Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehtaako tuttavalle sanoa, että epäilee näiden kodin olevan homeessa?

Vierailija
09.04.2012 |

Lapsiperhe hiljattain muuttanut uuteen kotiin. Siellä alkaa tulla astmaoireita kun piipahtaakin heillä. Perheellä ei ole eläimiä eikä pölyistä tai sotkuista. Miten ottaa puheeksi, tai ottaako ollenkaan?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö että saat homeisista taloista astmaoireita vai voiko kyseessä olle yhtälailla esim jokin rakennusmateriaaleista haihtuva juttu ?

Ehkä voisit sanoa että saat heidän uudessa talossa herkästi astmaoireita. Mutta ei kait se tarkoita samaa kuin epäilys homeesta ???

Vierailija
2/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tasakattoinen rivari 70-luvulta. Siis melko potentiaalinen vesivahinko-homepesä. Ovat asuneet niin vähän aikaa, että kaupanpurkukin varmaan olisi mahdollista. Mutta kuinka tällaisenkin asian ottaa esiin. Pitääkö vaan antaa ihmisten huolehtia omista asioistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen herkistynyt homeelle ja tunnistin oireet ja hajut tuttavani vaatteista, kun olivat asettuneet uuteen kotiinsa asumaan ja tapasimme sitten jonkun ajan päästä. En vaan voinut sanoa mitään. Mutta he muuttivat sieltä melkein heti pois ja hän sanoi itse, ettei voitu jäädä oli kosteusvaurioita ja hometta.

Toiselle en voi sanoa mitään myöskään, mutta koko ihminen haisee hometalolle. =(

Mitä tuohon voi sanoa, haiset homeelle? En pysty.

Vierailija
4/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiseeko siellä maakellarille? Jääkö vaatteisiin hajuja? Voi tuosta kertoa. Toiset suuttuvat, toiset ovat kiitollisia jos joku vinkkaa, mutta onhan se velvollisuus kertoa jos epäilee että asunto on epäterveellinen. Sehän ei sitten ole sinun syysi, jos päättävät olla sitä mitenkään tutkimatta. Ei voi tietää miten kaverisi suhtautuu.

Vierailija
5/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 70-luvun tasakattorivareita ja ovat kyllä viimeistä päälle kunnossa, ei todellakaan vesivahinkoehdokkaita...

Ja juu, asumme itse läheisessä pienkerrostalossa ;)

Vierailija
6/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mennyt hyvin, mutta ei toisaalta huonostikaan. Kaveri siis ei ottanut kuuleviin korviinsa, mutta ystävyys säilyi. Ystäväni kotona haisee aivan tolkuttomasti home - siis asiasta ei voi erehtyä. Haju on niin voimakas, että he itse haisevat kun ovat kodin ulkopuolella ja omatkin vaatteet pitää pestä/tuulettaa kun siellä käy. Kuulemma vain vanhan talon haju ja homeasiat on tutkittu muuttaessa. Mutta itsehän siellä asuvat, toisten en ole sanonut.

Vierailija
7/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aina joku epäterveellinen mikä sen hajun aiheuttaa..

Vierailija
8/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein tai kärsi siitä mitenkään niin ehkä sillä ei sitten ole heille haittaa...

Vierailija
9/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyse mistä hajusta vain. Työtoverini aikoinaan haisi varmaan pari vuotta pissalta ja kukaan ei oikein voinut hänelle siitä huomauttaa, mutta kun teemme asiakastyötä asia oli erittäin piinallinen. Lopulta hänen muu perussairautensa paheni niin, että joutui sittemmin eläkkeelle, ja pääsimme pinteestä. En voi ymmärtää miten sen kukaan olisi voinut hänelle sanoa, ilmeisesti ihminen tottuu hajuunsa eikä huomaa sitä itse tai ei usko muiden haistavan. Hyvin vaikeaa

Homeen suhteen ehkä ajattelen, että yhden kerran jotenkin kysyisin, että mitenkäs kun nykyään on kaikenlaisia kosteuvaurioita, oletteko tutkituttaneet oman asuntonne ja huomanneet mitään. Jos ihmiset kiistävät asian niin sitten antaisin olla.

Mutta astmaoireiden perusteella et voi home-epäilyä tehdäkään: astma voi oireilla vaikka hajuvedestä, jostain maton pintakäsitettelyaineesta, käyttämästään pyykinhuuhteluaineesta tai vastaavaa.

Vierailija
10/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten sanoisin, että kyllä täällä ehkä vähän haisee homeelle. Lisäisin vielä, että "vai kuvittelenkohan minä, voi olla että nenäni nyt haistaa mitä haistaa." Näin olisin sanonut asiasta, mutta antaisin heille myös mahdollisuuden helposti olla välittämättä asiasta jos haluavat ottamalla syyn tavallaan omille nenilleni.

