Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa konsultoida? Siis sanatarkasti käännettynä?

Vierailija
28.03.2012 |

Esimerkkilause "Minun täytyy konsultoida vaimoani tästä asiasta." Mitä se tarkoittaa? Minun täytyy neuvotella?

Mutta eikös konsultti ole neuvoja, eli tyyppi, joka neuvoo jotakuta? Miksi tuo esimerkkilause sitten ei tarkoita "Minun täytyy neuvoa vaimoani tässä asiassa?"

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä pyydetään neuvoa/kannanottoa yleensä erikoislääkäriltä.

Vierailija
2/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkoita. Konsultti konsultoi eli antaa neuvoja. Myöskin konsulttifirma myy konsultointipalveluita eli neuvoo palveluita tilannutta tahoa ongelmissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkoita. Konsultti konsultoi eli antaa neuvoja. Myöskin konsulttifirma myy konsultointipalveluita eli neuvoo palveluita tilannutta tahoa ongelmissa.

Tälle sanalle on vakiintunut oikean käyttötavan rinnalle väärä. Monet sanovat "täytyy konsultoida", kun tarkoittavat, että täytyy pyytää konsulttiapua.

Vierailija
4/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle sanalle on vakiintunut oikean käyttötavan rinnalle väärä. Monet sanovat "täytyy konsultoida", kun tarkoittavat, että täytyy pyytää konsulttiapua.

Konsultoida-sanan alkuperäinen merkitys on pyytää neuvoja. Mutta antaa neuvoja on tullut hyväksytyksi rinnakkaismerkitykseksi kymmenisen vuotta sitten.

Vierailija
5/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsultoida-sanan alkuperäinen merkitys on pyytää neuvoja. Mutta antaa neuvoja on tullut hyväksytyksi rinnakkaismerkitykseksi kymmenisen vuotta sitten.

Vierailija
6/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanan käyttötarkoitus selviää parhaiten kun katsoo, mitä sanakirja kertoo sanasta to consult englanniksi. Ensisijaisesti siis pyytää neuvoja.

Vierailija
7/11 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tuossa tarkoitetaan, että vaimo on se joka neuvoo. Ei arkielämässä aina käytetä sanoja "oikein".

Vierailija
8/11 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää suunnitella eri vaihtoehtoja miten toimia ja konsultoitava valitsee niistä tai ihan oman juttunsa.

Vierailija
9/11 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kysyy neuvoa itseltään viisaammalta?

Vierailija
10/11 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos en töissä osaa ihan varmasti vastata johonkin minulle tehtyyn kysymykseen, konsultoin jotain työkaveria, joka tietää asian paremmin, ja sitten osaan ehkä vastata minulle tehtyyn kysymykseen.

Vierailija
11/11 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilaan yritykseeni konsultin, niin hänkö tulee kyselemään neuvoja. Tarkoitukseni oli päinvastainen ja miksi joudun maksamaan antamistani neuvoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän