Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa asuvat kaupunkilaiset - mihin on PAautoolla auto?

Vierailija
09.04.2012 |

no, ok onhan autosta omat hyödyt ja huvit, mutta mihin oikeastaan on pakko omistaa auto?

Joukkoliikenne toimii, pääsee A paikasta B jne ei tarvitse etsiä parkkipaikkaa ja maksaa siitä . Myös bensakulut, verotus, huollot, korjaukset, vakuutukset jne

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se on kiva. Rahasta ei ole kiinni. Pääsee helpommin paikkoihin mihin ei joukkoliikenne vie, ja varsinkin ison tavaramäärän kanssa huomattavasti helpompaa liikkua.

Vierailija
2/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ilmeisesti mietit, mihin tarvitaan autoa?

Mä olen kotoisin alle 10 000 asukkaan kaupungista, jossa ei joukkoliikennettä, mutta ei myöskään parkkimaksuja. Nyt asun 3 krt isommassa kaupungissa n. 10 km päässä keskustasta ja alle 15 km päässä ison kaupungin keskustasta. Joukkoliikenne kulkee kyllä noiden keskustojen välillä, mutta ei poimi meitä täältä metsän laidasta kovin usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsen autoa työssäni päivittäin. Jos tekisin työni julkisilla, menisi matkustamiseen päivän aikana noin 4-5 tuntia päivästä riippuen kun nyt matkoihin menee noin 1h per päivä.

Lisäksi meillä käydään kerran viikossa ruokakaupassa, ei niitä 5-7 kassia oikein viitsisi raahata bussissa.

Lapsen harrastaminen käy myös helpommin kun jompi kumpi vanhemmsita nakkaa autolla treeneihin ja hakee kotiin. Aikaa menee 15 min suunta kun taas julkisilla kulkiessa lapsella menisi vähintään 45 min suunta ja ellei vaihto sattuisi kohdalleen tulisi vielä +30min odottamista.

Matka mummolaan kestää autolla 20 min suunta ja julkisilla menisi reilu tunti per suunta.

Perusteluja siis riittää. Kyllähän kaiken tuon siis tekisi ilman autoakin, mutta jääpähän monta tuntia päivässä enemmän aikaa olla perheen kanssa kun ei tarvitse viettää sitä aikaa bussissa/junassa =)

Vierailija
4/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi kassillista ruokaa on helpompi kuskata marketista kotiin tila-autolla kuin bussilla.

Vierailija
5/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukkoliikenne toimii, mutta usein saa varata tuplasti tai triplasti aikaa verrattuna siihen, miten nopeasti autolla pääsee. Etäisyydet ovat pitkiä, poikittaisliikenne hidasta tai olematonta, kauppakeskukset ovat kaukana jne.

Lisäksi käymme muuallakin kuin Helsingin keskustassa. Sukujen kesämökit ovat ihan hevonperseessä, eivätkä ne sukulaisetkaan kovin hyvien liikenneyhteyksien päässä sijaitse.

Että eihän sitä autoa ole pakko olla, mutta kyllä se kummasti on elämää viime vuosina helpottanut. Opiskeluaikoina (silloin jo perheellisenä) liikuttiin vain julkisilla.

Vierailija
6/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehä kolmosen sisäpuolella vissiin? En tiedä mutta luulisin sen olevan pääkaupunkiseudulla todellinen vaihtoehto, muttei sielläkään kaikille sopiva.

Mun työmatkaan menee autolla 35 min. Julkista liikennettä käyttäen työmatkani olisi 1h 35 min. Ja tälläkin vaihtoehdolla myöhästyisin työstä, jos tahtoisin olla ajoissa ja käyttää julkisia kulkuvälineitä, pitäisi töihin lähteä jo edellisenä iltana. Plus että päiväkodissa ei saa pitää lapsiaan kuin sen 10 tuntia, ja jos kulkisin junilla ja busseilla niin tulisi kyllä lapsen päivän pituudeksi aivan liikaa.

En muista että parkkipaikan etsiminen tai pysäköintimaksun maksaminen olisi ollut koskaan mikään ongelma minulle. Tosi harvoin tulee tilannetta, että joutuisi pysäköinnistä maksamaan.

Vierailija
7/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes 100 000 asukkaan suuruisessa kaupungissa. Meillä on kotoa lasten hoitopaikkaan 12 kilometriä ja töihin 10 kilometriä.

Jos lähdettäis julkisilla, pitäisi lähtä kotoa klo 7. Bussi lähtis klo 7.10. Oltais hoitopaikan oven takana klo 7.30. Sitten kävelisin töihin, josa olisin kasilta. Matkaan menisi tunti.

Nyt mennään sama matka omalla autolla. Lapset herää 7.20. Sitten autoon klo 7.40. Ollaan hoitopaikassa klo 7.55 ja työpaikan kahvihuoneessa klo 8.

Siksi on auto. Kuka hullu käyttää työmatkoihin 2 tuntia päivässä, 10 tuntia viikossa, jos samat matkan saa kuljettua omalla autolla ovelta ovelle puolet nopeammin?

Vierailija
8/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn bussilla töissä Helsingissä, ja mulla menee työmatkoihin sama aika kuin miehelläni, joka käy autolla töissä Lohjalla. Hänen työpaikalleen, edes lähelle ei bussilla pääse, sen verran syrjässä on työpaikka.

Lisäksi käytämme autoa harrastuksissa kulkemiseen, meillä on kaikilla perheenjäsenillä pari kertaa viikossa harkat + pelejä, ja vaikka ne on täällä Espoossa, silti bussilla matka kestää odotteluineen jopa tunnin. Vielä kun treenejä on samana päivänä vaikka mulla ja lapsella, on vähän helpompaa kulkea sillä autolla. Bussilla kuljemme silloin, kun auto ei ole käytettävissä (esim. mies töissä pidempään, lapsi menee bussilla treeneihin, mies hakee tullessaan).

Jos viikonloppuna pelit on vaikka Vantaalla, on helpompi mennä autolla (ja ottaa muutama pelikaveri kyytiin) kuin kulkea julkisilla. Aikaa kuluu siis siirtymisiin A:stä B:hen huomattavasti vähemmän autolla kuin julkisilla.

Vierailija
9/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vaikka työpaikkani on Helsingissä ja asun Helsingissä, on työmatkani käytännössä samanlainen kuin jos asuisin Jyväskylän keskustassa ja kävisin töissä Laukaassa. Vaikka Laukaaseen menee bussi, niin harva jyväskyläläinen alkaisi kysellä, että hittojako ajat autolla sinne Laukaaseen.

Vierailija
10/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei olisi lapsia, niin myisin auton pois. Niin kauan kuin joudun kuskaamaan lapsia harrastuksiin ja isovanhempien mökille, pidän auton.

Harrastuksiin ei ole kuin 3-4 km ja kesällä se menee fillarilla. Mutta kun sitä lunta on suurimman osan harrastuskaudesta, niin minulla ei riitä aika viemään lapsia julkisella, koska ei julkinenkaan mene joka paikkaan.

Vierailija
11/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko suomeksi kiitos.

Vierailija
12/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikittaisliikenne on surkeaa. Esim. Kaarela-Otaniemi sujuu nopeimmin omalla autolla kun dösällä.

Kehä kolmosen sisäpuolella vissiin? En tiedä mutta luulisin sen olevan pääkaupunkiseudulla todellinen vaihtoehto, muttei sielläkään kaikille sopiva.

Mun työmatkaan menee autolla 35 min. Julkista liikennettä käyttäen työmatkani olisi 1h 35 min. Ja tälläkin vaihtoehdolla myöhästyisin työstä, jos tahtoisin olla ajoissa ja käyttää julkisia kulkuvälineitä, pitäisi töihin lähteä jo edellisenä iltana. Plus että päiväkodissa ei saa pitää lapsiaan kuin sen 10 tuntia, ja jos kulkisin junilla ja busseilla niin tulisi kyllä lapsen päivän pituudeksi aivan liikaa.

En muista että parkkipaikan etsiminen tai pysäköintimaksun maksaminen olisi ollut koskaan mikään ongelma minulle. Tosi harvoin tulee tilannetta, että joutuisi pysäköinnistä maksamaan.

Vierailija
13/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 100 000 asukkaan kaupungissa. Joukkoliikenne ei toimi hyvin kuin keskikaupungilla ja siihen välittömästi liittyvillä kaupunginosilla. Tänne 20 km päähän keskustasta on turha odotella bussivuoroja niin usein, että niillä pääsisi töihin. Linja-autolla pitäisi myös mennä ensin keskustaan ja siellä vaihtaa toiseen vuoroon, että pääsisi siihen suuntaan kaupunkia, jossa työpaikka sijaitsee. Se tarkoittaisi 1,5 tunnin työmatkoja mennen tullen (tänne syrjäkulmille tuleva linja-auto kiertää kaikki haja-asutusalueet, eikä vaihtoauto ole heti odottamassa jatkoa). Omalla autolla työmatka on 20 minuuttia mennen tullen. Jos linja-autoja kulkisi esim. puolen tunnin välein ja linja menisi suoraan työpaikkani kaupunginosaan, voisin mennäkin bussilla töihin. Nyt en mene.

Vierailija
14/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai pääse, jos kävelen/pyöräilen ensin noin 12 km ja lähden kotoa noin 5.00 ja palaan noin 20.15. Lisäksi hyväksyn sen, että en vie lapsia hoitoon, koska hoitopaikkaan ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla.

Bussikortti täällä maksaa työmatkalleni noin 200 e/kk. (siis sieltä 12 km päästä) Sillä rahalla ajan aika kivasti omalla autolla töihin.

Vierailija
15/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä sen sitten huomaat, jos lapsia joskus hankit, että kyllä se auto huomattavasti elämää helpottaa.

Vierailija
16/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, ok onhan autosta omat hyödyt ja huvit, mutta mihin oikeastaan on pakko omistaa auto?

Joukkoliikenne toimii, pääsee A paikasta B jne ei tarvitse etsiä parkkipaikkaa ja maksaa siitä . Myös bensakulut, verotus, huollot, korjaukset, vakuutukset jne

muualla paitsi pk-seudulla, Tampereen ja Turun seuduilla. Itse asun keskisuuressa suomalaiskaupungissa eikä täällä toimi viikonloppuisin kuin pari hassua bussilinjaa eli aika mahdottomuus olisi vuorotyöläisen kulkea työssä bussilla. Kesäksi loppuvat osa jo ennestään vähistä vuoroista kun koulukyyditykset lakkaavat. Tokihan polkupyörä on hyvä väline työmatkoille, mutta aina ei sää salli pyöräilyä.

Vierailija
17/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 100 000 asukkaan kaupungissa. Joukkoliikenne ei toimi hyvin kuin keskikaupungilla ja siihen välittömästi liittyvillä kaupunginosilla. Tänne 20 km päähän keskustasta on turha odotella bussivuoroja niin usein, että niillä pääsisi töihin. Linja-autolla pitäisi myös mennä ensin keskustaan ja siellä vaihtaa toiseen vuoroon, että pääsisi siihen suuntaan kaupunkia, jossa työpaikka sijaitsee. Se tarkoittaisi 1,5 tunnin työmatkoja mennen tullen (tänne syrjäkulmille tuleva linja-auto kiertää kaikki haja-asutusalueet, eikä vaihtoauto ole heti odottamassa jatkoa). Omalla autolla työmatka on 20 minuuttia mennen tullen. Jos linja-autoja kulkisi esim. puolen tunnin välein ja linja menisi suoraan työpaikkani kaupunginosaan, voisin mennäkin bussilla töihin. Nyt en mene.

Vierailija
18/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisivat joskus vierailemaan perheellisten koteihin, niin tajuaisivat kyllä tilanteen.

Vierailija
19/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan ison pihapiirin ja puutarhan, en naapureita olohuoneen ikkunan taakse. Silloin joutuu valitsemaan paikan, jonne ei ole julkista liikennettä. Siitä taas seuraa se, että työmatkat on tehtävä omalla autolla.

Tämä on minun valintani, en valita. Jos joku haluaa asua betonilähiössä bussipysäkin vieressä pienessä kaksiossa, on se varmasti hänelle hyvä valinta. Minä olen valinnut toisin ja nautin tästä joka päivä.

Vierailija
20/26 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä en edes asu korvessa, asutaan ihan keskustan kyljessä eteläsuomalaisessa kaupungissa. Keskustaan voin vaikka kävellä tai mennä bussilla (menee pari kertaa päivässä) mutta ei mulla sinne juurikaan mitään asiaa ole. Päiväkoti on yhdessä suunnassa, koulu toisessa, harrastukset kolmannessa ja työpaikka neljännesäs suunnassa.