Työkkärin kurssit ja lasten hoito?
Eli olen työtön ja lapset (esikoululainen, 4v ja 1v) ovat kotihoidossa, voiko työkkäri pakottaa minut jollekin kurssille?
Kommentit (27)
kommentit on jotain uskomatonta! :DD Eli kun meillä esikoinen täyttää nyt 3 vuotta (kotihoidontuki loppuu) ja kakkonen syntyy elokuun alussa ja joudun ilmoittautumaan työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi (jotta saan edes jtn. rahaa), en ole oikeasti työtön kun minulla ei JO OLE lapselle hoitopaikkaa?? :DDD Äly hoi. Meilläpäin on ihan sellainen maalaisjärki käytössä näissäkin asioissa, että jos lapselle ei ole saanut pikaisesti alkavaa työtä varten hoitopaikkaa, ei siihen ole pakko lähteä. Miten edes jokin kaikkivoipa (ja ilmeiseti myös tietävä xDD) työkkäri voisi pakottaa sinut johonkin ilman että lapsella on varmasti turvallinen hoito järjestettynä? Eikä työkkäri voi "huomata että et osaa käyttää tietokonetta" vaan kyllä ne sen kysyvät ja jos vastaat että "joo, kyllä olen ihan tollo sen suhteen" niin kurssi odottaa. Huoh miten älyvapaata täällä voikaan toisinaan olla.
kommentit on jotain uskomatonta! :DD Eli kun meillä esikoinen täyttää nyt 3 vuotta (kotihoidontuki loppuu) ja kakkonen syntyy elokuun alussa ja joudun ilmoittautumaan työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi (jotta saan edes jtn. rahaa), en ole oikeasti työtön kun minulla ei JO OLE lapselle hoitopaikkaa?? :DDD Äly hoi. Meilläpäin on ihan sellainen maalaisjärki käytössä näissäkin asioissa, että jos lapselle ei ole saanut pikaisesti alkavaa työtä varten hoitopaikkaa, ei siihen ole pakko lähteä. Miten edes jokin kaikkivoipa (ja ilmeiseti myös tietävä xDD) työkkäri voisi pakottaa sinut johonkin ilman että lapsella on varmasti turvallinen hoito järjestettynä? Eikä työkkäri voi "huomata että et osaa käyttää tietokonetta" vaan kyllä ne sen kysyvät ja jos vastaat että "joo, kyllä olen ihan tollo sen suhteen" niin kurssi odottaa. Huoh miten älyvapaata täällä voikaan toisinaan olla.
lapselle ole hoitopaikkaa,saat karenssin.
Ja jos olet tarpeeksi kauan työttömänä,niin ei siinä enään kysellä onko kurssille tarvetta vaan sinne on mentävä.
av-mammat hätääntykö, ei mun taida kannattaakaan olla työttömänä kun mies tienaa sen verran "hyvin" eli en taida saada lanttiakaan korvauksia! Saan siis rauhassa levittää persettäni kotona kotihoidontuella, näin palsta kieltä käyttäen...ap
Jos olet ollut pitkään töissä ja nyt olet irtisanottu, miten on mahdollista, ettei työssäoloehtosi täyty ja et saa ansiosidonnaista?
Kun ilmoittaudut työttömäksi, sinun pitää tehdä työnhakusuunnitelma vaimikäsenytoli. Tee siitä sellainen, että koulutusta et tarvitse vaan haet itse töitä.
Totta sekin, että työttömän pitää olla valmis lähtemään töihin. Lastenhoidon kannalta työttömälle hyvä ratrkaisu on osa-aikapaikka, jonka voi tarvittaessa saada helpommin kokoaikaiseksi kuin uutta paikkaa hakemalla.
ihan vain siitä syystä että olen työtön?? Siis ihan oikeastiko? Eikö siis tosiaan ole mitenkään mahdollista hakea lapselle sitä hoitopaikkaa vasta sitten kun/jos sattuu saamaan töitä? Ja eikös noista koulutuksistakin yleensä tiedä jonkin aikaa etukäteen että ehtii sen hoitopaikan etsimään tarvittaessa? Mä en nimittäin osannut kuvitellakaan että en ole työtön kun lapsella ei ole hoitopaikkaa, kun en usko että niitä töitä ihan yhtäkkiä jostain ilmestyisi.
Usko tai älä, mutta kyllä vielä nykyäänkin voi (onni potkia ja) töitä jollekin meistä löytyä.
Siinä on sitten tiukka paikka kieltäytyä, jos ei ole lapselle hoitopaikkaa ja töihin pitäisi mennä heti.
Ehkä sillä ei ole niin väliä, jos kysessä on joku matalapalkkainen 1300€/kk mutta hiukan harmittaisi, jos menisi sivu suun pitkäaikainen koulutusta vastaava 3000€/kk tai enemmän. Sellainen voi olla esim. äitiysloman sijaisuus, johon otetaan ensin muutamaksi päiväksi sairauslomansijainen, joka sitten jatkaa ja jatkaa, ehkä vielä hoitovapaan sijaisenakin.
hoitopaikka vai jäätkö kotihoidontuelle eli siellä on selkeä peli: työttömän lapsilla on päivähoitopaikka valmiina, jos kutsu töihin tulee. Jos paikkaa ei ole, kirjoitetaan aika äkkiä lausunto, jonka mukaan et ole työmarkkinoiden käytettävissä.
Jyväskylässä näin ei kysytä.... Kertaakaan ei ole työkkärissä minulta kysytty että onko lapsella hoitopaikka valmiina. Todella hankalaa se on etsiä lapselle hoitopaikkaa valmiiksi kun ei ole mitään tietoa siitä, pääseekö töihin kuukauden päästä vai vuoden päästä. Ja jos niin suuri tuuri kävisi, että töihin pääsisi, niin kyllä aika moni työpaikka pystyy sen verran joustamaan työn aloituksen kanssa, että sen kaksi viikkoa malttavat odottaa että lapselle saa hoitopaikan.
Kysytään kyllä, onko hoitopaikkaa lapsille, mutta ei sitä tarvitse olla.
Koska on järjestettävä hoitopaikka 2 viikossa jos hakija tarvitsee sen työllistymisen takia, on hakija työmarkkinoiden käytettävissä vaikka hoitopaikkaa ei olisikaan.
Tarjottu kurssipaikka on otettava vastaan ellei halua karenssia, mutta eipä niille kursseilekaan nykyään ole helppo päästä.
lapselle ole hoitopaikkaa,saat karenssin.
Ja jos olet tarpeeksi kauan työttömänä,niin ei siinä enään kysellä onko kurssille tarvetta vaan sinne on mentävä.
että oltuasi tarpeeksi kauan työttömänä, alkavat pommittaa kurseillaan. Mutta ap:n tai minun tapauksessani ei tästä nyt ollut kuitenkaan kyse. Ja vastasin ap:n tarpeita/tilannetta ajatellen, en yleisesti kaikkia ihmisiä/työttömiä.
Ja jos työkkäri olettaa, että hommaan lapselleni varalta hoitopaikan, jos nyt niitä töitä sattuisi löytymään (tapauksessani 7 kk raskaana olevalle), niin otan sen karenssin mielelläni. En todellakaan laita lastani hoitoon varalta ja meilläpäin edes tällaisia paikkoja ei jaella.
ihan vain siitä syystä että olen työtön?? Siis ihan oikeastiko? Eikö siis tosiaan ole mitenkään mahdollista hakea lapselle sitä hoitopaikkaa vasta sitten kun/jos sattuu saamaan töitä? Ja eikös noista koulutuksistakin yleensä tiedä jonkin aikaa etukäteen että ehtii sen hoitopaikan etsimään tarvittaessa? Mä en nimittäin osannut kuvitellakaan että en ole työtön kun lapsella ei ole hoitopaikkaa, kun en usko että niitä töitä ihan yhtäkkiä jostain ilmestyisi.