Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ristiäisistä kysymyksiä, Auttakaas!

Vierailija
03.04.2012 |

Ristiäisiin on tulossa molmpien sukujen puolelta vain läheisimmät ihmiset, maksimissaan ehkäpä 20 aikuista + 10 lasta. Meillä on todella tiukka raha tilanne, ja nyt mietinkin, että mitä hyviä, mutta edullisia tarjottavia kannattaisi tehdä/ostaa? Riittääkö tuolle ihmismäärälle yksi täytekakku ja yksi voileipäkakku ja sitten tietenkin muuta pientä tarjottavaa, vai pitääkö kakkuja olla useampi? Olis noloa jos kesken loppuis..

Kertokaas myös muita säästövinkkejä ristiäisiin liittyen :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko ajatella, että pyytäisitte esim. omilta vanhemmiltanne ristiäislahjaksi juhlatarjoiluja? Tuore mummi saattaisi leipoa täytekakut ja muut onnesta soikeana, jos pyydätte ne "lahjaksi"..?

Vierailija
2/13 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlainen ristiäisväki ja iso kakku (tavallaan 2 päällekkäin, eli 6kerrosta, ja se riitti justiinsa.

Sinuna jättäisin voileipäkakun tekemättä, se maksaa aina. Tee vaikka pasteijoita tai kinkkurullia tai jotain edullisemmpaa. Sitten yks keksipaketti ja se on siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä todella-tiukka-rahatilanne -porukoita aina vaan riittää?!!?

mistä näitä symppiksiä riittää?

ap:lle vastaus että normaalikokoisesta kakusta 25cm halk. 6 munaa, tulee 25 hengelle eli hyvin riittää. eikä maksa juuri mitään jos tekee itse.

voileipäkakkuja on erikokoisia. katsele netistä ohjeita.

toscakakku on kanssa hyvä jos on joulusta jääneitä mantelilastuja kaapissa.

sekin tuli mieleen että mitä jos pyytäisit joltain sukulaiselta ristiäislahjaksi sen voileipäkakun?

mun äiti teki meille lahjaksi kakun kun sillä oli itsellä rahasta tiukkaa, minusta se oli oikein hyvä idea. :)

Vierailija
4/13 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisiä vastaajia, eli voisitteko kysyä mummoilta, että voisivatko lahjaksi osallistua kustannuksiin tai leipoa juhliin jotain. Luulen, että tuoreet mummot mielellään osallistuvat.

Vierailija
5/13 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sait jo kaikkiin kysymyksiisi vastaukset. Jos teet itse, etsit kaupasta raaka-aineille halvimmat hinnat. Ja surkeelta vaikuttaa jos edes ristiäisiin ei voi panostaa, eiköhän ne perheen säästötavoitteet tapahdu pääasiassa muista kohteista kuin yksistä ristiäisistä.

Vierailija
6/13 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mun mielestä kans halpaa. Kun laittaa esim. vain hilloa väliin, tai jos sulla on marjoja pakkasessa niin marjasurvosta.

Onko teidän mielestä voileipäkakku halpaa tehdä? Mun mielestä siihen kyllä saa uppoamaan aika paljon rahaa. Jos tekee kunnollisista aineista.

Vierailija
7/13 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne maksaa ihan kamalasti muuten. Eikä kannata kuin muutamaa lajia tehdä. Nämä on muutenkin vaan raaka-aineista joita on kotona: vehnis, voi, sokeri. ;)

Kakkuja kannattaa kysellä vaikka mummoilta tai joltain joka leipoo juhliinsa, ammattikouluista kannattaa kysellä hintoja koska laitokset joissa on keittiöala on usein myös myymälä ja he ottaa tilauksiakin! Siinä missä juhliin tulee oppilaita myös tarjoilemaan jos vaikka häihin tarvitset halpaa työvoimaa.. ;)

Yksi voileipäkakku ei sitten riitä tuolle määrälle. Pelkästään aikuiset syö yhden suolasen kakun ja omasta kokemuksesta: sitä suolasta menee enempi kuin makeaa. Jos jossain tahtoo fuskata niin jätä keksit ja pullat pois mutta älä suolasessa tarjottavassa.

Lapsille voi tehdä vaikka jonkun "boolin". Hanki mehua, lanttaa se, sekaan vähän limsaa ja vaikka jääkuutioita. Limun ja mehun väreillä voit leikkiä ja se on halvempaa kuin ostaa litrakaupalla erilaisia tarjottavia. Iso kulho kelpaa boolille ja mukeiksi jotkut keväiset kertakäyttö tai pestävät muovimukit joita voi käyttää toistamiseen.

Makeaa kakkua ei tartte olla montaa, eikä pointtina ole että olisi kaikille mieleistä. Yksi iso kakku kruunaa pöydän.

Kysymällä apua et ketään loukkaa ja pääset itse halvemmalla ja helpommalla. Korkeintaan joku mummo saattaa loukkaantua jos häneltä ei pyydetty apua. ;)

Vierailija
8/13 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro paljonko teillä on varaa laittaa tarjoiluun, niin sitten on helpompi ehdottaa. Osaatko itse leipoa?

Vierailija
9/13 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varattuna oli 2 voileipäkakkua, 2 täytekakkua, karjalanpiirakoita, jotain kuivakakkuja ja keksejä. Kaikki suolainen uppos ja ois varmasti mennyt enemmänkin. Toinen täytekakuista taas jäi syömättä samoin kuin kuivakakut ja keksit. Oman kokemuksen perusteella sanoisin että kannattaa panostaa suolaiseen naposteltavaan.

Vierailija
10/13 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli isomman budjetin juhlat, jossa kakku oli leipomosta. Kakku oli laskettu henkilömäärän mukaan niin, että 32 hengelle tilattiin tuonkokoinen kakku. No, 2/3 kakusta jäi syömättä, vaikka oli todella hyvää. Suolaiset menivät. Eli vähemmän makeaa ja panostus suolaiseen.

Ruokalajeja ei tarvitse olla montaa. Miten olisi esim. rieskarullat, jonne sisään kinkkua? Lisäksi karjalanpiirakoita raakapakasteina? Ei valmiit ole tuhottoman kalliita, koska harvempi jaksaa esim. useampaa piirakkaa.

Makeaksi riittää kakku ja jotain pientä lisäksi, esim. itsetehtyjä pikkuleipiä tai suklaakonvehteja.

Minäkin ehdottaisin, että mummot tekisivät jotain. Meillä minun äitini tajusi itse ehdottaa tätä. Hän teki kaiken muun paitsi tuon konditoriakakun. Anoppi ei tehnyt yhtikäs mitään eikä edes tarjoutunut. Se oli mielestäni vähän tökeröä. Mieheni ei halunnut äidiltään pyytää edes pullaa, vaikka kyllähän nyt yhden pellillisen pullaa olisi anoppikin voinut leipoa.Sanoi, ettei halua vaivata, kun anoppi joutuu arkena kokkaamaan hoitolapsille. Myöhemmin kävi toisessa yhteydessä ilmi, että anoppi nimenomaan vapaallakin tykkää kokkailla ja leipoa. Tosin meille hän ei koskaan ole leiponut, vaan kaffepöydässä on aina raakapakasteita.

No, hän satsaakin tosi outoihin asioihin. Tuntuu, että lapsemme on tärkeä vain siksi, että HÄN saa olla isoäiti ja ostella HÄNTÄ hellyttäviä tavaroita. Jos raskausaikana meni ostamaan pojalle polkupyörän, vaikka kielsimme ja kerroimme, että pyörälle ei ole säilytystilaa seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Eksyin aiheesta, mutta joillain ei viitseliäisyyttä ole.

Vierailija
11/13 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ois joku makaroni-pohjainen salaatti, patonkia ja levitettä suolaiseksi. Salaattiin vaikka jotain kinkkusuikaletta tai sitä tonnikalaa ja kasviksia + yrttejä ja öljyä joukkoon! Voileipäkakkuun saa helposti upotettua 30 euroa (ainakin).. eli en välttämättä suosittelisi pienen euron budjetille.

Pulla on halpaa leipoa: yks muna, jauhoja, hiiva, maitoa ja mausteet, leivo sitä! Yhdestä puolen litan taikinasta saat pari pellillistä, eli tee vaikka tuplataikina. Muffinsit on myös halpoja tehdä itse, tai joku kuivakakku?? Aina löytyy kaapista jotain millä saat riplattua kuivakakun; kaakaojauhoja, rusinoita...

Kakku vaikka kummitädiltä/sylikummilta jos on hyvä leipomaan? Sehän on kivempi lahja kuin ainaiset hammas- ja ensikihararasiat.

Keksipaketit hae Lidlistä, saat sieltä edullisesti :P

Vierailija
12/13 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä todella-tiukka-rahatilanne -porukoita aina vaan riittää?!!?

Vierailija
13/13 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet itse, niin ei tule kovinkaan kalliiksi. Voileipäkakun täytteetkin voi valita edullisemmasta päästä, esim. tonnikala tai kinkku. Mokkaruudut on edullisia ja helppo tehdä, voisi olla hyvä lisä täytekakulle. Ne voisi koristella jotenkin teemaan sopivalla tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi