9-vuotiaan pakottaminen kirurgiseen hampaiden poistoon ilman nukutusta?
Lapsellani on ylimääräisiä puhkeamattomia hampaita, jotka pitää poistaa. Meidät kirurgille lähettänyt hammaslääkäri (käsittääkseni myös kirurgi) sanoi, että toimenpide tehdään nukutuksessa. Poika on pelännyt tulevaa toimenpidettä jo yli puoli vuotta, jonka olemme sitä jo odottaneet.
Kuitenkin operaation tekevä hammaslääkäri ilmoitti, että toimenpide tehdään ilman nukutusta, esilääkityksessä. Poika ei tajunnut tätä vielä vastaanotolla ja nyt kun toimenpide on jo huomena, se selvisi hänelle. Hän itkee ja pelkää, kieltäytyy menemästä toimenpiteeseen ilman nukutusta.
Soitin paikkaan, jossa tuo toimenpide tehdään ja sieltä kerrottiin, että he tekevät niitä nukutuksessa vain kehitysvammaisille. Lääkäri soittaa sieltä minulle tänään vielä, jotta saan puhuttua hänen kanssaan.
Kysymys onkin, mitä teen? Onko minun vain pakotettava lapsi toimenpiteeseen? Mitä kun hän ei siellä suostukaan avaamaan suuta ja aika menee hukkaan? Onko nykyaikanakin hammashoito tätä? Joo, myönnän pelkääväni itsekin hammaslääkäriä ja olen ihan hermoraunio tästä jutusta.
Kommentit (103)
Se onkin valtavan helppoa tiivistää ihmisen nukuttaminen yhteen vastaukseen! Taisin käydä koulut turhaan koska anestesia onkin niin valtavan yksinkertaista ;)!
]
Ottakaa nyt idiootit asioista selvää ennen kuin tulette tänne vaahtoamaan. Te olette niin yksinkertaista porukkaa että on täysin turha yritys aloittaa selittää anestesiologian perusteita. Sanonpahan vaan sen, että jos kyseessä olisi minun 9-vuotias, häntä ei todellakaan nukutettaisi hammasoperaatiota varten. Vaatisin puudutusta esim. remifentanyyli (Rapifen) annok aikana, toimenpiteen tekoa vaikka midatsolaamin aikana, josta tulee retrogradinen amnesia. Katsokaas tyhmät lehmät, mitään universaalia nukutuslääkettö ei ole olemassa vaan anestesia on aina lääkkeiden kombinaatio. Lasten anestesioissa on isommat riskit ja vaatii aina lasten nukuttamiseen perehtyneen anestesialäärin. Onko kukaan kuullut larynx-spasmista? Ei helvetti te olette TYHMIÄ!!!!!
T. Anestesiologian ja tehohoidon el
Kyllä on mennyt korkeakoulutus taas jollain ihan hukkaan, kun ei tämän paremmin osaa anonyymisti kommunikoida.
Ainakaa minua et juuri vakuuttanut ammattitaidostasi. Kun kerran nuo asiat tiedät meitä muita paremmin, niin juuri sinun pitäisi osata selittää näitä niin, että muutkin tajuaa ja rauhoittaa toisia haukkumisen sijaan. Mutta kenties sinulla sattuu just olemaan pottumainen päivä töissä, tai jotain...
käykää lapsen kanssa asiaa läpi useamman kerran etukäteen ja lahjokaa.
kun kävimme konsultaatiokäynnillä ennen leikkausta. Hän keskusteli asiasta hyvin asiallisesti 9-vuotiaan lapsemme (ja tietysti myös vanhempien) kanssa ja kysyi tältä, kumpi vaihtoehto tuntuu miellyttävämmältä (puudutus vai kevyt nukutus). Meillä ylimääräinen hammas oli kitalaessa, joten lääkäri sanoi, että rapsuttelu voi tuntua hieman kurjalta. Päädyimme siis nukutukseen ja kaikki meni mallikkaasti, vaikka hammas ei suostunutkaan lähtemään ihan niin helposti kuin alkuksi luultiin. Lapsen heräämisen katselu voi tosin kaikkine tärinöineen olla herkkäsieluisimmille liikaa.
- suolitähystykset tehdään ilman kunnon lääkistystä, missään muualla maailmassa ei tehdä-
- suomessa yritetään jokainen saada synnyttämään ilman epiduraalia... se kun maksaa
- jopa kuolevilla syöpäpotilailla pihistellään kipulääkityksen kanssaMIKSI ? Rahan takia ?
Suomessa todellakin on sellainen mentaliteetti, että minkäänlaisen helpotuksen kaipaaminen toimenpiteisiin on häpeä. Varmasti iso syy on rahassa (yritetään säästää kaikessa), mutta kyllä tuohon suhtautumiseen tarvitaan jo ison luokan asennevammaakin.
Monissa muissa maissa on jo havahduttu hoidon kokonaisvaltaisuuteen, suomessa ihanne on edelleen sellainen kylmän teknis-taloudellinen asenne, jonka mukaan peloista tai traumoista puhuminen ja henkisen puolen huomioiminen on ei-arjalaista curling-pehmoilua.
Huvittavinta on miten täällä niin monet av-mammatkin huutavat tätä asennetta kuorossa niin että nielurisat paistaa. Kovin usein täällä myös näkee asennetta "sanot sille lapselle että tämähän tehdään ja piste, eikä mitään mutinoita" (ja sitten vaan letkua perseeseen tai muuta mukavaa). Nyrkkiä pöytään ja luu kurkkuun on av-mamman ihanne, on niin ihanaa olla topakka mamma. Olisko kuitenkin näillä mammoilla itselläänkin jotain piilevä traumaa taustalla kun on niin kova tarve puhua ihmisten kiduttamisen ja traumatisoimisen puolesta?
Mun mielestä tämä Suomen meininki ei vaan oikein sovi sivistysvaltiolle.
Ainakin yksi provoilija heittelee tosissaan, että leikkausoperaatiot Suomessa tehdään ilman kivunlievitystä. Just joo.
Toinen osa huutaa tuomiota, jos ei oikopäätä hyväksy apn tahtoa saada lapsi nukutettua.
No, mitäpä ne lääketieteen ammattilaiset tuosta operaatiosta ymmärtäisivätkään, jos kerran äiti on av-mammojen terästyksellä sitä mieltä, että on julmaa rääkkäystä tehdä operaatio ilman nukutusta.
Se onkin valtavan helppoa tiivistää ihmisen nukuttaminen yhteen vastaukseen! Taisin käydä koulut turhaan koska anestesia onkin niin valtavan yksinkertaista ;)!]
Ottakaa nyt idiootit asioista selvää ennen kuin tulette tänne vaahtoamaan. Te olette niin yksinkertaista porukkaa että on täysin turha yritys aloittaa selittää anestesiologian perusteita. Sanonpahan vaan sen, että jos kyseessä olisi minun 9-vuotias, häntä ei todellakaan nukutettaisi hammasoperaatiota varten. Vaatisin puudutusta esim. remifentanyyli (Rapifen) annok aikana, toimenpiteen tekoa vaikka midatsolaamin aikana, josta tulee retrogradinen amnesia. Katsokaas tyhmät lehmät, mitään universaalia nukutuslääkettö ei ole olemassa vaan anestesia on aina lääkkeiden kombinaatio. Lasten anestesioissa on isommat riskit ja vaatii aina lasten nukuttamiseen perehtyneen anestesialäärin. Onko kukaan kuullut larynx-spasmista? Ei helvetti te olette TYHMIÄ!!!!!
T. Anestesiologian ja tehohoidon el
Kyllä on mennyt korkeakoulutus taas jollain ihan hukkaan, kun ei tämän paremmin osaa anonyymisti kommunikoida.
Ainakaa minua et juuri vakuuttanut ammattitaidostasi. Kun kerran nuo asiat tiedät meitä muita paremmin, niin juuri sinun pitäisi osata selittää näitä niin, että muutkin tajuaa ja rauhoittaa toisia haukkumisen sijaan. Mutta kenties sinulla sattuu just olemaan pottumainen päivä töissä, tai jotain...
Hoitotahon asennetta potilaita kohtaan. Humaanius oikein paistaa susta. Ai niin mut lääkärihän onkin jumala ja potilaat ärsyttäviä ja hankalia rasitteita, ei niille tarvi olla humaani.
Ainakin yksi provoilija heittelee tosissaan, että leikkausoperaatiot Suomessa tehdään ilman kivunlievitystä. Just joo.
Laita numero
Kuka noin on sanonut? Laita numero
No ainakin 75/75 ja hänen aikaisemmat viestinsä yrittää kovasti :D.
9-vuotias on iso poika jo! Just tyypillinen esimerkki curling-vanhemmasta, joka haluaa kasvattaa lapsensa pumpulissa. Pelko on ihan turhaa, koska puudutus tulee olemaan tosi hyvä.
itse jouduin lapsena kestämään jos jonkimmoiset hampaiden repimiset ja oikomiset, ja hädintuskin puudutettiin.
Minun puolisoltani revittiin neljä viisaudenhammasta kerralla, ja hänellä on todella paha hammaslääkärikammo. Hammaslääkärillä sai paniikkikohtauksen mutta selvisi silti.
Lääkkeitä sai niin paljon että mikään ei tuntunut missään ja tuntui unelta vain.
Kyllä sanoisin että ne hampaat on poistettava kun kirurgi on niin määrännyt. Ja se poikasi saa kyllä taatusti mömmöjä niin ettei haittaa.
multa on ala-asteikäisenä poistettu neljällä eri kerralla puhkeamatttomia hampaita mm.leukaluun sisästä poraamalla.Ja tosissaan ei nukutuksella.Diampamin taisin saada ja ei kyllä pahoja traumoja jäänyt.Suurimmasta osasta en muistanut leikauksen jälkeen mitään ja kyllä siinä niin pökerryksissä oli että ei sitä suuta kiinni pidetty :D Eli rohkeutta vaan :)
ei se niin kamalaa ole,ei nyt ihan täysin kivutontakaan.
Se on hyvä kun aina tulee joku perustelemaan miten häntäkin on rääkätty, joten nykylapsiakin pitää rääkätä.
mä olen syntynyt -86,että ei siitä nyt NIIN PALJON aikaa ole...taisin olla kolmannella luokalla sillon.
Nukutus on kaikille riski ja tukevalla puudutuksella pitäisi selvitä tuosta.
Tunnen lapsen joka vastaavan operaation takia nukutettiin pelon vuoksi.
Hänen sydämensä pysähtyi, hammaslääkärikeikasta seurasikin elvytys ja teho-osasto.
Siitä sitten vaan vaatimaan nukutusta.
mä olen syntynyt -86,että ei siitä nyt NIIN PALJON aikaa ole...taisin olla kolmannella luokalla sillon.
Kuka noin on sanonut? Laita numeroNo ainakin 75/75 ja hänen aikaisemmat viestinsä yrittää kovasti :D.
Vai mihin. En löydä viestiä
liittyy siis tohon 79 ja sen jälkeen kommentoineelle
liittyy siis tohon 79 ja sen jälkeen kommentoineelle
Mä oon toi viestin 80 kirjoittaja enkä ymmärrä miten se tähän liittyy että millä vuosikymmenellä kukin on syntynyt. Sitäpaitsi kyllä meidän 80-luvulla syntyneiden lapsuudesta jo on aikaa aika paljon ;) (Vaikka en ymmärräkään miten se tähän liittyy.)
Ei se poika parka kestä edes sitä. Multa on kanssa poistettu hammas ja kyyneleet valui kun noit apiikkejä laitettiin. sitten ei sattunut tietty sen jälkeen, mutta piikit sattui.
Vaatisin ehdottomasti sen humautuksen lapselle joka pelkää.
- suolitähystykset tehdään ilman kunnon lääkistystä, missään muualla maailmassa ei tehdä-
- suomessa yritetään jokainen saada synnyttämään ilman epiduraalia... se kun maksaa
- jopa kuolevilla syöpäpotilailla pihistellään kipulääkityksen kanssa
MIKSI ? Rahan takia ?