Joudunko jakamaan perinnön siskopuolten kanssa?
Isäni on naimisissa, ja vaimolla on edellisestä liitosta kaksi tytärtä. Minä olen isäni ainoa lapsi. Avioehtoa ei isällä ja vaimolla ole, eli miten perinnönjako (tai siis en tiedä onko mitään perittävää edes, mutta esim. tavaroiden jako) sitten menee?
Jos isäni kuolee ennen vaimoa, voidaanko minulta vaatia jotain, esim. osallistumista hautajaiskustannuksiin, tai voidaanko minulta estää pääsy hautajaisiin?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Joudut jakamaa. Hautajaiskuluista vastaa kuolinpesä eli sinä, äitipuoli ja äitipuolen lapset.(ellei testamenttiä) Hautajaiskulujen jälkeen jäävä omaisuus jää kuolinpesän haltuun, joka jaetaan tai jätetään jakamatta. Koska me lapset kunnioitamme vanhempiamme, kuolipesä jaetaan vasta kun leski kuolee. Ja sitten vasta kiukuttelemme keskenämme, kenen muisto on arvoikkain.
Pötyä joka ikinen väite.
1. Lesken lapset eivät peri isäpuoltaan (ellei isäpuoli ole adoptoinut heitä).
2. Leski ei peri mitään. Hän omistaa jo puolet pesästä avio-oikeudella.
3. Hautaus maksetaan pesän varoista ja jos vainajan tili on tyhjä, sossu maksaa. Jos leski tai lapsi on ryhtynyt järjestelyihin, hän maksaa.
4. Rintaperijällä on oikeus vaatia jakoa, jolloin se on tehtävä. Perintövero määrätään perintökaaren mukaisella jako-osuusperusteella vaikkei perintöä jaettaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään tulevaa ihan kamalasti. Minulla on hyvät välit isääni, mutta kylmän viileät äitipuoleen ja tämän tyttäriin. Testamentista en tiedä, onko sellaista.
Mutta voiko äitipuoli esim. sanoa, että minä en saisi yhtään isän vanhaa valokuvaa tai mitään muistoa hänestä? Sillä nyt ei puhuta rahasta, sitä ei paljoa ole, mutta muistoja olisi. Voiko äitipuoli haudata puolisonsa mihin haluaa, ja järjestää tilaisuuden niin, ettei kerro minulle missä se pidetään ja koska?
Jos isäni kuolee ennen äitipuolta, tarvitseeko minun perunkirjoitusten jälkeen olla enää tekemisissä, vaan voinko jatkaa elämääni sitten ilman heita? Kannattaisiko minun palkata asianajaja hoitamaan omaa puoliskoani tässä asiassa?
Jos heillä on keskinäinen testamentti, niin voit vaatia vain lakiosaasi. Äitipuolelle jää kotiin asumisoikeus. Ja se koko irtaimisto halutessaan käyttöön. Niin kävi minulle, kun äiti kuoli. Ei ole muistoesineitä. Miehellä on kolme aikuista lasta entisestä avioliitostaan ja meni heti uudelleen naimisiin, joten tuskin saan ikinä niitä enää hänenkään aikanaan kuoltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudut jakamaa. Hautajaiskuluista vastaa kuolinpesä eli sinä, äitipuoli ja äitipuolen lapset.(ellei testamenttiä) Hautajaiskulujen jälkeen jäävä omaisuus jää kuolinpesän haltuun, joka jaetaan tai jätetään jakamatta. Koska me lapset kunnioitamme vanhempiamme, kuolipesä jaetaan vasta kun leski kuolee. Ja sitten vasta kiukuttelemme keskenämme, kenen muisto on arvoikkain.
Pötyä joka ikinen väite.
1. Lesken lapset eivät peri isäpuoltaan (ellei isäpuoli ole adoptoinut heitä).
2. Leski ei peri mitään. Hän omistaa jo puolet pesästä avio-oikeudella.
3. Hautaus maksetaan pesän varoista ja jos vainajan tili on tyhjä, sossu maksaa. Jos leski tai lapsi on ryhtynyt järjestelyihin, hän maksaa.
4. Rintaperijällä on oikeus vaatia jakoa, jolloin se on tehtävä. Perintövero määrätään perintökaaren mukaisella jako-osuusperusteella vaik
Jako koskee myös lesken hallintaoikeuden piirissä olevaa asuntoa. Hallintaoikeus säilyy silti leskellä. Kuluja kuitenkin tulee mm. kiinteistöverosta. Leski on velvollinen kustantamaan asumisaikaiset huoneiston menot, poislukien muiden omistajien omistusperusteiset verot ja maksut.
Vierailija kirjoitti:
Siskopuolet eivät peri isääsi, ellei hän ole adoptoinut näitä, ja jos testamenttia ei ole.
Perintö menee aina alenevasti tai ylenevästi.
Siis ilman testamenttia.
Kukaan ei peri sisaruksiaan (jos kuollut ilman lapsia ja ilman testamenttia) vaan vanhempansa jotka perivät siskon.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään tulevaa ihan kamalasti. Minulla on hyvät välit isääni, mutta kylmän viileät äitipuoleen ja tämän tyttäriin. Testamentista en tiedä, onko sellaista.
Mutta voiko äitipuoli esim. sanoa, että minä en saisi yhtään isän vanhaa valokuvaa tai mitään muistoa hänestä? Sillä nyt ei puhuta rahasta, sitä ei paljoa ole, mutta muistoja olisi. Voiko äitipuoli haudata puolisonsa mihin haluaa, ja järjestää tilaisuuden niin, ettei kerro minulle missä se pidetään ja koska?
Jos isäni kuolee ennen äitipuolta, tarvitseeko minun perunkirjoitusten jälkeen olla enää tekemisissä, vaan voinko jatkaa elämääni sitten ilman heita? Kannattaisiko minun palkata asianajaja hoitamaan omaa puoliskoani tässä asiassa?
Kyllähän se äitipuoli saattaa käytännössä estää sinua saamasta jotain valokuvia ja myös järjestää hautauksen aika lailla mielensä mukaan.
Perinnönjakoon tuo teidän yhteinen taipaleenne päättyy.
Kannattaako palkata asianajaja? No, riippuu varmaan perinnön suuruudesta. Jos puhutaan vähäisistä summista niin ei.
Äitipuolen lapset eivät kuulu ap:n isän kuolinpesään. Vain leski ja ap.