Kertokaa te onko bmi 15,6 "normaali"? Entä 16?
Olenko tulossa hulluksi, onko minulla valikoiva kuulo vai stressaanko turhaan?
Tilanne on siis tämä:
Olen lähes 30v usean lapsen äiti. Painoni on pudonnut pikkuhiljaa vuosien aikana. Olen aina ollut hoikka.
Nyt bmi on 16,0. Näytän aivan tavalliselta. Kukaan ystäväni tai tuttavani ei ole sanallakaan maininnut että olisin laiha. Vain äitini on maininnut, että olen laihtunut.
Olen melko lyhyt, joten en omastakaan mielestä näytä kuihtuneelta.
Tunnen oloni ihanan kevyeksi ja helpoksi, menkat tulee eikä vaivoja ole. Haluaisin yhden ainoan kilon painoa pois, ihan vain siksi, että se kilomäärä vain kuulostaa hienommalta =) Mutta sitten bmi putoaisi 15.6:een.
Järki sanoo, että tuollainen bmi on sairaan bmi, mutta edes lääkäri ei ole ollut huolissaan painostani (kävin lekurilla muissa asioissa, joissa pituus ja paino tuli ilmi). Enkä itsekään ole huolissani katsoessani peilistä, eikä mieheni.
Missä vika?
Kommentit (53)
kun kerrot ettet näytä anorektisen laihalta eivätkä läheisesiole huolissaan.
Mutta jotenkin silmään särähtää tuo että vielä pitäisi yksi kilo pudottaa. Jos se pariton luku näyttää hienommalta niin mikset vaikka pyrkisi nostamaan painoasi sen yhden vaivaisen kilon?
Mä oikeasti haluaisin vastauksen tähän,ihan mielenkiinnosta =)
162cm ja 42kg
Kuvaa en osaisi enkä kyllä viitsisikään laittaa =)
Vastaus. Ei ole normaali. se on vakavan alipainon merkki ja siitä aiheutuu terveyshaittaa. minusta tuntuu, että luettuasi näitä vastauksia sinä loukkaannut. miksi? Kaikki muut ihmiset ovat sitä mieltä, että että olet aivan liian laiha. sinä puolustelet itseäsi etkä halua uskoa.
koita vaan lähettää itsestäsi kuva alusvaatteissa, niin voimme tarkistaa mielipiteemme. Muussa tapauksessa sinun täytyy hyväksyä mielipiteemme numeroiden perusteella.
Vastaus. Ei ole normaali. se on vakavan alipainon merkki ja siitä aiheutuu terveyshaittaa. minusta tuntuu, että luettuasi näitä vastauksia sinä loukkaannut. miksi? Kaikki muut ihmiset ovat sitä mieltä, että että olet aivan liian laiha. sinä puolustelet itseäsi etkä halua uskoa.
koita vaan lähettää itsestäsi kuva alusvaatteissa, niin voimme tarkistaa mielipiteemme. Muussa tapauksessa sinun täytyy hyväksyä mielipiteemme numeroiden perusteella.
kun kerrot ettet näytä anorektisen laihalta eivätkä läheisesiole huolissaan.
Mutta jotenkin silmään särähtää tuo että vielä pitäisi yksi kilo pudottaa. Jos se pariton luku näyttää hienommalta niin mikset vaikka pyrkisi nostamaan painoasi sen yhden vaivaisen kilon?
Mä oikeasti haluaisin vastauksen tähän,ihan mielenkiinnosta =)
Teillä on ihania kysymyksiä! :)
Tosiaan aika hyvä idea. Aivoni on varmaan ohjelmoitu jotenkin matemaatiisesti, siksi tuo 42 ei tunnu kivalta. ( 2 on puolet 4:stä jne..) Ei vitsit, tää tuntuu mustakin jo hullulta.
Mutta kyllähän tuo paino heittelee kilolla jo ihan senkin mukaan, mitä ja miten on syönyt. Esim. suolaisen ison keittoannoksen jälkeen janottaa loppupäivä ja nestettä kertyy varmasti sen kilon verran.
Varmaan tuo pudotusajatus on tullut siitä, miten paljon helpommalta fyysinen olo tuntuu nyt kuin verrattuna esim. 48kg painoon. Portaatkin menee aivan kuin kevyesti liitäen ylös ja muutoinkin lasten kanssa hyppiessä ja juostessa jaksaa paremmin kuin jos liikuttaisin vaikkapa kaikkia 60 kiloa mukana. Eli varmaan alitajuisesti olen ajatellut, että liikkumiseni ja olemiseni olisi entistä helpompaa.
Miksi haluat kieltää sen? Miksi haluat todistella ettei kukaan ole huolissaan? Miksi haluat olla vieläkin laihempi? Jos oikeasti et ole ollenkaan huolissasi, miksi kyselet täältä?
Miksi et uskalla laittaa sitä kuvaa jotta me muutkin näkisimme että tuolla BMI:llä voi näyttää normaalilta?
ja joskus hiukan päälle. Tällä hetkellä en painoani tarkasti tiedä, mutta veikkaan bmi:n olevan nytkin vajaa 16.
Mulla on lapsia ja kuukautiset ovat tulleet aina säännöllisesti. Ikinä, en koskaan ole laihduttanut tai halunnut laihtua vaan päinvastoin.
Mä olen laiha, mutta en anorektikon näköinen. Siltikään en grammaakaan tästä haluaisi laihtua. Jos sä todellakin haluat noista lukemista vielä laihduttaa, niin kyllähän se alkaa jo syömishäiriötä olla.
Miksi haluat kieltää sen? Miksi haluat todistella ettei kukaan ole huolissaan? Miksi haluat olla vieläkin laihempi? Jos oikeasti et ole ollenkaan huolissasi, miksi kyselet täältä?
Miksi et uskalla laittaa sitä kuvaa jotta me muutkin näkisimme että tuolla BMI:llä voi näyttää normaalilta?
En halua todistella mitään. Miksi ihmeessä valehtelisin tänne? Läheiseni eivät aivan oikeasti ole huolissaan. Huoleksi on muuttunut tavallaan tuo bmi, joka kaikkien taulukoiden mukaan on jollain tapaa "vakavaa". Huolta ei siis edes olisi, ellen olisi alkanut laskemaan bmi:tä ja saanut tulokseksi sen, että olen "vakavasti alipainoinen". Ilman noita sanoja olisin onnellisen tietämätön määrittelyistä ja nauttisin vain hyvästä mielestäni ja kevyestä olosta.
Ja valitettavasti en osaa laittaa kuvaa, eikä minulla edes ole mitään puolialaston kuvaa itsestäni. Sorry, keskustelu voi siis jatkua lukujen ja perusteluiden pohjalta. :)
En halua todistella mitään. Miksi ihmeessä valehtelisin tänne? Läheiseni eivät aivan oikeasti ole huolissaan. Huoleksi on muuttunut tavallaan tuo bmi, joka kaikkien taulukoiden mukaan on jollain tapaa "vakavaa". Huolta ei siis edes olisi, ellen olisi alkanut laskemaan bmi:tä ja saanut tulokseksi sen, että olen "vakavasti alipainoinen". Ilman noita sanoja olisin onnellisen tietämätön määrittelyistä ja nauttisin vain hyvästä mielestäni ja kevyestä olosta.
No mä kyllä uskon tuon, koska itsellänikin vain tuo bmi kertoo sen, että olen alipainoinen. Olen tuo, jolla bmi n. 16.
Mutta miksi ihmeessä sä kuitenkin haluaisit vielä laihtua, kun jo kuitenkin laiha olet? Vaikka näyttäisi ihan normaalin laihalta, niin kyllähän tuo bmi kuitenkin kertoo sen, että on jo niin laiha, ettei kannattaisi enää kovin laihdutella.
Unohda se tiettyyn kilonumeroihin pääseminen ja nauti olostasi nyt!
Ks. vastaus nro 26 loppuosa :)
ap
Ei mitään muotoja, siro ja hoikkanen kuin 10v tyttö.
Ks. vastaus nro 26 loppuosa :)
ap
Kerrotko ap normaalit päivittäiset ruokasi mitä syöt?
Aamupala
- kahvia, puuroa, leipää
Lounas
- tavallista kotiruokaa tai toisnaan korvaan voileivillä ja mysli-viili-sekoituksella, kuten tänään. Nyt lisäksi pari keksiä ja suklaakakkua
Välipala
-kahvia, omenaa tai mitä sattuu löytymään tai marjapuuroa tai viiliä/jogurttia tms.
Päivällinen
-kotiruokaa (samantyylistä kuin vaikkapa kouluissa),raastetta tai harvemmin salaattia, leipää sekä jälkkärikahvit ja esim. pulla
Iltapala
-usein lasten kanssa puuroa
Syön siis hyvin tavanomaisesti, mutta täytyy kyllä myöntää, että annokseni eivät ole jättimäisiä. Olen vain todennut että vähemmälläkin pärjää ja tulee hyvä olo.
Siis mitä? Syös joskus keittoa? mitä muuta?
Ks. vastaus nro 26 loppuosa :)ap
Äh, pitäisi aina muistaa numerot, kelle vastaa! Se "edelliselle" takoitti siis edellisen edellistä, koska joku ehti kommentoida jo siihe väliin. Mutta ruokailuista laitonkin jo vastausta. En siis elä yhdellä keitolla päivässä :D
Anna-Leena Härkönen oli (ei ole onneksi enää). Hän sanoi painavansa 38 kg ja on 152 cm pitkä. Mutta ap:lle paino näyttää olevan pakkomielle, vaikka hän väittää aiemmin olleen "onnellisen tietämätön" alipainoisuudestaan. Anoreksiasta kertoo sekin, että pitää oikein aloitus tehdä aiheesta "yhden kilon pudotus".
Anna-Leena Härkönen oli (ei ole onneksi enää).
Niin, jotkut ovat luonnostaan hoikkia ja sitten perään "ei onneksi enää". Kateusko vaivaa vai mikä ihme siinä on, että hoikkia saa aina ja ikuisesti mollata miten lystää ja se on "onneksi" jos sattuukin sitten paino nousemaan?
Mä alan kohta huomautteleen ja arvosteleen tukevien painoa. "Voi hirveetä, kun sä olet lihava! Söisit vähän vähemmän!", "Onneksi sä et ole enää niin läski kuin viime vuonna!"
että ap voi olla luonnostaan hoikka ja terveen näköinen jne. Mutta selkeästi paino on silti aika tärkeää hänelle (jo tämä ketjukin kertoo sen), jos tietää painonsa täsmälleen ja miettii lukuja ja niiden sopivuutta.
Itse en edes käy joka päivä vaa'assa ebkä tiedä kilolleen mitä painan. Enkä todella pohdi, onko luku 50 kivempi kuin 49 tai 51.
Summa summarum: mielestäni painoasiat ovat saaneet liian ison siivun ap:n ajatusmaailmasta, oli kroppa terve tai ei.
haet tällä aloituksella? Jos haluat pudottaa kilon tai vaikka kaksi, mikset vain tee niin?
Jos mietit, mikä on terveellinen bmi, googlaa.
Mulla tosin kaiken pitää olla aina parillisissa luvuissa, jos mahdollista. Esim. telkkarin äänenvoimakkuus.
Mulla tosin on muitakin OCD-oireita ;)
Tämä on jotenkin surullista ja samalla huvittavaa.
Mutta kuten muissakin vastaavissa keskusteluissa, vastaajat voivat lytätä toisen väitteet aivan kuin aloittajalla ei olisi aivoja.
Huoh. Voi kun voisinkin laittaa kuvan, kukaan ei arvaisi että vaaka näyttää noinkin vähän.
Ja muuten, on aivan turha verrata 160cm ja 170cm pitkää! Olen aivan samaa mieltä, että 170vm pitkä 16 bmi:llä näyttäisi varmaan sairaalta.
Kun minut on nyt leimattu "täysin-varmaksi-anorektikoksi", niin miksi kuukautiskiertoni on aivan normaali? En palele, hiukset eivät ole ohentuneet eikä muitakaaan OIREITA ole. Olen tosiaan sen mallinen, että kun lihon, se tulee keskivartaloon. En siis rasvaa syömällä saa itselleni kaunista naisellista takamusta. Se vaatisi aika paljon liikuntaa/jumppaa, joilla saisin kasvatettua lihaksistani suurempia.
Nyt liikuntaan ei hirveästi ole aikaa.
Mutta summa summarum: mielenkiintoista, että teistäkään ei kukaan in real life kiinnittäisi ulkomuotooni huomiota, vaan haukut tulee luvuista.
P.s. Painoni muuten tuntuu pysyvän tässä 42:ssa. Ehkä se on sitten raja, jossa elimistöni sanoo, että nyt ei kannata laihtua. En ole hullu, joten en ole väkisin laihduttamassa yhtä vaivaista kiloa vain niiden numeroiden vuoksi :)