Te, jotka uskotte Jumalaan enemmän tai vähemmän,
miten suhtaudutte tällä palstallakin usein näkyviin kommentteihin, tyyliin: "menkää niiden satukirjojenne kanssa muualle" tai että "en usko joulupukkiin enkä muihinkaan satuhahmoihin".
Mitä tunteita teissä herättää tuollaiset kommentit? Olisin kiinnostunut kuulemaan myös sellaisten ihmisten kommentteja, jotka uskovat kyllä Jumalaan, mutta eivät esim käy kirkossa tai ole muuten aktiivisia seurakuntalaisia.
Kommentit (42)
Ajanko omaa etua tai olenko väärässä jos sanon: 66 kirjailijaa läpivuosituhansien on kirjoittanut Raamattua. Onko toista vastaavaa kirjaa? Tuo kuoleminen on vain pala suurta suunnitelmaa tuossa kirjassa. On itsestään selvää että uskonnoissa on samanlaisuuksia. Itse puhun sovitusopista suurena nerokkaana ideana poistaa pahuudelta oikeus olla olemassa. Kerro ihmeellä jos tiedät uskonnon jossa on vastaavanlainen perustelu uhrille. Itse en ole löytänyt. Olen etsinyt niitä vuosikymmeniä. Ja mikä oli se petos mitä rehellinen löytää? Mielelläni haluan oppia uutta.
Kukaan muu ihminen ei Raamatussa voi olla uhri kuin Jeesus. Jeesuksen jälkeen Raamatussa pitää kääntää toinen poski, eli toisin sanoen ei ole luvallista tappaa muita. On toki uskontoja joissa on lupa tappaa toisin ajattelijat.
Mitäpä tässä sen enempää selittelemään. Tutkin vuosikymmeniä aihetta ja kun ei enää mitään uutta ilmaantunut olin huojentunut. Jokainen joka rehellisesti etsii löytää ilman muakin, mikä on totta ja mikä tarua. Onnea valitsemallasi tiellä... ja kaikkea hyvää.
Minusta on käsittämätöntä, että joku voi tuomita toisen maailmankatsomuksen satukirjamaisuudeksi, parjata ja väheksyä sitä. En ikinä suhtautuisi niin ateistin, hindun, buddhalaisen, asatron tai minkään muunkaan uskonnon/maailmankatsomuksen kannattajaan. Suvaitsemattomuus on aina ärsyttänyt minua.
Ehkä herättää myös surua näiden ihmisten puolesta.
Uskon Jumalaan ja koen olevani protestanttikristitty. En käy kirkossa usein, tänään kävin. Haluaisin kuitenkin löytää paikkani seurakunnassa, joskus olen yrittänyt etsiäkin.
Minusta on käsittämätöntä, että joku voi tuomita toisen maailmankatsomuksen satukirjamaisuudeksi, parjata ja väheksyä sitä. En ikinä suhtautuisi niin ateistin, hindun, buddhalaisen, asatron tai minkään muunkaan uskonnon/maailmankatsomuksen kannattajaan. Suvaitsemattomuus on aina ärsyttänyt minua.
Ehkä herättää myös surua näiden ihmisten puolesta.
Uskon Jumalaan ja koen olevani protestanttikristitty. En käy kirkossa usein, tänään kävin. Haluaisin kuitenkin löytää paikkani seurakunnassa, joskus olen yrittänyt etsiäkin.
sille.
Minusta on käsittämätöntä, että joku voi tuomita toisen maailmankatsomuksen satukirjamaisuudeksi, parjata ja väheksyä sitä. En ikinä suhtautuisi niin ateistin, hindun, buddhalaisen, asatron tai minkään muunkaan uskonnon/maailmankatsomuksen kannattajaan. Suvaitsemattomuus on aina ärsyttänyt minua. Ehkä herättää myös surua näiden ihmisten puolesta. Uskon Jumalaan ja koen olevani protestanttikristitty. En käy kirkossa usein, tänään kävin. Haluaisin kuitenkin löytää paikkani seurakunnassa, joskus olen yrittänyt etsiäkin.
Jumalasi luonteeseen. Hän jos kuka on suvaitsematon :) Kiveä ei jää kiven päälle kun hän hävittää ja tappaa kaikki toisin uskovat. Tappaminenkin on on armollista jos ikuinen kidutus ei kuuluisi kuvioon. Toista mahdollisuutta ei anneta....tätä uskovaiset hokee ja hokee nyt on kiire tee valinta nopeasti.
Raamatussa kehoitetaan rakastamaan vihollista mutta kuitenkin itse isä Jumala ei siihen pysty. Kidutus on ainoa vaihtoehto ja armoa ei tunneta.
Halooooooooooooo.... miten paljon teitä on ravisteltava että ymmärtäisitte petoksen.
Raamattu on vain kirja, enkä oikein voi ymmärtää ihmisiä, jotka pitävät sitä Jumalan sanana. Pidän heitä vähän lapsekkaina, mutta uskon, että hekin pikkuhiljaa hoksaavat kyllä asian todellisen laidan.
Samoin ihmettelen uskovaisten puheita siitä miten heitä vainotaan, vaikka itse en näe merkkiäkään mistään vainoista, ainakaan Suomessa ja nykyaikana.
Aivan samalla tavalla varmasti uskovat eivät voi ymmärtää sitä, että meidän muiden mielestä asiat ovat aika hyvin, eikä maailma ole tautien ja maanjäristysten ja mitä niitä nyt olikaan vallassa.
Loppu tulee varmasti, muttei siihenkään jumalaa tarvita, ihminen tekee itsestään selvän ihan yksinkin.
Mielestäni on hyvin lapsellista tulla argumentoimaan järkisyillä uskonasioissa. Uskonto ei ole järjen vaan uskon asia. Muutenkin muiden vakaumusten arvostelu ja kuvitelma omasta ehdottomasta viisaudesta näissä asioissa tuo mieleen lukioikäisen lapsukaisen, joka kuvittelee voivansa eettis-moraalisen pohdintansa päätteeksi julistaa universaalin totuuden.
Teissä uskovaisten vihaajissa on varmaan aika paljon vihreiden äänestäjiä? Otsoniaukko, ydinvoiman turmiollisuus, happosateet, ilmastonmuutos jne. ovat teidän uskonkappaleitanne? Ihminen jota ei kiinnosta on fanaattisen raivonne kohde? Onko näin?
Mielestäni on hyvin lapsellista tulla argumentoimaan järkisyillä uskonasioissa. Uskonto ei ole järjen vaan uskon asia. Muutenkin muiden vakaumusten arvostelu ja kuvitelma omasta ehdottomasta viisaudesta näissä asioissa tuo mieleen lukioikäisen lapsukaisen, joka kuvittelee voivansa eettis-moraalisen pohdintansa päätteeksi julistaa universaalin totuuden. Teissä uskovaisten vihaajissa on varmaan aika paljon vihreiden äänestäjiä? Otsoniaukko, ydinvoiman turmiollisuus, happosateet, ilmastonmuutos jne. ovat teidän uskonkappaleitanne? Ihminen jota ei kiinnosta on fanaattisen raivonne kohde? Onko näin?
Itse te sitä universaalista totuutta julistatte. Älä siis kompastu omiin totuuksiin.
Ja aivan joka kerta te julistatte sitä miten teitä vihataan ja olette raivon kohteena. Teitä itseänne raivostuttaa kun asioita pohdiskellaan/tarkastellaan eri kulmista.
Ei ole naivia tarkastella uskontoja/uskoa järjellä. Kaikkia ilmiöitä pitäisi tarkastella järjellä. Esim. mitä usko on "usko on ajatusta" Mitä ajatuksen voima tekee ihmisessä. Sitä myös tiede tutkii. Ajatus voi myös sairastuttaa ihmisen tai ihmiseen syötetyt ajatusmallit.
Uskovainen rakentaa ajatusmaailman avulla ympärilleen muurin jonka sisällä hän turvallisesti asustaa. Eletään tuonpuoleisessa tai odotetaan tuonpuoleista (henkimaailmaa). Yksin hän ei tähän pysty, siihen tarvitaan yhteisöä. Ihmisen mielen toimintoja voi tutkija laajasti. Fakta on että ihminen on laumaeläin.
Ehkä minua vähän säälittää nämä ihmiset. Tunnen itseni etuoikeutetuksi, että "tiedän" mitä tiedän. Kukaan ei voi ottaa minulta pois minun omaa kokemustani. Sääli, ettei kaikilla ole näitä kokemuksia. Ne ovat ihmeellisiä.
Tälläkin palstalla runsaasti esiintyvää uskonnon suoranaista pilkkaamista sen sijaan en ymmärrä,kertoo hyvin paljon ihmisestä ja sivistyksen tasosta,se vasta sitä white trash-meininkiä onkin! Kovasti tätäkin päivää ilkutaan ja pilkataan,mutta vapaapäivä kyllä kelpaa!
jokaisella on oma uskonsa, eikä sen pitäisi kuulua kellekään muulle miten toinen uskoo.
kyllä minäkin olen uskossani joskus horjunut, mutta kun niin monta kertaa mulle on näytetty, että on hyvä olla uskossa,. viimeksi eilen taas sain vahvistusta uskooni. :)
kuvastaa körttiläisyys.
elä ja anna toistenkin elää ja uskoa tai olla uskomatta.
kun itsekin ennen suhtauduin uskovaisiin niin ja erosin kirkostakin. Entiselle itselleni voisin sanoa, että maailma on melko ihmeellinen paikka, joten miksi ei sitten Jumalaakin voisi olla olemassa? Eikö ole aika mielikuvituksetonta vedota vain ihmisen järkeen, joka ei kuitenkaan tiedä universumistakaan juuri mitään? Joskus muinoin maapalloa pidettiin pannukakkuna, käsiä ei pesty ennen kirurgisia operaatioita ja niin edelleen. Loogisia perusteita löytyy niin uskonnon ja Jumalan puolesta kuin vastaankin ja tiedän ne vasta-argumentit varsin hyvin itsekin ja ne saavatkin itseäni ajoittain epäilemään, mutta ateisti en enää ole enkä täysi agnostikkokaan.
Mielestäni on hyvin lapsellista tulla argumentoimaan järkisyillä uskonasioissa. Uskonto ei ole järjen vaan uskon asia. Muutenkin muiden vakaumusten arvostelu ja kuvitelma omasta ehdottomasta viisaudesta näissä asioissa tuo mieleen lukioikäisen lapsukaisen, joka kuvittelee voivansa eettis-moraalisen pohdintansa päätteeksi julistaa universaalin totuuden. Teissä uskovaisten vihaajissa on varmaan aika paljon vihreiden äänestäjiä? Otsoniaukko, ydinvoiman turmiollisuus, happosateet, ilmastonmuutos jne. ovat teidän uskonkappaleitanne? Ihminen jota ei kiinnosta on fanaattisen raivonne kohde? Onko näin?
Itse te sitä universaalista totuutta julistatte. Älä siis kompastu omiin totuuksiin.Ja aivan joka kerta te julistatte sitä miten teitä vihataan ja olette raivon kohteena. Teitä itseänne raivostuttaa kun asioita pohdiskellaan/tarkastellaan eri kulmista.
Ei ole naivia tarkastella uskontoja/uskoa järjellä. Kaikkia ilmiöitä pitäisi tarkastella järjellä. Esim. mitä usko on "usko on ajatusta" Mitä ajatuksen voima tekee ihmisessä. Sitä myös tiede tutkii. Ajatus voi myös sairastuttaa ihmisen tai ihmiseen syötetyt ajatusmallit.
Uskovainen rakentaa ajatusmaailman avulla ympärilleen muurin jonka sisällä hän turvallisesti asustaa. Eletään tuonpuoleisessa tai odotetaan tuonpuoleista (henkimaailmaa). Yksin hän ei tähän pysty, siihen tarvitaan yhteisöä. Ihmisen mielen toimintoja voi tutkija laajasti. Fakta on että ihminen on laumaeläin.
En ole uskovainen. Pidän fanaatikkoja hulluina. Myös ateisteja.
Teitä itseänne raivostuttaa kun asioita pohdiskellaan/tarkastellaan eri kulmista.
Järjenkäyttö on hyvinkin sallittua. Mutta pelkkä järki ei uskon asioissa riitä. Monesti järki ajaa egon ja omahyväisyyden asiaa: "Minä riitän, olen maailmannapa: en tarvitse muita tai ainakaan mitään itseni yläpuolella olevaa voimaa..."
Miksi uskovainen rakentaisi ympärilleen muurin? Päinvastoin, uskossa oleva voi avata itsensä luottavaisesti niin maailmaa kuin tulevaa elämää kohti. Eletään vahvasti myös tässä maailmassa!
Ja mitä pahaa on elää toisten kanssa yhteisössä?
Teitä itseänne raivostuttaa kun asioita pohdiskellaan/tarkastellaan eri kulmista. Ei ole naivia tarkastella uskontoja/uskoa järjellä. Kaikkia ilmiöitä pitäisi tarkastella järjellä. Esim. mitä usko on "usko on ajatusta" Mitä ajatuksen voima tekee ihmisessä. Sitä myös tiede tutkii. Ajatus voi myös sairastuttaa ihmisen tai ihmiseen syötetyt ajatusmallit. Uskovainen rakentaa ajatusmaailman avulla ympärilleen muurin jonka sisällä hän turvallisesti asustaa. Eletään tuonpuoleisessa tai odotetaan tuonpuoleista (henkimaailmaa). Yksin hän ei tähän pysty, siihen tarvitaan yhteisöä. Ihmisen mielen toimintoja voi tutkija laajasti. Fakta on että ihminen on laumaeläin.
Järjenkäyttö on hyvinkin sallittua. Mutta pelkkä järki ei uskon asioissa riitä. Monesti järki ajaa egon ja omahyväisyyden asiaa: "Minä riitän, olen maailmannapa: en tarvitse muita tai ainakaan mitään itseni yläpuolella olevaa voimaa..." Miksi uskovainen rakentaisi ympärilleen muurin? Päinvastoin, uskossa oleva voi avata itsensä luottavaisesti niin maailmaa kuin tulevaa elämää kohti. Eletään vahvasti myös tässä maailmassa! Ja mitä pahaa on elää toisten kanssa yhteisössä?
Miksi sanot että yhteisössä eläminen on negatiivista ei kukaan ole sellaista väittänyt. Se vahvistaa ihmistä omassa ideologiassaan on muitakin kuulutaan yhteen. (psykologinen fakta toki yhteisö voi viedä ihmistä kieroon, sairaaseen ajattelukuvioon). Tästäkin on esimerkkejä. Fakta on kuitenkin että ihminen ei ole mitään yksin. Ihminen peilaa itseään "minuuttaan" toisten ihmisten kautta. Mikä sitten ei ole omahyväistä jos ei usko. Uskotaan että päästään ikuiseen iloon, se jos mikä on egoistista. En ole tavannut vielä yhtäkään uskovaista joka luopuisi taivaspaikastaan luovuttamalla sen vilpittömästi jollekin toiselle.
Muurinrakentamisella tarkoitetaan "me ja nuo muut" ei siis haluta olla yhtä muun kanssa. suljettuja yhteisöjä on paljon, joissa ratkaistaan ongelmat itse, jopa laittomuuksiin asti. Hekilökohtaisella tasolla tämä muuri suojaa omaa egoa. Ihminen on itsekäs olento ja uskovainen ei tässä suhteessa poikkea massasta.
Kaikki ei tarvitse egonsa pönkittämiseen uskoa. Ne ovat muuten niitä jotka rakentavat rauhaa maailmassa.
Ehkä minua vähän säälittää nämä ihmiset. Tunnen itseni etuoikeutetuksi, että "tiedän" mitä tiedän. Kukaan ei voi ottaa minulta pois minun omaa kokemustani. Sääli, ettei kaikilla ole näitä kokemuksia. Ne ovat ihmeellisiä.
Suggestion avulla ihminen tuntee syvää rauhaa ja mielihyvää. Tämä ilmiö on kaikissa uskonnoissa.
Uskon myös Jumalaan. Minäkin kunnioitan eettisesti oikein toimivia ateisteja enemmän kuin dogmaattisia uskovaisia. Arvostan myös uskovaisia.
menee liian monimutkaiseksi koko Jumalan luonnekuvaus. Moni itsemurhapommittaja uskoo samoin, he selviävät "hengissä" ovat tehneet suurekin uhrauksen ihmiskunalle Jumalansa tahtoon turvaten.