Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-vuotiaan pakottaminen kirurgiseen hampaiden poistoon ilman nukutusta?

Vierailija
10.04.2012 |

Lapsellani on ylimääräisiä puhkeamattomia hampaita, jotka pitää poistaa. Meidät kirurgille lähettänyt hammaslääkäri (käsittääkseni myös kirurgi) sanoi, että toimenpide tehdään nukutuksessa. Poika on pelännyt tulevaa toimenpidettä jo yli puoli vuotta, jonka olemme sitä jo odottaneet.

Kuitenkin operaation tekevä hammaslääkäri ilmoitti, että toimenpide tehdään ilman nukutusta, esilääkityksessä. Poika ei tajunnut tätä vielä vastaanotolla ja nyt kun toimenpide on jo huomena, se selvisi hänelle. Hän itkee ja pelkää, kieltäytyy menemästä toimenpiteeseen ilman nukutusta.

Soitin paikkaan, jossa tuo toimenpide tehdään ja sieltä kerrottiin, että he tekevät niitä nukutuksessa vain kehitysvammaisille. Lääkäri soittaa sieltä minulle tänään vielä, jotta saan puhuttua hänen kanssaan.

Kysymys onkin, mitä teen? Onko minun vain pakotettava lapsi toimenpiteeseen? Mitä kun hän ei siellä suostukaan avaamaan suuta ja aika menee hukkaan? Onko nykyaikanakin hammashoito tätä? Joo, myönnän pelkääväni itsekin hammaslääkäriä ja olen ihan hermoraunio tästä jutusta.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä tarkoitin,että tämä ei ole tapahtunut joskus silloin kun naisetkin synnyttivät saunassa ja huhkivat peltotöissä tunnin päästä synnytyksestä vaan kuitenkin suht vähän aikaa sitten,jolloin on varmaan(en oo asiantuntija)ollut suht samanlaiset hoitomenetelmät.

Kun siis puhuit NYKYlapsista vs. ennen vanhaan.

Voi tietty olla,että mun ymmärryksessäkin on vikaa ja en tajunnut sun pointtia :P se voi tietty olla seurausta vaikka viisaudenhampaan poistosta ;)

79 ja mikähä se toisen viestin numero olikaan..

Vierailija
42/103 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jalkoja voi leikata nukutuksessa mutta hampaan poisto vaatii puudutuksen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole KÄRSINYT.Kivutonta se ei lapsen mielestä ollut,mutta ei ole rokottaminenkaan.

Kuulostaa paljon pahemmalta miltä tuntuu.

79

Vierailija
44/103 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tästä on kokemusta. Hän itse vaatii nukutusta kaikkiin toiment?iteisiin koska tietää sen olevan mahdollista. Ei ole kyllä vielä saanut vaatimustaan läpi. Mutta ap:n lapsen toimenpiteeseen häntä ei edes kokeiltas ilman nukutusta. Eikä hänen hammaslääkäi sitä ehdottaiskaan... mietti jo maitohampaiden poiston kanssa vaihtoehdoksi.

Vierailija
45/103 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se poika parka kestä edes sitä. Multa on kanssa poistettu hammas ja kyyneleet valui kun noit apiikkejä laitettiin. sitten ei sattunut tietty sen jälkeen, mutta piikit sattui.

Vaatisin ehdottomasti sen humautuksen lapselle joka pelkää.

Nukutushan tapahtuu ilman piikin piikkiä ;)

Nyt otat ap itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistydyt itse. Ei nukutus ole sen parempi tai helpompi vaihtoehto.

Itseni on lapsena sekä nukutettu että puudutettu hampaiden takia. Nukutuksen jälkeen lensi laatta siihen malliin, että jäi operaatiosta kyllä aika paha maku. Hampaat kipeänä ei kannata oksentaa, tuli verta oksennuksen mukana ja sattui aivan perkeleesti. Ja nukutus tehtiin, sillä leukaluuhun asti mentiin, muuten ei olisi nukutettukaan. Puhkeamattomat hampaat otettiin ilokaasun ja jonkin tosi vahvan puudutuksen varassa, oli paljon parempi olla. Nukutus ei ole automaattisesti parempi ja helpompi, itse olin siis 8 ja 10-vuotiaana noissa toimenpiteissä.

Vierailija
46/103 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistettu puudutuksella hampaita. Ainakin voin sanoa, että nykyän ei tunnu paikkaaminen tai hammaskiven poisto missään...

Vierailija
47/103 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimenpide on peruttu huomiselta, mutta ei siksi, että minä vaadin sitä, vaan koska hammaslääkäri tarvitsee vielä tietokonetomografia-kuvat hampaista, jotta tietää kaivaako niitä kitalaen vai huulen puolelta.

ap

Vierailija
48/103 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2012 klo 10:26"]

Vain 80 vuotta sitten rippikouluikäisiltä lapsilta revittiin kaikki hampaat suusta ilman puudutusta, hohtimilla. Oli pakko koska valtio lahjoitti tekohampaat. Lapset pelkäsivät tuota niin paljon että osa pakeni metsiin ja jäi sinne.

Miettikääpä tätä uusavuttomat

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalan_hampaat

[/quote]

Aivan, ja siksi nykyäänkään ei saisi tehdä toimenpiteistä inhimillisiä? Tämä av on kyllä yhtä argumentoinnin riemujuhlaa.

Vierailija
49/103 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2012 klo 17:08"]

mä olen syntynyt -86,että ei siitä nyt NIIN PALJON aikaa ole...taisin olla kolmannella luokalla sillon.

[/quote]

Mitä helvetin väliä koska näin on tehty, kyse on siitä onko inhimillistä toimia niin.

Vierailija
50/103 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä valitettavasti tuntenut kipua viisaudenhampaan poistossa, eikä sitä meinattu saada pois millään. Lääkäri oli myös jossain määrin asennevammainen ("Ei sen nyt pitäisi enää sattua" - no sattuipa vaan todellakin ). Ja tämä tapahtui 1990-luvun lopussa, jolloin olin jo n. 25-vuotias. Sain valitettavasti jonkinasteiset traumat tuosta käynnistä, ja nyt pelkään edelleen hammaslääkärille menoa. Paljon iisimpi ajatus olisi esimerkiksi sellainen "pikku" juttu kuin kolmannen lapsen synnyttäminen. 

Onneksi hammaslääkäripelko ei ole siirtynyt lapsiini, mutta kyllä meilläkin esikoisen kanssa pitkään rauhoiteltiin, että irtoamattomia maitohampaita saatiin vedettyä. Ja mitään rauhoittavia ei annettu, pelkkä molemminpuolinen puudutus.

Vierailija
51/103 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vammaiset nukutetaan, muita ei.

Älä anna missään nimessä periksi VAAN VAADI NUKUTUSTA, se on sinun oikeutesi

Vierailija
52/103 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän voisi sanoa että eihän vammaiset ymmärrä mitä niille tehdään, miksi ne pitää nukuttaa! Sama kuin tuo 80 v sitten revityt hampaat - vertaus

VAADI nukutusta, äläkä mene mukaan säästöyrityksiin.  Oulussa ilman muuta nukutetaan vastaavissa tapauksissa, ei tarvitse edes "tapella".  Kokemusta on.  Ja kolmen puhkeamattoman hampaan repiminen  on sellainen toimenpide, että kukaan aikuinenkaan ei sitä haluaisi ilman nukutusta

Vierailija
53/103 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tiedoksi kaikille että tämä on vanha ketju.

Olisi kyllä ihan kiva kuulla miten tuo lopulta meni.

Vierailija
54/103 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän vaaditte nukutusta, mutta ette sitä saa. Tiedättekö, että Suomessa on pitkät leikkausjonot sairaalassa kuin sairaalassa? Ja vaivaan kuin vaivaan. Mikähän hulabaloo siitäkin tulis, kun kaikki teidän Nicopetterinne mammojen vaatimuksesta nukutettaisiin. Ei leikkaussaleissa enää muita toimenpiteitä sitten tehtäiskään?

Ja mitä toi yks urpo tuosta jalkapuudutuksesta huutaa? Voi sanoa, että lähes kaikki alaraajaleikkaukset tehdään puudutuksissa ja puudutuksia käytetään hyvin yleisesti muissa yleisanestesialeikkauksissa.

Vierailija
55/103 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2012 klo 10:25"]

pois, eivät olisi mahtuneet tulemaan suuhun. En ollut nukutuksessa vaan ensin sain kipulääkettä ja sitten niin tujuvan puudutuksen, ettei kyllä sattunut ollenkaan."

Juurikin näin. Miksi on niin kauhean vaikea uskoa lääkärin ammattitaitoon ja tunnustaa oma tietämättömyytensä? Täällä moni kehottaa äitiä VAATIMAAN lääkäriltä sedaatiota tietämättä mitään kyseisestä operaatiosta, potilaasta jne. Lopettakaa jo, ei hammaslääkäristä mitään traumoja jää kenellekään normaalilla tunne-elämällä varustetulle ihmiselle.

Vierailija
56/103 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:31"]

Siinähän vaaditte nukutusta, mutta ette sitä saa. Tiedättekö, että Suomessa on pitkät leikkausjonot sairaalassa kuin sairaalassa? Ja vaivaan kuin vaivaan. Mikähän hulabaloo siitäkin tulis, kun kaikki teidän Nicopetterinne mammojen vaatimuksesta nukutettaisiin. Ei leikkaussaleissa enää muita toimenpiteitä sitten tehtäiskään?

Ja mitä toi yks urpo tuosta jalkapuudutuksesta huutaa? Voi sanoa, että lähes kaikki alaraajaleikkaukset tehdään puudutuksissa ja puudutuksia käytetään hyvin yleisesti muissa yleisanestesialeikkauksissa.

[/quote]

Mikä pelle tämäkin taas on ?

Se, että hammalääkärissä tehdään nukutus ei vaikuta leikkausjonoihin mitenkään.  Luuletko sinä idiootti että hampaat leikataan keskussairaalassa?

Olet muuten harvinaisen tyhmä

Vierailija
57/103 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä tyhmä olen töissä paikassa, jossa nämä toimenpiteet tehdään? Luuletko sinä, että nukutuksia tehdään hammaslääkärissä?

Vierailija
58/103 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa tänää leikataa sattuuko puudutus oon 11v ja pelkään niin paljon et kuolen

Vierailija
59/103 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 08:24"]

Multa tänää leikataa sattuuko puudutus oon 11v ja pelkään niin paljon et kuolen

[/quote]

Ei sulta sitten enää leikata, kun kerta olet kuollut.

Vierailija
60/103 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se saattaa todella rauhoittaa lapsen melkein nukuksiin. Nukutusta ei suosita koska siinä on omat riskinsä ja se tekee hommasta myös paljon kalliimman. Jos lapsi ei pysy aloillaan rauhoittavilla, varmaan sitten on pakko nukuttaa. Eiköhän asiaan joku ratkaisu löydy. Älä ole puhelimessa vauhko vaan yritä löytää lääkärin kanssa joku yhteinen sävel. Muista että oma pelkosi värittää tätä asiaa, eikä se palvele lasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän