Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun olin lapsi meillä käytiin kerran viikossa saunassa

Vierailija
04.04.2012 |

ja silloin vaihdettiin puhtaat vaatteet. Tajusin tän vasta nyt ja oon järkyttynyt asiasta. Olenko siis ollut likainen lapsi koulussa? Aikaa tuosta on tietysti kulunut, sillä nyt olen 40v.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 47v ja käytiin kerran viikossa saunassa mutta muina päivinä kylvyssä tai suihkussa.

Toki tuo oli tosi yleistä, luokassa oli muutama lapsi jotka alkoivat haista pissalle loppuviikosta.

Vierailija
2/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kylvyssä joka ikinen ilta silloin kun asuimme kerrostalossa. OKT:ssa saunakertoja oli sitten enemmän, mutta suihkussa joka päivä. Puhtaat vaatteet vaihdettiin joka päivä, yöksi eri vaatteet.

41v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa kerran viikossa sauna, lauantaisin kello 17-18. Viikolla saatoin käydä keskellä viikkoa kylvyssä talvella. Olen vm -71. Ihan siisti perhe meillä. Se oli sitä aikaa.

Vierailija
4/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytiin saunassa kerran viikossa. 80-luvun puolivälissä muutettiin uuteen kotiin, jossa oli meidän eka suihku. Suihkussa käytiin sitten viikolla kerran tai kaksi sen saunan lisäksi.

37v

Vierailija
5/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, nyt mua helpotti, en ehkä koko aikaa ollutkaan likainen. Mutta mun isä kyllä teki tosi fyysistä työtä ja mun muistamisen mukaan se kyllå ei koskaan kylpenyt muuta kuin perjantai-iltana saunassa. t.ap

Vierailija
6/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten oli pesuvatipesuja. Alushousut vaihdettiin päivittäin.

Vierailija
7/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kans muistan kuinka äitini oli joskus kiukkuinen kun mun piti mennä keskellä viikkoa suihkuun jo yläkouluikäisenä kun olin ollut esim. tallilla illan enkä halunnut haista koulussa hevoselle.

No, joinakin päivinä vain haisin kun en saanut mennä suihkuun.

Vierailija
8/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuolloin vaihdettiin myös vaatteet. Muulloin ei saanut edes lämmintä vettä hanasta.

Syntynyt 1977.

Vierailija
9/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pahasta jos sitä liikaa pesee vai miksi ihmiset pesytyi niin vähän?

Meilläkin saunottiin kerrostalosaunassa kerran viikossa ja satunnaisesti muuten käytiin pesulla. Vaatteet vaihdettiin tuolloin saunareissulla. On ne ajat muuttuneet!

Vierailija
10/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pahasta jos sitä liikaa pesee vai miksi ihmiset pesytyi niin vähän?

Veden ja saunan lämmitys oli kallista/hankalaa, joten ei haluttu tuhlata. Meillä isä teki itse polttopuut, joilla lämmitettiin vesikin, joten siinä olisi saanut tehdä kovasti metsätöitä jos joka päivä olisi halunnut lämmintä vettä hanasta.

Silloin oli tavallista peseytyä vain harvoin, joten ei ihmisille tullut mieleenkään että useammin pitäisi peseytyä.

t.8

Vierailija
11/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti saunottiin/peseydyttiin 1krt/vko!

Vierailija
12/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista kavereistani en muista ketään, joka ei olisi peseytynyt joka päivä tai ainakin joka toinen päivä!! Ihan kuin olisitte toisesta maailamasta te kaikki, joilla on peseydytty kerran viikossa tai pesuvadeissa..

vm 1970

Vierailija
13/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun moni lämmittää saunan seitsemänä päivänä viikossa.

Vierailija
14/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ihmisen oma rasva suojasi ihon, kun sitä ei hinkattu turhalla pesemisellä pois.

Vierailija
15/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 40 v., mutta meillä käytiin joka päivä suihkussa ja vaihdettiin puhtaat vaatteet. Asuimme kaupungissa kerrostaloasunnossa ja toinen vanhemmistani oli terveydenhuoltoalalla.

Sukulaisperhe taas asui maalla omakotitalossa, jossa vesi kannettiin kaivosta. Heillä pestiin koko perhe lauantaisin saunassa, muutoin vain vadissa kasvopesu. Tämä ei ollut mitekään tavallista tuttaviemme ja muiden sukulaisten keskuudessa, vaan ihmettelimme asiaa silloinkin. Etenkin kun perheen lapset tulivat murrosikään, eikä pesurutiini silloinkaan muuttunut.

Sukuni tai tuttavapiirini ei tietenkään edusta valtaisaa otosta Suomen populasta, mutta uskallan silti väittää, että ei pesemättömyys mikään ajan henki ollut, mutta asumisen standardit kylläkin nykyista alemmat ja varustelutaso niukempaa.

Vierailija
16/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä mitään vatipesuja harrastettu muina päivinä. Itseasiassa vanhempani taitavat vieläkin toimia samoin, paitsi kesällä saunovat useammin.

Vierailija
17/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista kavereistani en muista ketään, joka ei olisi peseytynyt joka päivä tai ainakin joka toinen päivä!! Ihan kuin olisitte toisesta maailamasta te kaikki, joilla on peseydytty kerran viikossa tai pesuvadeissa..

vm 1970

Ja nää on jotkut meitä nuorempia. Oon asunut kanssa maallakin lapsena, ja sukulaisia oli aika laajalti. Opiskellessa tyyppejä oli _kaikkialta_ Suomesta, köyhää Savoa, Lappia ja Kainuuta myöten. Kaikki peseytyivät suunnilleen joka päivä, eikä mitään tapaa peseytyä harvemmin ollut (no, lapsena "säilyi" puhtaampana kauemmin, niin joskus nyt saattoi mennä 2 päivää).

Musta kyllä tuntuu, että aika rumentaa muistot tässä tapauksessa. Ne köyhät päivät oli ennemminkin 60-luvulla (siitä on jo runsaasti todisteita) tai ennen.

Vierailija
18/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytiin saunassa kerran tai kaksi viikossa, mutta vaatteet kyllä vaihdettiin joka päivä puhtaisiin. Kerrostalossa asuttiin ja sauna oli tuon 2 kertaa viikossa. Tämä 1970-80 -lukujen taitteessa.

Vierailija
19/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että LAPSENA on saunonut kerran viikossa tarkoittaa luonnollisesti siis sitä, ettei aikuisenakaan ole ollut tapana peseytyä sen useammin..? Ahaa.

Opiskellessa tyyppejä oli _kaikkialta_ Suomesta, köyhää Savoa, Lappia ja Kainuuta myöten. Kaikki peseytyivät suunnilleen joka päivä, eikä mitään tapaa peseytyä harvemmin ollut

Vierailija
20/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kyllä tuntuu, että aika rumentaa muistot tässä tapauksessa. Ne köyhät päivät oli ennemminkin 60-luvulla (siitä on jo runsaasti todisteita) tai ennen.

Ei minulla ainakaan ole mitään tietoa siitä miten usein koulukaverini peseytyivät. Meillä pesydyttiin 70 ja 80-luvuilla kaksi kertaa viikossa. Vanhempani noudattavat tuota tahtia edelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä