Vinkkejä taaperon hankalaan matkapahoinvointiin
Osaisitteko te kokeneemmat kertoa, mikä voisi auttaa vai auttaako mikään? Lapsi on kohta 2v ja matkapahoinvointi tekee kaikki matkamme todella kamaliksi ja lapsi itkee suoraa huutoa kunnes oksentaa. Näin käy autossa, bussissa, ratikassa, lähijunassa, kaukojunassa jne. Ainoastaan metrossa matkustaminen sujuu, mutta eihän sillä kovin kauas pääse. Meidän suvussamme ongelmaa ei ole ollut ja nyt se on tullut ihan uutena asiana eteen, enkä tiedä, mitä pitäisi tehdä. Onko ainoa keino vain olla menemättä mihinkään?
Kommentit (9)
Ei ole varsinainen matkapahoinvointilääke, mutta kun ei niitä noin pienelle ole. Ei tosin aina auta.
Olen huomannut, että parasta on, jos lapsi ei ole syönyt juuri ennen matkalle lähtöä. Tosin saattaa oksentaa ihan tyhjälläkin mahalla... :( Luulin, että leffan katsominen pahentaisi!? Itselläni ainakin lukeminen ym. pahentaa pahoinvointia (jota siis myös minulla on helposti)
Minä kuulisin mielelläni kaikkia käytännön vinkkejä tähän asiaan.
t. 2v 3kk ikäisen äiti
Ei ole varsinainen matkapahoinvointilääke, mutta kun ei niitä noin pienelle ole. Ei tosin aina auta.
Olen huomannut, että parasta on, jos lapsi ei ole syönyt juuri ennen matkalle lähtöä. Tosin saattaa oksentaa ihan tyhjälläkin mahalla... :( Luulin, että leffan katsominen pahentaisi!? Itselläni ainakin lukeminen ym. pahentaa pahoinvointia (jota siis myös minulla on helposti)
Minä kuulisin mielelläni kaikkia käytännön vinkkejä tähän asiaan.
t. 2v 3kk ikäisen äiti
Mutta ihme kyllä toisin kävi!
Pahoinvointilääkkeitä kysyttäessä on aina sanottu että sori, vain alkaen 12-vuotiaille. Meille ei ole edes ehdotettu että voisi käyttää Primperania tms.
Meillä on siis 400km matka mummolaan, mikä aikaisemmin oli puhdasta helvettiä oksentamisineen. Taapero ei siis osannut varoittaa ti oksentaa pussiin, vaan yhtäkkiää yrjö vain lensi kuin manaajassa konsanaan.
niitä pahoinvointi rannekkeita, toimivat ainakin koululaisille. painavat ranteessa akupisteitä ja monella auttavat pahoinvointiin. apteekista ainakin saa. kysy hyvät neuvot miten laitetaan että painavat oikeaan kohtaan.
kuten olin lapsena itsekin...
Molemmat ovat saaneet noin 1-vuotiaana Zyrtecistä avun. Sitä ennen on kokeiltu kaikkea mahdollista pahoinvointirannekkeista lähtien... Ja tuli kesäreissuilla hoidettua samaan syssyyn hyttysenpurematkin... :D
SYömättömyys auttoi vähän, mutta kun lapselle ei voi antaa edes vettä paria tuntia ennen matkaa, niin pidäpä siinä kesähelteellä (tai muutenkaan) lapsi syömättä tai juomatta 5-6 tuntia, jos yhtään pidempää reissua tekee.
Ja sekin auttoi, kun sai käännettyä nenän menosuuntaan.
Mutta ei oo enää mennyt koko auto pesuun sen jälkeen, kun lääkkeet saatiin :)
Meillä poika on jo päässyt lääkityksestä eroon (Tosi pitkille matkoille annetaan enää varuiksi) ja meilläkin on auto-dvd jota katsella matkalla. Ihme kyllä, auttaa. Vaikka itsekin tulen tosi huonovointiseksi vieläkin, jos vaikka luen karttaa automatkalla...
Kasvot menosuuntaan ja katse mahdollisimman kauas eteenpäin oli keino, joka viivästytti pahoinvoinnin alkamista, mutta ei sillä tavalla kovin pitkää matkaa jaksanut tuijottaa. Hapankorppujen syöminen heti, kun vähänkin tuntui pahoinvointia, auttoi myös vähän (mutta ei enää sitten jos pahoinvointi oli ehtinyt jo pahentua). Kaikkein parhaiten auttoi nukkuminen. Siis pitkäkseen takapenkille ja unta palloon! Jos lapsella on hyvät unenlahjat, ehkä kannattaisi mahdollisuuksien mukaan ajoittaa autoilut niihin aikoihin kun lapsi nukkuu.
jossa on tuo pahoinvointilääke mukana, saiskohan sitä netistä? Äärettömän kätevää jos ei tabletteja voi antaa (ei suositella noin pienelle)
Pääsin vasta nyt lukemaan, mitä olitte kirjoittaneet. Lisääkin vinkkejä voi mielellään kirjoittaa.
T:ap
Kuumuus lisää vain pahoinvoinnin tunnetta, eli ilmastointi päälle jos vain pystyy ja itselle sitten lämmintä päälle jos ei kestä viileässä istumista. Etupenkille istumaan, jos ei ole turvatyynyä edessä, tosin sellaisia autoja ei varmaan enää monia ole...
Siskoni oksensi aina autossa pienenä, vaikka naama oli menosuuntaan. Siinä ei auttanut muu, kuin pitää pesuaineet ja vettä, sekä vaihtovaatteet aina matkassa. Muilla lapsilla joku kangas mukana mihin hengittää, että ei tarvinnut haistella oksennusta kun se kuitenkin aina tuli. Sitten jossain kohtaa se vain lakkasi ja sitten alkoikin minulla matkapahoinvoinnit johtuen silmien liikkeiden hitaudesta (ei tarkenna lähelle/kauas yhtä nopeasti kuin silmä liikkuu, aiheuttaa pahoinvointia muuallakin) mihin auttaa etupenkkipaikka ja autossa nukkuminen...
Minä luulin että meidän taaperolla oli paha matkapahoinvointi... Hän kuitenkin matkusti ilman ongelmia junalla ja ratikalla. Bussi nyt on ihan vihoviimeinen ja siksi emme olekaan matkustaneet niillä (siis omastakin mielestäni, minulla on sama taipumus pahoinvointiin).
Meillä pahoinvointiin autolla matkatessa auttoi se että käänsimme turvaistuimen kasvot menosuuntaan. Se siis jo auttoi asiaa, ja syystä tai toisesta se, että ostimme lapsille dvd-soittimet takapenkille poisti ongelman lopullisesti.
En sitten tiedä auttoiko meille aika ja ajankohta oli vain sattumaa, vai tosiaan se että lapsi sitten matkalla tuijotti yhtä pistettä (leffaa) eikä ohi kiitäviä maisemia.
Pahoinvointirannekkeet ovat yksi iso vitsi.
Tsemppiä.