Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suvun nimien tutkiminen 5 sukupolvea taaksepäin, miten onnistuu? Ov

Vierailija
09.04.2012 |

Olemme menossa naimisiin ja mietimme uuden yhteisen nimen ottamista! Nimen on oltava suvusta. Olen saanut tai löytänyt ristiriitaista tietoa mistä etsiä isoisovanhempien tietoja, onko oikea paikka Väestörekisterikeskus, maistraatti vai seurakunta? Ja minkä paikkakunnan, kun sukua ja edesmenneitä isovanhempia on asunut useilla paikkakunnilla. Kiitos avusta jos jollain on kokemusta!! :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sieltä.

Itse otin kanssa isovanhempien isovanhempien nimen, mutta mä tiesin sen ja nimi on minulle merkityksellinen. En ehkä ihan ymmärrä miksi lähdetään hakemaan itselle nimeä, jolla ei ole mitäään liittymäkohtaa nykypäivään?

Vierailija
2/13 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempiesi sukunimet varmaan tiedätkin, ja he omien vanhempiensa. Jos ei suvussa kukaan tiedä jatkoa siitä, niin jos äitisi äidin äidin sukunimeä etsit, lähetät kyselyn siihen seurakuntaan, jossa jossa äitisi äiti on syntynyt. Sinulla pitää olla äitisi äidin nimi ja syntymäaika tiedossa. Annat ne tiedot ja pyydät hänen vanhempiensa tietoja sekä samalla vaikka seuraavan sukupolven, jos ovat samalta alueelta. Tällainen kysely on yleensä maksullista ja kannattaa kysyä maksusta etukäteen.

Jos sinulla on jo tietoja 1800 luvun alkuun tai 1700 -luvun loppuun, saatat voida jatkaa tietojen etsimistä kirkonkirjoista itse, täältä www.sukuhistoria.fi (rippikirjat digitoituna) ja www.hiski.fi (syntyneiden, kuolleiden ja vihittyjen kirjat). Riippuu paikkakunnasta, mihin asti kirjoja on jo netissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä oli valokeilassa lähinnä 1900-luvun alkupuoli. Ne tiedot löytyivät kirkonkirjoista.

Jos siis joku on tehnyt teille sukututkimusta, niin tiesi on helpompi. Muuten joudut ainakin miettimään, mitä tietoa haet, kun arkistoja menet penkomaan.

Vierailija
4/13 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhempiesi isovanhempien vanhempien sukunimiä? Olen aina luullut, että tuollaiset asiat ovat ns. arkitietoa, mutta näköjään olin väärässä.

Vierailija
5/13 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa lähettää tiedustelu kirkkoherranvirastoon, seurakunnan keskusrekisteriin tai maistraattiin. Luovutetun Karjalan kirkonkirjoja koskevat tiedustelut voi lähettää Mikkelin maakunta-arkistoon.

Kirkonkirjat sisältävät tietoja keskimäärin 1700-luvun alkupuolelta noin vuoteen 1900. Noin kaksi kolmasosaa seurakunnista on siirtänyt sataa vuotta vanhemmat kirkonkirjat maakunta-arkistoihin. Kirkonarkistojen lisäksi tutkimuksia voi tehdä Kansallisarkistossa ja maakunta-arkistoissa, maakuntakirjastoissa sekä kunnallisissa kirjastoissa.

Vierailija
6/13 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et oikeasti tiedä isovanhempiesi isovanhempien vanhempien sukunimiä? Olen aina luullut, että tuollaiset asiat ovat ns. arkitietoa, mutta näköjään olin väärässä.

mutta kommentoin.

Ei kaikissa suvuissa ole tehty sukututkimusta. Meidän suvussa ei ole ollut huutolaislapsia mutta voisi ajatella, että joidenkin kohdalla tiedot voivat päättyä, koska niitä ei vaan ole saatavilla.

Vierailija
7/13 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et oikeasti tiedä isovanhempiesi isovanhempien vanhempien sukunimiä? Olen aina luullut, että tuollaiset asiat ovat ns. arkitietoa, mutta näköjään olin väärässä.

mutta kommentoin.

Ei kaikissa suvuissa ole tehty sukututkimusta. Meidän suvussa ei ole ollut huutolaislapsia mutta voisi ajatella, että joidenkin kohdalla tiedot voivat päättyä, koska niitä ei vaan ole saatavilla.

HS Kuukausiliitteessä oli kerran joku juttu, joka käsitteli sukuhistoriaa.(en nyt tarkalleen enää muista, että mitä) Mutta jutussa oli, että paremmassa asemassa olevat tietävät suvustaan enemmän, ts. talonpoikaissuvuista on vähemmän tietoa...

Vierailija
8/13 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saan urkittua naapurin sukutietoja, siis ovatko parempaa väkeä kuin me?

Vierailija
9/13 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni isovanhempien nimet vielä kelpaavat, myös tyttönimet. Tarkista tämä vaikka maistraatista ennen kuin teet muutoshakemusta.

Vierailija
10/13 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saan urkittua naapurin sukutietoja, siis ovatko parempaa väkeä kuin me?

Vierailija
11/13 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut sukunimeä vielä 1800-luvulla oltiin vain jonkun poikia tai tyttäriä, ruotsin kielellä tosin.

Luulisi että ainakin isovanhempiesi sukunimet tiedät, jos menevät 1800-luvun puolelle löydät heidät helposti hiski-tietokannasta ja heistä sitten eteenpäin. Alle sata vuotta vanhoja tietoja ei netistä löydä ja niitä on haettava kirkonkirjoista, kunhan tiedät mistä seurakunnasta ja kenen vanhempia etsit, ilmoita tekeväsi sukututkimusta, aikaa menee viikkoja tai pidempään kun etsivät sinulle tiedot ja tuntitaksalla tekevät, kun joku väli muissa töissä on.

Vierailija
12/13 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-Suomessa ei kaikilla ollut sukunimeä vielä 1800-luvulla oltiin vain jonkun poikia tai tyttäriä, ruotsin kielellä tosin.

Luulisi että ainakin isovanhempiesi sukunimet tiedät, jos menevät 1800-luvun puolelle löydät heidät helposti hiski-tietokannasta ja heistä sitten eteenpäin. Alle sata vuotta vanhoja tietoja ei netistä löydä ja niitä on haettava kirkonkirjoista, kunhan tiedät mistä seurakunnasta ja kenen vanhempia etsit, ilmoita tekeväsi sukututkimusta, aikaa menee viikkoja tai pidempään kun etsivät sinulle tiedot ja tuntitaksalla tekevät, kun joku väli muissa töissä on.

Siis talonpoikaissuvuissa oltiin jonkun tyttäriä/poikia. Mutta jos olette jotain "ylempää" sukua, niin todennäköisesti ihan sukunimetkin löytyy. t.9

Vierailija
13/13 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä mittaisit, ovatko parempia? Nimen perusteella? Miten saan urkittua naapurin sukutietoja, siis ovatko parempaa väkeä kuin me?

Niin nimen perusteella.

Jos naapurin Irman isoisovanhemmat on jotain akateemista tai aatelissukua, niin aaarrrrgh! Kiirastorstainakin, kun me lähdettiin pääsiäisen viettoon sukulaisiin Ypäjälle, Irma lähti miehensä ja kahden lellityn kakaransa kanssa suvun huvilalle Porvoon saaristoon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi