Vaunt rullaportaissa, kiellettyä???
Ettekai te nyt tosissanne ole, että vaunujen kanssa rullaportaisiin meno on suomessa kiellettyä?
Jos ootte, nii koska moinen laki on tullut?
Ja tuossa yksi vouhkas, ette jos kulkee rullaportaissa ei piittaisi lapsen turvallisuudesta. Mitä vaarallista niissä rullaportaissa on?
Isompien lasten kanssa kulkenut aikanaan rullaportaissa ja nyt tämän kuopuksenkin.
Pitääkö suomilomalla nyt sitten tosiaan jonottaa hisseihin vaunjuenkanssa?
Kommentit (21)
Samassa jossa on tarrat "ei saa laittaa jalkaa väliin" ja "ei saa kuljettaa koiria suoraan liukuportailla".
että vaunujen kanssa liukuportaissa liikkuminen on monessa paikassa kielletty... Mutta sitten ei ole saatavilla sitä vaihtoehtoista kerrosten välissä kulkemistapaa, ei tavallisia portaita saatika hissiä. Siispä suuntaan kiellosta huolimatta vaunuillaliukuportaisiin, jos vaihtoehtoja ei anneta.
Että terveisiä vaan esim. Graniittitalon Terveystalolle, millä sinne oikein pääsee lapsen kanssa?
kielto on ihan yhtä lainvoimainen kun vaikkapa joku "Polkupyörien jättäminen tähän kielletty" -kyltti.
Itse olen ihan hyvin pärjännyt vaunujen kanssa liukuportaissa kaikkien lasten kanssa.
eli hissi. Minä ainakin olen aina löytänyt tavarahissin jokaisesta liikkeestä jossa on ne liukuportaatkin. Henkilökunta opastaa jos ei itse sitä hissiä löydä.
Onko esim. Sellossa ne liukuportaat "kiellettyjä" vaunujen kanssa? Minä ja kaikki muutkin kyllä mennään niistä enkä ole mitään hissejä edes nähnyt O.o
Vaikka olettekin tosi käteviä ja hiton hyväkuntoisia, niin mitä JOS ne vaunut silti lähtevät lapasesta. Mitä sillä jos oma kersa saa kyytiä, oma valintanne se on. Mutta entä ne muut asiakkaat rullarapuissa, jotka saavat vaunut niskaansa?
Vaikka olettekin tosi käteviä ja hiton hyväkuntoisia, niin mitä JOS ne vaunut silti lähtevät lapasesta. Mitä sillä jos oma kersa saa kyytiä, oma valintanne se on. Mutta entä ne muut asiakkaat rullarapuissa, jotka saavat vaunut niskaansa?
ne varmaan saavat vaunut niskaansa ja loukkaantuvat.
So what?
Onko esim. Sellossa ne liukuportaat "kiellettyjä" vaunujen kanssa? Minä ja kaikki muutkin kyllä mennään niistä enkä ole mitään hissejä edes nähnyt O.o
No on Sellossa hissit, mutta ei siellä ole liukuportaita vaan ne liukuhihnat. Eli liukuportaisiin ei missään suositella vaunujen ja rattaiden kanssa menemään, mutta niihin portaattomiin kuljettimiin voi mennä ihan vapaasti. Onhan ne tarkoitettu ostoskärryjenkin kanssa kuljettavaksi.
Riski on suuri kun melkein kaikki kuljettavat vaunuja alaspäin vaunut edessä ja itse takana!
Vaunut pitää aina olla aikuisen yläpuolella.
voinhan minä muutenkin horjahtaa liukuportaissa tai vaikka ihan tavan portaissa taaksepäin jonkun päälle. Mitäs sitten? Pitäisikö alkaa käyttää hissiä varmuuden vuoksi?
http://www.hsl.fi/FI/matkustajanopas/hyvatietaa/Sivut/lastenkanssa.aspx
"Metroasemalla lastenvaunut ja -rattaat kuljetetaan hissillä, sillä liukuportaat eivät ole niille turvallinen paikka."
Mutta tokihan av-mamma tietää tämänkin paremmin.
asian vierestä, mutta on Sellossa myös oikeita liukuportaita, keskellä on liukuhihnamaiset ja niitä vastapäätä hissit.
Olen käyttänyt rattaiden kanssa portaattomia, vaunujen kanssa jonotin hissiin. Useimmissa vaunuissa ja rattaissa on nykyisin jarrut, ei tarvitse hampaat irvessä kiskoa vankkureita.
Toimin ammatikseni liukuporrashuoltajana ja kielto johtuu siitä kun vaunuja viedään liukuportaissa, vaunujen pyörät painavat portaiden etureunaa ja kun lähestytään ylätasoa portaat "tasoittuu" ja siinä vaiheessa vaunujen pyörät vänkäävät vastaan ja kun näin usein tekee niin portaan ohjurikoukku kärsii ja hajoaa jossainvaiheessa aiheuttaen vaaratilanteen
ainakin vuosien varrella ollut useasti liukuportaissa ku ne on pysähtyny. Mitenkäs siinä sitten yksin vaunujen kanssa toimitaan?
Rappu mallisiin taas ei. Syitä on moni, esim:
-Jos vanhempi menettää otteen vaunuista --> ne tippuvat alas, ja vaarassa on sekä rattaissa oleva lapsi että alapuolella olijat. Joku iso mies ehkä saa vaunut kiinni, mutta edessä voi olle heivöreinen mummo tai lapsi =pahasti käy
-Jos vanhemmalla on mukana toinenkin lapsi, se lapsi voi esim. kaatua ja esim. huppu tmv. jää liukuportaiden väliin. Mitä tuossa tilanteessa tekee, päästää vaunut muiden niskaan/antaa toisen lapsen kuristua kun liukuportaat kiristävät vaatetta mikä hihan välissä?
-Joskus ne vaunut eivät mahdu/juuttuvat kiinni liukuportaiden yläosaan. Silloin väki takana puskee selkään ja vanhempi+vaunut saattavat rusentua hyvin pahasti. Varsinkin ruuhka-aikaan iso riski.
Mutta tomppelit eivät tajua, tässäkin vaadittaneen kunnon onnettomuus ennenkuin asia ymmärretään, vert. vaunupalo rappukäytävässä. Jokainen varmaan muistaa sen lapsen jonka crocs kenkä jäi liukuportaiden väliin, onnettomuuksia sattuu koko ajan, mutta (onneksi) ne yleensä sellaisia että pikku vahingoilla/vammoilla päästään.
mutta ehkä kyseessä on myös sellainen vastuusta vapautumislauseke eli rullaportaissa kulkeminen vaunuilla on omalla vastuulla. Koska se on kiellettyä.
Itse kuljen lähes aina vaunuilla rullaportaissa, säännöllisesti jo viidettä vuotta. Kerran isommat yhdistelmärattaat uhkasivat jäädä jumiin rullaportaiden päässä kun olivat liian sivulla mutta siinäkin olisin telonut korkeintaan itseni. Tuon tapauksen jälkeen olen vain ollut erityisen huolellinen liikkuessani rullaportailla.
Kiireisempien tulee päästä ohitse.
Raskaat vaunut ovat riski niin lapselle, työntäjälle kuin muillekin käyttäjille.
ei asiasta ole, mutta monissa kaupoissa on ollu suositukset 80-luvulta asti.
Itse en ole mennyt vaunuilla liukuportaisiin, mutta tiedän monia vanhempia, jotka eivät sitten kuitenkaan ole pärjänneet liukuportaissa vaunujen kanssa ja ovat tavalla tai toisella teloneet itsensä. Lastaan en tiedä kenenkään teloneen.