Voiko työpaikka kieltätytyä etten saisi tehdä 50% työaikaa?
Haluaisin siis palata äitiyslomalta töihin niin, että tekisin 50% työaikaa ja töitä vain perjantai iltoja sekä viikonloppuja. Tällöin ei tarvitsisi lasta laittaa hoitoon ollenkaan, vaan minä hoitaisin viikot ja mies viikonloput.
Mutta voiko työnantaja kieltäytyä tällaisesta vaihtoehdosta? Voiko se määrätä, että jos teen 50% työaikaa niin minun pitäisi muinakin päivinä olla töissä? Tai etten ylipäänsä saisi tehdä 50%?
Kommentit (10)
jos työsuhde on jatkunut yli puoli vuotta. Se, miten osittainen hoitovapaa järjestetään, on sopimuksellinen kysymys. Loppujen lopuksi työnantaja saa määrätä päivät ja ajat, jolloin olet töissä.
http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084946MH?OpenDocument
ihan poikkeustapauksissa mutta työnantaja saa määritellä MITEN se osittainen toteutetaan.
Haluaisin siis palata äitiyslomalta töihin niin, että tekisin 50% työaikaa ja töitä vain perjantai iltoja sekä viikonloppuja. Tällöin ei tarvitsisi lasta laittaa hoitoon ollenkaan, vaan minä hoitaisin viikot ja mies viikonloput.
Mutta voiko työnantaja kieltäytyä tällaisesta vaihtoehdosta? Voiko se määrätä, että jos teen 50% työaikaa niin minun pitäisi muinakin päivinä olla töissä? Tai etten ylipäänsä saisi tehdä 50%?
mitäpäs siitä tulisi, jos jokainen työntekijä itse sanilisi mitä vuoroja tekee ja mitä ei ???
laki ei velvoita työnantajaa antamaan sinua tehdä 50% työtä, toki lyhennettyä viikos voi tehdä jos suostuvat.
ja lyhennettyä viikoa on oikeus tehdä sit noin 30h7viikko
mutta silloinkaan et voi sanella itse vuorojasi!
muutoinhan kaikki tekisivät noin ; )
itse ratkaisin tuon tekemällä keikkoja, olen siis sh, ja kysyntä kova
joten tein keikkaa silloin, kun se minulle sopi, ja hyvin tienasin
jopa enemmän vähemmällä työllä, kuin et olisin tehnyt täyttä päivää omalla osastolla ja rahdannut lapsen hoitoon ja maksanut siitä sen täydet n 240e /kk
eli mieti tota vaihtoehtoehtoa.
siis hoitoalalla töissä ja teen nykyisinkin yleensä aina viikonloput töitä ja arkisin on sitten kaksi vapaata. Äitiysloman jälkeen haluaisin tehdä samaan malliin, mutta arkisin olisikin 4 vapaata.
Meillä on töissä muitakin 50% työaikaa tekeviä, mutta he tekevät yleensä viikko töitä, viikko vapaata systeemillä.
ap
työnataja voi kieltäytyä siitä perustellusta syystä mutta yllensä ei, ja jos ta ei halua sopia työajan lyhennyksestä on työaika tällöin 6 tuntia päivässä.
töissä vanhustyössä ja muutenkin on vaikeaa saada työntekijöitä, joten luulisi työpaikan haluavan edes minun sen pe-su työpanokseni.
Jos ei tämä onnistu niin sitten tosiaan harkitsen tuota, että teen vastaavat vuorot muualle keikkatöinä.
ap
töissä vanhustyössä ja muutenkin on vaikeaa saada työntekijöitä, joten luulisi työpaikan haluavan edes minun sen pe-su työpanokseni.
Jos ei tämä onnistu niin sitten tosiaan harkitsen tuota, että teen vastaavat vuorot muualle keikkatöinä.
ap
enhän minä sitä tiedä silti vaikka työntekijöistä on pulaa, että onnistuuko se sitten niin, että minä tekisin vain pe-su töitä vai tuleeko siinä joku juridinen tms. ongelma sitten vastaan.
Kyllähän sitä voisi muuallakin keikkailla, mutta jotenkin se olisi paljon helpompaa mennä sinne omalle tutulle työpaikalle eikä tarvitsisi aina opetella uutta paikkaa. Ja sitten vielä tietäisi vuoronsa etukäteen eikä niin, että jostain aina soitettaisiin la aamulla klo 7 töihin.
ap
enhän minä sitä tiedä silti vaikka työntekijöistä on pulaa, että onnistuuko se sitten niin, että minä tekisin vain pe-su töitä vai tuleeko siinä joku juridinen tms. ongelma sitten vastaan.
Kyllähän sitä voisi muuallakin keikkailla, mutta jotenkin se olisi paljon helpompaa mennä sinne omalle tutulle työpaikalle eikä tarvitsisi aina opetella uutta paikkaa. Ja sitten vielä tietäisi vuoronsa etukäteen eikä niin, että jostain aina soitettaisiin la aamulla klo 7 töihin.
ap
lähinnähän se on miten sun työkaverit suhtautuu? sustuvatko et sä teet vaan viikonloput?
meillä ainakin on monia, jotka haluu tehdä just samasta syystä viikonloppuja, et ei tartte lasten olla hoidossa.
'toiset taa kerää rahaa pyhätöillä...
eli ei ole oikein heitä kohtaan, että yks saa kaikki ´parhaat vuorot`
no, toisaalla löytyy työntekijöitä, jotka haluaa vaan säännöllisä arki vuoroja : )
eli asia selviää soittamaal omalle osastoolle ja omalle oh:lle
Ei meilä ainakaan onnistuisi, että joku tekee vain viikonloppuja, kun muut tekee virja-aikaa =)
Toisekseen, miellä ei ole sellaisia töitö, että 50% työaika riittäisi.