hoitojakso
selitän tämän lyhyesti:)
elikkä olen ensiviikolla menossa anoreksian takia hoitojaksolle sairaalaan
minulla hieman pelottaa, sillä en tiedä mitä odottaa: mitä sielä tehdään ja onko tietty päivärytmi tms ja onko paikalla ympäri vuorokauden jkn hoitaja tai muu vastaava jolle voi puhua jos alkaa ahdistamaan? kellään tietoa hoitojaksojen hinnoista?
olisin hyvin kiitollinen vastauksesta, sillä pienikin tieto hoitojaksoon liittyen helpottaisi oloani
Kommentit (5)
ollut masennuksen takia hoitojaksolla sairaalassa.
silloin oli tietty päivärytmi, hoitajia on läsnä ympärivuorokauden yleensä vähintään kaksi kerralla. keskustelu apua siis on saatavilla. entiiä hinnastosta mitään, koska en sitä itse kustantanut.
silloin kun olin itse sai vapaasti pelailla, lukea kirjoja, katsella tv:tä. jonkun verran oli yhteistä ohjelmaa, johon sitten osallistui kaikki.
toivotan sinulle voimia ja toivon että hoitojaksosta on sinulle apua
hoitaja, päivärytmi ja varsinkin ruokailut on tosi tärkeitä ja ne pitää selvittää tietyssä ajassa
lisäksi tarjolla erilaisia toimintoja ja kerhoja
ulkoilut oli aluksi valvottuja
olin siis kunnallisella puolella ja normaali sairaalamaksu meni
en enää muista mitä kysyit... tsemppiä
Siihenkin on maksukatto. Kysy sieltä osastolta, mikä on sairaalapäivämaksu ja jos epäilet että maksu tuottaa vaikeuksia, voit tavata sosiaalihoitajan.
Tässä kuvausta osastohoidosta muutaman vuoden takaa:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1;46;14828;14829;7967;19550;19559;19…
http://www.hoitonetti.fi/kysymysnurkka/miten_anoreksiaa_hoidetaan_saira…
Sairaalassa on juuri se päivärytmi tärkeä ja anorektikon kohdalla juuri ne ruokailut katsotaan tarkkaan. Hoitajia on päivällä useita, yöllä vähintään kaksi. Yöaikaan eivät yleensä suostu keskustelemaan, antavat mieluummin lääkettä unensaantiin ja hoitokeskustelut hoidetaan päiväsaikaan. Hoito maksaa psykiatriassa noin puolet siitä, mitä somaattisen puolen sairaalahoito, olisiko syynä se, että psyk puolen hoidot ovat yleensä pitempiä kuin somaattiset, joten laskun summa olisi lähempänä inhimillistä. Minulla ei ole anoreksiaa, mutta olen seurannut useamman anorektikon taistoa vierestä ja sen nojalla toivotan sinulle voimia hoitojaksoosi ja toipumiseesi.
Mutta nostan ja toivotan samalla paljon jaksamisia taisteluusi.