Helsingin Kallio
Kannattaako lapsiperheen muuttaa sinne?
Olisi mahdollisuus päästä asumaan tosi halvalla, mutta alue mietityttää..
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Täällä kans 8v Kalliossa asunut useampilapsinen perhe, joka ei ole vielä ensimmäiseen ruiskuun törmännyt. Hyvä paikka ja muuttuu koko ajan paremmaksi.
Taidat olla sokea. Itse olen asunut Kalliossa kolme vuotta, ja olen bongannut käytettyjä ruiskuja kymmenisen kertaa. Viimeisin bongaus Brahenkentän laidalta toissapäivänä. Muutenkaan Kallion mainetta ei kannata sen enempää liioitella kuin väheksyäkään; kyllä täällä pääasiassa turvallista on, mutta olen kyllä nähnyt kun sivullinen saa turpaansa ilman syytä. Näin on ollut kuulemma aina.
Hipstereitä ja muita punavihermädättäjiä tää Kallio on nykyään täynnä. Mikä on tietysti hyvä juttu, koska saisin nykyään jo luukusta yli satatonnia plussaa myymällä.
Yhdeksän kuukautta Kalliossa asuneena voi kertoa, että siihen ghettoon en muuttaisi enää edes rahaa vastaan. Kyllä, puistoissa on neuloja ja kadulla heiluu elämänhallinnan menettäneitä. Olkoon vaan kuinka kaunista, niin Kallio ei ole lapsille rauhallinen paikka. Jos et usko, niin kävele kesäiltana Helsinginkatu päästä päähän. Jos todella olet sitä mieltä, että maisemat ovat sopivat ja turvalliset Pikku Jonnalle & Nikolle, niin siitä sitten luukkua ostamaan. Sillä ei varmaan ole mitään merkitystä, että Kallion hinnalla saa asunnon rauhallisemmalta alueelta?
Suomi24-palstalla riehui ainakin joku "Moga"-tyyppi, joka ylisti Aurinkolahtea, ja piti Kalliota huumeporukoiden tyyssijana. Talot kuulemma vanhoja ja kuoriaisia sisällä, ja äänieristykset kehnoja. Muutti sitten johonkin Pohjois-Helsinkiin - ainakin sijainti aika hevonkuusessa aina.
Aika peruslähiö nykyisin mutta lastani en siellä kasvattaisi katupölyn, pakokaasujen, saasteiden jms. takia. Kalliossa olen asunut pari vuotta ja siinä ajassa omakin terveyteni heikkeni. Eihän sitä nuoret huomaa, mutta ihme jos ei jotain vaikutuksia tule hengitysilmasta.
Tykkään itse Kalliosta, mutta ei ole lapsia. Ystäväni asui siellä pitkään, sitten halusivat rivarin ja sellaisen hankkivat. Pari vuotta jaksoivat rivaria ja muuttivat takaisin Kallioon. Lapsia heillä 2 kpl, 10- ja 11-vuotiaat.
MakiMakiMik kirjoitti:
Aika peruslähiö nykyisin mutta lastani en siellä kasvattaisi katupölyn, pakokaasujen, saasteiden jms. takia. Kalliossa olen asunut pari vuotta ja siinä ajassa omakin terveyteni heikkeni. Eihän sitä nuoret huomaa, mutta ihme jos ei jotain vaikutuksia tule hengitysilmasta.
Kuule ei se ilmanlaatu ole Kalliossa yhtään sen huonompi kuin jossain Westendissä tai Kulosaaressa:) Sinun kuntosi taisi huonota ihan jostain muusta syystä.
Vierailija kirjoitti:
tässä talossa asuu paljon ihmisiä, mummoja, opiskelijoita, muita yksineläviä, myös lapsiperheitä. Lapset leikkivät välillä tossa sisäpihalla. Tietysti Kallio on Kallio, jos et kestä sitä, että lapsesi näkee spugen niin kannattaa pysytellä maalla. Minusta täällä on vielä yhteisöllisyyttä ja erilaisia ihmisiä, mikä tekee Kalliosta kivan. Kun käyn juoksulenkillä, matkani kulkee Kallion baarien ohi. Tuntuu ironiselta, että juoksen kaljankittaajien ohi, meitä vaan mahtuu kaikenlaisia ihmisiä tänne.:)
On niitä spurguja maallakin. Minä asuin lapsuuteni maalla 80-luvulla, ja kyllä meidän kylillä pyöri koulun lähellä spugeja ja narkkareita. Me lapset keksittiin spurguille lempinimiä niiden käytöksen ja olemuksen perusteella. Jotain vähän pelättiin, ei jäänyt traumoja kuitenkaan. Opittiin, että on erilaisia elämänkohtaloita, ei sen kummempaa. Nyt asun Kalliossa Torkkelinmäellä ja viihdyn hyvin. Kesä tuo pussikaljoittelijat ja onhan täällä esim. kaduilla huumeruiskujen keräyspisteitä, mutta ihan hyvin lapsiperheillekin sopivaa. Piritorin S-market on lähikauppani ja kyllähän siinä torilla pyörii kaikennäköistä porukkaa, mutta kokemukseni mukaan sivullisille kuitenkin ihan rauhallisia. Narkit pysyttelee mieluiten omissa oloissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kans 8v Kalliossa asunut useampilapsinen perhe, joka ei ole vielä ensimmäiseen ruiskuun törmännyt. Hyvä paikka ja muuttuu koko ajan paremmaksi.
Taidat olla sokea. Itse olen asunut Kalliossa kolme vuotta, ja olen bongannut käytettyjä ruiskuja kymmenisen kertaa. Viimeisin bongaus Brahenkentän laidalta toissapäivänä. Muutenkaan Kallion mainetta ei kannata sen enempää liioitella kuin väheksyäkään; kyllä täällä pääasiassa turvallista on, mutta olen kyllä nähnyt kun sivullinen saa turpaansa ilman syytä. Näin on ollut kuulemma aina.
Niitä huumeruiskuja löytyy myös Töllikästä, Laajasalosta, Suvelasta jne.
Asuin Kalliossa 9 vuotta ja ainut missä ruiskuja näin oli naapurin asunto(huumekauppias) mutta siitä huolimatta sikarauhallinen paikka ja ennen kaikkea rauhallinen asunto, vaikka naapurissa asui siis tuo kauppias, en tosin sitä silloin vielä ymmärtänyt. Eli 9 vuotta Kalliossa ja ulkona ja porttikongeissa ruiskuja 0. Ilmeisesti olin sokea. Eniten ruiskuja olen nähnyt kaduilla ja puistoissa Kampissa.
Vierailija kirjoitti:
Hipstereitä ja muita punavihermädättäjiä tää Kallio on nykyään täynnä. Mikä on tietysti hyvä juttu, koska saisin nykyään jo luukusta yli satatonnia plussaa myymällä.
Voi teitä savolaisia:)
Kallio on mahtava paikka. Kaunis arkkitehtuuri, hienot puistot, palvelut lähellä, aktiivinen tapahtumakulttuuri, mielenkiintoiset kaupat ja liikkeet, koko ajan uutta, vaikka mitä kivaa nähtävää ja tekemistä lapsille. Erilaiset ihmiset ja sosioekonomisten luokkien sekoittuminen on myös mielestäni ehdottomasti hyvä puoli.
Nisteistä ei ole haittaa, paitsi jos osuvat samaan rappuun. Silloin kannattaa häätöä alkaa puuhaamaan heti, jos vain perusteita on. Narkkikämppä on viheliäinen naapuri.
Oloni olen aina tuntenut turvalliseksi. Paljon aggressiivisempaa on mielestäni joissain lähiöissä. Kalliossa et ole koskaan yksin, aina on ihmisiä lähellä.
MakiMakiMik kirjoitti:
Riippuu varmaan missä päin asuu. Kuilukadulla jossa bussit jne kulkee ilma on luultavasti huono, toisaalla parempi.
Termistöstä sen verran, että Kallio on kaupunginosa ei lähiö. Ei ehkä maailman tärkein juttu, mutta hyvä tietää vaikka trivial pursuitissa tms. http://www.tiede.fi/keskustelu/13344/ketju/lahion_ja_kaupunginosan_ero
Vierailija kirjoitti:
Yhdeksän kuukautta Kalliossa asuneena voi kertoa, että siihen ghettoon en muuttaisi enää edes rahaa vastaan. Kyllä, puistoissa on neuloja ja kadulla heiluu elämänhallinnan menettäneitä. Olkoon vaan kuinka kaunista, niin Kallio ei ole lapsille rauhallinen paikka. Jos et usko, niin kävele kesäiltana Helsinginkatu päästä päähän. Jos todella olet sitä mieltä, että maisemat ovat sopivat ja turvalliset Pikku Jonnalle & Nikolle, niin siitä sitten luukkua ostamaan. Sillä ei varmaan ole mitään merkitystä, että Kallion hinnalla saa asunnon rauhallisemmalta alueelta?
Hesaria kävellesaä näet enemmän Alppiharjua ja Sörkkää ku Kallioo. Kävele mielunmin 2. linja.
Miltäs Kalliossa asuminen tänä päivänä näyttää ? Toinen linja mietinnässä asumisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Karhupuiston ja Torkkelinmäen alue on rauhallinen.
Torkkis on kallion huumekaupan toinen keskus. Ensimmäinen on piritori, korttelin päässä.
Torkkelinmäellä pyörii huumekauppa.
Ruiskuja olen nähnyt Ympyrätalon vieressä, Hakaniemenrannassa, Hesarilla.
Paljon täällä on lapsiakin, useita päiväkoteja löytyy.
Useat lapseni koulukaverit (Kallion alakoulu) asuvat Merihaassa, siellä isompia asuntoja.