Mua niin ärsyttää mieheni vähättelevä asenne ruokakaupassa käymiseen ja ruuan hintaan.
Mieheni ei koskaan käy ruokakaupassa. Tai no, jos pyydän sitä tuomaan maidon töistä tullessaan, niin sen tuo. Tai toisena ääripäänä menee sitten joku lauantaiaamu kauppahalliin ostamaan pitkään kypsytettyjä juustoja, marmorihärkää, simpukoita ja jotain hifistelyviinejä. Tämän enempää ei elintarvikkeiden hankintaan osallistu.
Minä hoidan ja maksan kauppareissut täysin ja ihan aina. Olenkin siis saanut perheeni hienosti opetettua siihen, että jääkaapissa on aina reilusti hyvää, laadukasta ja terveellistä ruokaa, sen kun ottaa vaan, hammastahnat ja vessapaperit täyttyy kuin itsestään vessan kaappeihin, pyykinpesuaine ei koskaan pääse loppumaan, ikkunalaudalla kasvaa tuuheina tuoreita yrttejä, jos joku teineistä niitä keksii kaivata, kaapeista löytyy aina jotain hätävaraa jos yhtäkkiä vieraita tai teinien kaverilauma seisoo oven takana tai aamulla tarvitseekin saada eväät matkaan, shampoot ja hoitoaineet on tietysti asianmukaisilla paikoillaan riittävällä määrällä, kosteusvoiteet, pumpulit ja buranat löytyy niitä tarvitsevalle.
Mutta tällainen kokonaisvaltainen palveluhan ei tietysti voi maksaa yhtään mitään mieheni mielestä.
Mainittakoon, ettei meillä ole varsinaisesti rahasta pulaa, joten noin periaatteessa kaupasta voi ostaa mitä tarvitsee. Ongelma on kuitenkin se, että vaikka tienaan ihan ok, on mun palkkani silti paljon mieheni palkkaa pienempi. Jako rahassa on mennyt periaatteessa aina niin, että mä maksan laskut ja kaupassakäynnit, lasten vaatteet ym. tarpeet, mies maksaa asunnon, suuremmat laskut (esim. vaikka lasten harrastukset), loput siltä jää säästöön, jolla sitten reissataan tai tehdään ylimääräisiä juttuja.
Toimii periaatteessa ihan ok, mutta tosiasia on, että mun tili kuivuu tuolla ylläpidolla aina ennen seuraavaa palkkapäivää, eikä mies voi mitenkään ymmätää kuinka se on mahdollista. Ainaista helvetin napinaa siitä, että tuhlaan vaan rahani, kannattaisi kirjata ostoksiaan ylös ja muuta viisastelua...
Juu totta varmaan toinen puoli, en mä nyt niin hirveästi katsele, mitä sieltä kaupasta ostan, mutta hyvinpä nuo kaikki tuomani ruuat ja muut tykötarpeet tuntuu perheelle kelpaavan. Ja ihan oikeasti en osta itselleni juuri mitään, omaan hyvinvointiin-, kauneudenhoitoon- vaatteisiin, tms. en todellakaan käytä niin, että tili kuivuisi. Mutta tosiasia on, että tonni on pieni raha, kun viisihenkiselle perheelle lataat jääkaapit täyteen ja vieläpä niin, että pyrit sen olevan vielä mahdollisimman hyvää ja terveellistä ravintoa.
Mieheni mielestä puhun paskaa, yli viittä sataa ei ruokakauppaan voi kuukaudessa mennä. Ahaa... sopii yrittää.
Olen nyt totaalisen kyllästynyt perustelemaan rahankäyttöäni miehelleni, jonka kurkusta rahani suureksi osin menevät.
Olen päättänyt lopettaa paapomisen. Lasten takia kaupassakäyntiä en voi lopettaa, mutta auttakaa mua kehittelemään mahdollisimman halpa, tylsä ja askeettinen ruokavalio, jonka toteutan viidellä sadalla/kk, sisältäen tietysti pesuaineet, ym. hygieniakamat.
Haluan mieheni todella huomaavan eron nykyiseen elintasoonsa, käytän seuraavan kuukauden aikana tasan tuon 500€, enkä penniäkään yli, aion innolla havainnoida kuinka pian alkaa rutina siitä, ettei meillä ole mitään ja kuinka nopeasti mies lähtee itse niille halvoille kauppareissulleen...
Keksikää siis mulle askeettinen ja ankea ruokalista, jolla teinit ei kuole aliravitsemukseen, mutta jolla mies (jolle kyllä chateaubriand maistuu, mutta mitäänhän se ei maksa) saadaan herätettyä tajuamaan ja arvostamaan sitä, mitä kaupasta kotiin valmiiksi kannetaan ja etenkin miten paljon se maksaa.
Kiitos ja anteeksi avautuminen.
Kommentit (34)
vaikka toki se heillekin tekee hyvää syödä vähemmän herkkuja ja enemmän perusruokaa. Enkä kiellä sitäkään, etteikö olisi mahdollista, että ruuassa olisi varaa säästää. Kaali on terveellistä ja talvella siitä saa yhtä terveellisen salaatin kuin kalliista rucolasta. Tuorejuusto on leivällä hyvää, mutta yhtä terveellinen leipä tulee ihan vain margariinilla ja se on todella paljon halvempaa. Ja niin edelleen.
Mutta olet kyllä tasan oikeassa siinä, että 500 on melko vähän ruokakauppaan käytettäväksi, kun perheeseen kuuluu aikuisia ja teinejä. Pikkulasten kanssa tuolla vielä pärjääkin, kun pysyttelee ihan peruskamoissa, mutta teinit syö paljon, etenkin pojat. Eikä ne jaksa ihan aina niitä samoja halvimpia juttuja vain syödä.
Mun neuvoni on, että sanot miehelle, että selkä / lonkka / ranteet / hartiat on niin kipeänä, ettet pysty kantamaan kauppakasseja. Siispä miehen on pakko käydä kaupassa. Ja sama vaiva jatkuu kuukauden verran. Ja lapset ohjaat valittamaan miehelle, jos ruoka on lopussa, mieshän sinne kauppaan on menossa.
Vain sillä mies oppii, kun sen on pakko. Meillä mies alkoi käydä enemmän kaupassa, kun mulla meni polvi sököksi. Nyt se on kaikesta hintatasosta yhtä hyvin perillä kuin minä. Meillä ei kyllä ollut mitään rahariitoja alla.
Eli meillä oli samantyyppinen ongelma ja se ratkesi seuraavalla tavalla.
- perustettiin yhteinen uusi tili ja siihen pankkikortti. Molemmat siirsivät saman verran kuukaudessa tilille ja siten molemmat kontribuoivat ruokaostoksiin 50/50.
- joka toinen viikko mies huolehtii ruuat ja kokkauksen ja mä vuorostani joka toinenen viikko. Vastaavasti toinen siivouksen ja pyykkauksen.
Usko tai älä, loppu kinat lyhyeen nöiden muutosten jälkeen. Suosittelen,
Annat kuun lopussa miehelle, ja juttelette. Pyydä miestä näyttämään mistä olisi voinut säästää.
Tee niitä halpisruokia sitten jättiannokset, jos sille linjalle lähdet, ja viikon syötte pakkasesta samaa ruokaa ;)
niljaista makaroonivelliä. uutta sapuskaa et tee, kunnes kattilasta näkyy pohja! xD
Tai sitten teet vanhaa kunnon perinnesapuskaa! Hakattua pylsyä nimittäin. Osta kunnon läjä kaikenlaisia sisäelimiä, maksaa, munuaista, naudan tai sian kieltä, sydäntä, keuhkoa. Pilko pieniksi ja keitä vaikka. Varsinkin nuo munuaiset saa aikaan loistavan tuoksun (YÄK!) asuntoonne. Kyytipojaksi valmismuussia. Kato ukon ilmettä ja naureksi nurkan takana... ;)
[/quote]
ruokavaliosta ja sitten luettelet makaronia, kalapuikkoja ja eineksiä!! HALOO - ne on juuri sitä ankeaa ruokavaliota:D
Kyllä 500€ saa jo ihan oikeita ruokiakin, paisteja saa välillä n 10€/kilo - osta 1,5kg ja tee paistin sijasta pataa, on riittoisampaa ja syötävää 5:lle kahdeksi päiväksi!
[/quote]
kuitit esille jääkaapin oveen. Lisäksi joka mehun, jogurtin ym päälle mustalla tussilla sen kappalehinta.
kassakuitit magneeteilla jääkaapin oveen esille, jotta mieskin saa rauhassa tutkia mihinkä ne rahat menevät. Voisit myös koettaa ehdottaa miehelle yhteistä tiliä.
Halpisruokaa on kaikki makaroni-viritykset, perunamuusia, jauhelihaa, keittoja yms. Ala ostaa lauantai-makkaraa leivän päälle, niin varmasti suupielet on parin viikon jälkeen nurinpäin.
Ei taida miehesi tosiaankaan käyneen hetkeen kaupassa, jos luulee että 5hengen perhe syö 500eurolla.. Sehän tarkoittaa 100e/kk/hlö, mikä tarkoittaa n. 3,33 e päivässä.. 3,33 eurolla pitäisi saada aamupala, välipala, iltaruoka ja iltapala, viikonloppuisin myös lounas.. Olethan esittänyt asian näin miehellesi?
Voisit antaa miehesi suunnitella teille viikon ruokalistan aamu- ja välipaloineen. Ja tottakai niin että ruoka on lasten kehitykseen sopivaa eli terveellistä ja monipuolista. Ostat sitten ne tarvikkeet mitä ruokiin tarvitaan ja katsot paljon menee rahaa, tottakai näytät kuitit miehelle että et ole tosiaan ostanut mitään ylimääräistä (vaikka jotain puuttuisikin). Samalla saisit sysättyä vähän vastuuta miehelle ruokaostosten suunnittelussa..
Itse olen ainakin sitä mieltä että vähintään yhtä ärsyttävää kun rahanmeno, on se kun joutuu jatkuvasti suunnittelemaan kaikki ruoat ja olemaan selvillä siitä mitä kotoa löytyy.
jos hän vetelee edustuslounaita, työreissuilla ravintolassa aamuin illoin ja herkkujakin voi ostaa mielen mukaan. Ja samaan aikaan muu perhe säästäisi ruokamenoista ja söisi uunipuuroa ja kalapuikkoja. Ei todellakaan ole reilua sellainen.
Viikonloppuisin mies varmasti sinnittelisikin ihan sujuvasti hernekeitolla ja näkkileivällä, kun tietää taas viikolla pääsevänsä reissuun ja siellä syömään hyvin. Muu perhe sen sijaan söisi viikolla sitten niitä hernekeiton jämiä taas.
Miehen työmatkojen aikana muu perhe voisi syödä illat ravintolassa, kun kerran mieskin saa herkullista ravintolaruokaa. Terveellisyydestähän tässä vaiheessa ei enää puhuta vaan vain kulutuksesta.
Jotain radikaalia tuon tajuamiseen varmaan tarvitaan. Mutta ei se radikaali tarvi välttämättä tulla riitelemällä, vaan sellainen tilannehan voi tulla ihan luonnostaan, jos äiti jää työttömäksi, sairastuu, tms.
Voisit antaa miehesi suunnitella teille viikon ruokalistan aamu- ja välipaloineen. Ja tottakai niin että ruoka on lasten kehitykseen sopivaa eli terveellistä ja monipuolista.
Sanot tosiaan miehelle, että sinä olet yrittänyt parhaasi, etkä todellakaan kykene parempaan. Joten kun mies uskoo pystyvänsä, niin hänen tulee rakastavana miehenä opettaa nuo paremmat ruuansuunnitelu- ja taloudenpitotaidot armaalle vaimolleen. Olet kiitollinen, kun mies opettaa sinua elämään paremmin.
Mies tekee kauppalistan, sinä tarkistat sen, pyydät miestä lisäämään sinne vielä puuttuvia aineita (kun sieltä kuitenkin puuuttuu hoitoaineet, saippuat, talouspaperi, jne.) Toteutat miehen suunnitelmat iloisella mielellä, kun sinähän olet kiitollinen, kun opit uutta.
Tuot vielä kuitit kotiin ja laitat miehen katsomaan ne läpi. Merkitset niihin vaikka valmiiksi korostuskynällä kaikkein kalleimmat ostokset. Ja tietenkin mies tuo vastaavasti omat kuittinsa sulle. Jos ei kuitteja tule, niin kysele niiden perään, sillä varmasti mieskin joskus jotain ostaa. Ei ehkä marketista, mutta työpaikkaruokalasta, ravintoloista, kahviloista, välipala-automaatista, hotellin minibaarista... Jos väittää, ettei osta niistä mitään, niin ala kyselemään tarkkaan joka päivä, että mitä söi lounaaksi, entä kahvitauolla, jne.
Käyn ensin vain ovuloimassa!
mitä ihmettä tarkoittaa "käydä ovuloimassa"?? Tehdä ovulaatiotesti? Vai mitä? En ymmärrä ja kiinnostais kyllä tietää?
se on tylsää peruskamaa, mutta sillä säilyy hengissä. Esim. sunnuntaina paistin sijaan lihakeitto siten, että lihaa vain nimeksi ja paljon juureksia. Viikolla punajuuripihvejä, jauhelija-perunasoselaatikkoa, pinaattikeittoa jne. Supista kasvikset lajikkeina minimiin eli jos tähän mennessä on ollut tarjolla yhdellä aterialla sekä tomaattia, kurkkua että lehtisalaattia, niin nyt on enää kurkkua. Levitteet (jos niitä käytetty) minimiin.
Perunaa kaikissa muodoissa paljon, mutta mielellään keitettynä. Siis miehelle, lapsille ja itsellesi voit valita vaikka juuresgratiinin, mutta sitä on niin vähän, että ei riitä kaikille.
tuo että 500 eurolla saa askeettisen ja ankean ruokavalion, on aika hemmetin alentuva ja loukkaava asenne niitä perheenemäntiä/isäntiä kohtaan, jotka pakosta joutuvat ruokkimaan yi 5-henkisenkin perheensä 500 eurolla tai vähemmällä.
Ja sitten itse vinkkeihin: makaronipusseja saa usein tarjouksesta eurolla kaksikin kiloa, kalapuikot ja ranskalaiset perunat sekä valmiit kaupan hampurilaiset ovat niinikään tarjouskamaa sekä valmiit einespizzat, niitä saa todella halvalla (kun ne on oikeesti niin pahoja).
Ja jos oikein halvalla haluaa päästä, kantsii mennä sinne marketin roskikselle kiinnimenoajan jälkeen, sieltä löytyy ihan herkkujakin, täysin ilmaiseksi.
Ne roskikset on täällä päin ainakin lukkojen takana.
Laskutat miestä, vaikkapa puolet päivärahoista pois. Sehän on työmatkalla, ja siis poissa kotoa. Sinä teet siis tuplasti kotitöitä, ja joudut sen takia raatamaan. Puolet miehen päivärahoista kuuluu selkeästi sinulle. Ja mies alkaa sitten kanssa säästämään niistä aterioista, mistä vain voi. jos omalla rahalla jotain pitää maksaa, niin syököön vaikka ABC:n noutopöydästä, tai vastaavissa paikoissa ulkomailla.
Lisäksi ota tuntitaksa kauppareissuista, sillä niihin tuhlaantuu sinun aikaasi. Onhan se helppoa istua lyhyt hetki koneella ja laittaa maksut suoraveloitukseen yms. Mutta kaupassa tuhraantuu helposti tuntikin.
ruokavaliosta ja sitten luettelet makaronia, kalapuikkoja ja eineksiä!! HALOO - ne on juuri sitä ankeaa ruokavaliota:D
Kyllä 500€ saa jo ihan oikeita ruokiakin, paisteja saa välillä n 10€/kilo - osta 1,5kg ja tee paistin sijasta pataa, on riittoisampaa ja syötävää 5:lle kahdeksi päiväksi!