Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa, onko kellään munasarjakystaa?

Vierailija
28.03.2012 |

Mulla löyty n. 5 cm halkasialtaan. Nyt kontrolli parin kk:n päähän. Mitä sit tapahtuu? Lääkäri ei kertonu mitään. Auttakaa...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi seurattiin, kerran punktoitiin ja lopulta leikattiin. Sitten ei enää uusinut.

E-pillerit aiheuttivat.

Vierailija
2/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkkojen aikana joskus vihloi, vähän yhdyntäkipua, ei ollut vaarallinen. Kun tehtiin laparoskopia muun vaivan takia oli puhlaistu. ja mun kysta oli muuttumaton lähes 10 vuotta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä se pahin tuli. Se on kasvain. Ilmeisesti rauhallisen näköinen? Kontrolli kuukauden päähän siksi, että varmistetaan diagnoosi? Onko oireita, kipuja, painontunnetta? Mikäli sulla ei ole mitään vaikeeta oiretta ja kasvain näyttää hyvältä, niin sitten sut pistetään jonottamaan. Ensimmäinen jonotusvaihe on noi kontrollikäynnit. Sitten jossain vaiheessa sut voidaan laittaa leikkausjonoon. Sitten se leikataan, patologi tutkii ja sitten se on siinä tai sitten ei.



Omassa kokemuksessa otti päähän toi jonotuttaminen, vaikka olin tosi kipeä. Jälkikäteen lääkäri sitten tunnusti, että ennen erikoissairaanhoitoon lähettämistä jonotutetaan tavallaan turhaan.

Vierailija
4/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille ei tehty mitään, tai olisi leikattu mutta haluttiin ensin seurata. Ihan ultralla lääkäri sen katsoi. Mulla se hävisi kuitenkin jonkin ajan kuluttua itsestään.

Vierailija
5/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhkesi ja tuli samanlaisia oireita kuin umpilisäkkeen tulehduksessa. Sitten mut leikattiin umpparipotilaana, mutta löytyikin puhjenneen kystan jäänteet. En tiedä miks, mutta vatsakalvot huuhdeltiin ja kystan rippeet poistettiin.

Vierailija
6/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 5 cm halkaisijaltaan. Lääkäri ilmoittti sen niinkun mukavasti, että "sulla on kasvain" ja viskas mut pihalle ja käski varata ajan sairaalasta.



Sitten kun sinne sairaalaan menin, se oli sellainsn tsekkaus ennen leikkausta, niin ei multa enää mitään löytynyt. Tästäpä pääteltiin, että minulla oli munasarjakysta kun hävisi itsekseen.



Olispa vaan niin vitusti ollut kivempi kuulla alkuperäiseltä lääkäriltä "epäilen munasarjakystaa" kuin että "sulla on nyt kasvain".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattumalta löyty ultrassa toi kysta. Lääkäri vaan totes, et näitä tulee ja menee,mut koon takia pitää kontrolloida... Ja luulen, et on tullu kierukan takia. Siis ei kannata ottaa sellasta, jos ei halua hyvälaatuista syöpäkasvainta. =( Eli leikkausko edessä...? -ap

Vierailija
8/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin helkutin kipeä :/ loppuviimein lopetin koko kierukkakokeilut eikä ole päivääkään kaduttanut.

isoimmat minusta löytyneet kystat on olleet 6-8cm halkaisijaltaan ja siis kipeitä. ja niitä tuli ja meni. aina kun poksahti niin sehän oli enporeissu.. mutta tarkkailla niitä tosiaan tuon koon vuoksi pitää, koska esim mulla on nyt toinen munasarja pilalla ja toinen munanjohdin arpeutunut noiden vuoksi :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ovat olleet eri paikoissa. Ovat olleet kooltaan sen verran pieniä että jatkotoimenpiteitä ei ole tarvittu, ovat hävinneet itsestään.

Luultavasti niitä tulee ja menee aina välillä sillä oireita on aina ajoittain mm. painontunne, turvotus, tärinäkivut ja joskus koviakin vatsakipuja kun kysta puhkeaa (ekan kerran luulin umppariksi -> kipu on todella kova).

Vierailija
10/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan kaikki noita kystia kierukasta? Vai harvat ja valitut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä se pahin tuli. Se on kasvain. Ilmeisesti rauhallisen näköinen? Kontrolli kuukauden päähän siksi, että varmistetaan diagnoosi? Onko oireita, kipuja, painontunnetta? Mikäli sulla ei ole mitään vaikeeta oiretta ja kasvain näyttää hyvältä, niin sitten sut pistetään jonottamaan. Ensimmäinen jonotusvaihe on noi kontrollikäynnit. Sitten jossain vaiheessa sut voidaan laittaa leikkausjonoon. Sitten se leikataan, patologi tutkii ja sitten se on siinä tai sitten ei. Omassa kokemuksessa otti päähän toi jonotuttaminen, vaikka olin tosi kipeä. Jälkikäteen lääkäri sitten tunnusti, että ennen erikoissairaanhoitoon lähettämistä jonotutetaan tavallaan turhaan.

Vierailija
12/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä se pahin tuli. Se on kasvain. Ilmeisesti rauhallisen näköinen? Kontrolli kuukauden päähän siksi, että varmistetaan diagnoosi? Onko oireita, kipuja, painontunnetta? Mikäli sulla ei ole mitään vaikeeta oiretta ja kasvain näyttää hyvältä, niin sitten sut pistetään jonottamaan. Ensimmäinen jonotusvaihe on noi kontrollikäynnit. Sitten jossain vaiheessa sut voidaan laittaa leikkausjonoon. Sitten se leikataan, patologi tutkii ja sitten se on siinä tai sitten ei. Omassa kokemuksessa otti päähän toi jonotuttaminen, vaikka olin tosi kipeä. Jälkikäteen lääkäri sitten tunnusti, että ennen erikoissairaanhoitoon lähettämistä jonotutetaan tavallaan turhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysta puhkesi ja sen suklaamainen sisältö valui vatsaonteloon liiskaten suoliston kiinni kuin liima ja tukkien munatorvet. Minusta tuli kertakivulla lapseton. Eli ei ne ihan vaarattomia ole. Olin silloin 24v ikäinen.

Vierailija
14/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kystia tulee ja menee. Eivät ole useinkaan vaarallisia juttuja. Kun menet kontrolliin voipi olla, ettei mitään enää löydy. Jos kuitenkin tunnet kovaa kipua, niin silloin on syytä hakeutua lekuriin tai päivystykseen, mutta todennäköisesti kysta katoaa ja uusia tulee:) Naisen elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysta puhkesi ja sen suklaamainen sisältö valui vatsaonteloon liiskaten suoliston kiinni kuin liima ja tukkien munatorvet. Minusta tuli kertakivulla lapseton. Eli ei ne ihan vaarattomia ole. Olin silloin 24v ikäinen.


Miten on mahdollista, että molemmat munatorvet ovat menneet tukkoon? Eikös kysta voi tuhota yhden puolen kerrallaan...? :o

Vierailija
16/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysta puhkesi ja sen suklaamainen sisältö valui vatsaonteloon liiskaten suoliston kiinni kuin liima ja tukkien munatorvet. Minusta tuli kertakivulla lapseton. Eli ei ne ihan vaarattomia ole. Olin silloin 24v ikäinen.

joten toivoa on, jos munasarjat pelaa.

Vierailija
17/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysta puhkesi ja sen suklaamainen sisältö valui vatsaonteloon liiskaten suoliston kiinni kuin liima ja tukkien munatorvet. Minusta tuli kertakivulla lapseton. Eli ei ne ihan vaarattomia ole. Olin silloin 24v ikäinen.

joten toivoa on, jos munasarjat pelaa.


suhteessa siihen, että lääkäri olisi toiminut ammattimaisesti ja suostunut leikkaamaan kystan seurannan sijaan.

Vierailija
18/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysta puhkesi ja sen suklaamainen sisältö valui vatsaonteloon liiskaten suoliston kiinni kuin liima ja tukkien munatorvet. Minusta tuli kertakivulla lapseton. Eli ei ne ihan vaarattomia ole. Olin silloin 24v ikäinen.

Miten on mahdollista, että molemmat munatorvet ovat menneet tukkoon? Eikös kysta voi tuhota yhden puolen kerrallaan...? :o


mieti vähän, päpimitta 10 cm eli sitä sisältöä oli yli desilitra, sellaista liimaavaa höttöä. Suolistoa on pari kertaa pitänyt irrotella kiinnikkeiden takia.

Vierailija
19/23 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne ( Tre YTHS ja se idiootti siellä) ei kertonut siitä mitään ja laittoi heti lähetteen sairaalaan. Sielläkään ei kerrottu YHTÄÄN mitään, esim. miksi pitäisi leikata kun ei ole kipeä jne. Siihen aikaan ei ollut nettiä, josta asiaa olisi voinut tutkia...

Sain leikkausajan ja en vaan mennyt. Kun en saanut mitään vastauksia. Ja kysta ei minua vaivannut. Jossain vaiheessa sitten oli puhjennut itsestään..



Nyt jälkikäteen olen lukenut netistä, että lääkärit eivät missään nimessä suosittele oireettoman kystan leikkaamista, koska se aiheuttaa kiinnikkeitä ja kiinnikkeet aiheuttavat lapsettomuutta



Onneksi en mennyt aikoinani leikkaukseen

Vierailija
20/23 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden jolla oli, piti olla pikkujuttu, mutta kohtumyooma olikin pahanlaatuinen vatsasyöpä joka vei nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi