Kun olin lapsi meillä käytiin kerran viikossa saunassa
ja silloin vaihdettiin puhtaat vaatteet. Tajusin tän vasta nyt ja oon järkyttynyt asiasta. Olenko siis ollut likainen lapsi koulussa? Aikaa tuosta on tietysti kulunut, sillä nyt olen 40v.
Kommentit (26)
se, että LAPSENA on saunonut kerran viikossa tarkoittaa luonnollisesti siis sitä, ettei aikuisenakaan ole ollut tapana peseytyä sen useammin..? Ahaa.
Opiskellessa tyyppejä oli _kaikkialta_ Suomesta, köyhää Savoa, Lappia ja Kainuuta myöten. Kaikki peseytyivät suunnilleen joka päivä, eikä mitään tapaa peseytyä harvemmin ollut
itse olen maalta, vm. 1959, ja silloin todella käytiin saunassa kerran viikossa, mutta vatipesut tehtiin päivittäin. Nyt kyllä peseydyn ihan päivittäin ;) Mutta kun tuolla toisessa ketjussa, en muista nimeä tarkkaan "olen oikeesti köyhä, haluatko kysyä.." joku kirjoitti, että shampoonkin voi tehdä itse. Niin, siis miten, jotain raakaa kananmunaa, mäntysuopaa tai jotain 1960-70 -luvun tyyliä?? Yäk.
Musta kyllä tuntuu, että aika rumentaa muistot tässä tapauksessa. Ne köyhät päivät oli ennemminkin 60-luvulla (siitä on jo runsaasti todisteita) tai ennen.
Miten tiedät toisten peseytymisestä? Ei minulla ainakaan ole mitään tietoa siitä miten usein koulukaverini peseytyivät. Meillä pesydyttiin 70 ja 80-luvuilla kaksi kertaa viikossa. Vanhempani noudattavat tuota tahtia edelleen.
Mä vakoilin niitä! Noin niinkun viikko kerrallaan yhtä perhettä. Kyllä siinä tuli selväksi, että peseydyttiin joka päivä!
Höh!
Meillä oli pihasauna ja se lämmitettiin talvisaikaan vain lauantaisin, kesällä useammin. Pesuvadissa kyllä pestiin pari kertaa viikossa jalat, kainalot, alapää ja vaihdettiin puhtaat vaatteet. Suihku meille tuli v. 77 ja sitten alettiin käydä suihkussa 1-2 kertaa viikossa saunan lisäksi.
vanhemmat kuin sulla? Sun ikäisten vanhemmat on voineet syntyä 1920-luvun lopulla tai 1950-luvun alussa.
meillä käytiin saunassa pe ja su, lisäksi suihkussa keskuviikkoisin. Yläasteikäisenä kun hiukset alkoivat rasvoittua, lisäsin suihkukertoja.
En muista että olisimme haisseet tai olleet likaisia.
Omia lapsiani en myöskään suihkuta/ kylvetä joka päivä vaan tarpeen mukaan tai viim. parin kolmen päivän välein.
Itse käyn päivittäin suihkussa sillä hiukset rasvoittuvat niin nopeasti.
käytiin kerran viikossa saunassa ja muina päivinä pestiin kerran päivässä kasvot, kainalot ja alapää. Sukat ja alkkarit taidettiin vaihtaa päivittäin. Suihkussa aloin käydä päivittäin vasta aikuisena.