Annatteko lasten olla kavereineen teillä yksin?
Oma äitini oli aina kotona kun olin pieni koululainen (ja vieläkin sillä on se sama firma), joten jos mulla oli kaveri, hän oli aina kotona.
Annatteko lastenne mennä kotiin teille sillai, että siellä ei ole aikuisia kotona, että ovat esim. 9-vuotiaat klo 13-17 yhdessä kahdestaan sen neljä tuntia?
RIittääkö tekstari sulle töhin lapselta, että menee sinne ja tuonne tai kaveri tulee vai miten teillä menee? Ottavatko sitten its evälipalaa, mitä tykkäävät kaverille ja itselle vai?
En vastaa tähän nyt itse, jotten ohjaile vastauksia mihinkään suuntaan.
Kommentit (15)
Esikoinen 9v yleensä kavereineen vasta koulussa keksii, että haluaisivat jomman kumman luo (oikeastaan muita kotiin tulevia kavereita ei olekaan, tunnen siis sillai tytön).
Soittavat tai tekstavat molemmille äideille ja sitten ovat joskus pari tuntia yksinkin, ottavat välipalaa mitä se siinä kodissa asuva tyttö ottaa esille. Ollaan molemmat äidit opettajia ja katsotaan päivän mittaan tekstareita koulussa ja vastataan OK jos voi mennä ja kotiintuloaika.
Enhän edes vielä kertonut, miten meillä eletään? Mistä tiedät, ettei mulla itsellä ole kolmivuorotyötä tms. ja kuinka paljon lapseni tai kaverit ovat ilman aikuisia meillä?
AP.
aika vapaasti. Tekstaria laittaa tai soittaa - usein olen kyllä sanonut että käyttää omaa järkeään jos ei saa mua palavereista kiinni.
Välipalaa tarjoillaan silloin tällöin.
ketju jonkun saatanan idiootin takia jonka piti tulla esittämään!
poikani saavat myös mennä kavereilleen koulusta suoraan. Kun tulen töistä, soittelen missä ovat jos eivät ole meillä ja pyydän syömääm ja läksyt tekemään. Näin toimittu muutama vuosi ja lapset ovat nyt 11 v ja 13 v. Toki töistä soittelen välillä mitä kuuluu tai missä ovat. Parempi etteivät ole yksin vaan kaverien kanssa.
sillä teen kaksivuorotyötä.
Soitellaan kuopuksen kanssa puolin ja toisin.
Ottavat itse välipalaa, tai jos olen iltavuorossa, lämmittävät aamulla tekemääni ruokaa.
Kavereille tarjotaan pääsääntöisesti leipää ja hedelmiä. Minulla ei ole varaa, halua eikä voimia ruokkia isoa porukkaa päivittäin. Eli uunilohi, broilerinkoivet yms. on omalle porukalle.
pienen koululaisen on koulun jälkeen henkisesti paljon turvallisempaa viettää aikaa kaverin kanssa kuin yksin. Joka päivälle kaveriseuraa ei kuitenkaan ole. Onneksi mummia ja kummia asuu lähellä.
yleensä lapsi soittaa kuulumiset koulun jälkeen ja kertoo samalla tekemisistään. Evästä saa tietenkin ottaa jääkaapista, niin itselle kuin kavereillekin. (Kyseessä ainoa lapsi ja ymmärrän, että monilapsisessa perheessä ruokaa pitää säännöstellä ihan eri tavalla).
...en tiiä miks, mutta nä haluan, että ovat vaan 5 sisarusta keskenään ennen kuin mieheni tai minä ollaaan kotona. Saa mennä kyllä kaverille, jos on niin sovittu, mutta en tykkää, että meillä on ns. ulkopuolisia ilman että on aikuiset kotona. Lapset meillä 5v, 6v, 8, 9, ja 11v ja kolme isointa iltapäiviä kolmestaan tai osa vähän aikaa yksin riippuen päivästä.
Yhden kaverin saa meille tuoda (kumpikin - tyttö ja poika) tai saa mennä kaverille.
3.lk alkaen ovat saaneet olla täällä ilman vanhempien valvontaa. Eli 9-10 vuotiaasta asti. Tyttö soittaa aina ja ailmoittaa, että kuka tulee kylään. Ottavat itse välipalaa jääkaapista.
Lapset 13, 12, 9 ja 8, lisäksi kaksi päikyssä. Meille saa tulla ja lapseni saavat mennä muille, kunhan etukäteen ilmoittavat puhelimella. Enimmäkseen tulevat meille ja joka päivä on ainakin jollakin kaveri, usein monellakin. Välipalaa ottavat kaapista ja jos ruoka-aikana on kavereita, tarjotaan ruokakin. En kehtaa olla tarjoamattakaan ja pitää nälissään, kun omani istuvat pöytään. En tosin jaksaisi kavereita joka päivä, mutta lapsille ne kuitenkin on tärkeitä joten yritän sietää.
koululaisen ei tarvitse olla yksin missään, jos ei halua. Olen kotona 14.30. mennessä joka päivä. Poika pääsee koulusta aikaisintaan 12.15. ja siitä menee ainakin puoli tuntia, että on kotona, joten vajaa pari tuntia on joko yksin kotona tai kaverin kanssa. Kaverillekin saa mennä, mutta usein ovat meillä, kun meillä on aikuinen kotona paljon aiemmin kuin muualla. Välipalaa laitan minä lasten avustuksella, kun tulen kotiin.
Kato kun kaikki ei elä niinkuin teillä eletään.
Meillä mies on välillä viikkoja työreissulla ja minulla 3- vuorotyö.
Saatan siis olla töissä, kotona nukkumassa yövuoron jälkeen tai odottamassa että lähden ajamaan töihin klo 13. Valitse siitä.