Tänään Kampissa nähtyä ja koettua
Me neljä naispuolista ihmistä olimme menossa lounaalle. Valitsimme hissin kakkoskerroksessa mennäksemme sillä 5. kerrokseen. Olimme juuri astuneet hissiin sisälle kun sieltä juoksee nainen vauvanvaunujen kanssa sanoen todella tympeään ja kovaan äänensävyyn, että onko teidän pakko kulkea sillä hissillä!
Hän mahtui aivan hyvin vaunuineen päivineen hissiin, ja tulikin sinne. Vastattiin hänelle, että kyydissä on toipilaita ihmisiä (yksi palannut juuri töihin vatsataudista ja me kolme muuta toivutaan lihakset kipeinä työpaikan eilisestä muutosta).
Teki mieli sanoa, että mitä itse tekee pienen vauvan kanssa kauppakeskuksessa! Mutta laitoin tuon vaahtoamisensa nukkumattomien öiden, huutavan vauvan ja pakottavien tissien piikkin..
Saako muutkin kuin vaunulliset käyttää hissiä?
Kommentit (55)
käyttäkää niitä nurkissa olevia hissejä, niissä ei oo ikinä ketään. Siis pohjakerroksessa memphisin ja tigerin välinen tuulikaappi. Ei tarvi jonottaa!
Muista sitten hyvä ihminen ainakin että seisot AINA niiden rattaiden tai vaunujen alapuolella.
Olisi parempi käyttää hissiä, mutta ymmärrän kyllä rullaportaisiin menijät parin muinoisen kokemuksen jälkeen:
1) Seisoin Rautatieasemalla keskikerroksessa odottamassa hissiä. Hissi meni täytenä oihi ylös. Hissi meni täytenä ohi alas. Hissi meni täytenä ohi ylös...
2) Jokin keskustan metron hissi (en muista mikä, mutta hissin oven luona oli aidattu "sumppu", ts. jos joku tulee taakse siitä ei pääse pois). HIssi tulee ja samalla perääni kolme epämääräisesti käyttäytyvää (päihteissä) häiskää ja sakemanni (siis koira). Tupakka röyhysi kaikilla seurueen ainoaa täysjärkistä (koiraa) lukuunottamatta ja tunkivat perässäni siihen hissiin. Vartijoita ei tietenkään silloin mailla eikä halmeilla.
Suomessa on muitakin kaupunkeja kuin Helsinki Mutta sen verran onneton olet että tervemenoa sinne. Kaltaisiasi löytyy varmaan asuinalueeltasi.
Miten Helsinki tähän liittyy?
Minäkin olen sitä mieltä, että ne, jotka voivat, menevät rullaportaita, jos hissitilanne on noin huono.
Mutta kun sun mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä minkään kannalta.
vaarassa ei ole ainoastaan oma vauvanne, vaan myös teidän alapuolellanne oleva ihminen. Jos jotain menee rullaportaiden väliin, pysähtyvät ne kuin seinään. Siinä vaiheessa teidän vaunut (30kG)? rojahtavat portaat alas itsenne ja kaikkien muidenkin päälle. Jälki voi olla aika karmivaa.
Minäkin olen sitä mieltä, että ne, jotka voivat, menevät rullaportaita, jos hissitilanne on noin huono.
ihmeen takia ne vaunut sieltä mihinkään rojahtais?
Itselle ei ilman vaunuja tule edes mieleen mennä hissillä, niin kätevät rullaportaat ovat mm. Kampissa ja varsinkin Stockalla. Toisaalta tämäkin keskustelu jo osoittaa, minkä tyyppiset ihmiset ehdoin tahdoin haluavat jonottaa hissiin...
Itse en ole toisaalta antanut muiden hissiin tunkijoiden häiritä, olen itsekin tunkenut vaunuineni sisään samaan hissiin. Jos joku on valittanut ahtaudesta, olen ystävällisesti kertonut rullaportaiden käyttömahdollisuudesta niille, joiden ei vaunujen, pyörätuolin, liikuntarajoitteiden tms vuoksi ole pakko käyttää hissiä. Eli jos ahtaus häiritsee, on tervejalkaisella varaa valita.
Kampissa ja Stockalla onneksi on syrjäisempiä ja ruuhkattomampia hissejä, niitä pyrin yleensä käyttämään ollessani vaunujen kanssa liikkeellä.
eikä mielestäni häntä tarvitse ymmärtää.
Kyllä väsynyt, paskassa kainaloihina asti ryvennyt äitikin tajuaa eron sillä, että hississä on jo ihmisiä ja hän juoksee paikalle ja mahtuu hissiin ja sillä, että on odottanut puoli tuntia hissiä ja muut nopeammat ovat sen aina vallanneet. Huonoa käytöstä ei voi puolustella sillä, että itsellä on ollut huono päivä. Meillä kaikilla on niitä silloin tällöin. Pikkuvauvan äiti ei ole mikään erikoistapaus, jota pitää ymmärtää ja joka saa sanoa ja tehdä, mitä sylki suuhun tuo. Niillä tavallisilla hissin käyttäjillä voi olla syöpähoitoja, reumaa, leikkauksia, ms-tautia tai vaikkapa vaan traumaattinen kokemus kuten läheisen kuolema eivätkä he silti sylje suustaan ulos omaa pahaa oloaan sillä varjolla. Meillä kaikilla on ajoittain rankkaa emmekä silti oikeuta käytöstämme sillä.
Kyllä, asiallista olisi päästää lastenvaunut ja pyörätuolin käyttäjät ensin, koska he eivät pääse rullaportailla ylös. Toisaalta kukaan ei voi tietää, mitä sillä ihmisellä on meneillään elämässään, joka sitä hissiä täysin terveen näköisenä odottaa. Vaunuasiakkaista ainakin tiedetään se, että heillä ei pitäisi olla kiire mihinkään ja että on ihan oma vika, jos ei kykene odottamaan asiallisesti seuraavaa hissiä.
Pakko sanoa tämä, aika moni vauvan äiti kuvittelee olevansa maailmannapa, jonka edesottamuksia pitää sietää ja elämäntilannetta ymmärtää. Ei se noin mene. Monella muulla voi olla asiat oikeasti pielessä ja monenlaisia fyysisiä ja henkisiä ongelmia hissin käyttöön. Se äiti ei ole muuta kuin saanut perheenlisäystä. Ei kai se oikeuta törkeään ja itsekeskeiseen käytökseen?
itse asiassa kampissa on useampiakin hissejä jotka kulkevat ihan ylös asti, ovat isompia ja sitä mukaa myös nopeampia kuin ne saakutin teinien valtaamat näkyvät hissit. Itseäni ei ärsytä jos muut käyttävät hissiä, mutta kyllä sitten ottaa päähän jos joku idiootti teinilauma valtaa hissin ihan sillä perusteella kun ei jaksa kävellä. Olen itsekin nuori äiti, mutta kyllä mä rullaportaita käytän jos olen ilman lasta liikenteessä.
itse asiassa kampissa on useampiakin hissejä jotka kulkevat ihan ylös asti, ovat isompia ja sitä mukaa myös nopeampia kuin ne saakutin teinien valtaamat näkyvät hissit. Itseäni ei ärsytä jos muut käyttävät hissiä, mutta kyllä sitten ottaa päähän jos joku idiootti teinilauma valtaa hissin ihan sillä perusteella kun ei jaksa kävellä. Olen itsekin nuori äiti, mutta kyllä mä rullaportaita käytän jos olen ilman lasta liikenteessä.
on 3.krs hyvä lastenhoitohuone, ja niitä hissejä saa aina venailla. Mä olen ton äidin kans samaa mieltä! Menkää te rullaportailla kun voitte ja saatte, ei teidän perseet siinä väsy. Ja pakkoko jonkun oksutoipilaan on sinne tunkea.
hoitakaa kersanne kotona. Mikä pakko teiän on sinne Kamppiin tunkea. Se on ostoskeskus eikä mikään vaipanvaihtopaikka!
joskus me naiset haluamme lähteä lapsiemme kanssa liikkeelle, mikäs sen parempi paikka kuin ostosreissu. Tosin, en tykkää liikkua silloin kun tiedän kaikkien muiden olevan liikenteessä. On totta että meillä äideillä ei ehkä ole kiire, mutta lapsilla on myös jonkin sortin rytmi. Toisin kuin lapsettomilla ihmisillä, joilla ainoat ajat menevät siihen mitä he haluavat tehdä, äidit tekevät silloin tätä kun pääsevät liikkeelle kotoa. Onko asia sitten näin että äitien pitäisi olla visusti poissa lapsien kanssa sen aikaa kunnes nämä voivat itse kävellä niissä liukuportaissa? Useimmissa tilanteissa äiti ei kuitenkaan pääse minnekkään ilman lasta. varsinkaan jos mies on vaikka töissä tai sitten sattuu olemaan yksinhuoltaja. Luulen että jokaisen pitäisi tajuta, että kakkavaippa vauvalla tarkoittaa itkua, joka taas ei ole kenenkään mieleen. Kumpaa te mielummin valitsette? Sen että lapsi itkee ja huutaa sen vartin sen sijasta että voisit itse mennä liukuportaita kun pystyt, sillä sinulla ei ole näitä rattaita esteenä sille. Ja jos menet kiltisti valittamatta näitä liukuportaita, annat äidillekin paremman mielen että tämä saa mennä vaihtamaan sen vaipan joka itkun aiheuttaa.
Se äiti juoksi sieltä kauempaa hissiin, ei tosiaankaan odotellut. Ap tarkentaa
ja siksi sanoinkin, että jos on esim. just tullut sieltä 3. kerroksen hoitohuoneesta ja on lähdössä pois, mutta lapsi vääntää saman tien paskat, niin kyllä se varmasti vituttaa kun joutuu uudestaan hissijonoon. Se, että juoksee kauempaa, ei tarkoita sitä etteikö olisi a) äsken b) aiemmin c) edellisenä päivänä d) harva se päivä odottanut niitä hissejä. Se Kamppi kun on pelkän ostoskeskuksen lisäksi myös joukkoliikennekeskus ja tosiaan toinen keskustan ruokakaupoista on siellä.
Ihan yhtä kiire on kaikilla muillakin. Kannattaa opetella kärsivällisyyttä vaikkapa hissiä odotellessa.
ärsyttää se, kun mennään liukuportaisiin (varsinkin metron) lastenvaunujen kanssa, vaikka se on kiellettyä! Kiva jos on kiire, ja ei mahdu ohittamaan kun toinen vie koko tilan siinä.
vai olenko laiskapaska, kun kuljen siitä päivittäin? Enkä tod. aio tapojani muuttaa. Hyvää yötä vaan sinnekin!
Eiks teillä oikeasti ole muuta tekemistä kuin miettiä tätä asiaa täällä!? Eiks se ole itsestään selvä juttu, että hissiä käyttää ihmiset, jotka ei kykene portaita tai liukuportaita käyttämään?!
Oli törkee ämmä tai ei, oli vaunujen kanssa tai ei, oli huonosti nukuttu yö tai ei. Mut siis hei oikeesti 8D
vaarassa ei ole ainoastaan oma vauvanne, vaan myös teidän alapuolellanne oleva ihminen. Jos jotain menee rullaportaiden väliin, pysähtyvät ne kuin seinään. Siinä vaiheessa teidän vaunut (30kG)? rojahtavat portaat alas itsenne ja kaikkien muidenkin päälle. Jälki voi olla aika karmivaa.