Vauvojen äideile kysymys
Miten selviätte niistä päivistä jolloin väsyttää niin ettei hereillä oikeasti meinaa pysyä (muutaman viikon jatkuva valvominen takana)? Onko mitään kikkaa, millä selviää iltaan asti?
Kommentit (27)
No meillä on erilaisia nukkujia ollut silti lapset.
13, se vittuilija
Paljonko päivässä saa juoda mm.energiajuomia ja/ kahvia jos imettää?
lainkaan kamalia ja koukuttavia energiajuomia!! Vauvahan saa sitä samaa maidostasi. Ei ainakaan rauhoitu ja nuku. Kahvia n kolme kupillista.
Keskustelu koskee sellaista väsymystä, joka tulee, kun ihminen ei saa pitkään aikaan nukuttua pitkiä pätkiä. Voi sis olla, että ihminen nukkuu yli 12 tuntia vuorokaudessa, mutta kun kaikki unet ovat pätkissä (alle 3 tuntia), niin se aiheuttaa väsymystä, ehkä jopa ärtyisyyttäkin.
Ohessa on linkki sivuille, joissa kerrotaan vauvojen uniongelmista ja miten niihin voi koittaa vaikuttaa. Jos jaksat 13 lukea sen, niin huomaat että siellä mainitaan vauvojen rytmisyydestä, eli siitä että jotkut vauvat nukkuvat pidempiä pätkiä luonnollisemmin, kun toiset taas eivät. Tämä on osa lapsen temperamenttia, eli sitä luonnetta, joka lapsella on ja johon vaikuttaminen on vaikeampaa.
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2547,6444,6445,7649#rytmisy…
Ole siis onnellinen, että sinä olet saanut nukuttua noita 3 tunnin pätkiä ( jotka ovat siis ns. Syvän unen kannalta tärkeitä), mutta ymmärrä että kysymyksesi oli samaa luokkaa, kuin jos kysyisit joltain, että " Miten niin olet orpo, kyllähän minullakin on äiti ja isä kotona?" tai "mitä tarkoitat rahattomalla. Minulla on aina tilillä rahaa". Jo aloitusviestissä kuitenkin kerrottiin että aloittajalla on vauva, joka ei anna nukkua öisin, eikä oikein päivisin, eli siis vauva, jolla ei ole vielä kunnon rytmisyyttä.
Aloittajalle tsemppiä. Tuohon tottuu ja turtuu ja onneksi se ei kestä loputtomiin. Pyydä miestäsi lenkittämään ja viihdyttämään vauvaa hänen vapaapäivinään ja nuku silloin itse!
Ap minkä ikäinen sun vauva on?
t. Se tunnin välein herännyt
ap
Teille joilla on myös taapero vinkkinä :)
Laittakaa vauvan nukkuessa (jos nukuu) jokin lasten elokuva pyörimään. Itse olen nukkunut useat disneyn elokuvat lattialla, samalla kun taapero on katsellut elokuvaa äidin kainalossa. Aina olen herännyt, kun elokuva on loppunut ja taapero lähtenyt liikkeelle, eli siitä että ottaa päikkärit pienen valvoessa ei tarvitse hävetä.
Miksi sitten osallistut keskusteluun? Haluat kysyä mitä tuo väsymys on? No se on sitä kun ei olla nukuttu, eikä voida nukkua. Esimerkiksi minä väsyn siitä.
Oliko sinulla jotain vinkkejä? Niitähän tuo aloittaja näytti kyselevän. Jos sinulla ei ollut mitään sanottavaa, niin miksi osallistuit keskusteluun? Vähän sellanen kuva jäi minullekkin että tunnet itsesi muita paremmaksi kun sinua ei väsytä. Eikä tämä siis millään pahalla. Yritän vain selittää, että miltä viestisi väsyneelle ihmiselle kuulostaa.
Mun vauva nukkuu yöllä ja päivällä vaunuissa sisällä (vaunut mahtuu kätevästi mun sängyn viereen). Ja siis tää mun vauva nukkuu 50min pituisia päikkäreitä ja vaikka kuinka yritän itse nukkua niin en saa unta:/ täytyy muuten suositella baby Björn sitteriä meidän vauva aina nukahtaa siihen kun on väsynyt. Mutta pitää ajatella positiivisesti, miehellä on nyt 4 päivää vapaata niin lupasi herätä aamulla vauvan kanssa niin mä saan nukkua pitkään! Ja kohta lähden hakemaan mun siskoa tänne yökylään ja auttelemaan vauvan kanssa. Ja voitasi käydä syömässä jotain hyvää niin jaksaa paremmin!
T. Se joka heräsi tunnin välein