35-40 vuotiaat, mitä vaivoja ikä on tuonut?
Sellaista mitä ei ole aiemmin ollut.
Mä aloitan, mulla turvottaa vatsaa, on ummetusta, unettomuutta,kolottaa sieltä täältä, niskat jumissa koko ajan ja selkäkipua. Tätäkö tämä nyt sitten on, kun ikää tulee: (.
Kommentit (46)
on vienyt liikkumiskykyä. En ole enää 10 vuoteen pystynyt juoksemaan tai hyppimään. Nivelet ei kestä.
Pari vuotta sitten huomasin etteivät sorminivelet enää kestä kauppakassien kantamista.
Ms-tauti vie voimia vaikka ei liikkumiseen vaikutakaan. Olen käytännössä koko ajan väsynyt, eikä siihen auta mikään määrä lepoa eikä mikään muukaan.
Ikää minulla on vasta 40, mutta olen jo huonommassa kunnossa kuin moni vanhus.
20 vuotiaana. Olen nyt 40 vuotta. Tai oikeesti taidan olla paremmassa kunnossa. Aloin juosta maratoneja 33 vuotiaana.
ja läskiä on kerääntynyt mahaan ja tiputteluvuotoa jo vko ennen kuukautisia :(
T:43v.
Kunto on huono, kaukana siitä mitä oli 20 vuotta sitten. Lonkkanivelet ovat välillä kipuilleet. Sitä vaan kun ehtis pitää itsestäänkin huolta niin hyvä olis.
Minulla synnynnäinen skolioosi, joka on alkanut aiheuttaa ongelmia 35 ikävuoden jälkeen. Kulumaa yms. ja sen takia särkyjä.
Liekö se tuo vhh-dietti juuri se, että se vie älyn päästä ja panee korvalaput silmille, ettei voi ajatella, että ihan kaikkea ei voi hiilariton ruokavaliokaan parantaa.
Ps. olen paremmassa fyysisessä kunnossa taatusti kuin moni parikymppinen, koska skolioosin takia olen joutunut pitämään itseni timmissä kunnossa ja harrastamaan erittäin paljon liikuntaa, että saisin hidastettua sen tuomia vaivoja.
Ikää mulla 43 v, ei mitään sairauksia eikä vaivoja. Olen syönyt vhh-ruokaa muutaman vuoden, en mitenkään pilkuntarkasti, mutta sokeria en käytä juuri lainkaan, leipää tai puuroa en syö koskaan enkä pastaa, riisiä ja perunaa joskus. Syön paljon luonnollista rasvaa, marjoja ja kaikkia kasviksia. Vettä juon aika paljon ja käytän merisuolaa maun mukaan, käytän kalaöljyä ja d-vitamiinia talvella 150 mcg ja kesällä 50 mcg.
En harrasta mitään kovaa liikuntaa mutta kävelen pitkiä lenkkejä, hiihtelen, pyöräilen ja joogaan. Kesällä uin ja talvella lumikenkäilen, no se on aika rankkaa.
En ole koskaan tupakoinut, ja alkoa käyttänyt hyvin kohtuullisesti. Olin kotona vuosia lasten kanssa, nyt yrittäjänä ja rakastan työtäni. Mulla on hyvä ja onnellinen avioliitto ja vilkas seksielämä. Nukun hyvät yönet ja vielä pikku päikkärit aina kun mahdollista. Ulkoilen joka päivä. Käyn säännöllisesti erilaisissa hoidoissa: vyöhyketerapiassa, jäsenkorjauksessa, hieronnoissa, shiatsussa, energiahoidossa.
En tiedä millä on mitäkin merkitystä, mutta oudolta tuntuu jos tässä iässä olisi jo jotain kremppoja ja tarvitsi lääkkeitä jatkuvasti. Mä välttelen lääkkeitä, otan vain hätätilanteessa.
niin sittenhän kremppasi eivät ole pelkästään iän mukanaan tuomia. En ole tuo VHH-dieettiä mainostanut, enkä itse harrasta mitään ruokavalioita, mutta silti kyllä pomppasi silmille tämä aloitus, sillä en kyllä tunne KETÄÄN 35-40 -vuotiasta, jolla olisi IÄN mukanaan tuomia vaivoja. Eikä tuttavapiirini nyt suurimalta osin edes koostu mistään superterveellistä ruokaa syövistä liikuntafriikeistä, vaan ihan tavallisista, tavallista elämää viettävistä naisista ja miehistä. Mielestäni ikä alkaa tuoda vaivoja vasta 60+ -iässä (jos silloinkaan), ikänäkö toki on asia erikseen.
terveyteni on täysin mennyttä.
Minäkään ennen käynyt ksokaan lääkärissä, nyt olen 5 viime vuoden aikana käynyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin yhteensä.
Reuma, nivelkipuja siellä ja täällä.
Hemoglobiini aina alle sata, josta seuraa se etten jaksa tehdä mitään, Väsyttää aina!
Alkuvaiheen pahat niveltukehdukset estivät liikkumisen, joten kunto on romahtanut. Väärät liikeradat ovat kiopeyttäneet paljon eri puolelta kehoa.
Satunnoaisia uniongelmia, ehkä keksimäärin 2krt/viikkoa. Herään, enkä saa nukuttua. Ja väsyttää vielä rnrmmän töissä sitten.
Vuosi sitten sairastin jopa keuhkokuumeen ja siitä seurauksena suuri osa hiuksistani lähti.
Joten ei kehuttavasti mene...
Siis oikeastaan syövän hoidosta ne vaivat tuli. Jotain hyvääkin seksihalut ovat lisäänytneet hirveästi. Syytä en tiedä? Mies tykkää ainakin siitä.
Silmien näkö on huonontunut, piti hankkia silmälasit.
Kunto on laskenut, kun reuman vuoksi en voi harrastaa kovin kummoista liikuntaa. Ja reuma sitten muutenkin kuluttaa, joten on kaikenlaista lihaskramppia ja suonenvetoa, joista en nuorempana tiennyt mitään.
, mutta silti kyllä pomppasi silmille tämä aloitus, sillä en kyllä tunne KETÄÄN 35-40 -vuotiasta, jolla olisi IÄN mukanaan tuomia vaivoja.
että alle nelikymppiset ylpeinä kuuluttelevat kaikille, kun on jo alkaneet nämä ikävaivat, diabetekset, inkontinenssit, kilpirauhasongelmat ja reumat. Kyllä niillä sun tuttavillakin vaivoja on, mutta ei ne niistä sulle huutele, kun et vaikuta kovin empatiakykyiseltä kuuntelijalta.
Vaikka sulle ei kaikkea kerrota, niin älä luule, ettei vaivoja ole.
olen nyt 45, enkä vielä keksi mitään erityisiä vaivoja. Painon kurissa pitäminen on ehkä aiempaa haastavampaa, mutta ihan ihannepainoinen toistaiseksi ole. Lapsenkin sain vasta 38-vuotiaana, mutta siitäkin toivuin ihan nopeasti.
Niin siis en tarkoittanut, että olen näin hyvässä kunnossa vhh:n takia, ainakaan yksistään. Sori jos siltä kuulosti tai siltä, että en ymmärrä et jollain voi olla sairauksia. Mutta ei kyllä näin nuorena vielä kuuluis olla noita IÄN mukanaan tuomia vaivoja, jos siltä tuntuu, niin sitten on kyllä laiminlyönyt itsensä tai elänyt liian kuluttavaa elämää.
Ruualla kyllä on suuri merkitys ja jos ei viitsi edes kokeilla mitään erilaista ruokavaliota, niin kyllä voi sanoa, että oma terveys ei kiinnosta. Sama juttu liikunnan suhteen. Myös mielialalla on suuri vaikutus, ehkä kaikkein suurin. Ihmiset vaan valittaa jatkuvasti, minä ainakin tunnen monta tän ikäistä joiden yleisimmät puheenaiheet ovat: sairaudet ja vaivat, huono avioliitto (mies tietysti syyllinen), vaikeat lapset, huono rahatilanne, stressaava työ...ei ihme että on huonossa kunnossa! Monet, monet ihmiset tarvitsee näitä vaivojaan. Ja ei muutakuin pilleriä poskeen ja sen jälkeen uusia ja se onkin loputon suo.
Minä olen elänyt sairaan nuoruuden, en viitsi alkaa edes muistelemaan kaikkia sairauksiani, mutta kun heräsin ja aloin itse hoitamaan itseäni, niin vaivat vähitellen hävisivät. Se tietysti vaatii vähän sinnikkyttä ja uskallusta, mutta kannattaa kyllä. Aion elää terveenä nyt ja tulevaisuudessa.
odotan kolmatta lasta, olen 38v ja ylipainoinen. Minulla ei ole mitään "vaivoja" mutta töissä oli välillä hartiat jumissa kun tein istumatyötä vaan.
Olen saanut lapset lyhyellä aikavälillä ja olen aina palautunut nopeasti vaikken ole missään hirveän hyvässä kondiksessa. Olen ihmetellyt joitakin tuttuja jotka jaksavat puhua siitä, miten raskaudet "kuluttavat" kroppaa-en ole mielestäni muuttunut kymmeneen vuoteen, ainoastaan ryppyjä on alkanut ilmaantumaan:)
Jos tekee fyysistä työtä, jos on onneton tai stressaantunut niin voi varmaan ikääntyä nopeammin. Painoa olisi hyvä saada pois ennen kuin polviin ym. niveliin alkaa saada kulumia.
Mielenkiintoista lukea muiden kommentteja ruokavaliosta: olen karppaaja, ollut jo toven. Valitettavasti en ole laihtunut toivotulla tavalla mutta voin hyvin ja olen suht pirteä vaikka olenkin raskaana ja minulla on hoidettavana kaksi pientä muksua. Vehnätön ja sokeriton ruokavalio liittyy varmaan hyvään olooni-sekä henkiseen että fyysiseen. AP: kokeile karppaamista ja maiseman vaihtoa! Voit olla hieman masentunutkin-kaikki nuo vaivat ovat varmaan rankkoja kokonaisuudessaan. Voimia sinulle!!!
Kesällä ikää 38 ja neljä lasta pyörii jaloissa. Pienin vauva vielä. Ainoa kiusa on väljät nilkkojen nivelsiteet, mutta nekään eivät ole iän aiheuttamaa, vaan itse olen ne päreiksi repinyt juoksemalla metsissä ym.
Ei enää huvita koskaan. Muuten olen ihan ok kunnossa. Hoikka,ei verenpainetta,ei silmälaseja,ei juuri ryppyjäkään.Ikää on 43 v
huonontunut, sain viime vuonna silmälasit, ikää nyt 38v. Nukun huonosti, en tiedä johtuuko iästä vai onko unen tarve muuten vain vähentynyt.
joka aiheutunut luultavasti nuoruuden polvivammoista. Harrastan (edelleen) liikuntaa monta tuntia viikossa, mutta en hypi enkä juokse enää. Teen kaikkeni jotta nivelrikko ei pahenisi, nyt selviän vielä hyvin ilman särkylääkkeitä!
Se onkin ainoa. Edes lukulaseja en tarvitse vielä ja olen ihannepainoinen :)
Ikää 39.
Diagnoosit lisääntyy joka vuosi.
Crohnin tauti, psori, krooninen anemia, jonka syytä ei vielä tiedetä, jotain häikkää keuhkoissa, nivelkipuja, pahentuneita allergiaoireita jne
Mikä näistä liittyy ikään, en tiedä, mutta kaikki on ilmennyt 30 ikävuoden jälkeen.
Ja ihan vain tiedoksi, en tupakoi, käytän alkoholia vain vähän, koitan syödä terveellisesti ja liikun kuntoni sallimissa rajoissa.
ymmärtäisin jos tämä olisi joku kuusikymppisten palsta, silloin olisi ihan normaalia kysellä iän tuomia muutoksia. Ei kai nyt kaiken maailman inkontinenssit, diabetekset yms. iske perusterveelle ihmiselle heti kun hän täyttää 35 vuotta, REPS ja KOPS sinulle ap.
Iän tuomista vaivoista taitaa eka olla lähinäön huonontuminen. Se on huonontunut viimeisen vuoden aikana, ehkä pitää ne lukulasit kohta hankkia. Tämä siis eka IÄN tuoma vaiva ja täytin just 43 v.
Astma on perussairautena, mutta sehän voi tulla nuorenakin, eikä se vaivaa. Niskajumit ja selkäkivut selätän liikkumaalla ja käymällä silloin tällöin fysioterapeutilla.
Tiputteluvuotoa on ollut silloin tällöin ja siihen syönyt Terolut-kuurin, mutta samaa vaivaa ollut ajoittain nuorenakin.