apua miten perusteln lapselle miksi pitää käydä rippikoulu
minulla alkaa loppua paukut, vastustus on tosi lujaa.
Toisaalta on aivan tyhmää luovuttaa nyt kun on jo tehnyt asian eteen kamalasti töitä. Toisaalta en osaa sen paremmin perustella miksi rippikoulu on tarpeellinen.
Vinkkejä?
Kommentit (53)
Sano että saa paljon rahaa sen jälkeen. Niin minut motivoitiin käymään rippikoulu, ei olisi muuten kiinnostanut paskaakaan.
Ei tartte perustella, sinne mennään eikä mussuteta.
Siellä on useimmiten ihanaa livemusiikkia, ihana yhteishenki ja löytyy ehkä monia uusia ystäviä & saa käydä paljon syvällisiä keskusteluja muiden nuorten kanssa, nuorten tasolla ja nuorten aiheista. :) Saa myös tutkiskella ja pohtia itse keskenään ajatuksia uskonnosta: onko kristinusko se itseä oikeasti kutsuva suunta vaiko ei. ;) Itse en ainakaan kasdu, että aikoinaan kävin rippikoulun (leirimuotoisen). <3
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte perustella, sinne mennään eikä mussuteta.
Tai sitten ei vaan mennä ja sinä saat mussuttaa sydämesi kyllyydestä, kulta pieni!
Nyt jo kirkosta eronnut kirjoitti:
Siellä on useimmiten ihanaa livemusiikkia, ihana yhteishenki ja löytyy ehkä monia uusia ystäviä & saa käydä paljon syvällisiä keskusteluja muiden nuorten kanssa, nuorten tasolla ja nuorten aiheista. :) Saa myös tutkiskella ja pohtia itse keskenään ajatuksia uskonnosta: onko kristinusko se itseä oikeasti kutsuva suunta vaiko ei. ;) Itse en ainakaan kasdu, että aikoinaan kävin rippikoulun (leirimuotoisen). <3
*kasdu = kadu... :D
Itse pidin tärkeänä sitä, että lapset tiesivät ettei rippikoulu ole pakollinen; itse kävin kun luulin pakolliseksi. Kumpikaan ei halunnut käydä. Hyvä homma.
Rippikoulu ei ole ainoastaan "jeesustelua", vaan siellä pohditaan monia elämään liittyviä asioita. Toki sen ehtii käydä myöhemminkin, mutta minusta sopii tuohon ikään, kun muutenkin pohtii paljon asioita mistä ei ehkä niin helppo ole omien vanhempien kanssa puhua. Minä kannustan omia nuoria menemään juhlilla ja lahjoilla. Joku ei pidä eettisesti oikeana, mutta ajattelen, että se on ok, jos sillä nuori sen käy. Päättäköön myöhemmin oliko turhaa tai ehkä se nuorenkin mieli voi muuttua. Eihän sellaista voi kritisoida mistä ei tiedä.
Ap. Sano vain, että se on mukavaa, kun on paljon kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Sano vain, että se on mukavaa, kun on paljon kavereita.
Samat idiootit koulukiusaajat siellä leirillä on...
Ja mikä tietty tärkeintä: mitään jumalaa ei ole olemassa.
Sanot sille mukulalle, että pappi ei vihi avioliiittoon eikä hautaa sua siunattuun maahan, jolset mene ripille. Ja että olet pahojen voimien armoilla ja kaikki rahat menee astraalitelkkuun, kun pitää jatkuvasti kämppää ja sakroja puhdistella ja henkiä häätää huushollista ja sukulaisista (tässä kohtaa mainitset myös itsesi). Kysyt, että sitäkö tosiaan elämältä haluaa, vai olisko kuitenkin ihan jees käydä pari kertaa kirkossa.
Minulle sanottiin, että käy rippikoulu varuilta jos haluankin mennä naimisiin kirkossa niin ei ole sitten niin vaikeaa. Rippikoulu oli myös vähän sellainen vähän kasvuriitti aikuiselle. Olisin halunnut Prometheusleirille, mutta niitä oli silloin vain Etelä-Suomessa.
En traumatisoitunut, erosin kirkosta kun täytin 18, menin myöhemmin naimisiin maistraatissa.
Sano ettei saa muuten kirkkohäitä,on käytävä sit aikuisena rippikoulu,ja saa lahjaksi varmaan rahaa ja koruja tms.
Itse menin aikanaan ihan oikeasta syystä,halusin käydä,nyt kaksi lapsenlasta on jo käynyt,nuorempi vaan on "korona"-riparilainen,edes isä ja äiti ei päässeet kirkkoon,katsottii skriimiltä.
Juhlat oli sitten porrastetusti parina päivänä ja pienellä porukalla.
Mikä on rippikoulussa noin kurjaa,siellä tehdään paljon ja kaikenlaista,jos menee leirille.
Lapsenlapsenikin oli viisi päivää leirillä,vaikka nyt olikin tämä aika,tykkäsi.
Rippikoulu on syntiä.