Hirveä ongelma tuo terassi ja varsinkin tuo piha:((
Asumme pienkerrostalossa omassa kodissa ja todellakin luulimme, että tuo piha-alue joka on meidän, aidattu ja ihana, olisi oikea oloeilutila kesäisin jne. Mutta se on ihan mahdoton, siinä ei kasva mikään, ei edes ruoho. Joten se on täysin villiintynyt ja kamalan näköinen paikka, hävettää ihan. 4-5 kesää ja syksyä ja kevättä yritetty siihen saada ruoho kasvamaan mutta ei ja nyt vikat 2-3v luovutettu.
Siitä on sitten käynti meidän 20m2 lasitetulle terassillemme joka on oma stoorinsa, se on ikäänkuin 2 osaan jaettu ja toisella puolen pari rottinkituolia ja sohva sekä lasipöytä. Kamalat nekin, pehmusteet varmaan homeessa tms.
Toinen puoli on sitten jätelava, siellä on mm ala-asteikäisten lastemme vauvanvaunut ja rattaat, kenkiä, pehmoleluja ym roinaa.
No, niistähän pääsee eroon kun vain heiuu muutaman jätesäkin kanssa, eri asia sitten se työn määrä..
Ja koska asumme siis maan tasalla kun tuo oma pihakin niin lasienhan läpi näkyy, nykyiset bambuverhoilut ylälasituksissa homeessa eli vaihtoon mentävä nyt ennen kesää.
Mutta mitä tilalle?? niitä tarvitsee sen verran paljon etät edullisuus olisi plussaan varsinkin kun työni loppuvat taas kesän kynnyksellä:((
Betonikattoon on poratti koukut jossa nuo nyk bambuverhot roikkuvat nätisti eli se kiinni saaminen ei ole ongelma, sentään.
Ja sitten se alalasitus, jotakin niihinkin suojaksi, ainakin oikea ja vasen reuna jotka antavat yleisille alueille olisi saatava niin etteivät näe terassillemme sieltä.
Voikun olisi rahaa laittaa nuo kuntoon, hävettää ja itkettää:´´(
Nyt menee 500e kesärenkaisiin, toiselle lapselle ostettava pyörä yms ja tosiaan työt loppumassa joten...
APUA!!!!
Kommentit (36)
Elämäntapa valittaja, näitähän löytyy.
Sulle on annettu vaikka mitä vinkkejä mutta siltikin valitat.
Mitä sitten kuvittelit sinne pihalle maaksi laittaa?
Paljon miellyttävämpi se pihalaatta on kun hiekka/murske joka kantautuu sisälle ihan varmasti.
Eikä todellakaan tarvitse heti mitään mattoa päälle.
Olkaa sitten tekemättä mitään jos ei kelpaa. Eläkää siellä paskan keskellä jos niin tahdotte!!
voisi löytyä edullisesti torista tai huutonetistä.
En arvostele mutta juurikin aurinkoiset pihat huutaa vettä, nurmikkokin kuivuu. Viime kesät on olleet kuumia!
Tai jos kastelette maata niin jääkö vesi seisomaan?
Millanen maapohja on?
Entä jos laittaisitte jotain ikivihreitä kasveja?
Tuijia? Rodoja? Ne vaatii keväällä suojaa ettei kuivu. Ja tarttee pohjatyön mutta kestää ja on nättejä.
Tai kuunliljoja, ruusuja?
Ehkä jotain hyötykasveja kuten tomaattia voisi hankkia?
Ruohikon sijaan voi laittaa kasvamaan jotain maanpeitekasvia? Varsikin jos pihassa ei paljoa juosta ja leikitä. Muuten pihaan voisi laittaa vaikka kivetystä tai jatkaa terassia tai laittaa alemmalle tasolle toisen terassin jolloin sen käyttö selkiytyy?
Vesi on kiva aihe pihalla ja jos lapset ei ole enää pieniä niin voisi uskaltaa? Sen voi vaikka laittaa sinne hankalaan kohtaan.
Kengät ja muu kyllä kannattaa sijoittaa jonnekin muualle kuin terassille tai voisiko kuvitella vaikka jonkun suojan rakentamisen? Terassin kaidetta fiksata niin että vaunut ja muu säilyy pois näkökentästä? Joku kaappi voisi pelastaa kengiltä mutta älkää jättäkö homehtuvaa materiaalia talveksi pihalle.
Juu, olen kuullut ja itseasiassa kys välineillä tuon terassin pesun tätä ennen hoitanutkin.
Mutta koska en hae gloorian kruunua täällä palstalla tai muuallakaan esim menemällä työpaikalle sairaana tai näkemällä sitä suurinta mahdollista vaivaa mm terassimme pesussa niin kyllä, aiomme satsata painepesuriin terassinpesuosineen tänävuonna, se lienee sinulta jotenkin pois kun noin kilahdit?! Sillä sitä paitsi saa useamman vuoden aikana kertyneet pölyt, paskat, pakokaasuliat ym ym aika paljon paremmin puhdistetua kuin sillä harjalla ja esim mäntysuovalla.
Sinä tituleeraat minua ruikuttajaksi mutta mikä sinä itse olet? jotakin sellaista mitä en viitsi ääneen täällä sanoa, nettietiketti ja kasvatuksessani saamat käytöstavat estävät. Mutta jatka toki sinä tuolla linjalla, täytyyhän sinullakin reppanalla olla jokin tapa ja kohde mihin purkaa tuo paha olosi, toiv se helpottaa sielusi tuskaa edes hieman ettet pura paskaasi mm perheeseesi, tosin uskon että hekin saavat m*lkkuis**destasi osansa aika säännöllisesti, sääli heitä..
ps, miksi vuokraisin ja maksaisin siitä kun sille löyty jatkossakin käyttöä, urpo!
ap
Ai että painepesuri on ihan ostettava terassin pesua varten? :D Salli mun nauraa.
Oletko kuullut juuriharjasta ja lipeää sisältävästä terassinpesuaineesta?
Ja jos painepesuri on ehdoton,VUOKRAA se esim ramirentistä päiväksiValittaa sä ainakin osaat tosi hyvin,keskitä tuo kaikki tarmo siihen pihan siivoukseen!
Toiv teillä on siellä missä asutte yhtä aurinkoinen päivä kuin täällä, me lähdemme tästä ruoan päälle ulkoilemaan joten kone menee tältä erää kiinni:)
ap
Joo huomasinkin että joku muukin oli kanssani aika samaa mieltä ruikutuksestasi :D
Minulla ei suinkaan ole paha olo,lähinnä naureskelen täällä.
Pointti oli katsos se että jos teillä ei ole muutenkaan rahaa niin se painepesuri on kuitenkin se ensimmäinen ostos?
Moni on täällä yrittänyt antaa vinkkejä mutta teilaat kaikki!
Älä helvetissä niitä laita, keräävät pölyä ka kaiken paskan ja alkaa olla jo niin vanhaa kauraa, ettei tosikaan :( nm. meillä niitä ikkunoissa kolmisenkymmentä ja joka päivä ketuttaa niitä katsella :D
Sinä et myöskään määrää sitä mistä minä ruikutan, tai ylipäänsä kukaan tällä palstalla, valitan mutta kestä se kuin Nainen.
Et tunnu oikein ymmärtävän tämän ongelman suuruutta, ei tuolle pihalle voi mitään ruukkuja laittaa ennenkuin se piha itsessään olisi edes suht oka ja se tosiaan vaatisi ensin kaiken ruohon, rikkakasvin, miehen korkuisten korsien yms kitkemistä, pohjan jotenkin uudelleen laittoa yms.yms
Ja eipä ole sukulaisia tai tuttavia jotka antaisivat taimia. En ole facebookissa enkä mene ainakaan tällaisen takia, valitan.ap
Voi h#lvetti mikä itkupilli, ei voi muuta sanoa. "Ette käsitä ongelman suuruutta?". Kun kyseessä on terassi ja pihapläntti niin oikeisiin huoliin verrattuna tuota en kutsuisi edes ongelmaksi. Suurin este lienee oma velttous ja mielikuvituksen puute, tuollaisen pihapläntin laittaminen kun ei vaadi kovin paljoa a. työtä tai b. rahaa. Hyviä vinkkejä oletkin saanut vaikka kuinka, tosin vaikuttaa että koko vuodatuksen tarkoitus on vain huomionhakuisuus ja valittaminen.
Tarttee hyvän pohjatyön. Siksi sinulla piha kuihtuukin.
Mutta sun tarttee nyt keksiä joku idea sille pihalle tai jos ei ideaa tule niin palkkaa pihasuunnittelija. Ok, maksaa pari satasta mutta on varmaan sen arvoinen.
Vaikka työsi loppuu niin hae uutta, tsemppiä!
Täytyy sanoa, että aika hunajaisessa paikassa asuu jos löytää edes suht suppealle alueelle suht tasakokoisia, isohkoja, katseenkestäviä ja ehjiä kiviä niin että niillä oikeasti voisi "sisustaa" oman piha-alueensa.Todella realistisia nämä neuvot täällä:DD
Mun lapsuuden kodissa etupiha oli kivetty ja ihan luonnosta omin kätösin talkoovoimin kivet kerätty...
Ois ihan kiva keskustella piha-asioista.
Miten te olette yrittäneet saada pihan kasvamaan?
Aika yleisesti rakennuttajat eivät laita käytännössä lainkaan kasvukelpoista maata, vaan pihan perustaminen täytyy tehdä itse.
Nimenomaan PERUSTAMINEN. Ei riitä, että tökkää puskan kuoppaan kasvamaan. Täytyy olla tarpeeksi syvä ja hyvälaatuinen multa. Kasveilla täytyy olla tarpeeksi vettä ja ravinteita.
Jos pihamaanne on sellainen, kuin olen nähnyt rakennuttajien jäljiltä (=n. 10 senttiä halvinta mahdollista multaa), teillä olisi varmaan edessä koko pihammaan vaihto.
Osan pihasta voisi kattaa ja osan jättää istutusalueiksi, niin ei menisi niin paljon multaa. Riippuen katemateriaalista, ei kustannukset välttämättä nouse ihan älyttömiin. Tietysti nollabudjetilla ei saa mitään. Kannattaa kiertää Plantagen, Bauhaus ja Ikea, Puukeskukselta saa monenlaista lautatavaraa. Kiviäkin saa pihalle ihan jo kohtuuhinnalla, kun vähän katselee eri toimittajien vaihtoehtoja.
Pääkaupunkiseudulla multa on mielestäni ihan törkeän kallista ja hintaansa nähden ihan surkeaa laatua. Älä ainakaan pusseissa ala ostaa, vaan etsi jostain joku maajussi tms. jolta saat peräkärryllisen samalla hinnalla kuin viis kekkilän pussia.
Olennainen asia on myös kasvien valinta. Jos teillä terassilla on kuuma, niin oletan että pihamaakin on kuuma. Eli kasveja, jotka kestävät kuumaa. Kastelua ei kuitenkaan saa unohtaa, varsinkaan ensimmäisinä vuosina kun kasvilla ei vielä ole kauhean iso juurakko.
niin suunnitellaan sulle piha ;)
Ei sitä ole pakko yhdessä vuodessa toteuttaa, jos ei ole varaa. Kyllähän pihaan saa satasia menemään, kun innostuu.
Muuten, tosi monia perennojakin voi kasvattaa itse siemenestä. Itse olen kasvattanut mm. kulleroa, kärhöjä, malvaa, syyshohdekukkaa jne. Puistoista saa syksyllä ilmaisia siemenia ;D
niin helppoa kuin voisi kuvitella. Paahteisessa paikassa se on itse asiassa tosi hankalaa, koska kosteuden pitäisi pysyä melko tasaisena. Siementen itäminen on huonoa kuumassa, hento tuore nurmi kuivuu ja kuolee hirmu helposti. Mutta sitten kun sen saa kasvamaan, niin sitten sitä ei saa tapettua millään vaikka haluaisikin.
Ja ihan turha perustaa nurmikko kitkemättä ensin rikkaruohoja kasvualustasta. Rikkaruohot itää ihan varmasti nurmikkoa nopeammin ja tukahduttaa nurmen. Sitten on voikukkaa ja saviheinää ja ratamoa.
On helppohoitonen sitten kun on valmiina. Ja voi laittaa puolukkaa ja muuta, joka on kauniin vihreä ja kestää paahdetta. Sisäkasvejakin voi kesällä viedä sinne ruukuissa ulkoilemaan.
sillä kaikki eivät siitä saa nauttia. Asun itse kahdestaan 29 m2:n työsuhdekopissa, jossa ei ole edes parveketta. Parempaa en stadista saa, ei varaa omistusasuntoon lainalla, toki hakemassa isompaa, mutta ei helposi onnistu täällä. Jos mulla ois piha tai edes parveke, niin oisin onnellinen vaikka mikä viidakko olis.