Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi yliopsto on vaativampi ammattikoulun käyneelle kuin lukion käyneelle?

Vierailija
05.04.2012 |

:O

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa muuten (riippuu varmaan aika pitkälle henkilön vapaa-ajan harrastuksista, onko lukenut jne.) mutta itse olen saanut kuulla kaikenlaista suoraa ja epäsuoraa v*ttuilua siitä etten ole käynyt lukiota.

Vierailija
2/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainenhan se on kaikille, mutta lukio antaa perusvalmiuksia yliopiston opiskelutyyliin. Lukion käynyt on siis tottuneempi opiskelutekniikkaan ja -tyyliin, jota yliopistossa on.

Näin siis asia selitetään. Mutta eiköhän tässä yksilöllisyydelläkin ole vaikutusta. Voihan joku amispohjalta hakeva olla suorittanut vaikka avoimen opintoja tai muuten vaikka lukenut samantyyppistä kirjallisuutta.

ja joku lukioteini on taas rimaa hipoen päässyt läpi lukematta kuin pakollisen vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, sekoitin otsikon ja vastauksen (luin jotenkin että "onko yliopisto vaativampi" jne). Mutta siis, minulle yliopisto ei ole ollut vaativa, hyvin olen pärjännyt, tosin olen luonnostani lukevaa ja opiskelevaa tyyppiä. Mutta minun yliopistossani tuntuu joillekin henkilökunnan ihmisille olevan jotenkin merkityksellistä onko käynyt lukion vai ei (ja lukion käymätön on huono ihminen).

Vierailija
4/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin omana aikanani lukio oli teoreettisempi kuin ammattikoulu. Ammattikoulussa taas oli paljon ammattiaineita ja siten käytännön asiaa. Lukiopohjalla oli seuraavista syistä helpompaa:

Kielten opiskelussa on menty pidemmälle. Isossa osaa tiedekuntia tenttikirjallisuus on ainakin osittain englanniksi/saksaksi ym. Toisella kotimaisellakin voi sitä kirjallisuutta olla. sen oman alan tenttilukutaidon vieraalla kielellä tietenkin saavuttaa lukemalla alan kirjallisuutta, mutta helpompaa on aluksi, jos kielen rakenne on selvempi.

Lukiossa on opittu yleensä lukemaan kokeisiin hieman suurempia alueita kuin ammattikoulussa. Yliopiston tentit vievät yleensä monta päivää kun niihin lukee. Tällöin ei tule uutena se, että lukeminen on ajoitettava usemamalle päivälle.

Lukiossa tehtiin enemmän esitelmiä, kirjoitelmia, esseitä ja pieniä tutkielmia. Näitähän on yliopistossakin.

Vierailija
5/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja johtuu siitä, että lukiossa harjoitellaan niitä taitoja, joita yliopistossa tarvitaan, kun taas ammattikoulussa harjoitellaan ihan muuta. TOisin sanoen, lukiossa harjoitellaan pitkää kirjoittamista, esseekirjoittamista, integraalimatematiikkaa ja kieliä ihan eri lailla kuin ammattikoulussa, kun taas ammattikoulussa harjoitellaan auton korjaamista ja rakentamista ja potilaitten pesemistä. Molemmat ovat hyödyllisiä taitoja, mutta yliopistossa lukiossa harjoitelluista taidoista on enemmän hyötyä. (Ja juu, tiedän toki että ammattikouluissakin on vähän kieliä ja kirjoittamista ja vähän matematiikkaa, mutta ei niihin sillä tavalla keskitytä kuin lukiossa.)

Vierailija
6/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kuitenkin enemmän on merkitystä sillä miten on peruskoulussa pärjännyt. Varsinkin äidinkielen osaamisella, sisältäen kyvyn löytää tietoa, kirjoittaa oikein ja ilmaista itseään sekä suullisesti että kirjallisesti hyvin. Samoin vieraiden kielten osaamisella on merkitystä, mutta eivät kaikki lukion käyneetkään osaa sujuvasti edes englantia. Tai toisaalta taas sitten amiksen käynyt on voinut olla hyvä peruskoulussa muttei vain silloin halunnut lukioon.

Tokihan lukio antaa muutenkin paremmin valmiuksia teoreettiseen opiskeluun.

Vierailija
7/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lukio antaa paremman pohjan teoreettisiin opintoihin

- lukioon hakeutuu ne, joilla on lahjoja teoreettisiin opintoihin

Vierailija
8/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin mun opiskelukavereilla ongelmia aiheutti englannin ja ruotsin huono osaaminen, kun suurin osa tenttikirjallisuudesta oli muuta kuin suomenkielistä. Mutta siinähän se kielitaito sitten karttui tenttikirjoja tankatessa.

Vierailija
9/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lukio antaa paremman pohjan teoreettisiin opintoihin

- lukioon hakeutuu ne, joilla on lahjoja teoreettisiin opintoihin

Eikä ole kysymys paremmuudesta, vaan erilaisuudesta. Lukio ei millään tavalla valmista esim kampaajan työhön.

Vierailija
10/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kuitenkin enemmän on merkitystä sillä miten on peruskoulussa pärjännyt. Varsinkin äidinkielen osaamisella, sisältäen kyvyn löytää tietoa, kirjoittaa oikein ja ilmaista itseään sekä suullisesti että kirjallisesti hyvin. Samoin vieraiden kielten osaamisella on merkitystä, mutta eivät kaikki lukion käyneetkään osaa sujuvasti edes englantia. Tai toisaalta taas sitten amiksen käynyt on voinut olla hyvä peruskoulussa muttei vain silloin halunnut lukioon. Tokihan lukio antaa muutenkin paremmin valmiuksia teoreettiseen opiskeluun.

vaikka siellä olisi ollut mietn loistava. Vaaditaan muutakin. En sano, etteikö joku ammattikoululainen olisi voinut itsenäisesti hankkia yliopistossa tarvittavia taitoja, mutta ei ammattikoulu niitä opeta. Ammattikorkeakoulu sitten jo opettaakin.

Vierailija
11/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tentittävästä kirjallisuudesta ja kirjallisten töiden aineistosta on englanninkielistä jo ihan perusopinnoista lähtien.

Vierailija
12/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme siinä on, että amissit haluaa ikuisuuksiin mollata akateemisia? Miksi sitä ainoaa elämäänsä haluaa käyttää tällaiseen vinkunaan? Luuletteko tosiaan, että akateemiset oikeasti teidän vinkunaanne kuuntelee? Täällä te vingutte keskenänne tunteja, päiviä, kun akateeminen on haukotellut ja siirtynyt tekemään jotain järkevää. Mut, hei, jos tää on teidän perversioleikin osa, niin antaa mennä vaan. Piiska viuhumaan tuhmille akateemisille!

Vierailija
13/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa muuten (riippuu varmaan aika pitkälle henkilön vapaa-ajan harrastuksista, onko lukenut jne.) mutta itse olen saanut kuulla kaikenlaista suoraa ja epäsuoraa v*ttuilua siitä etten ole käynyt lukiota.

Ei tuo pidä paikkaansa, sillä en ole koskaan edes tiennyt, kuka opiskelukavereista on ylioppilas ja kuka ei.

Oikeasti, ehkä kielissä tai sellaisissa jaksoissa, jotka perustuvat johonkin tiettyyn lukion oppimäärään, voi tulla vaikeuksia jos asiaa ei ole lainkana opiskellut. Tai jos ei ole oppinut oikeaa kirjoitustapaa, mutta lukio ei ole mikään takuu siitä, että tentit ja esseet saisi kirjoitettua aina tarpeeksi hyvin.

Tai sitten ei, minä valmistuin maisteriksi ihan kohtuullisessa ajassa ja arvosanoilla, vaikka en ole lukiota käynytkään.

Vierailija
14/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustana yliopisto-opinnoille. Eli amiksen käynyt joutuu yliopistossa monen sellaisen asian eteen joka on hänelle täysin uusi mutta jonka lukiolainen on opiskellut lukiossa. Esimerkiksi humanististen aineiden ja matemaattisten aineiden kanssa tulee isoja vaikeuksia jos menee yliopistoon amispohjalta suoraan.

Vierailija
15/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. lukiossa opetetaan matematiikka, fysiikka ja kemia paljon syvemmin kuin ammattikoulussa. Luonnollisesti jos lähdet opiskelemaan fysiikkaa, on lukiopohjasta hyötyä.

Esim jos humanistisille aloille lähtee opiskelemaan, niin paljon pystyy itse opiskelemaan pohjatietoja, eikä siten lukio välttämätön.

Vierailija
16/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston tentit vievät yleensä monta päivää kun niihin lukee. Tällöin ei tule uutena se, että lukeminen on ajoitettava usemamalle päivälle.

Varmaan tämä riippuu vähän opiskelualastakin. Itse oikisopiskelijana arvioin tarvittavan lukuajan viikoissa, en päivissä.

Vierailija
17/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston tentit vievät yleensä monta päivää kun niihin lukee. Tällöin ei tule uutena se, että lukeminen on ajoitettava usemamalle päivälle.

Joku kirjallisuustieteitä tenttivä lukee ne kirjat, mutta muualla ne kaavat/teoriat yms. pitää ainakin suurpiirteisesti ymmärtää. Lukea tosiaan ajatuksella!

Vierailija
18/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä tiedetä, kuka on käynyt lukion ja kuka ei. Ei tuo pidä paikkaansa, sillä en ole koskaan edes tiennyt, kuka opiskelukavereista on ylioppilas ja kuka ei.

Eikö sulle meidän keskusteluryhmässä sanottu, että ne proffat ja assarit suhtautuu huonosti, jos opiskelet yliopistossa ja jos ei ole lukiota käynyt! Kyllä ne nyt vaan maagisesti tietää!

Meillähän oli jo tää yks ketju, jossa tän kerto meidän "kirjoitan-väitöskirjaa-tulin-yliopistoon-mutta-en-käynyt-lukiota-tyyppi"!

Ai hitto, sori. Sä siis _oikeasti_ opiskelit yliopistossa! Joo, sori vaa!

Vierailija
19/22 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun kokemukseni on erilainen. On pari tiettyä opettajaa, jotka jaksavat asiasta vihjata. En minäkään tiedä kaikista opiskelukavereistani, kuka on käynyt lukion ja kuka, mutta tiedän kyllä milloin opettajan kommentit ylittävät sopivan rajan.

Vierailija
20/22 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun kokemukseni on erilainen. On pari tiettyä opettajaa, jotka jaksavat asiasta vihjata. En minäkään tiedä kaikista opiskelukavereistani, kuka on käynyt lukion ja kuka, mutta tiedän kyllä milloin opettajan kommentit ylittävät sopivan rajan.

Kyllähän mä aina olen tiennyt, että ne ulkoguldaiset tavat on niin tärkeitä amisseille, ja syytökset osuu tosi tarkkaan sinne, mihin pitää.

Jepjep!

Ai niin, mut eihän tällä oo mitään väliä, kun sä et oo yliopistoo nähnyt kun ulkopuolelta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi