Että mä vihaan tota pleikkaria!
Äskön sain taas kerran taistella miehen kanssa asiasta. Tilanne meni näin. Isommat lapset halusivat pelata tietokoneella (viimeksi ovat pelaneet n.2kk sitten, joten sen heille soin)ja se tietysti kiinnosti 1vuotiasta, joka kiipesi koko ajan koneelle häiritsemään. Eli pikkuista oli pakko pitää sylissä ja koittaa saada viihdytettyä. Istuttiin nojatuoliin ja sanoin miehelle etten kyllä halua siinä samalla katsoa hänen pelaamistaan vaan pyysin saada telkkarin päälle, uutiset oli juuri alkamassa. Mies kiukustuu kun "hän ei koskaan saa pelata rauhassa" (eilenkin pelasi AINAKIN 5h!) ja alkaa taas kerran möykkäämään että pleikkari täytyy siirtää sitten takkahuoneeseen että hän saisi pelirauhan! Totesin että samalla mies voi muuttaa muualle jos kerran pelaaminen on tärkeämpää kuin perheen kanssa ajan viettäminen. Ja ennen kuin kukaan sanoo että mihellä on oikeus omaan aikaan työpäivän jälkeen, niin mies kyllä ehti töiden jälkeen syömään rauhassa, katsomaan puolen tunnin tv-sarjan boxilta ja istuipa vielä vessassakin puoli tuntia auto-ja urheilulehtien kanssa joten sitä omaa aikaa hänellä ehti olemaan jo paljon enemmän kuin minulla koko päivänä.
Tämä on siis vain pisara meressä, pleikkarit on aiheuttanut monet riidat. Eipä juuri muusta riidelläkään. Joku päivä mä vielä rutistan tuon pleikkarin paljain käsin palasiksi ja paiskaan ikkunasta...
Kommentit (119)
Pelaamien on aikuisten harrastus nykyään. Sitä oi tehdä lapsetkin ja on olemassa heille sopivia pelejä. Suuri osa nykypeleistä on ikärajaltaan K-18 ja mitä se kertoo? Se on aikuisille. Ei lapsille. Jotkut nuoretkin pelaavat niitä mutta kuten ikäraja sanoo ne ovat suunniteltu aikuisille. Sama juttu koskee K-18 elokuviakin.
Mun ja mun puolison yhteisestä ajasta vie aivan liikaa se, että kiertelen lukemassa perverssejä nettikeskustelufoorumeita.
En kyllä kestäisi pelaavaa "miestä", lapset leikkii, ei aikuiset. No tuskin ihan normimiehet pelailee? Nörtit on asia erikseen.
Ai eivät aikuiset pelaa? Harrastus se on se pelaaminenkin.
Minusta vanhempien kuuluu olla selvillä pelaamisen perusasioista jo siksi, että ymmärtää, millaisia pelit ovat ja mitä ne eivät ole jo kasvatuksellisista syistä. Vanhemmat tarvitsevat sen verran omaa pelikokemusta, että ymmärtävät, miksi jokin peli on K18 ja toinen K12.
Monia K18-pelejä voi aivan turvallisesti pelata jopa lasten läsnäollessa, koska ne ikärajaa nostavat asiat jättää tekemättä lasten katsellessa. Tämä ei tietenkään päde kaikkiin peleihin, sillä osassa ikärajaa nostava materiaali on niin keskeisessä osassa, että sitä ei voi välttää.
Esimerkiksi Skyrim on K18, mutta tuskinpa lapsia mitenkään vahingoittaa se, että kiertelen kaupungissa juttelemassa ihmisille ja sen jälkeen käyn metsässä keräämässä kasveja ja sieniä. Mutta toisaalta sitten lasten läsnäollessa ei sitten lähdetä tutkimaan vanhoja raunioita taistelukirves kädessä, kun siellä ei sitten koskaan tiedä, mitä vastaan tulee.
Miksi sitten aikuinen pelaa? Täsmälleen samasta syystä kuin luetaan kirjoja tai katsotaan elokuvia. Ihmiset haluavat rentoutua ja päästä irti arjesta. Pelaaminen on kuitenkin aktiivisempaa kuin elokuvien katsominen tai kirjan lukeminen, sillä pelissä voi itse vaikuttaa siihen, mitä tapahtuu, vaikka pelitkin ovat käsikirjoitettuja.
Pelit ovat koukuttavia ja on helppo unohtua pelaamaan tuntikausiksi. Toisaalta niin ei tarvitse käydä.
Joo, mä ymmärrän AP:ta täysin. Meillä muija tykkää katsoa jotain Idolsia tai uutisia. Se pitää sieltä retuuttaa väkisin keittiöön takaisin että ruoka- ja oluthuolto taas pelaa, ja kaukosäädin laitetaan sitten lukkojen taakse. TV on sellainen saatanallinen aikasyöppö. Lapsia ei ole, mutta asia on periaatteessa sama.
ei enää ole pleikkaria, heittäisin sillä varmaan vesilintua. Mies joskus ehdottelee jonkun pelikonsolin hankkimista, mutta onneksi on jäänyt pelkän haaveilun asteelle...
Miksi MIKSI ihmeessä aikuiset miehet pelaa pleikkaria? Tai tietokoneella tai ylipäätää millään pelikoneella yhtään mitään, tuntikausia päivässä?!?!
Mieheni miettinyt samaa, mutta hän onkin... ulkomaalainen ;)
Miksi MIKSI ihmeessä aikuiset miehet pelaa pleikkaria? Tai tietokoneella tai ylipäätää millään pelikoneella yhtään mitään, tuntikausia päivässä?!?!
Mieheni miettinyt samaa, mutta hän onkin... ulkomaalainen ;)
Miksi sinä roikut av:llä tuntikausia viikossa?
Kuten joku aikaisemmin sanoi, pelaaminen on harrastus muiden joukossa ja liiallisuuksiin vietynä aiheuttaa tietenkin sosiaalisia ongelmia. Aivan kuten mikä tahansa harrastus.
Onneksi meillä vaimon pelihetket eivät ole häirinneet perheen eloa, pikemminkin kulta on aina pirteämpi ja iloisempi saatuaan kurmottaa pikselivihollisia lohikäärmemaassaan :)
Meilläkin mies pelaa helposti 5h tai jopa 7h päivässä -tai pelasi jokin aika sitten. Nostin niin hirveen metelin siitä, ettei tuo enää pelaa niin paljon.
Sovittiin, että hän saa pelata silloin kun lapset nukkuu (en ensinnäkään halua, että lapset näkevät k18 pelejä) Silti hän pelaa koko illan, sitten yrittää illalla sängyssä jotain keskustelua saada aikaiseksi, minä nukun silloin. Yhteinen aika käy todella vähiin.
Mä heitän ton v*tun tietokoneen JA pleikkarin jonain päivänä parvekkeelta alas.
Mä en pysty ymmärtämään miksi aikuinen perheellinen mies haluaa pelata jotain teinien pelejä?
on 35v mies joten kaipa tuo jo aikuiseksi pitää määritellä vaikka käytös usein onkin jotain muuta. Sinäänsä en ole pelaamista vastaan, jos sen tekee ns. vapaa-ajalla, tunti pari silloin tällöin. Mutta kun se kone napsautetaan päälle usein heti kun ovesta kotiin pääsee ja se on päällä tuntikausia. Joskus kun katsotaan vaikka jotain leffaa ja menen käymään vessassa (olen siis pois sen 90 sekuntia), niin sillävälinkin se kone on usein jo päällä! Viime aikoina ei ole sntään pelannut K-18 pelejä mutta häiritseehän tuo, oli peli mikä tahansa. Lapsille (ja tietysti minulle) mies karjuu jos erehtyvät kävelemään telkkarin edestä ja ei luonnollisesti kuule mitään, mitä lapset (tai minä) hänelle puhutaa. Ja kiroilla tietysti pitää kun peli ei suju niin kuin pitäisi. Lasten nukkummanmenot venyy usein liian myöhäiseksi kun mies ei pääse irti pelistä heitä nukkumman laittamaan.
Jos taas minä erhdyn istahtamaan koneelle 5minsaa pidemmäksi aikaa, niin jo saan kuulla kun olen AINA koneella. Pitääkin varmaan itse viedä tämä kone sinne takkahuoneeseen ja linoittautua sinne heti kun mies tulee töistä. Mitä mahtaisi mies sanoa kun toteaisin että haluan notkua rauhassa av:lla... ap
Kokeileppas joskus liittyä miehesi mukaan, pelatkaa jotain kivaa kaksinpeliä. Se on oikeasti ihan kivaa, mukavaa viettää miehen kanssa aikaa. Voisitte myös ostaa jotain pelejä mitä voitte pelata perheenä! Yleensä niissä peleissä joku voi aina leikkiä pienimmänkin kanssa, kun ei kaikki siinä yhdessä kekkuloi.
Älyllistä haastetta, aivojumppaa, refleksien teroittamista, juonittelua ja stimulaatiota. Niistä siinä on kysymys. Se on vähän niinkuin urheilua ilman sitä fyysistä elementtiä.
Jos mä olisin sun mies, laittasin sut pleikkarin eteen, latoisin sulle haasteita esim. keräät 1000 pinnaa tai ajat kierroksen alle 30 sekunnin jne. Palkintona lupaisin vahtia mukuloita joka päivä koko päivän viikon ajan, jos suoriudut haasteista alle tietyn ajan. Jos palkinto ei riitä niin nostaisin panoksia - pesisin pyykitkin tjsp. Jossain kohtaa ns. murtuisit ja tarttuisit ohjaimeen. Uskon että naisenkin saa käännytettyä pelaajaksi kun palkinto on tuntuva :)
Sitten jonain päivänä piilottaisin pleikkarin ja alkaisin käymään pubissa iltaisin -_-
on sellainen peli jota lapsetkin tykkää pelata, mutta silloin ei voi olla nuorimmainen samassa tilassa joten sitäkin tulee aika harvakseltaan pelata. Varmasti on olemassa peli jota minäkin tykkäisin pelata, minulla ei vaan ole sellaista aikaa että voisin sitä pelata...Jos on vapaa-aikaa niin ihan heti en sitä kyllä mihinkään pleikkariin tuhlaisi!
Sanoin miehelle että miltä hänen korviinsa kuulostaa tuo ajatus että eristäisin itseni jonnekin koneen kanssa saadakseni surffata rauhassa. Hetken hän oli hiljaa kunnes totesi että ajatus kuulostaa aivan älyttömän hullulta...niinpä. ap
Älyllistä haastetta, aivojumppaa, refleksien teroittamista, juonittelua ja stimulaatiota. Niistä siinä on kysymys. Se on vähän niinkuin urheilua ilman sitä fyysistä elementtiä.
Jos mä olisin sun mies, laittasin sut pleikkarin eteen, latoisin sulle haasteita esim. keräät 1000 pinnaa tai ajat kierroksen alle 30 sekunnin jne. Palkintona lupaisin vahtia mukuloita joka päivä koko päivän viikon ajan, jos suoriudut haasteista alle tietyn ajan. Jos palkinto ei riitä niin nostaisin panoksia - pesisin pyykitkin tjsp. Jossain kohtaa ns. murtuisit ja tarttuisit ohjaimeen. Uskon että naisenkin saa käännytettyä pelaajaksi kun palkinto on tuntuva :)
Sitten jonain päivänä piilottaisin pleikkarin ja alkaisin käymään pubissa iltaisin -_-
En tajua sitä, että jonkun mielestä on ok pelata tuntikausia. En sitäkään, että joku kuvittelee, että "palkinto" olis se, että olisi erossa lapsistaan. Lisäksi molempienhan sitä olisi lasten kanssa oltava. Pyykit ja muutkin kotihommat on yhteisiä. En ymmärrä tätä ajatusta lainkaan.
Liittyisiköhän tuo siihen että usein elokuva kestää vaikka kaksituntia ja harvemmin niitä katsotaan kovin montaa peräkkäin. Lisäksi monet miehet kykenevät välillä keskeyttämään leffan katsomisen ja tekemään tarvittaessa kotihommia ym.Pelejä saatetaan pelata hyvinkin se 5 tuntia putkeen. Se ei "lopu" koskaan toisin kuin leffa.
Tämä on taas näitä vääriä käsityksiä. Iso osa nyky peleistä nimenoaamn loppuvat ja kestävät noin 5-10 tuntia.
Peliteollisuus on muuttunut 80-luvusta paljon, ja nykyää peleissä arvostetaan nimenomaan hyvää tarinankerrontaa.
On toki myös näitä loputtomia pelejä jotka ovat pääasiassa erilaisia urheilu pelejä, tai nettipelejä.
Peliin koukuttuminen ja kotiaskareiden tekemisen jättäminen on täysin kiinni ihmisestä.
Ei peliharrastus ole sen aikaan kuluttavampi kuin mikään muukaan harrastus (varsinkaa liikunnallinen harrastus) ja se ei ole ongelma, jos siitä ei tee sellaista.
Toiselle mammalle:
Kyllä ne pelit vaan sisvistää usko pois.
Esim. Mammojen hirvittävänä pitämä tankkipeli pohjautuu aitoihin historiallisiin taisteluihin ja aseistukseen.
Peleillä pystyy kehittämään myös ongelman ratkaisu kykyä, jopa kotimainen Angry Birds toimii tässä.
Todelliset haasteet ovat parisuhteen ja perheen parissa. Lapsen ongelmia ja harrastuksien sovittamista ei auta se, että ajan kierroksen 30 sekunnissa. Perheen yhteistä rauhallista aikaa keskusteluineen ei korvaa 100 pistettä virtuaalimaailmassa. Ja miksi tuo baari mainitaan aina vaihtoehtona? Eli hyvä kun ei käy baarissa. Onko miehillä siis tasan kaksi vaihtoehtoa ajan tappamiseksi? Minä laitoin kiertoon tuon keskenkasvuisen, itsekkään kakaran ja vietän nyt aikuisen tavoin aikaa lasteni ja ystävieni, rakkaani kanssa. Hänkin on mies mutta hänellä on jostain kumman syystä muitakin vaihtoehtoja kuin baari tai pelaaminen.
Ensin hoidetaan lapset, sitten pelataan. Molempia voi tehdä yhdessä.
Ja jos oikeasti miehesi ärsyttää enemmän kotona sohvalla kuin riekkumassa kapakoissa, niin eiköhän siinä ole syynä joku muu kuin pelaaminen.