Lapseni jäi kiinni näpistelystä:(
Oon kyllä niin pettynyt, että on vaikea asiasta lapsen kanssa keskustella. Ollaan siis asiasta puhuttu jo kotona. Mutta miten tästä omasta pettymyksen tunteesta pääsis eteenpäin...
Kommentit (3)
Minkä ikäinen lapsi on kyseessä?
Itsekin näpistin kaupasta pari kertaa teininä, mitä lie jännityksen hakemista ja ryhmän hyväksynnän etsimistä. Nykyään en todellakaan voisi näpistää kaupasta edes lakupatukkaa ja olen varsin kunnollinen kaikin puolin :D
Nuorilla ja lapsilla ei ole aivot vielä niin kehittyneet kaikilta osin, ei ole vielä moraalikäsitys niin hyvin hallussa. Jos lapsi katuu ja on muten ihan "normaali", antaisin asian olla.
Joku sanktio asiassa toki on paikallaan.
aika moni kokeilee näpistämistä, ja parasta mitä voi tapahtua, on se, että siitä jää kiinni. Joten oikeastaan kaikki on nyt hyvin, näpistely todennäköisesti loppuu nyt.
Kun lapsi kasvaa, vanhemmat tulevat kokemaan pettymyksiä, koska lapsi oma ysilönsä eikä sitä voi aina ohjata tekemään oikein. Kasvaessaan lapsen täytyy kokeilla asioita, ja oppia sitten virheiden kautta jotkut jutut, kaikkea ei vaan voi ottaa "ylhäältäpäin" annettuna. Toisaalta on hyvä, että jotkut asiat kokeillaan ja huomataan vääräksi jo nuorena, ei sitten tarvitse vanhempana sitä enää kokeilla - ja vanhempana niistä olisikin jo paljon enemän harmia kuin lapsena/nuorena.
oikeasti kyse ei ole maailman vakavimmasta asiasta, kun lapsi varastaa kaupasta. Opetuksen tarvii ja toivottavasti jää siihen, mutta lapset tekee tuhmuuksia, kokeilee rajojaan jne.
Itse en ole koskaan varastanut ja toivottavasti lapsenikin säästyy siltä, mutta kaikkeen pitää varautua ja pääasia, että tuollaiset taipumukset loppuu siihen.