Ensimmäistä MÖKKIÄ ostamassa!
Olemme ostamassa ensimmäistä kertaa omaa mökkiä.
Kaikki neuvot ovat tervetulleita! Myös kaikki maksut, mitä tulee huomioida tai ihan mitä tahansa muuta tulee mieleen.
Kommentit (62)
Kiinteistövero nyt ainakin. Sähköt ja vesi maksu. Eipä mun mökistä muuta maksua tule. Vien roskat kaupunki roskiin mökiltä. Peräkärry kannattaa hommata tavaroiden kuskaamiseen.. Mulla on yksinkertainen mökki jossa yks makkari, keittiö , olohuone ja sauna. 55 neliöitä.
Maksuja, mitä meillä menee: sähkö, tiemaksu, jätemaksu, kiinteistövero. Sitten tietenkin kaikki remontit ja kunnostukset. Ja mökille kulkemisen kulut.
Minusta tärkeitä asioita:
- Tarpeeksi iso tontti. Oma metsä ympärillä; eipä parturoi naapuri puita vierestä. Saat myös halot omasta metsästä.
- puhdas vesi ja mudaton ranta. Mukava uida ja vettä voi käyttää jopa juotavaksi asti.
- rauhallinen naapurusto. Kannattaa kysellä naapureilta (jos mahdollista). Vuokralomamökki vieressä (tai vastarannalla!) vie nopeasti lomafiilikset.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistövero nyt ainakin. Sähköt ja vesi maksu. Eipä mun mökistä muuta maksua tule. Vien roskat kaupunki roskiin mökiltä. Peräkärry kannattaa hommata tavaroiden kuskaamiseen.. Mulla on yksinkertainen mökki jossa yks makkari, keittiö , olohuone ja sauna. 55 neliöitä.
Missä kunnassa sallitaan roskien vieminen mökiltä kaupunkiroskikseen? Tuo ei kyllä ole normi.
Jos voi ja on varaa valita niin kannattaa kiinnittää huomiota piha-alueen helppohoitoisuuteen.
Neuvoni on: ÄLÄ OSTA MÖKKIÄ! ÄLÄ IKINÄ OSTA MÖKKIÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnassa sallitaan roskien vieminen mökiltä kaupunkiroskikseen? Tuo ei kyllä ole normi.
Luuletko, että joku siellä metsässä kyttää, mihin roskat päätyvät?
Oston yhteydessä kannattaa sopia että olette ensin vuoden vuokralle ja teette ostopäätöksen vasta sitten.
Työleiri se on ja ainainen murhe. Onko myrsky katkonut puita, onko kaikki kunnossa, pihan siivous jne. Ja kallista.
Kokemusta on
Sopivia töllejä kannattaa kurkkia aina silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Oston yhteydessä kannattaa sopia että olette ensin vuoden vuokralle ja teette ostopäätöksen vasta sitten.
Ei taida kovin moni myyjä tuohon diiliin suostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, luuletko että ihmiset kyselee jotain lupia?😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että joku siellä metsässä kyttää, mihin roskat päätyvät?
Ei kyttää, mutta maksulta ei silti välty. Jokaisen kiinteistönomistajan kuuluu maksaa jätemaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnassa on roskapoliisi joka mökillä kyttäämässä?
Vierailija kirjoitti:
Työleiri se on ja ainainen murhe. Onko myrsky katkonut puita, onko kaikki kunnossa, pihan siivous jne. Ja kallista.
Kokemusta on
Enemmän on meillä ainakin iloa kuin murhetta. Mökki on ihana näin kesällä.
Ryöstämässä tulevista sukupolvilta mökkiä vai? Rannat viet kaikki ja rahaakaan et käytä. Helppohan se nyt on mökki ostaa vrt tulevaisuudessa. Suhteilla saat kuitenkin niin kuin työpaikkasikin.
Vai miten se oikeen meni...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kovin moni myyjä tuohon diiliin suostua.
Mulle riitti se yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnassa on roskapoliisi joka mökillä kyttäämässä?
Jätemaksu menee ulosottoon jos ei maksa, vei roskat mihin hyvänsä.
Mieti itsellesi tärkeät asiat, äläkä välitä muiden mielipiteistä.
Minusta tärkeitä:
Sijainti lähellä. Jos bensan hinta kaksinkertaistuu, tai tulee sairauksia ym, mökille on silti käyttöä.
Rauhallinen sijainti. Jotkut mökit ovat kuin rivitaloja rinta rinnan. Joku tykkää, minulle omassa rauhassa olo esim koirien kanssa on kivempaa.
Oma ranta. Minulle ehdoton, ei kaikille.
Riittävän hyväkuntoiset tilat. Ei heti valtavaa remonttia. Vesi ei välttämätön, siitä tulee omat murheensa esim pakkastalvina. Sähkö kyllä helpottaa elämää.
Ilmansuunta on joillekin tärkeää, minulle ei. Kun tontti on avara, aurinko paistaa vaikka ranta ei olisi etelään.
Iso järvi on toisille tärkeää. Itse olen tykännyt pienestä. Ei liikaa ohikulkuliikennettä veden puolella, ja itse en ole veneilijä.
Mutta nämä on asioita, joita on mietittävä itse.
Toimiva netti on hyvä tarkistaa, toki ottakaa vaikka starlink jos nettiä ei ole.
Tiemaksu, kiinteistövero , jätemaksu ja sähköt, siinä pakolliset maksut. Muuta toki tulee jatkuvasti, kun on mieleinen paikka jonne tehdään asioita.
Mieti, mikä sinulle on tärkeää, jos kaikkea ei voi saada. Sijainti vai mökin kunto? Jos ranta - iso vai pieni vesistö? Oma rauha vai lähellä palveluita? Samalla rahalla saa hyvin monenlaista, kannattaa käydä katsomassa useita kohteita.