Itse haluasin, että asiasta sanottaisiin, jos en itse huomaa. Suoraan sanottuna v*tuttaisi, jos talosta paljastuisi hometta ja tuttavat kertoisivat vasta jälkikäteen, että sitähän he haistelivatkin, mutta eivätpä viitsineet vain sanoa.

Muut hajut ovat sitten asia erikseen. Home on vakava juttu, eikä se ole kenenkään "syy", miksi siitä pitäisi nokkiinsa ottaa?

Vierailija
11/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on vakuuttunut, että heillä ei mitään hometta ole, vaikka haisevat kuin rankkitynnyrit. :/ Vaikka tosiaan ystävyys säilyi mainitsemisen jälkeen, niin vähän siinä tuli sellaista naljailua takaisin, etten minä "snobi" mistään ymmärrä kun me asutaan 2 vuotta vanhassa rivarissa.

Se on aina joku epäterveellinen mikä sen hajun aiheuttaa..

Vierailija
12/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi, jos ei kysyisi.

Enpä kehtaa appivanhemmillekaan (kellekään heistä), että siksi välttelen heitä, kun en voi olla heidän luonaan. Pitävät minua varmaan tosi hankalana, kun en koskaan halua olla kylässä kuin puoli tuntia ja jos ehdottelevat yökylään jäämistä, niin muutun tosi vaikeaksi. Varmasti epäilevät etten tykkää heistä... Mut annan jäädä heidän siihen oletukseen mieluummin kuin että kertoisin, että heidän kotinsa on pilallinen.

Mä olen kyllä oikea kosteusvaurio-koira nykyään. Ei tunnu olevan kiinni rakennusvuodesta tai harjakatosta.

Tunnistan myös ftalaattien hajun.

Voisikohan tällä jo lyödä rahoiksi? Voin tulla arvioimaan kotinne, että ovatko ne tarveydelle vaarallisia...

Vierailija
13/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kehtais? Mä ainakin haluaisin tietää, jos en itse huomais homeen hajua/muita oireita. Siitäpähän voi sitten itse päättää, haluaako tutkia asiaa enemmän vai ei. Ainakin olet sitten sanonut asiasta. Homehan on vakava juttu ja voi aiheuttaa pahoja sairauksia. Olemme itse nyt nuorena perheenä muuttaneet vanhaan taloon, ei ole epäilystä homeesta tällä hetkellä. Mutta haluaisin heti tietää, jos joku muu moista epäilis, en mä eikä mies olla mitään ammattilaisia talon homeasioissa.

Vierailija
14/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettemme ole edes mitrenkään läheisiä tuttuja vaan lapset leikkivät välillä toistensa luona ja siellä lasta hakiessa haistaa sen hajun. Varmaan jos oltaisiin paljon tekemisissä, sanoisin ilman muuta.

Vierailija
15/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on siitä aika vaikeita ongelmia, että osa taloista on ihan korjauskelvottomia. 70-luvulla on saatettu esimerkiksi valaa runkotolpat lattialaattaan ja kun lattia sitten kostuu, kostuu myös runko ja tällainen rakenne on aika pirullinen korjata. Onhan se vaikea ottaa vastaan sellaista tietoa, että oma talo voi periaatteessa olla arvoton ja purkukuntoinen. Moni mielummin kieltää koko ongelman olemassa olon ja nämä ovat juuri niitä jotka suuttuvat kun heille siitä vihjaa.

Toisaalta kun on lapsiakin siellä, niin pakkohan se on jo oman mielenrauhan takia asiasta sanoa, vaikka menisi välitkin huonoksi. Ei ole sitten ainakaan oma vika, jos lapsille tulee astmaa ja allergiaa.

Vierailija
16/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä usko, että kenelläkään heistä on hometta. Siksi tuntuu kummalta tuollainen yleistys. Tiedän yhden ihmisen, joka sai oireita asuessaan juuri 1970-luvulla rakennetussa talossa. Siellä oli joku materiaali lattioissa, mistä hän herkkänä sai oireita. Hometta sieltä ei löytynyt.

Vierailija
17/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tehdä kipeää, mutta jos olet oikeassa niin ison kitoksen olet ansainnut. Koko perhe voi sairastua vakavasti. Jos olet heillä aiemmin kyläillyt niin sano vaan että ei heillä ennen ole oireita tullut ja siistiäkin on niin mietityttää miksi astma nyt oireilee.

Vierailija
18/18 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittana ihimisille itselleen ei todellakaan ole vain se haju, jonka ympäristö huomaa. Pari viikkoa sitten istuin vastapäätä naista, josta lähti aivan hirvittävä homeen haju. Jos olisi ollut joku keino, niin olisin halunnut sanoa, että tietääkö hän, mutta eihän sellaista voi sanoa tuntemattomille, kun tutuillekin on niin vaikeaa.

Ap:nä ottaisin asian varovasti puheeksi, kertoisin omista oireistasi.