Kertokaa te onko bmi 15,6 "normaali"? Entä 16?
Olenko tulossa hulluksi, onko minulla valikoiva kuulo vai stressaanko turhaan?
Tilanne on siis tämä:
Olen lähes 30v usean lapsen äiti. Painoni on pudonnut pikkuhiljaa vuosien aikana. Olen aina ollut hoikka.
Nyt bmi on 16,0. Näytän aivan tavalliselta. Kukaan ystäväni tai tuttavani ei ole sanallakaan maininnut että olisin laiha. Vain äitini on maininnut, että olen laihtunut.
Olen melko lyhyt, joten en omastakaan mielestä näytä kuihtuneelta.
Tunnen oloni ihanan kevyeksi ja helpoksi, menkat tulee eikä vaivoja ole. Haluaisin yhden ainoan kilon painoa pois, ihan vain siksi, että se kilomäärä vain kuulostaa hienommalta =) Mutta sitten bmi putoaisi 15.6:een.
Järki sanoo, että tuollainen bmi on sairaan bmi, mutta edes lääkäri ei ole ollut huolissaan painostani (kävin lekurilla muissa asioissa, joissa pituus ja paino tuli ilmi). Enkä itsekään ole huolissani katsoessani peilistä, eikä mieheni.
Missä vika?
Kommentit (53)
162cm ja 42kg Kuvaa en osaisi enkä kyllä viitsisikään laittaa =)
42 kiloa tuntuu ihan älyttömän vähäiseltä... mun 133 cm pitkä 7v painaa vain 12 kg vähemmän, minä itse 17 kg enenmmän.
Kai nyt jokainen aikuinen tietää, että anoreksiaan juurikin kuuluu se, että omasta mielestään ei näytä laihalta. Et voi siis laittaa tänne mitään objektiivisia arvioita, että et näytä riutuneelta, koska sitä ei itse näe, näkee vaan ison vatsansa.
Itselläni oli ihan vastaava tapaus, kun oma BMI oli alle 17: Mittautettiin rasvaprosentit jossain ja mittauttaja sanoi ohjaavansa jatkohoitoon, jos on pienempi kuin X (en muista mikä oli). Mulla oli juuri pienempi kuin tuo, mutta sanoi, että katsotaan nyt kuitenkin läpi sormien. Olisin tarvinnut tuolloin apua enkä välinpitämättömyyttä!
Minulla myös tuli vastaan raja, jonka jälkeen en enää saanut painoa alemmaksi. Ahdistuin siitä, että ei laske. Sitten, kun pääni hajosi ja jouduin pakkohoitolähetteellä sairaalaan, oli se paino siitä tipahtanut vielä vähän! Elikkä laihduta vaan, mutta älä ylläty, jos olet nyt rajalla, jonka jälkeen laihtuminen tietää täydellistä luhistumista.
Äh, nyt kyllä ärsyttää koko ketjun aloittaminen.
TARKOITUKSENI oli siis ihmetellä painoindeksini pienuutta, etenkin jos painoa tippuu VAIN YHDEN KILON. Ja ihmettely SIKSI, että olen hyvin jaksava terve äiti, josta eivät läheisetkään ole huolissaan. Miksi jotkut sanovat tähänkin vastaan? Ei minulla ole keinoja teille todistaa, että kukaan ei todella ole sanonut kuin jossain muussa yhteydessä hoikaksi.
Aloituksella ei siis ollut mitään sen ihmeempää voivottelu- tai kauhistelu-päämäärää. Ehkä kaipasin vastaavassa tilanteessa olevilta ajatuksia. Kiitos niistä muutamista.
On kai täällä av:llä turhanpäiväisempiäkin aloituksia, joten miksi joitain tämä turha aloitus sitten kiehuttaa.
Mutta tässä kaipaamanne kuva, joka ei siis ole minusta, mutta voisi aivan hyvin ollakin.
http://www.mybodygallery.com/photos-13052-body-shape.htm#img
Vieläkö olette aivan vakuuttuneita siitä, että olen anorektinen?
Ja tässä toinen
http://www.mybodygallery.com/photos-17900-body-shape.htm#img
Olenko siis mieleltäni sairas, kun mielestäni nuo ovat hoikkia, mutteivät näytä sairailta?
kuvan nainen on lyhempi ja painaa enemmän
sulta tarkistettu kilpirauhasarvot ja keliakiakokeet? Hb ja muu perusverenkuva? Entä luuntiheys? Itse olen samanmittainen ja joskus opiskeluaikana painoin 47-48kg ja olin tosi hoikka, lähes riuku. Tuosta pois vielä monta kiloa ja kyllä alipaino olisi ollut ilmeinen.
Totta on varmaan sekin, että sulla on hyvin hento kropan rakenne mutta mikset todella hanki lisää lihasta ja miksi torppasit heti ajatuksen lihasmassan lisäämisestä? Onko ajatus painonnoususta niin vastenmielinen? Miksi kuvittelet, että mitä keveämpi olet, sitä keveämmin liikut - ilman lihaksia kun ei liiku ollenkaan ja jos saat esim. osteoporoottisen nikamamurtuman, voi se vähäkin liikkuminen jäädä siihen. Vai haluatko olla niin kevyt että lennät (taivaaseeen...)?
Ehkä sun kannattaisi jutella jonkun asiasta oikesti tietävän kanssa ja pyytää tarkistamaan nuo labrat ym. Jos kaikki kunnossa etkä oikeasti ole anorektisesti ajatteleva, anna painosi olla ja nauti elämästä. Mutta älä todellakaan enää haaveile kilonkaan menettämisestä!
Tosiaan ymmärrän myös teitä, jotka väitätte kiven kovaan, että näytän kamalalta vaikken sitä itse tajua.
Tuolta galleriasta kun selaa noita kuvia, niin huomaa, että samoilla mitoilla osa todellakin näyttää hirveiltä (liian laihoilta). Mutta mukana on pääasiassa niiden kuvia, jotka tosiaan ovat hyvinvoivan näköisiä.
Huippu galleria, nyt on siis turha kiistellä enää luvuista :)
kuvan nainen on lyhempi ja painaa enemmän
Äh, osa kuvista on tosiaan väärässä paikassa. Mutta valikosta voitte valita vaikka minua pidemmän (163cm) ja alle 100lbs, josta taas saa useita tuloksia. Siellä on pari hirveän näköistä tyyppiä luurankokäsivarsineen, mutta en tosiaan näytä sellaiselta, vaan katsopas niitä muitakin :)
P.s. Käsivarteni on hauiksen yläpuolelta 23cm. Ei siis mikään rimpula!
Puheet vielä yhden kilon pudottamisesta ja laihalta näyttämisestä... Olet jo todella laiha. Kannattaa puhua ammattilaisen kanssa, jotta pääset yli ihannekäsityksistäsi.
Jos tekee aloituksen, että "olen sairaalloisen alipainoinen ja haluaisin laihduttaa", saa aika odotettavissa olevia tuloksia. Oletko mitannut rasvaprosenttisi? Jos se on painoon nähden suuri, selittää se ehkä sen, että ei näytä riutuneelta ja että kierto vielä ylipäätään on olemassa.
Tässä on aikalailla mun kroppa
http://www.mybodygallery.com/img/12144/1.jpg
ja tässä
http://www.mybodygallery.com/photos-8184-body-shape.htm#img
sulla on tuo bmi etkä ole mielestäsi tai kenenkään muunkaan mielestä liian laiha, niin sinulla ei sitten ole lihaksia nimeksikään. Ts liikuntasi on vain postilaatikolle, bussipysäkille jne.
Ala harrastaa liikuntaa aktiivisesti ja syö terveellisesti ja monipuolisesti että pysyt terveenä.
voihan sitä väittää syövänsä joka päivä sipsejä, pitsaa ja karkkia mut silti syö vaan yhden karkin, yhden lastun tai suullisen pitsaa..
anorektikko jos vielä tuosta painosta haluat kilon pois... Olet VAKAVASTI alipainoinen.
Mutta tätä juuri tarkoitan! Bmi kyllä kertoo sitä, että olen vakavasti alipainoinen, mutta kun en näytä siltä!
Minulla on kroppaan nähden melko pitkät ja hoikat jalat (joista ei tietysti tule paljon painoa, kun taas suhteellisesti enemmän pituutta)
Voinko oikeasti olla näin "sairas", etten tajua. Miksi edes mieheni ei ole huolissaan? Tai kukaan ystävistäni? Tilanne todella on alkanut häiritsemään, kun jostain luin alle 16 bmi:n olevan vakavaa. Niin, ja vielä se lääkärikin piti painoa aivan normaalina. Mitä ihmettä? Heittääkö nuo bmi-taulukot ihan häränpyllyä?
ap
162cm ja 42kg
Kuvaa en osaisi enkä kyllä viitsisikään laittaa =)
Alipaino on pahaksi mm. luustolle ja lihaksille, ja pahimmassa tapauksessa saatat saada äkillisiä rytmihäiriöitä, jos painosi vielä putoaa. Myös kuolleisuus nousee jyrkästi, kun mennään alipainon puolelle. Terveydellään ei pidä leikkiä vain siksi, että "kuulostaa hienommalta".
painat aivan liikaa pituuteesi nähden. Olet parempi ihminen mikäli saat painosi alle 40 kg.
Paras olisi kuitenkin n25kg, niin varmemmin miehesi pääsee hautajaisiisi ja voi ottaa itselleen sitten terveen uuden vaimon.
vaaralliselta lähteä laihduttamaan enää noista kiloista. Olen itse nuorempana ollut lähes anorektisen laiha ja minulla oli pitkiä aikoja, jolloin vain unohdin syödä. Olo ei kuitenkaan ollut mitenkään laiha ja nipistelin olemattomia mahaläskejäni ja reisiäni ällöten. Peilissä oleva tyttö oli ihan erilainen kuin se, minkä muut näkivät. Olen tajunnut tämän vasta myöhemmin.
Monihan järkyttyy kun näkee itsestään otettuja valokuvia etenkin jos on lihonut. Ei voi uskoa, että on todella niin lihava miltä kuvissa näyttää. No, valokuvat eivät valehtele joten suosittelen ap:takin ottamaan itsestään muutaman valokuvat ja tarkastelemaan niitä. Peiliä ei kannata uskoa.
t. 162cm/53kg, sirorakenteinen ja hoikahko