Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä annatte sellaisille virpojille...?

Vierailija
31.03.2012 |

joita oven takana kädet ojossa 4-5 ja vain yksi antaa hyvin köyhästi koristellun oksan? Mä aina joka vuosi ostan tällaisille kaupan pienimpiä suklaamunia. Kunnon munat saa ne jotka vähän panostavatkin.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetatpa lapset ikäviksi ihmisiksi!

Vierailija - 31.03.12 12:37 (ID 14582507)

mutta joka kerta kun ovikello soi, annan omille lapsille suklaamunan. Näin lasteni ei tarvitse kerjätä, mutta joku lapsi (tällä kertaa omani) ilahtuu saatuaan suklaamunan. Käytännössä ilon määrä on siis vakio.

He oppivat, että kerjäävät lapset eivät saa vanhemmiltaan mitään vaan joutuvat juoksemaan ovelta ovelle vaatimassa palkkaa tekemättömästä työstä, vrt. sossupummit. Lapsillani on äiti, joka välittää lapsistaan eikä pakota heitä naapureiden kiusaksi vaan ostaa itse herkut ja jakaa lapsilleen.

Kyse on hyvän pääsiäisen (ja hyvän vuoden) toivottamisesta, kivasta perinteestä, jolloin lapset saavat pukeutua, askarrella ja lausua kivaa runoa. En välitä, onko oven takana viisi vai yksi (ja aina on ollut vain 2-3). Yhden oksan vain haluankin, kaikki pienet lausujat ja hyvän kevään toivottajat saavat namin. En myöskään arvioi oksan tasoa. Oma lapseni, 5v poika, tekee kammottavia oksia, mutta voi, mitä vaivaa hän niihin näkee. Illalla kun nukahtaa, niin yritän niitä vähän kaunistella. Kaikki eivät ole lahjakkaita askartelussa mutta ei se silti tarkoita, etteikö sitä vitsaa ole tehty yhtä suurella innolla ja ajan kanssa.

Koettakaapa repiä sitä pääsiäistunnelmaa jostakin. Ei tarvitse avata ovea, jos ei siedä perinteitä, mutta älkää vääristelkö tapaa joksikin kerjäämiseksi. Omakin lapseni tietää, että runolla toivotetaan hyvää vointia naapureille ja annetaan pääsiäislahjana itse askarreltu vitsa. Joku voi antaa vastalahjan muttaa eivät kaikki. Tärkeintä on oma into toivotella sitä hyvää pääsiäistä.

Ettekö te virpomista inhoavat tajua, mikä ilo ja into lapsilla on niitä vitsoja tehdä? MIten ihanaa on pukeutua ja yllättää niitä naapureita? Kyse siis todellakin on lasten juhlasta parhaimmillaan.

Vierailija
22/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetatpa lapset ikäviksi ihmisiksi! Vierailija - 31.03.12 12:37 (ID 14582507)

mutta joka kerta kun ovikello soi, annan omille lapsille suklaamunan. Näin lasteni ei tarvitse kerjätä, mutta joku lapsi (tällä kertaa omani) ilahtuu saatuaan suklaamunan. Käytännössä ilon määrä on siis vakio.

He oppivat, että kerjäävät lapset eivät saa vanhemmiltaan mitään vaan joutuvat juoksemaan ovelta ovelle vaatimassa palkkaa tekemättömästä työstä, vrt. sossupummit. Lapsillani on äiti, joka välittää lapsistaan eikä pakota heitä naapureiden kiusaksi vaan ostaa itse herkut ja jakaa lapsilleen.

Kyse on hyvän pääsiäisen (ja hyvän vuoden) toivottamisesta, kivasta perinteestä, jolloin lapset saavat pukeutua, askarrella ja lausua kivaa runoa. En välitä, onko oven takana viisi vai yksi (ja aina on ollut vain 2-3). Yhden oksan vain haluankin, kaikki pienet lausujat ja hyvän kevään toivottajat saavat namin. En myöskään arvioi oksan tasoa. Oma lapseni, 5v poika, tekee kammottavia oksia, mutta voi, mitä vaivaa hän niihin näkee. Illalla kun nukahtaa, niin yritän niitä vähän kaunistella. Kaikki eivät ole lahjakkaita askartelussa mutta ei se silti tarkoita, etteikö sitä vitsaa ole tehty yhtä suurella innolla ja ajan kanssa. Koettakaapa repiä sitä pääsiäistunnelmaa jostakin. Ei tarvitse avata ovea, jos ei siedä perinteitä, mutta älkää vääristelkö tapaa joksikin kerjäämiseksi. Omakin lapseni tietää, että runolla toivotetaan hyvää vointia naapureille ja annetaan pääsiäislahjana itse askarreltu vitsa. Joku voi antaa vastalahjan muttaa eivät kaikki. Tärkeintä on oma into toivotella sitä hyvää pääsiäistä. Ettekö te virpomista inhoavat tajua, mikä ilo ja into lapsilla on niitä vitsoja tehdä? MIten ihanaa on pukeutua ja yllättää niitä naapureita? Kyse siis todellakin on lasten juhlasta parhaimmillaan.

vanhan perinteen mukaan kertoo, että tervetuloa hakemaan palkka viikon kuluttua?

Kyseessä ei ole mikään aito perinne vaan "ryöstösaalis", sillä alunperin palmusunnuntaina virvottiin kirkossa siunatuilla oksilla. Eipä ole kukaan meillä virponut pystynyt kertomaan, missä kirkossa ja kenen siunaamia ojentamansa osat ovat, eli se siitä kirkollisesta puolesta.

Omat lapseni eivät tiedä, että runolla toivotetaan naapureille hyvää vointia, koska omaan varsinaissuomalaiseen perinteeseeni moinen ei ole koskaan kuulunut. Meillä on riittänyt pelkkä hyvän pääsiäisen toivottaminen ilman mitään risuja ja vastalahjoja. Ovelta ovelle vaeltavat kerjäläislaumat ovat alimpien sosiaaliluokkien keksintöä, muut tietävät, että virpomiset rajoitetaan lähisukuun, jos ihan pakko on moista harrastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kun minut on ensin virvottu, otan esiin omat oksat ja virvon virpojat. Ojennan oksan, nappaan koppasesta suklaamunan, kiitän ja suljen oven.

Vierailija
24/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kun minut on ensin virvottu, otan esiin omat oksat ja virvon virpojat. Ojennan oksan, nappaan koppasesta suklaamunan, kiitän ja suljen oven.

mutta lapset eivät. Jaa.

Vierailija
25/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä anna kenellekään yhtään mitään. Jos olisi oikeita kerjäläisiä niin sitten voisin antaa mutta kun näiltä kerjääviltä kersoilta ei oikeasti puutu yhtään mitään niin periaatteessa en anna mitään rikkaiden lapsille.

Vierailija
26/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiamme ovat palkkansa ansainneet. Ei siihen tarvitse montaa oksaa, vaan jokainen joka suunsa aukaisee kotimme hyväksi, myös ujommat jotka ovat hengessä mukana.

Kukaan ei ole määritellyt mitä pitää antaa heidän vaivansa vastineeksi, mutta jos yhdelle antaa, on syytä antaa muillekin. Pienempiä on parempi olla päästämättä yksin liikkeelle.

Vierailija
27/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ala yhdestä huonosti koristeltusta risusta antamaan jokaiselle kerjäläiselle suklaamunia. Ne on hirveen kalliitakin.

Ärsyttäviä on ne penikat jotka alkaa valittamaan "YKS VAAN ENKÖ MÄ ENEMPÄÄ SAA!?!" No vittu et saa.

Ja rahan kerjääjät, mut ne onkin sossupummien pentuja.

Vierailija
28/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette saitoja, nuukia,pihejä, ikäviä, tunteettomia ja ikäviä ihmisiä!

MIKSI olette lisääntyneet? Ei lapset ansaitse tuollaisia äitejä!

nimierkkki: yksi lapsi mutta kaikille ovien kolkuttelijoille annamme sulkaata tms. Ei meidän budjetti siihen kaadu.

Vierailija
29/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten ihanaa on pukeutua ja yllättää niitä naapureita? Kyse siis todellakin on lasten juhlasta parhaimmillaan.

Voi, mikä ihana yllätys tosiaan, kun kaikki alueen kakarat on joka vuosi ovella käsi ojossa kerjäämässä. Ihan sitä koko hemmetin vuoden odottaa, että pääsee vittuilemaan köyhille kakaroille niiden älyltään köyhistä vanhemmista, jotka eivät tienaa tarpeeksi ostaakseen lapsilleen namia.

Vierailija
30/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä anna kenellekään yhtään mitään. Jos olisi oikeita kerjäläisiä niin sitten voisin antaa mutta kun näiltä kerjääviltä kersoilta ei oikeasti puutu yhtään mitään niin periaatteessa en anna mitään rikkaiden lapsille.

Meidän asuinalueella ei asu kuin hyvätuloisia. Ja virpojille avataan ovet joka talossa, jossa kotona vaan ollaan.

Täytyy näköjään huolehtia, että köyhien vuokratalot pysyvät kaukana tästä meidän kulmilta, jos henkinen elämä on heillä noin periaattellisen häiriintynellä tasolla...

Vierailija
31/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapset eivät. Jaa.

MInä taas en saa oksaa palkaksi, koska en ole ennättänyt heitä vielä virpomaan. Se eka oksa on siunaus!

Vierailija
32/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette saitoja, nuukia,pihejä, ikäviä, tunteettomia ja ikäviä ihmisiä! MIKSI olette lisääntyneet? Ei lapset ansaitse tuollaisia äitejä! nimierkkki: yksi lapsi mutta kaikille ovien kolkuttelijoille annamme sulkaata tms. Ei meidän budjetti siihen kaadu.

vaikka miten kärttävät. Olen siis saita, nuuka ja pihi.

Vierailija
33/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa, että yhteisöllisyys on katoavaa kansanperinnettä Suomessa, kun virpomisestakin jaksaa joku urputtaa.

Hei, ne ovat pieniä lapsia, jotka pitävät hauskaa. Jos jonkun vitsa on teidän mielestänne ruma, se on silti tehty hyvässä tarkoituksessa.

Ja mitä hemmetin KERJÄÄMISTÄ virpominen muka on! Yleensä sen vitsan koristeluunkin uppoaa enemmän rahaa kuin mitä joku Pätkispatukka tai marketin alennussuklaamuna maksaa.

Esim. meillä askartelin tänään tyttären kanssa vitsat. Olimme ostaneet Tiimarista sellaisia koristemunia, höyheniä ja kreppipaperia. 14 vitsaa, tarvikkeet maksoivat kympin. Jokainen voi itse laskea, ettei tuossa todellakaan mitään ANSAITA.

Kyse siis - toistan, koska se on osalta niin selvästi unohtunut - on lasten hauskuudesta.

Perhana pitäkää ovi lukossa, jos ette osaa suhtautua virpomiseen asianmukaisella hymyllä.

Vierailija
34/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa, että yhteisöllisyys on katoavaa kansanperinnettä Suomessa, kun virpomisestakin jaksaa joku urputtaa.

Hei, ne ovat pieniä lapsia, jotka pitävät hauskaa. Jos jonkun vitsa on teidän mielestänne ruma, se on silti tehty hyvässä tarkoituksessa.

Ja mitä hemmetin KERJÄÄMISTÄ virpominen muka on! Yleensä sen vitsan koristeluunkin uppoaa enemmän rahaa kuin mitä joku Pätkispatukka tai marketin alennussuklaamuna maksaa.

Esim. meillä askartelin tänään tyttären kanssa vitsat. Olimme ostaneet Tiimarista sellaisia koristemunia, höyheniä ja kreppipaperia. 14 vitsaa, tarvikkeet maksoivat kympin. Jokainen voi itse laskea, ettei tuossa todellakaan mitään ANSAITA.

Kyse siis - toistan, koska se on osalta niin selvästi unohtunut - on lasten hauskuudesta.

Perhana pitäkää ovi lukossa, jos ette osaa suhtautua virpomiseen asianmukaisella hymyllä.

Minun mielestäni virpominen on myös hyvä keino opettaa lapselle vaihdantatalouden logiikkaa: Sinä ahkeroit vitsan ja saat siitä palkkion. Paljon parempi ansaita se muna omalla työllä kuin saada ilman vaivannäköä pelkästään pääsiäisen kunniaksi.

Vierailija
35/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottaisivat pelkästään hyvää pääsiäistä eivätkä antaisi mitään koristeltuja oksanpätkiä. Sehän on kiva perinne, lapset ilahtuvat karkeista ja minä lasten hauskoista asuista. Olen sitäpaitsi pajulle allerginen joten ei edes kiinnosta ne oksat.

Vierailija
36/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että niiden perusteella alkasin jaella palkkioita. Ensinnäkin lapsen on vaikea koristella oksia jos vanhemmat ei osta tai hanki niitä koristeita. Kaikkien vanhemmat ei asiasta välitä ja lapsi koristelee oksansa sen mukaan mitä kotoa löytyy. Toisten vanhemmat taas ostelee ja jopa koristelee ne oksat. Ja sitten heidän lapsensa saa isoimmat munat jne. Ja se lapsi joka kyllä parhaansa yrittää saa vain pienimmän munan. Reilua eikö totta?

Multa saa kaikki samanverran, oksia tulee mitä tulee, kaikki ne kuitenkin mieltä lämmittää.

Vierailija
37/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa, että yhteisöllisyys on katoavaa kansanperinnettä Suomessa, kun virpomisestakin jaksaa joku urputtaa. Hei, ne ovat pieniä lapsia, jotka pitävät hauskaa. Jos jonkun vitsa on teidän mielestänne ruma, se on silti tehty hyvässä tarkoituksessa. Ja mitä hemmetin KERJÄÄMISTÄ virpominen muka on! Yleensä sen vitsan koristeluunkin uppoaa enemmän rahaa kuin mitä joku Pätkispatukka tai marketin alennussuklaamuna maksaa. Esim. meillä askartelin tänään tyttären kanssa vitsat. Olimme ostaneet Tiimarista sellaisia koristemunia, höyheniä ja kreppipaperia. 14 vitsaa, tarvikkeet maksoivat kympin. Jokainen voi itse laskea, ettei tuossa todellakaan mitään ANSAITA. Kyse siis - toistan, koska se on osalta niin selvästi unohtunut - on lasten hauskuudesta. Perhana pitäkää ovi lukossa, jos ette osaa suhtautua virpomiseen asianmukaisella hymyllä.

MInä osallistun vain sellaiseen leikkiin, jossa ovat käytössä leikin säännöt.

Vierailija
38/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä virvotaan vain omat vanhemmat, mummolaan kun on liian pitkä käväisymatka. Vanhan perinteen mukaan virvotaan vain tuttuja ja sukulaisia, joilta on etukäteen kysytty, sopiiko. Siksi en avaa ovea tuntemattomille virpojille, vaikka heillä olisi miten kiva leikki meneillään.

Parasta olisi, jos yhä edelleen toimisi se vanha yhteisöllisyys, jossa ei tunkeuduttu vieraiden koteihin virpomaan.

Vierailija
39/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kirkossa ne teidän oksat siunataan?

Kyllä huomaa, että yhteisöllisyys on katoavaa kansanperinnettä Suomessa, kun virpomisestakin jaksaa joku urputtaa. Hei, ne ovat pieniä lapsia, jotka pitävät hauskaa. Jos jonkun vitsa on teidän mielestänne ruma, se on silti tehty hyvässä tarkoituksessa. Ja mitä hemmetin KERJÄÄMISTÄ virpominen muka on! Yleensä sen vitsan koristeluunkin uppoaa enemmän rahaa kuin mitä joku Pätkispatukka tai marketin alennussuklaamuna maksaa. Esim. meillä askartelin tänään tyttären kanssa vitsat. Olimme ostaneet Tiimarista sellaisia koristemunia, höyheniä ja kreppipaperia. 14 vitsaa, tarvikkeet maksoivat kympin. Jokainen voi itse laskea, ettei tuossa todellakaan mitään ANSAITA. Kyse siis - toistan, koska se on osalta niin selvästi unohtunut - on lasten hauskuudesta. Perhana pitäkää ovi lukossa, jos ette osaa suhtautua virpomiseen asianmukaisella hymyllä.

MInä osallistun vain sellaiseen leikkiin, jossa ovat käytössä leikin säännöt.

että se lapsi aidosti haluaa sinulle toivottaa hyvää pääsiäistä. Sinä sen sijaan et osaa aidosti olla mukana, vaan vedät mukaan säännöt ja kirkon. Koko uskonto tulee loppujen lopuksi sydämestä, ei mistään kirkosta.

Minulle riittää että saan sen hyvän pääsisäisen toivotuksen, kauniin oksan ja näen iloisia lapsia. Ne lämmittävät minun mieltäni. Sä voit ihan vapaasti pilata omaa päivääsi vielä lisää kitisemällä säännöistä ja kirkosta ja kerjäämisestä ja ja ja ja. Ainahan niitä syitä löytyy miksi pitää olla hapannaama.

Vierailija
40/46 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta,mä katon enemmän sitä virpojaporukkaa kun oksan kauneutta. Jos kaikki on suunnilleen saman ikäsiä+yhtä "tällättyjä",niin kaikki saa samanlaisen palkkion. Jos taas näyttää siltä että yks pieni virpoja on koristellu oksat,äitinsä on hänet pukenut ja meikannut yms ja ne muut on selvästi isompia lapsia ilman minkäänlaista "rooliasua" niin käyttäydyn kun ovella olis vaan se yks oksansa kanssa.

Mutta siis ihanaa. Ollaan monta vuotta asuttu taloyhtiössä jossa ei lapsia ollut eli ei käyny virpojiakaan,ja nyt vihdoin asutaan kerrostalossa missä asuu monta "virpomis-ikäistä". Todella toivon että rohkenevat tulla soittamaan meiän ovikelloa! Ainakin partiolaisten joulukalenteria meille kaupattiin (ja sen myös ostin).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme