Sanokaa nyt joku nyrkkisääntö, millä erotan bruton ja neton?
Aina saa ihmetellä, vaikka muuten suht fiksu ihminen olenkin?
Kommentit (81)
Brutto alkaa beellä ja netto ännällä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 15:04"]
Mulla on VOLVO siinä on merkitty rattiin kumpi on vasen ja kumpi oikea. Bruttohan on se kokonaispaino ja nettopaino on se tavaran paino
[/quote]
Tämä oli hyvä :)
Se hahmotushäiriöinen erottaa oikean ja vasemman sillä, että kirjoittaa oikealla. Pikaisesti jos pitää sanoa, oikea tai vasen, en kykene siihen, vaan pitää äkkiä miettiä, kummalla kirjoitan
[/quote]
mä kirjoitan ainakin vasemmalla ;D
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 15:52"]
Mun mies on kansantaloustieteitä ja kauppatieteitä lukenut insinööri ja matemaatikko, eikä sekään ikinä muista kumpi on kumpi. Vaikka varmasti vaikeampiakin käsitteitä handlaa sujuvasti. Noloa, mutta jotkut jutut vaan on tällasia. Kun on kaksi vähän samankaltausta asiaa oppinut yhtäaikaa ja jos niitä vielä yleensä käytetään yhdessä, niin helposti ne menee sekaisin ilman muistisääntöjä.
Tässä tuli
jo hyviä muistisääntöjä. Mä ajattelen aina kysymystä "paljonko nettoat siitä?", siitä tulee mulle mielikuva että paljonko lopulta todella tulee rahaa käteen -> netto on se summa joka jää käteen kun verot ja kaikki mahdollinen on otettu pois. Ja brutto on siis se toinen, eli se suurempi alkusumma.
Toinen muistisääntöni on ehkä vielä epämääräisempi ja voi johtaa haetaankin, brutto-sanasta tulee mieleen brutaali, raaka, ja itse miellän sen alkusummaksi josta "jalostuu" netto, kun vähennetään veroja ja muita juttuja.
[/quote]
Melko varmasti miehesi on opiskellut Hankenilta. Suomenkieliseen kouluun on aika vaikea päästä opiskelemaan kansantaloustieteitä, jos hahmotus on tuolla tasolla, että ei erota bruttoa ja nettoa toisistaan. Vai opetetaanko kansantaloustieteitä nykyään amiksissakin?
Ei tällä ole tyhmyyden kanssa mitään tekemistä. Sekoitan itsekin tällaiset parit, siis niiden _nimet_ ja olen tekniikan tohtori. Ymmärrän tasan tarkkaan mitä nämä tarkoittavat, mutta menee vain sekaisin kumpi on kumman nimi. Volvo on hyvä, käytössä minullakin. :) Pärjään mainiosti elämässä ja töissä, mitään hahmotushäiriötä ei ole koskaan tutkittu, koulussa olin luki-juttujen takia tukiopetuksessa. Älkää siis tuomitko jos ette tiedä mitään ;)
Ei sun itse tarttee. Verottaja erottaa sen sulle valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 16:38"]
Ei tällä ole tyhmyyden kanssa mitään tekemistä. Sekoitan itsekin tällaiset parit, siis niiden _nimet_ ja olen tekniikan tohtori. Ymmärrän tasan tarkkaan mitä nämä tarkoittavat, mutta menee vain sekaisin kumpi on kumman nimi. Volvo on hyvä, käytössä minullakin. :) Pärjään mainiosti elämässä ja töissä, mitään hahmotushäiriötä ei ole koskaan tutkittu, koulussa olin luki-juttujen takia tukiopetuksessa. Älkää siis tuomitko jos ette tiedä mitään ;)
[/quote]
Itse olen Harvardin rehtori ja olen sitä mieltä, että jos ei erota vasenta oikeasta, niin ei voi olla tekniikan tohtori suomenkielisestä yliopistosta. Tai no ehkä LUTista.
^Miksi ei? Mihin tälläisten parien järjestyksen muistaminen vaikuttaa siihen miten teen laskennallista mallia?
Yleensä asioiden muistamine helpottuu kun ymmärtää ne asiat.
Mieti mitä nämä tarkoittaa, (kysy joltain mieheltä) ja paneudu asiaan.
Monessa muussakin asiassa kuin palkkakuitissa käsitellään bruttoa ja nettoa.
Opettele.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 16:28"]
Mun mies on kansantaloustieteitä ja kauppatieteitä lukenut insinööri ja matemaatikko, eikä sekään ikinä muista kumpi on kumpi. Vaikka varmasti vaikeampiakin käsitteitä handlaa sujuvasti. Noloa, mutta jotkut jutut vaan on tällasia. Kun on kaksi vähän samankaltausta asiaa oppinut yhtäaikaa ja jos niitä vielä yleensä käytetään yhdessä, niin helposti ne menee sekaisin ilman muistisääntöjä.
Tässä tuli
jo hyviä muistisääntöjä. Mä ajattelen aina kysymystä "paljonko nettoat siitä?", siitä tulee mulle mielikuva että paljonko lopulta todella tulee rahaa käteen -> netto on se summa joka jää käteen kun verot ja kaikki mahdollinen on otettu pois. Ja brutto on siis se toinen, eli se suurempi alkusumma.
Toinen muistisääntöni on ehkä vielä epämääräisempi ja voi johtaa haetaankin, brutto-sanasta tulee mieleen brutaali, raaka, ja itse miellän sen alkusummaksi josta "jalostuu" netto, kun vähennetään veroja ja muita juttuja.
[/quote]
Melko varmasti miehesi on opiskellut Hankenilta. Suomenkieliseen kouluun on aika vaikea päästä opiskelemaan kansantaloustieteitä, jos hahmotus on tuolla tasolla, että ei erota bruttoa ja nettoa toisistaan. Vai opetetaanko kansantaloustieteitä nykyään amiksissakin?
[/quote]
Et sitten ole tarpeeksi tutkinut oppimista ja erilaisia älyykkyyslajeja. Tiedäthän sanonnan hajamieliset professorit. Asuin nuorena soluasunnossa sellaisen kanssa. Ei ollut edes tämä nykyään muodikas assi. Nuori nainen, joka oli huippuälykäs, mutta todella hajamielinen joissain pienissä asioissa. Voin kuvitella, että hän on juuri sellainen, joka miettii kassalla, että kumpi olikaan pankin puoli, credit vai mikä. Vähän sellainen, ettei ihan pikkujutut pyörineet päässä.
Joku "nettoaa" jostain jotain kun saa palkan.
Tämä on minun muistisääntö :)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 14:51"]
Aina saa ihmetellä, vaikka muuten suht fiksu ihminen olenkin?
[/quote]
Opettelin aikoinaan muistisäännön
netto-verot. e kummassakin toisena :D
Samoin credit ja debit bankki toisessa :D
Ja kyllä,minulla on hahmotushäiriö
[/quote]
Kiitos hyvästä muistisäännöstä! Olin juuri tulossa kirjoittamaan tänne, että mä en vaan jostain syystä opi credittiä ja debittiä, mutta tuo deBit, B=bank, olikin hyvä :)
Kiva, kiitos! Hyviä muistisääntöjä. Joudun yleensä aina miettimään kumpi on vasen/oikea tai kummasta maksetaan, debistä vai kreditistä, ja ei paljon helpota kun jokainen maksupääte on aina erilainen! Joka kerta paniikki :D
Hyviä vinkkejä, jokainen valitkoon omansa. Ootteko miettineet, paljonko nykyään on salasanoja sun muita tunnuslukuja muistettavana. Jännittää se siihen kassalle mennä, minkä ekana unohtaa, koodin kun monta korttia vaiko debit-credit hommelin? Väkisinkin aivot jotain jo tiputtelee pois?
Vasemman erotan, kun teen L:n kummallakin kädellä: vasemmalla puolella se on oikein päin. L = left
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 14:56"]
Jos noista et keksi hyvää muistisääntöä vielä, niin laske vaikka sanojen kirjaimet.
Brutto --> 6 kirjainta
Netto --> 5 kirjainta
brutto on siis isompi kuin netto
[/quote]
Olin tulossa kirjoittamaan tätä :)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 16:28"]
Tässä tuli
[/quote]
[/quote]
Eips, kyllä sitä voi ihan oikeissakin yliopistoissa opiskella sivuaineena. Ei nyt sentään insinöörin opinnoista ja matikasta maisteriksi valmistumisen lisäksi ole kansantaloutta hakenut lukemaan.
Ihan totta, tämä on samankaltainen asia kuin jos sulle esitellään vaikka perheen lapset, tässä on meidän Ville ja Valtteri. Tai Armi ja Emmi. Jos et kovin usein lasten kanssa vietä aikaa, niin et kyllä helposti muista kumpi oli kumpi, vaikka nimet ja naamat muistaisitkin. Ja moniko ei-palkanlaskija jatkuvasti käyttää bruttoa ja nettiä puheissa...?
Ala-asteella mun opettaja opetti muuten, että harakan ja variksen muistaa niin, että HARakka on HARmaa ja VAris on VAlkoinen. Ja ihan asiallinen ihminen ja kunnollinen veronmaksaja oli muuten. Olihan se ihan hyvä muistisääntö, kun vaan muisti kääntää ne juuri toisin päin :).
"Netto näpissä"
eli käteen jäävä osuus.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 15:07"]
Samoin credit ja debit bankki toisessa :D
Ja kyllä,minulla on hahmotushäiriö
[/quote]
Minulla ei ole hahmotushäiriötä, mutta netto ja brutto termien sisäistämisessä meni akaa. Lisäksi varsinkin nuo debit ja credit häiritsivät, kun kirjanpidossa ne on vähän eri merkityksessä. Credit on tilin omaisuuspuoli ja debit on kulupuoli. Jos maksaa, molemmathan, sekä luotto, että tilimaksu kirjataan debitiin. Kesti jonkun aikaa järkeillä, että voihan sen ajatella, että creditillä tilille lisää rahaa, joka maksetaan sitten luottokortin eräpäivänä, mutta kun sinne ei lisätä mitään, niin se ei pidä paikkaansa.
Aah, mä rakastan "typeriä" muistisääntöjä ja mielleyhtymiä!
Netto=netti=verkkopankki=tilin saldo=mitä saat palkkaa käteen
Lukion historian tunneilta on jäänyt parhaiten mieleen bANAANi:
Aleksanteri 1.
Nikolai 1.
Aleksanteri 2.
Aleksanteri 3.
Nikolai 2.
Eli Venäjän hallitsijat järjestyksessä. En pitänyt historiasta, mutta tälläiset jää mieleen.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 15:51"]
Netto = Se mitä nettoat, eli se mitä saat todellisuudessa
[/quote]
Tällä minäkin opin sen! Netto on minkä nettoaa