Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieläkö nykyään on lapsia, jotka eivät osaa lukea, kirjoittaa ja laskea 1. luokalle mennessään?

Vierailija
06.04.2012 |

Meidän 6-vuotias osaa nuo jo kaikki ja nyt pelottaa, turhautuuko lapsi jos samalle luokalle tulee jotain aivan alkeita vailla olevia.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkein älykkäin ystäväni yläaste- ja lukioajoilta ei ollut osannut lukea kouluun mennessään. Hän oli asunut maalla "pimennossa" ja vanhempien mielenkiinto oli kohdistunut ihan muuhun kuin lapsen varhaiseen koulutukseen. Ja tämä ystäväni on sittemmin menestynyt loistavasti, voin vain nostaa hattua!

Joten jos on lahjakas tyyppi, niin myöhemminkin ehtii löytää ne vahvuutensa ja hyödyntää niitä.

Vierailija
22/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä aloitin koulun -69, meitä oli pari vuotta aiemmin aloittajaa, ja me osasimme lukea, kirjoittaa ja laskea. 3 muuta ekaluokkalaista ei osannut noista mitään. Kun tyttöni meni kouluun 10 vuotta sitten hän ei osannut lukea, tunsi kyllä kirjaimet ja osasi jonkin verran laskea. Peruskoulun päästötodistuksen ka oli 9,8. Eräs kaverinsa osasi lukea 5 vuotiaana, mutta ei tuolloin ymmärtänyt mitään lukemastaan, eikä ymmärtänyt vielä ekallakaan. Peruskoulusta selvisi juuri ja juuri 7 keskiarvolla.

Kaikkina aikoina on ollut oppilaita jotka osaa lukea ja sitten niitä jotka ei osaa. Suomessa lukutaito on liki 100% joten kaikki erittäin vaikeasti vammaisia lukuunottamatta oppivat jossain vaiheessa. Toiset ymmärtää paremmin toiset huonommin, eikä ainakaan oman kokemukseni perusteella juuri korreloi myöhempää menestymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä minua pelota lainkaan, vaikka meidän nuorimmainen on vasta menossa eskariin ja osaa lukea, kirjoittaa ja laskea yhteenlaskuja jo nyt...

Vierailija
24/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskarilainen osaa...

Vierailija
25/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yleensä ekaluokalla jaetaan lapsia nopeasti ja hitaasti lukeviin jne eli taitoeroihin pystytään puuttumaan.

Vierailija
26/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei siis todellakaan ole siitä, että olisimme patistaneet lasta kirjojen ja tehtävien pariin ennen aikojaan! Mutta kun perheessä on vanhempia sisaruksia, lapsi ihan itse ja omatoimisesti haluaa pärjätä ja osoittaa osaavansa samat asiat kuin isommat sisarukset. Ja lapsihan oppii!

Vierailija
27/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllähän nyt jokainen itsekin osaa kuvitella miltä tuntuisi istua luokalla, jossa osa porukkaa opettelee vasta kirjaimia kun itse osaa lukea jo sujuvasti pitkiä tekstejä. Epäilyni siis kohdistuu siihen, onko resurssipulassa oleva koululaitoksemme valmiina kohtaamaan tällaiset tilanteet vai jotuuko kaikki samaan myllyyn lähtötasojen eroista riippumatta?

Vierailija
28/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläkö löytyy yhtä tyhmiä äitejä kuin ap? Eikös toi lukemisen taito ole tarkoitus opettaa just siellä ekalla luokalla?

Vierailija
29/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyvät erityisopella, että lukemisen oppiminen sujuis nopeammin. On myös erilaisia lukuryhmiä, kun toiset opettelee lukemista, toiset lukee kirjoja ja keskustelee niistä. Älä itse turhauta lasta puhumalla siihen suuntaan, vaan tarjoa sopivaa kiinnostavaa luettavaa.

Vierailija
30/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että erityisopella käyvät ne, jotka eivät tunnista kirjaimia ja se on taas toinen juttu. Nykyään muutenkin on paljon tunteja, joissa on monta opettajaa yhtä aikaa ja se ei vielä tarkoita "erityisopettajan luona käymistä". Meillä ei osa-aikaisen erityisopetuksen resursseja todellakaan riitä siihen, että joku ei vielä ekaluokalla osaa lukea.

käyvät erityisopella, että lukemisen oppiminen sujuis nopeammin. On myös erilaisia lukuryhmiä, kun toiset opettelee lukemista, toiset lukee kirjoja ja keskustelee niistä. Älä itse turhauta lasta puhumalla siihen suuntaan, vaan tarjoa sopivaa kiinnostavaa luettavaa.

Vierailija
31/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin koulun vuonna 1976, jolloin olin osannut jo kolme vuotta lukea. En muista edes silloin turhautuneeni, minusta koulussa oli aina kivaa. Tosin tavaamista inhosin, koska en tajunnut miksi niin pitää tehdä. Nyt tajuan. Kirjoittaessa tein mm. kaksoiskonsonanttivirheitä, kunnes opin tavuttamaan. Olin siis oppinut kirjoittamaankin ennen kouluikää, mutta tein ko. virheitä.

Omista ekaluokistani n. puolet oppilaista on osannut lukea kouluun tullessaan. Erot lukutaidossa tasaantuvat melko nopeasti.

Ja kyllähän nyt jokainen itsekin osaa kuvitella miltä tuntuisi istua luokalla, jossa osa porukkaa opettelee vasta kirjaimia kun itse osaa lukea jo sujuvasti pitkiä tekstejä. Epäilyni siis kohdistuu siihen, onko resurssipulassa oleva koululaitoksemme valmiina kohtaamaan tällaiset tilanteet vai jotuuko kaikki samaan myllyyn lähtötasojen eroista riippumatta?

Vierailija
32/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei yksittäin, mutta pikkuporukoissa. Puolet luokasta osaa lukea. ainakin tässä yhdessä koulussa, jossa lapseni ovat. Se ei tarkoita sitä, että heissä olisi jotain vikaa tai että olisi ongelmia, vaan just, että oppisivat vähän nopeammin sen syksyn aikana. Siis tukea heille. Itsekin ihmettelin suuresti.

Vierailija
33/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeli omassa ryhmässä sitä, ja heillä oli yksi lisätunti viikossa. Mun lapsi oppi 2 kuukaudessa ja luki yhtä hyvin kuin muttkin jouluun mennessä. Ei se nyt niin hemmetin paljon haittaa. Itse en muista tosiaan milloin opin, mutta ekana syksynä kuiteskin, mutta silloin ei juuri kukaan lukenut.

Vierailija
34/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutakin kuin lukemista ja laskemista. Eli vaikka lapsesi osaakin nuo edellämainitut, niin varmasti muut opittavaa riittää. Esimerkiksi ihan kouluun meno (yksin), tavaroista huolehtiminen, ruokailut, liikuntatunnit, sosiaalisten taitojen kehittäminen, ryhmässä toimiminen. Ihan varmasti jokaiselle lapselle riittää jotain opittavaa.

Siinäkin on opettelemista, että osaa olla luokassa, vaikka itse osaakin jo lukea, ja muut vasta harjoittelevat. Että välillä pitää antaa tilaa muille, eikä omat tarpeet ole aina etusijalla.

Tietysti jos lapsesi osaa kaiken ja varmasti paremmin kuin muut, niin ei varmaan kannata lähteä kouluun ollenkaan.

Vierailija
35/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei osaa todella lukea riittävän hyvin 6-vuotiaana. Lukutaito on paljon muutakin kuin mekaaninen lukutaito. Sama koskee kirjoittamista ja laskemista. Oma tyttäreni osasi kyllä lukea jo paljon ennen kouluun menoa, mutta silti hän on aina viihtynyt koulussa ja saanut sieltä paljon.

Vierailija
36/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeen ja oli tukiopetuksessa. Nyt kuudennella on luokkansa parhaita osassa aineita ja osassa ihan hyvä.

Kävi aikoinaan koulutesteissä ja todettiin täyspäiseksi, mutta että osa aineista ei oikein suju ja toisissa on ilmiömäinen.

Vierailija
37/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista ekaluokistani n. puolet oppilaista on osannut lukea kouluun tullessaan. Erot lukutaidossa tasaantuvat melko nopeasti.

Heikot saavat tukea ja edistyvät. Lahjakkaat taas eivät ja taantuvat. Opettajalle ja sosiaalidemokraattiselle koulutuspolitiikalle yhtenäinen ja samantasoine ryhmä on varmaan tavoite, mutta lahjakkaiden lasten vanhemmille kauhistus. Samalla myös todiste siitä, että koululaitos ei pysty tukemaan lahjakkaita lapsia heidän omalla tasollaan. Yksityiskouluunko tässä pitää lapsi laittaa?

Vierailija
38/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittajan lapsi on poikkeuksellisen älykäs, niin ei ole ainakaan äitiinsä tullut. :D :D

Vierailija
39/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas oppi vasta ekalla luokalla. Nelonen nyt eskarissa ja siinä ja siinä osaako lukea..

Että en usko että siellä koulussa tylsistyy.

Antanee ope sitten jo lukea jotain kirjoja, jos toiset vasta harjoittelee!

Vierailija
40/46 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimiskyvyiltään tavallisista lapsista osa oppii aikaisemmin lukemaan ja osa taas varsin myöhäänkin. Kun näitä samoja lapsia on tutkittu myöhemmin, ei varhainen lukutaito ole mitenkään korreloinut myöhemmän pärjäämisen kanssa. Eli huippuälykäs on saattanut oppia lukemaan keskimääräistä myöhemmin ja varhain lukemaan oppinut ei ole ollut erityisen hyvä koulussa. Toki siinä suhteessa merkittävä tuo varhainen lukemaanoppiminen on, ettei ainakaan 4-vuotiaana itsekseen lukemaan oppineella ole isoja oppimisen vaikeuksia myöhemminkään.

Heikot saavat tukea ja edistyvät. Lahjakkaat taas eivät ja taantuvat. Opettajalle ja sosiaalidemokraattiselle koulutuspolitiikalle yhtenäinen ja samantasoine ryhmä on varmaan tavoite, mutta lahjakkaiden lasten vanhemmille kauhistus. Samalla myös todiste siitä, että koululaitos ei pysty tukemaan lahjakkaita lapsia heidän omalla tasollaan. Yksityiskouluunko tässä pitää lapsi laittaa?