9-vuotiaan pakottaminen kirurgiseen hampaiden poistoon ilman nukutusta?
Lapsellani on ylimääräisiä puhkeamattomia hampaita, jotka pitää poistaa. Meidät kirurgille lähettänyt hammaslääkäri (käsittääkseni myös kirurgi) sanoi, että toimenpide tehdään nukutuksessa. Poika on pelännyt tulevaa toimenpidettä jo yli puoli vuotta, jonka olemme sitä jo odottaneet.
Kuitenkin operaation tekevä hammaslääkäri ilmoitti, että toimenpide tehdään ilman nukutusta, esilääkityksessä. Poika ei tajunnut tätä vielä vastaanotolla ja nyt kun toimenpide on jo huomena, se selvisi hänelle. Hän itkee ja pelkää, kieltäytyy menemästä toimenpiteeseen ilman nukutusta.
Soitin paikkaan, jossa tuo toimenpide tehdään ja sieltä kerrottiin, että he tekevät niitä nukutuksessa vain kehitysvammaisille. Lääkäri soittaa sieltä minulle tänään vielä, jotta saan puhuttua hänen kanssaan.
Kysymys onkin, mitä teen? Onko minun vain pakotettava lapsi toimenpiteeseen? Mitä kun hän ei siellä suostukaan avaamaan suuta ja aika menee hukkaan? Onko nykyaikanakin hammashoito tätä? Joo, myönnän pelkääväni itsekin hammaslääkäriä ja olen ihan hermoraunio tästä jutusta.
Kommentit (103)
kipeä, annatte säännöllisesti kipulääkettä. Äiti nyt vaan reipastuu, on sen poijan pystyttävä menemään hammaslääkärille myöhemminkin.
on ihan eri asia minneä normihammaslääkärille tai oikojalle kuin hampaiden leikkaukseen ilman nukutusta.
Voi että olet idiootti
Saahan sitä synnyttääkin epiduraalilla tai ilman ja ei se ole mikään ongelma.
Hammaslääkäreitäkin on hyviä ja huonoja. Eikö ole kokonaisvaltaista hoitoa huomioida myös lapsen ja vanhemman pelko? Ainakin lastensairaanhoidossa on ihan eri meininki kuin näkyy olevan hammashoidossa.
kipeä, annatte säännöllisesti kipulääkettä.
Äiti nyt vaan reipastuu, on sen poijan pystyttävä menemään hammaslääkärille myöhemminkin.