Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiks Kefexin 500mg ottaa varulta flunssaan?

Vierailija
08.04.2012 |

Heippa. Olen maailman laiskin lääkärissä kävijä ja en yleensä koskaan kipeä. Tai ehkä parin vuoden välein päivän tai kaksi.

Nyt on ollut kolmatta päivää tosi väsyneeksi vetävä flunssa/influenssa tms., mulla on kuumetta ehkä kerran viiteenv uoteen, ja nyt on. On kurja olo, vähän samanlainen kuin muutama vuosi sitten ku mulla oli pari päivää keuhkokuume.

Mulla on tässä pienet lapset kotona, heillä yökylässä kavereita muutama, mies matkoilla jne. ja tosi hankalas menee, jos pitäs näin pyhänä lähteä lääkäriin.

Katsoin, että mulla on jonki verran vanhaksi menneitä antibiootteja, esim. puoli vuotta sitten vanhentuneita Kefexin 500mg jossa lukee joko virtsatie- hengitystie tai ihojuttuihin. En nyt muista tarkkaa sanajärjestystä.

Se menee muuten varmaan kohta roskiin ,koska on jo valmiiksi vanhaa, niin kysyisin onko siitä jotakin haittaa, tai voiko olla joppa hyötyä, jos sitä nut alkaisin ottaa. Olisko kaksi tablettia päivässä (1000mg) hyvä j akuinka pitkään jatkaisin?

Yleensä kyllä melkein mikä vaan köhä menee viimeistään parissa viikossa ohi muutenkin, mutta ajattelin nytu vähän oikaista, kun open opekin ja hankalaksi menee, jos en pääse tiistaiksi töihin, vaikeita sijaiselle selitettäviä juttuja tms.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulehdus. Ei se tavalliseen räkätautiin auta yhtikäs mitään.

Vierailija
2/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lähinnä mietin onko siitä jotakin haittaa ja kuinka paljon ja pitkään vetäisin, että auttaisi jos sattuu olemaan keuhkoissa.

Ulkoisina oireina kauhean nuutuneisuuden ohella on (alkoi poskijomotuksella, kurkkukivulla). nyt räkää ihan hirveästi, yskittää ja rintaan sattuu, aamulla aina kauhein olo rinnassa kun maannut ja sinne kai valunut kaikki. Lisäksi vähän huonoa oloa ja täysi ruokahaluttomuus.

Eniten inhotaa nuo tuntemukset keuhkon alueella. Ja voi kun vois nuo muksut olla riitelemättä kun haluis vaan lötkölttää sohvalla, onneksi pienin vielä päikkäreillä... Oli vikatikki ottaa tähän serkkuja iso kasa yökylään kun päivällä oli parempi olo, uhohdin että vedin silloin särkylääkettä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku kuri pitäs olla ja mun mielestä voit ihan hyvin vetästä ne vanhat antibiootit naamaas... mitä haittaa niistä vois olla? tulee ehkä hiiva

Vierailija
4/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan usein vuodesta pitkään ulkomailla ja mukaan otetaan aina vaikka minkälaista rohtoa, ja samoin sielläkin joko netissä tai käymässä jonkun tutun tutun lääkärin luona ilman mitään koneita tms. mietitään mitä syötäisiin.

TÄällä on varmasti lääkäreitäkin, jotka osaa sanoa kannattaako vai ei. Ei tuotakaan ole kellekään määrätty, mutta netistä näin kuinka paljon voisi olla hyvä ja että esim. keuhkoputkentuledukseen käy. Tuskin siitä mitään haittakaan on, vaikkei varmaan hyötyäkään, tai voi vaikka olaakin, jos tämä on keuhkoputkentulehdusta...

Muutama kuukausi sittenkin ulkomailla vain aloitin sen antibiootin pikkuveljelle mitä siskokin oli syönyt muutama kuukausi aikaisemmin korvatulehdukseen kun ulkomailla naapurustossamme asuva jenkkilääkäri oli silloin matkalla ja kun tulin sanoin, että niin aloitin ja sanoi, että ihan ok lääke oli siihen vaivaan. Muistaakseni Amorion ja ohjeesta katsoin minkä painoiselle minkäki paljon, siihen kun oli Suomessa vuosi aikaisemmin lääkäri kirjoittanut tai siis apteekki vaihtoehdot eri painoisille sen mukaan kuka on kipeä. Sitten sekoitin itse veden, tislattua ei ollut, mutta ihan ostettua juomavettä sitten laitoin...

MIksi olisi trolli?

AP

Vierailija
5/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

antibiootteja ei todellakaan kannata syödä varuiksi tai muuten vaan, eikä millään omalla ohjeella. Niistä on silloin enemmän haittaa kuin hyötyä (suoliston baktfloora menee sekaisin ab pitkäksi aikaa, voi kehittyä vastuskyky kyseiselle antibiootille, niin ettei se enää sitten toimikkaan sinulle,..ym kivaa)

Vierailija
6/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 mg x 2 ei ole hoidollinen annos aikuiselle, vaan lähinnä tuollaisen 20 kg painavan lapsen annos.

Toisekseen antibiootilla ei ole mitään tekemistä flunssan hoidossa. Flunssasta paraneee 2 viikossa ilman antibioottia, antibioottia syömällä se paraneminen kestää 14 vrk.

Vierailija
7/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jos täällä on joku lääkäri-ihminen, joka kertoisi vinkkiä...

Syön antibioottia ehkä kerran 7 vuoteen, joten ainakaan en kovasti ole kehittänyt vastustuskykyä.

No, ehkä odotan aamuun ja katson, mikä tilanne, tekis vaan mieli olla aamulla puistokunnossa kun niin harvinaisia vieraita...

Vierailija
8/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla noin tyhmä ja tietämätön. Onhan näistä asioista puhuttu tiedotusvälineissä vaikka kuinka paljon. Sitäpaitsi antivioottej aja lääkkeitä ei viedä roskiin vaan ne palautetaan apteekkiin.

Toivottavsasti tämä aloitus ei ole totta, koska ymmärsin, että olet opettaja.

Vierailija
9/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

antibiootti alotuksiin. Mäkin sain kauhean vyöryn kun kerroin lopettavani antibioottikuurin kesken. Jo haukuttiin että mä tapan toisten lapset.

En osaa sanoa tuosta annostuksesta mitään, mutta jos ap epäilee että tarvii antibioottikuurin ja tuntee oman elimistönsä niin mihin siinä lääkäriä tarvitaan? Kyllä mäkin meen lääkärille välillä hakemaan antibioottikuurin koska tiedän sen tarvitsevani.

Vierailija
10/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootteja ei pidä alkaa syödä omin päin millään muka tietämällään annostuksella. Sellaisella toiminnalla aiheuttaa vain antibioottiresistenttejä bakteerikantoja - jos nyt tyhmyydeltänne ymmärrätte mitä se merkitsee.

Flunssaan on turha syödä antibioottia, ja varsinkaan vielä kolmen päivän jälkeen sitä hyvin harvoin tarvitaan.

Vierailija
11/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos hakeutuisi labraan töihin niin voisit ihmisestä jo päältä sanoa kumpi on ja tuleeko kuuri vai ei.

Ei sitä kuule voi omista tuntemuksista sanoa, tarvitaanko antibioottia vai ei. Useat bakteeritulehduksetkin paranisivat ilman antibiootteja, vaikka sellaisiin niitä usein määrätäänkin.

Toivottavasti enää nykyään ei ole sellaisia lääkäreitä, jotka antavat antibiootit vain siksi, että potilas kuvittelee tarvitsevansa sellaisia.

antibiootti alotuksiin. Mäkin sain kauhean vyöryn kun kerroin lopettavani antibioottikuurin kesken. Jo haukuttiin että mä tapan toisten lapset.

En osaa sanoa tuosta annostuksesta mitään, mutta jos ap epäilee että tarvii antibioottikuurin ja tuntee oman elimistönsä niin mihin siinä lääkäriä tarvitaan? Kyllä mäkin meen lääkärille välillä hakemaan antibioottikuurin koska tiedän sen tarvitsevani.

Vierailija
12/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

antibiootteja pitäisi omin päin mennä ottamaan. Eivät lääkäritkään niitä nykyään määrää saman tapaan kuin ennen ja hyvä niin. Nytkin esim. noita resistenssejä on jo niin paljon, ettei tuollainen omapuoskarointi ole siitäkään näkökulmasta kovinkaan järkevää.

Vierailija
13/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen siis alakoulun luokanopettaja ja mitä sillä on tämän kanssa tekemistä. JOo roskiin oli huono sanavalinta, tiedän että menee apteekkiin ja sinne vienkin vanhentuneet. Yleensä ei kuitenkaan tarvitse viedä, koska kuten sanoin, asutaan paljon ulkomailla ja siellä on aina käyttöä myös vanhentuneille lääkkeille jonkun iloksi, niissä on kuitenkin pitkät varoajat, että edelleen toimivat.

Perheessämme neljä 3-11-vuotiasta lasta ja vanhimmat on jokainen syönyt 1-2 kuuria elämänsä aikana, minä en muista aikuisiällä syöneenkin kuin kaksi kertaa. Toinen nimenomaan pari vuotta sitten ulkomailla kun oli parin päivän sisään ulkomaanlomalle lähtö lähellä ja tuttu lääkäri kävi kotona kuuntelemassa keuhkot ja varulta antoi antibioottia, jota multa löytyi Suomesta tuotuna kaapista. En ollut silloinkaan kun ollut pari päivää vähän kipeänä ja yhden illan kunnolla.

Itsekään en siis turhista lääkkeistä tykkää ja niitä aniharvoin, paljon harvemmin kuin kerran vuoteen tai kahteen kukaan perheestämme syö. Siksi meneekin vanhaksi kun aina parin vuoden välein ostetaan kauheasti mukaan kun taas lähdetään maailmalle ja sitten menee yleensä vanhaksi.

Mietin nyt siis, että kun tuskin tulee tarvetta kellekään just tolle, mitä kaapista löytyi, ja siinä sentäs luki vaihtoehtone hengityselinjutut, jota itsekin parhaillaan poden, niin mietin, että jos ei kauheasti haittaakaan, niin olisiko hyötyä, että varmasti pääsisin tiistaiksi töihin... Nyt ei vielä ole olo työkykyinen.

Joudun yleensä muutenkin lääkitsemään lapset itse nimenomaan tuttujen neuvoilla ilman mitään lääkärissä käyntiä, koska alueella jossa asumme ei niin vain pääse lääkäriin.

Mutta, nyt tuntuu, että paine keuhkoissa hellittää toistaiseksi, niin ehkä menee ilman lääkkeitä. Tunnen kehoni niin, että jos minussa on mitään huonoa oloa, olen jo aika kipeä koska saattaa mennä monta vuotta, etten ole päivääkään kipeä. Ja niin kuin silloin pari vuotta sitten, kun olin kolmatta päivää sillai kipeä, että oli vaikea olla jalkeilla, se olikin heti keuhkokuume. SIksi mietin, olisko nytkin lääkkkeen paikka, mutta ehkä vielä odotan..

AP

Vierailija
14/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ole mikään flunssalääke todellakaan. ottaisin parina päivänä 1500 mg c-vitamiinia ja viikon sinkkiä. jos välttämättä haluat tulehdusta poistaa, niin yksi paketti ibuprofeenia ikään kuin ottaisit antibioottia. yksi antihistamiini yöksi ja valkosipulipuristetta muutaman kerran päivässä reilusti, siinä se

Vierailija
15/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan opettaja ole noin tietämätön.

Ota mieluummin vaikka Buranaa. Useat virusflunssat (= ei tarvita antibioottia, koska se ei auta niihin) aiheuttavat juuri kuvailemiasi oireita. Sitä paitsi se olotilan kurjuus ei mitenkään liity siihen tarvitseeko antibioottia vai ei. Antibiootteja vaativa hengitystietulehdus ei synny noin nopeasti.

Vierailija
16/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄällä on varmasti lääkäreitäkin, jotka osaa sanoa kannattaako vai ei.

Usko jo

Vierailija
17/19 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei olla käytännössä koskaan kipeitä. Olin ehtinyt olla jo 11 vuotta äiti, ennen kuin pari viikkoa sitten tuli eka kertaa tilanne, että piti olla päivä pois töistä ja mulla ei ollut mitään käsitystä mihin menisin tai mitä tarttisin ja missä on edes lääkäri. Kun ei tosiaan tarvitse juuri koskaan lääkärillä käydä ja ne muutama kerta kun on tarvittu on yleensä oltu kehitysmaassa ulkomailla ja soitettu lasten kavereiden vanhemmille jotka lääkäreitä tms.

Vierailija
18/19 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää syökö antibiootteja jos niitä ei ole MÄÄRÄTTY. Ja kuurit tulee aina syödä loppuun jos niitä on määrätty. Juuri tuollaisten ihmisten takia syntyy näitä sairaalabakteereita ja bakteereita joita ei saada enää millään sitten hoidettua! Resistenttejä kantoja! Antibiootit ei flunssa paranna, eivät toimi viruksiin.

Vierailija
19/19 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata mennä ottamaan antibiootteja. Niistä on paljon enemmän haittaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan