Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku EI käytä Wilmaa, vaikka se koulussa olisikin käytössä?

Vierailija
02.06.2013 |

Onko kyse periaatteesta vai mistä? Ihmettelin, kun kuulin yksi päivä sivukorvalla opettajalta, että pari hänen oppilaittensa vanhemmista ei käytä wilmaa, joten heille on printattava tiedotteet. Kai suurimmalla osalla oikeustoimikelpoisista aikuisista on tietokone kotona tai edes töissä?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla ole nettiä kotona. Eikä välttämättä töissäkään.

Mun lapsen luokalla sama juttu ja lapsikin ottaa aina tulosteen itselleen, vaikka itse käytän Wilmaa.

Vierailija
22/36 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kun mun tytär oli yläasteella, niin se wilma tuli käyttöön, en kyllä sille keksinyt mitään muuta käyttöä, kuin tyttären poissaolot piti siellä käydä joskus kuittaamassa. AIka harvoin mitään lappuja koulusta tuli, ja tytär kyllä itse huolehti aina kaikesta että jos mun piti jotain tietää, niin tieto tuli perille. Tytär itse käytti sitä ainakin sen verran että lukujärjestykset oli siellä, en ainakaan tiedä että oliko muuta käyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole tietokonetta vielä, eikä töissäkään. Ota nyt huomioon että kaikilla ei vaan ole sitä konetta.

Älypuhelin toi sitten Wilman meillekin.

Vierailija
24/36 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on lapsia niin kylläpä ne tietokoneet alkaa oleen jokaisella. Lasten poissaolot voi soittaa puhelimitse kansliaan. Ei työpaikalla pidä hoidella omia asioita. Kirjaston koneelle voi mennä.

Vierailija
25/36 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule paperilappusia mulle. On semmonen koulu että jokaisella on ja varmaan montakin konetta kotona.

Vierailija
26/36 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on noin 500 oppilaan koulu. Kolmasosalla perheistä ei ole Wilma-tunnuksia käytössä. Heille sitten soitellaan kesken koulupäivän koulun puhelimella (opettajilla ei ole työpuhelimia) tai laitetaan sähköpostia tai lapsen mukana lappuja tms.

Yksi huoltaja ei antanut mitään yhteystietoja eikä ottanut Wilma-tunnuksiakaan, joten hänen kanssaan piti asioida kirjeitse. Lapsi lintsasi niin paljon, ettei lapsen kautta saanut asioita hoidettua.

Ylipäänsä olen huomannut, että mitä holtittomampi lapsi on, sitä vähemmän huoltajat käyttävät Wilmaa. Eivät varmaan halua jatkuvasti saada palautetta lapsestaan.

Vierailija
27/36 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaverini ei käytä, koska hänellä on näkövamma, tullut onnettomuudessa. Hänelle pitäisi asiat soittaa, mutta usein ei muisteta ja jää asioista paitsi. 

Vierailija
28/36 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa opettajistakaan ei käytä meidän lasten koulussa wilmaa kovin aktiivisesti. Pari opettajaa ilmoittaa siell jopa kotiläksyt ja vain pari ilmoittaa koenumerot. Suurin osa ei päivitä wilman kautta muuta kuin poissaolot ja unohdukset.

Vierailija
29/36 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 20:44"]

Suurin osa opettajistakaan ei käytä meidän lasten koulussa wilmaa kovin aktiivisesti. Pari opettajaa ilmoittaa siell jopa kotiläksyt ja vain pari ilmoittaa koenumerot. Suurin osa ei päivitä wilman kautta muuta kuin poissaolot ja unohdukset.

[/quote]

Juuri näin, ei siellä ollut oikein mitään mitä "käyttää". Tyttärellä aina koulu mennyt hyvin, niin ei sitä ollut opettajalle muutenkaan koskaan mitään asiaa. Pakollinen vanhempainvartti piti käydä keskustelemassa. Mun tunnuksetkin oli hukassa suurimman osan aikaa.

Vierailija
30/36 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella, että esimerkiksi huonosti suomea osaavat haluavat viestit mieluummin paperisina, jotta voivat ne helpommin antaa jollekin tulkattavaksi. Tai eivät ole edes ymmärtäneet, että wilma on olemassa tai että mikä se on.

Vierailija
31/36 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lisää sillä Wilmalla oikeasti saa normaaliin tiedonkulkuun? Meillä on Wilma, enkä näe, että se toisi juuri mitään lisää. Opettajalle helppo keino massaviesteihin, mutta saisihan ne yhtä helposti, kun laittaisi sähköpostiin useamman vastaanottajan. Tuossa Wilmassa taas maksettu paljon turhasta, mutta kun se ei ole omia rahoja, vaan veronmaksajien, voi joku viranomainen taas keksiä kohta uusia menokohteita samalla, kun Wilman vuosimaksut juoksee.

Vierailija
32/36 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 21:04"]

Mitä lisää sillä Wilmalla oikeasti saa normaaliin tiedonkulkuun? Meillä on Wilma, enkä näe, että se toisi juuri mitään lisää. Opettajalle helppo keino massaviesteihin, mutta saisihan ne yhtä helposti, kun laittaisi sähköpostiin useamman vastaanottajan. [/quote]

Wilma on paljon parempi kuin sähköposti. Kuka niistä sähköpostiosoitteista pitäisi kirjaa? Opettajako? Vai koulu? On paljon kätevämpää, että koulua koskevat jutut saa perille Wilman kautta riippumatta sähköpostista.

Wilman etu on myös se, että viestit pysyvät tallessa. Sähköposteja voi hävitä tai ne voivat joutua vääriin käsiin.

Jos lapsia on useampia, Wilmassa kaikkien tiedot löytyvät samasta paikasta. Toisaalta molemmilla vanhemmilla voi olla omat Wilma-tunnukset, joten tiedon kulku ei ole vain sähköpostin varassa. Jo ennen Wilmaa sähköposti oli ongelma, sillä koulussa ei jostain syystä onnistuttu pistämään talteen molempien vanhempien sähköpostiosoitetta, joten viesti tuli yleensä vain toiselle ja sitten piti sekä huomata, että toinen ei ollutkaan saanut viestiä ja vielä muista kertoa viestistä. Sähköposti ei vain toiminut.

Wilman poissaolomerkinnät toimivat hyvin molempiin suuntiin. Muutenkin opettajat ovat käyttäneet Wilmaa varsin hyvin sekä positiivisen että negatiivisen palautteen lähettämiseen, vaikka osansa lienee silläkin, että meillä lapset ovat hoitaneet koulunsa hyvin ja käyneet mielellään koulua.

Wilma ei ole täydellinen, mutta se on ehdottomasti parempi kuin mikään sähköpostisysteemi koulun kanssa viestimiseen.

Vierailija
33/36 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 01:34"]

Wilma ei ole täydellinen, mutta se on ehdottomasti parempi kuin mikään sähköpostisysteemi koulun kanssa viestimiseen.

[/quote]

Niin, mutta onko nuo opettajan viitseliäisyydestä kiinni olevat asiat nyt sen rahan arvoisia, jonka Wilma tulee vuosien saatossa maksamaan kouluille? Kaikessa muussa koulut sitten joutuvat säästämään. 

Jos Wilma olisi pätevä väline, kai yrityksetkin olisivat jo keksineet sen asiakkaidensa kanssa kommunikointiin, mutta tuosta pelkästä BBS ohjelmasta moni ei silti ole valmis maksamaan. Aivan sama tekniikka on ollut olemassa jo ennen internetiä, Posti-tele (myöhemmin nimettiin puhelinlinjojen kuuluvuuden mukaan uudelleen Surinaksi, jonka ruotsalainen Telia osti) tarjosi muistaakseni 1987 tuollaista koulujen käyttöön ilmaiseksi, jostain syystä vasta nyt tuollaista alettiin käyttämään kouluilla. Ja joku vuolee kultaa.

Vierailija
34/36 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköposti ei laske kokeiden keskiarvoja, ei kerää vuoden plussia yhteen, siihen ei voi syöttää käytösarvosanoja niin, että se laskee niistä keskiarvot, sähköpostiin eri aineiden opet eivät voi syöttää numeroita niin, että sähköposti tekisi valmiin tokarin jne. Yritykset varmaan vähemmän käyttävät näitä ominaisuuksia. Koulut tarvitsevat nykymaailmassa hallinto- ohjelmia, joista saamme lukkarit, tiedot vapaista luokista jne. Ja siinä sivussa helpon viestintäväylän, opella voi olla yli 500 oppilasta, näiden kaikkien söhköpostiosoitteiden ylläpito ilman wilmaa on oikeasti työlästä. Wilmasta tosin nekin löytyvät.

Vierailija
35/36 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaan keskusteluun etsin tietoa, koska perheessämme on nyt erikoinen ongelma wilman kanssa..

En haluaisi käyttää sitä, koska vaikka lapseni pärjää koulussa hyvin ja saa hyvää palautetta, niin jostakin syystä nämä opettajat tuntuvat pommittavan minua, kaikilla aivan uskomattomilla viesteillä, johon saisi olla yötä päivää vastaamassa?

Opettajat siis oikeastikin keksivät asioita päästään, jotta saisivat laitettua minulle viestiä. Olen tehnyt tästä valituksen jopa aviin nyt, koska heillä tuntuu vain ns vauhti kiihtyvän koulussa. Heidän viesteistään on myös hyvin paljon kirjoitusvirheitä yleensä, olen miettinyt välillä, että ovatko he ihan selvinpäin, kun kirjoittavat niitä? 

Olen siis 40- vuotias, naimisissa oleva, perheellinen nainen, enkä ole tähän päivään keksinyt vielä syytä, miksi olen heidän pommituksen kohteenaan. Ja oli se heidän syynsä sitten mikä hyvänsä, niin mielestäni tuo alkaa täyttämään jo häiriköinnin merkkejä ja on laitonta.  Minulla ei ole Koskaan aiemmin ollut elämässäni tällaisia kokemuksia siis missään, joten en voi ajatella tämän olevan kovinkaan normaalia enää. 

Haluaisinkin tietää, että miten tämän Wilman käytön pystyisi lopettamaan? Minulla olisi parempaakin tekemistä päivisin kuin toista vuorokautta putkeen, yötä päivää, pahimmillaan vastailla näitten joittenkin opettajien keksimiin asioihin. 

Olisikohan jotakin vastaavia kokemuksia täällä kellään? 

Vierailija
36/36 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltajuuttani on rajattu, varhaiskasvatuksen asioita olen saanut katsottua mutta Wilmaan ei näköjään ole asiaa.

Lapsen huoltaja osaa ilmoittaa tarpeelliset asiat ja lapsen kanssa jutellaan kuulumisia kun nähdään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä