisiä. Se omaisuus on sen kenen nimissä ne on esim. ap:n tapauksessa mies omistaa kaiken. Jos ero tulee niin virallisesti arvioidaan omaisuuden hinta ja omistaja päättää miten aikoo osituksen tehdä eli maksaako rahalla vai siirtyykö asunto puolisolle ja itse pitää auton ja kesämökin. Myös irtamistosta se päättää kenen pankkikortilla on sohvakalustot ym. hankittu. Se ottaa parhaat, joka on ne maksanut.
Myös lahjakirjassa voidaan sulkea lahjoitettu omaisuus avio-oikeuden ulkopuolelle.