Kertokaa te onko bmi 15,6 "normaali"? Entä 16?
Olenko tulossa hulluksi, onko minulla valikoiva kuulo vai stressaanko turhaan?
Tilanne on siis tämä:
Olen lähes 30v usean lapsen äiti. Painoni on pudonnut pikkuhiljaa vuosien aikana. Olen aina ollut hoikka.
Nyt bmi on 16,0. Näytän aivan tavalliselta. Kukaan ystäväni tai tuttavani ei ole sanallakaan maininnut että olisin laiha. Vain äitini on maininnut, että olen laihtunut.
Olen melko lyhyt, joten en omastakaan mielestä näytä kuihtuneelta.
Tunnen oloni ihanan kevyeksi ja helpoksi, menkat tulee eikä vaivoja ole. Haluaisin yhden ainoan kilon painoa pois, ihan vain siksi, että se kilomäärä vain kuulostaa hienommalta =) Mutta sitten bmi putoaisi 15.6:een.
Järki sanoo, että tuollainen bmi on sairaan bmi, mutta edes lääkäri ei ole ollut huolissaan painostani (kävin lekurilla muissa asioissa, joissa pituus ja paino tuli ilmi). Enkä itsekään ole huolissani katsoessani peilistä, eikä mieheni.
Missä vika?
Kommentit (53)
ja viesti ei ollut 6:lle vaan 7:lle :)
Ap
Uteliaisuus heräsi :)
Hauska kysymys! En itsekään tiedä. Ehkä pariton luku vain kuulostaa erikoisemmalta? =) Heh, ei mun elämä NIIN tylsää ole että tuosta saisin kiksejä. Kai se on vaan jokin päähänpinttymä.
On totta, että ihmisillä on erilainen ruumiinrakenne. Se vaikuttaa esimerkiksi juuri siten, että toinen ei alipainoisenakaan näytä luurangolta mutta toinen on jo normaalipainoisena posket kuopalla. Samoin joku voi olla reilustikin ylipainoinen mutta näyttää täysin normaalipainoiselle. Siksi peiliin ei voi aina luottaa vaikka se yleensä antaa hyvää osviittaa. Ideaalipainossaan kuoppaposkisena olevan kannattaa painaa se muutama ylimääräinen kilo näyttääkseen parhaimmalta ja luonnostaan hoikan ei tarvitse lihottaa itseään siihen ideaalipainoon, jossa on pullukka.
Sinulla on huomattava, jopa vaikea alipaino. Kuten varmasti tiedätkin, siitä voi seurata vakavia terveysongelmia, vaikka et olisi vielä niitä havainnutkaan. Luukato ei esimerkiksi ilmesty yhdessä yössä vaan hiipii salakavalasti. Normaalipainosi olisi siinä 48-65 kg. Sinulle ilmeisesti sopii hoikkuus, mikäli kukaan ei ole kommentoinut tilaasi sen enempää. Näin ollen suosittelisin, että kasvattaisit painoasi sen viisi kiloa. Eikös 47 ole myös ihan kiva luku :) Silloinkin olisit vielä alipainoinen mutta huomattavasti lähempänä normaalipainon rajaa ja terveellisempää elämää.
Miten olet päässyt laihtumaan? Unohdatko vain syödä kiireessä vai onko ruokavaliosi muuttunut rasvattomaksi? Muista, että syömistottumuksesi vaikuttavat myös lapsiisi ja jokainen lapsi ansaitsee terveet vanhemmat. Millaisena noin yleensä pidät ulkonäköäsi? Onko siinä jotakin korjattavaa? Miksi 41 kg olisi hieno luku? Kun painoindeksi laskee alle kuudentoista, on usein syytä epäillä anoreksiaa. Se voi iskeä kenelle tahansa ja kehittyä huomaamatta. Syömättömyys ja aliravitsemus ovat kuin huumetta aivoille ja siihen voi jäädä koukkuun. Anorektikolla on usein mielessä myös jokin luku jolloin on täydellinen. Sinäkin koet nyt olevasi kevyt ja ihana. En sano, että sinulla olisi anoreksiaa mutta mieti voisiko ajatustesi takana ollakin sairaus.
Olen vakaasti sitä mieltä, että jokaisella on oikeus olla sen painoinen kuin mikä tuntuu hyvälle. Ainoana poikkeuksena ovat merkittävä alipaino ja ylipaino. Terveydellä ei saisi leikkiä mutta yhtä tärkeää on tuntea olonsa hyväksi kehossaan.
minun painoindeksini on 19, ja lääkäri päivitteli laihuuttani viimeksi kun kävin. Ja kävin siis ihan muissa asioissa mutta muutaman kerran vain yhtäkkiä kävi hokemaan miten laiha olen.
Tunnen oloni ihan hyväksi ja terveeksi painon suhteen, kuukautiskierto toimii melkein sekunnilleen ja paino on ollut sama jo yli 10 vuotta. Joten en rupea lihottamaan itseäni vain lääkärin kauhistelun takia.
Kun nuorena sairastin anoreksian. Pituutta 158cm, ja lihoa piti.
Ap:n kannattaisi käydä mittaamassa luuntiheys. Veikkaan, että hänellä on osteoporoosin alkuvaihe.
olen työssäni ja valitettavasti myös yksityiselämässäni joutunut kohtaamaan kaltaisiasi sairaita anorektisia ihmisiä. Tiedän, ettei teihin pään silittelyt auta, koska olette vakavasti sairaita. Suurin osa teistä ei parane koskaan, valitettavaa, mutta totta.
Parantuneetkin ovat tarvinneet jonkin ison oivalluksen parantuakseen.
Minun mielestäni saat olla ihan niin sairas kuin haluat ja niin kauan kuin elimistösi sen kestää, mutta älä levitä sairauttasi ja sairaita mielipiteitäsi ympärillesi. Tarpeeksi pahaa mieltä ja tuskaa olet varmasti jo ystävillesi ja läheisillesi jo tuottanut muutenkin. Valitettavasti se vain kuuluu sairauteesi, ettet pysty näkemään tai mitenkään huomaamaan läheistesi hätää. Sairasmieli osaa hyvin hämätä.
Ei en hoida anorektikkoja työkseni, mutta muutoin heitä tulee ihan liikaa työssä vastaan ja aina vaan nuorempia. Valiutettavan monelta löytyy myös äiti jolla on syömishäiriö(usein anoreksia ja sairaalloinen lihomisen pelko)
mainittujen painoindeksien mukaiset lukemat minun pituiselleni, 173-senttiselle naiselle. BMI 16 tarkoittaisi 47,9 kilon painoa ja BMI:ssä 15,6 olisin 46,7 -kiloisena. (BMI olisi 20 eli normaalin alarajalla noin 60-kiloisena.) Aivan varmasti lääkärit ja läheiset olisivat kiinnittäneet huomion asiaan. Jos lääkäri ei ole nähnyt ap:n painossa huomautettavaa, lääkäri on tehnyt virheen.
ala urheilemaan. Tuossa painossa ei ole lihaksia. Samalla ala syödä paljon proteiinia ja ihan vapaasti rasvaa. Nosta paino vaikka 49 kiloon.
Kehitä itsellesi kaunis urheilullinen vartalo.
ole normaali BMI aikuiselle. Joskus rimppanana kasvuikäisenä teininä mun BMI saattoi olla noissa lukemissa (168cm/n. 45kg), muttei kertaakaan aikuisiällä. Nytkin saan kommentteja hoikkuudestani, kun painan 55 kg!
Toivottavasti ap:llä ei ole syömishäiriötä tai jotain muuta häikkää terveydessä.
aikuiselle naiselle ja äidille. Läheisesi eivät uskalla puhua painosta koska pelkäävät että syömishäiriösi pahenee.
Minä tiedän tunsin kaltaisesi naisen joskus hänkin oli n.30v. Hän on kuollut ja kolmella lapsella ei enää ole äitiä.
Tällä naisella oli todella sairaita tapoja pitää painonsa alle 50kg (pituutta oli 170). En halua niitä kertoa ettet innostu.
alle 16 on jo nääntymisen raja joten ei todellakaan tartte pudottaa mtn kiloa! itsellä ollu joskus anoreksia silloin alimmilla bmi 13.5 näytin varmaan ihan hirveelt koska oon nähny kuvia itestäni jokka on otettu kun bmi oli just ton 15.6 ja hyi saatana näytin luurangolta nykyään 164cm ja 50kg eli normi ja itsetunto vihdoinkin kohdallaan mutta en tosiaankaan viel tolloin bmi 13.5 pitäny itteeni mitenkään erikoisen laihana vasta nyt kun oon parantunu oon kauhistellu miltä oon näyttäny :3 anoreksia on mielensairaus on iha sokee omaa kroppaansa kohtaaa!
Kiitos huisinhauskasta viestistäsi, mutta ironiasi ei toimi :)
Jostain syystä en halua painaa alle 40kg,varmaankaan en enää tuntisi oloani enää terveeksi silloin, en tiedä. Löysinkin jo vanhan meidänPerhe-sivujen keskustelun, jossa aloittajalla oli lähes sama tilanne. Olenkin vakuuttunut nyt siitä, että stressaan turhasta, sillä ruumiinrakenne vaikuttaa niin paljon siihn, näyttääkö joku tietyllä painoindeksillä terveeltä vai sairaalta.
Mutta sinulle 6 vielä kysymys jos uskallat vastata:
Tuleeko sinulle hyvä mieli tuollaisesta morkkaamisesta? Minäkin olen ihminen, jolla on tunteet. Entä jos olenkin ystäväsi tai siskosi tai aikuinen lapsesi in real life? Usakllatko oikeasti miettiä, miksi tahdot olla ilkeä?
Olen surullinen viestistäsi, sillä se kertoo sinusta aika paljon.