Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tollo kysyy: älypuhelin ja netin käyttö ulkomailla?

Vierailija
02.04.2012 |

Ostin ensimmäisen älypuhelimen ja nyt olisi lähtö reissuun. Minulla on datapaketti, mutta sitä en tietenkään kytke päälle maailmalla. Mutta jos käytän hotellien, kahviloiden, kaupunkien jne avointa wlan-verkkoa, laitanko puheimesta vain wi-fin päälle ja valitsen avoimen verkon? Tuleeko tällä tavalla kustannuksia?

Kiitos jos osaisitte auttaa blondia :)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käänsin puhelimesta dataeston ulkomailla päälle.

En vaan hoksannut että puhelimessa on datayhteys jo valmiiksi päällä. Sitten kun mentiin rajasta yli (ei siis lennetty) tuli normitervehdykset että olet nyt siinä ja tässä verkossa. 2pv myöhemmin tuli ilmoitus että eu:n jonkun säädöksen mukainen n 60 € datamaksu on sitten täynnä. Minä tähän että mitvit.

Selvisi tosiaan se että puhelin olis kannattanut buutata heti roumauksen jälkeen (tulee tehtyä jos lentää) niin sitten ei olis tullu laskua.

Onneks ei enää tule niitä monen sadan laskuja - viikossa kerkiää noilla ryöstötaksoilla kasata kunnon laskut....

Vierailija
2/21 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mobiilidata pois päältä ja wi-fi päälle.ettiä vapaa ja jos tietää salasanan niin kirjottaa wi-fi kenttään sen ja pelittään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkistaa operaattoriltasi että liittymälläsi on dataroaming-esto eli että puhelin ei voi käyttää nettiä ulkomailla. Älypuhelin nimittäin päivittää itseään koko ajan. Ja wlan on ilmainen (paitsi jos vaatii tunnukset) mutta siis siitä ei voi yllätyskustannuksia tulla.

Vierailija
4/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen nyt dataroaming-estoa tarvita, itse voi kännystä kytkeä pois päältä sen netin käyttämisen. Langattomista lähiverkoista ei tule mitään lisämaksua, käytä siis niitä.

tarkistaa operaattoriltasi että liittymälläsi on dataroaming-esto eli että puhelin ei voi käyttää nettiä ulkomailla. Älypuhelin nimittäin päivittää itseään koko ajan. Ja wlan on ilmainen (paitsi jos vaatii tunnukset) mutta siis siitä ei voi yllätyskustannuksia tulla.

Vierailija
5/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen nyt dataroaming-estoa tarvita, itse voi kännystä kytkeä pois päältä sen netin käyttämisen. Langattomista lähiverkoista ei tule mitään lisämaksua, käytä siis niitä.

(kutsuu itse itseään tolloksi) niin ei tosiaankaan kannata alkaa itse räpeltämään mitään sillä puhelimella. Tuo esto operaattorilta on kuitenkin ihan maksuton, helppo ja VARMA.

Vierailija
6/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä kytkeä netin pois päältä puhelimesta enkä sitä pidä Suomessakaan koko ajan päällä. Lähinnä vaan halusin varmistaa, ettei ilmaisten wlanien käytöstä tule mitään extrakuluja. Kiitos vastaajille!

Vierailija
7/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä kytkeä netin pois päältä puhelimesta enkä sitä pidä Suomessakaan koko ajan päällä. Lähinnä vaan halusin varmistaa, ettei ilmaisten wlanien käytöstä tule mitään extrakuluja. Kiitos vastaajille!

Vierailija
8/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei mun puhelin ainakaan itseään päivittele kun ei ole wi-fi käytössä eikä myöskään pakettidata aktivoituna :) Puhelin on joku Samsungin malli.

Vierailija
9/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on puhelin päivitellyt itseään vaikka oli datasiirto estetty. Kiva yllätyslasku tuli.

Jokaiselta operaattorilta saa dataroaming katon siihen viidenkympin tuntumaan. Viime reissussa tuli aika pian viesti, että se on täynnä, enkä tehnyt montaa google hakua.

Kun katto on käytössä, ei se puhelinlasku nouse tonnin tasoon ja voi luottaa puhelimen omiin datasiirto estoihin. Ilman sitä vaihtoehto on dataroaming täysi esto.

Kolme kertaa olen siis maksanut päälle viisisataa datasiirrosta.

Vierailija
10/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netin saa pois ihan yleisistä asetuksista. network - data roaming.

Vierailija
11/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei mun puhelin ainakaan itseään päivittele kun ei ole wi-fi käytössä eikä myöskään pakettidata aktivoituna :) Puhelin on joku Samsungin malli.

mm. virusturva päivittää itseään.

Vierailija
12/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs on läppärin ja nettitikun kanssa?? Toimiiko tämä dna nettitikku etelä-euroopassa ja ilman lisäkuluja??

Vierailija
13/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs on läppärin ja nettitikun kanssa?? Toimiiko tämä dna nettitikku etelä-euroopassa ja ilman lisäkuluja??

Vierailija
14/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on puhelin päivitellyt itseään vaikka oli datasiirto estetty. Kiva yllätyslasku tuli.

Jokaiselta operaattorilta saa dataroaming katon siihen viidenkympin tuntumaan. Viime reissussa tuli aika pian viesti, että se on täynnä, enkä tehnyt montaa google hakua.

Kun katto on käytössä, ei se puhelinlasku nouse tonnin tasoon ja voi luottaa puhelimen omiin datasiirto estoihin. Ilman sitä vaihtoehto on dataroaming täysi esto.

Kolme kertaa olen siis maksanut päälle viisisataa datasiirrosta.

ei siis -katto, niin siinä ei liiku data mihinkään suuntaan. Ja sen saa siis operaattorilta.

Vierailija
15/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Saunalahden liittymä ja siinä on ulkomaanestojen kohdalla tiedonsiirtoesto. Sen lisäksi on "pukki" eu-datavartijan kohdalla. Toukokuussa lähdössä reissuun, onko nämä nyt sitten ok "suojaukset"? Ilmaisia wlaneja haluan käyttää.

Vierailija
16/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rajattomalla datalla

Vierailija
17/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis -katto, niin siinä ei liiku data mihinkään suuntaan. Ja sen saa siis operaattorilta.

ja senkin saa operaattorilta. Joskus voi reissussa olla tarve käydä vaikka lentoyhtiön sivulla suorittamassa checkin paluulennolle. Katto on kuitenkin hyvä siltä varalta, että erehtyy tekemään jotain ylimääräistä tai ennenkaikkea jos puhelin päätyy vääriin käsiin.

Vierailija
18/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan ulkomailla paikallisen sim-kortin rajattomalla datalla

Prepaideissa kuitenkin on yleensä rajallinen datamäärä. Muuta kuin prepaidia en ainakaan itse ole onnistunut saamaan koska ei ole ulkomaista osoitetta. Mm. Briteissä ei riitä tili Lontoossa.

Vierailija
19/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja senkin saa operaattorilta. Joskus voi reissussa olla tarve käydä vaikka lentoyhtiön sivulla suorittamassa checkin paluulennolle. Katto on kuitenkin hyvä siltä varalta, että erehtyy tekemään jotain ylimääräistä tai ennenkaikkea jos puhelin päätyy vääriin käsiin.

ja tiedän sentään näistä aikas paljon... Eli katto juuri varkaustapauksia varten mutta muuten esto. Wlan on kuitenkin käytännössä kaikissa hotelleissa, monissa kahviloissa jne eli ilman nettiä ei tietenkään ulkomailla tarvitse olla ja noi tsekkauset jne onnistuu kyllä.

Vierailija
20/21 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikon aurinkoloman tai muutaman päivän kaupunkiloman takia paikallinen sim-kortti... Mitä järkeä kun ilmaisia, avoimia verkkoja on joka paikassa (ellei ihan pois sivistyksestä matkusta).