Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvä kirjoitus viisaudesta ja älykkyydestä

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noinhan se on. Olen tuon ymmärtänyt jo aika nuorena.

Älykkäät ihmiset ovat joskus todella epäempaattisia ja itsekkäitä, sen olen huomannut elämän aikana.

Vierailija
2/5 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä, että hän niputtaa viisauden alle asioita, joita minä nimitän erilailla. Osa noista asioista oli mielestäni karismaa, osa ihan itsetuntemusta.

Ilmeisesti en ole riittävän viisas, kun en ymmärtänyt isoäidin vertausta siitä, että ottaa kukon syliin ja sanoo, että kana itkee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

avattu viisauden sisältöä. Onhan tästä älykkkyyden ja viisauden erosta tietysti ennenkin kirjoitettu, mutta tässä artikkelissa oli minulle jotakin uutta.

Vierailija
4/5 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä, että hän niputtaa viisauden alle asioita, joita minä nimitän erilailla. Osa noista asioista oli mielestäni karismaa, osa ihan itsetuntemusta.

Ilmeisesti en ole riittävän viisas, kun en ymmärtänyt isoäidin vertausta siitä, että ottaa kukon syliin ja sanoo, että kana itkee...

Suora lainaus: "- Erehtyminen kuuluu ihmisen elämään. Viisas ihminen huomaa, että hän erehtyy ja voi nauraakin sille. Älykkäälle ihmiselle erehtyminen on kauhistus, koska älykäs ihminen haluaisi olla erehtymätön ja kaiken tietävä, ja hän elää tietynlaisessa harhassa. Älykäshän menee aivan tolaltaan, jos muut huomaavat, että hän on mokannut.

- Viisas ihminen on siitäkin erikoinen, että kun hän on mokannut, hän ei tee sitä varmasti enää toista kertaa, koska hän oppii virheistään. Jos moka on kohdistunut johonkin ihmiseen, viisaalla ei ole mitään vaikeutta mennä pyytämään anteeksi, Hannu Salo summaa."

Mielestäni tässä mennään metsää ja pahasti. Ensinnäkin älykkyyttä ei tässä määritellä tarkemmin, toisekseen älykäs ihminen ei ilmeisesti voi olla viisas (?) ja toisinpäin.

Vierailija
5/5 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein esiintyy tuo ajatus, että älykkäät ihmiset ovat epäempaattisia. Tuossa kai tarkoitetaan lähinnä matemaattis-loogisesti älykkäitä. Ei se niin mene. Kyllä ihminen voi olla älykäs ja empaattinen. Mun mielestä aika monet jopa ovatkin.

Sen lisäksi toinen naiivius oli, että rankat elämänkokemukset kasvattavat viisautta. Osista tulee katkeria.