Huoli nykyajan lapsista
Työskentelen koulussa ja olen oikeasti järkyttynyt nykyisistä lapsista. Tuntuu, että älykkyys on laskenut roimasti. Lapset eivät pysty keskittymään tunneilla, ovat täysin riippuvaisia puhelimistaan. Häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt ilmiömäisesti. Puhelimen saamiseksi pois joudutaan joskus hakemaan jopa rehtori paikalle.
Suurimman osan käsiala on sellaista josta ei saa mitään selvää.
Meillä on kerran viikossa välitunti sisällä, jolloin saa käyttää puhelinta. Moni lapsi pitää puhelimessa äänet päällä, eikä edes tajua että se häiritsee muita. Lapset eivät osaa ottaa muita huomioon lainkaan.
Mua oikeasti huolettaa millaisia ammattilaisia meillä on 20-30 vuoden päästä.
Kommentit (36)
No opetetaanko enää kaunokirjoitusta? Sieltä se syy löytyy, ettei osata kirjoittaa.
Lasten liikuntatunnit ovat myös uskomattomia. On oikeasti ollut tapauksia, joissa oppilas tulee valittamaan outoa oloa, jossa sydän hakkaa ja hengästyttää. Yksi uskoi oikeasti saavansa sydänkohtauksen ja soitti vanhemmalleen.
Lapset selkeästi jakautuneet kahtia. Ne jotka harrastaa liikuntaa lähes ammattimaisesti ja ne, jotka eivät harrasta liikuntaa lainkaan.
Ruoasta valitetaan harva se päivä, vaikka se on oikeasti ihan syötävää. Kananugetit on monen lapsen lempiruokaa.
En tiedä enää mikä näitä pelastaa.
Eikö luokassa sanota, että puhelimet äänettömälle ja reppuun tai ne kerätään kaikilta pois? Ei olisi sen vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
No opetetaanko enää kaunokirjoitusta? Sieltä se syy löytyy, ettei osata kirjoittaa.
Opettaisin mieluusti enemmän. Meidän koulussa äidinkielen tunnin ensimmäiset 10 minuuttia kirjoitetaan kaunoa.
Suurin ongelma tästä syntyy kodeissa. Vanhempien mielestä tämä on turhaa ja se asenne näkyy lapsissakin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö luokassa sanota, että puhelimet äänettömälle ja reppuun tai ne kerätään kaikilta pois? Ei olisi sen vaikeampaa.
Mitä se enää hyödyttää?
Vierailija kirjoitti:
Eikö luokassa sanota, että puhelimet äänettömälle ja reppuun tai ne kerätään kaikilta pois? Ei olisi sen vaikeampaa.
Sanotaan kyllä, mutta lapset tietävät omat oikeutensa. Muutama yksittäistapaus tuonut kaksi puhelinta kouluun. Feikkipuhelin joka annetaan opettajalle ja toinen puhelin pidetään itsellä.
Kerran käynyttä: lapselta otettiin lähes väkisin puhelin pois. Kertoi vanhemmalle täysin vääristyneen tarinan ja vihaista wilmaviestiä tuli kodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No opetetaanko enää kaunokirjoitusta? Sieltä se syy löytyy, ettei osata kirjoittaa.
Opettaisin mieluusti enemmän. Meidän koulussa äidinkielen tunnin ensimmäiset 10 minuuttia kirjoitetaan kaunoa.
Suurin ongelma tästä syntyy kodeissa. Vanhempien mielestä tämä on turhaa ja se asenne näkyy lapsissakin.
No, se on turhaa. Koulussa opetetaan muutenkin paljon kaikkea turhaa. Enemmän panostusta kieliin, liikuntaan ja matematiikkaan. Yhteiskunnan varojakin säästyy kun karsitaan pois kaikki suojatyöpaikat, musiikin, käsitöiden, uskonnon, kuvaamataidon, jne opet pihalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No opetetaanko enää kaunokirjoitusta? Sieltä se syy löytyy, ettei osata kirjoittaa.
Opettaisin mieluusti enemmän. Meidän koulussa äidinkielen tunnin ensimmäiset 10 minuuttia kirjoitetaan kaunoa.
Suurin ongelma tästä syntyy kodeissa. Vanhempien mielestä tämä on turhaa ja se asenne näkyy lapsissakin.
Jos olet opettaja, voit opettaa vaikka koko tunnin kaunokirjoitusta, koska mistä tulevat uudet kirurgit, hammaslääkärit ym. jos kädentaitoja ei osata? Ei sinun pidä välittää vanhemmista, vaan opettaja määrää, mitä tehdään, jos asia pohjautuu tieteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No opetetaanko enää kaunokirjoitusta? Sieltä se syy löytyy, ettei osata kirjoittaa.
Opettaisin mieluusti enemmän. Meidän koulussa äidinkielen tunnin ensimmäiset 10 minuuttia kirjoitetaan kaunoa.
Suurin ongelma tästä syntyy kodeissa. Vanhempien mielestä tämä on turhaa ja se asenne näkyy lapsissakin.
No, se on turhaa. Koulussa opetetaan muutenkin paljon kaikkea turhaa. Enemmän panostusta kieliin, liikuntaan ja matematiikkaan. Yhteiskunnan varojakin säästyy kun karsitaan pois kaikki suojatyöpaikat, musiikin, käsitöiden, uskonnon, kuvaamataidon, jne opet pihalle!
Tajuatko sä, että lasten käsialasta ei saa mitään selvää? Ja sulta se hyvä esimerkki tulikin, että asenne opetukseen tulee vanhemmilta.
Jos avataan keskustelu mm. WOKE ja TRANS agendojen vyöryttämisestä Marin ex viisikko hallinnon toimesta Suomeen 2020 - 2023 tuhoamaan lasten ja nuorten mielenterveyttä siitä ei saa keskustella (eli agendat joiden mukaan ei ole enää miehiä ja naisia, tyttöjä ja poikia, isiä ja äitejä, on vain sukupuolettomia oletettuja henkilöitä, ja että miehet voivat osallistua naisten kisoihin ja saavat pääsyn kaikkiin naisten tiloihin jne.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No opetetaanko enää kaunokirjoitusta? Sieltä se syy löytyy, ettei osata kirjoittaa.
Opettaisin mieluusti enemmän. Meidän koulussa äidinkielen tunnin ensimmäiset 10 minuuttia kirjoitetaan kaunoa.
Suurin ongelma tästä syntyy kodeissa. Vanhempien mielestä tämä on turhaa ja se asenne näkyy lapsissakin.
No, se on turhaa. Koulussa opetetaan muutenkin paljon kaikkea turhaa. Enemmän panostusta kieliin, liikuntaan ja matematiikkaan. Yhteiskunnan varojakin säästyy kun karsitaan pois kaikki suojatyöpaikat, musiikin, käsitöiden, uskonnon, kuvaamataidon, jne opet pihalle!
Käsityöt ja musiikki tukevat aivojen kehitystä. Ovat todella tärkeitä aineita esim. matematiikkaa ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö luokassa sanota, että puhelimet äänettömälle ja reppuun tai ne kerätään kaikilta pois? Ei olisi sen vaikeampaa.
Sanotaan kyllä, mutta lapset tietävät omat oikeutensa. Muutama yksittäistapaus tuonut kaksi puhelinta kouluun. Feikkipuhelin joka annetaan opettajalle ja toinen puhelin pidetään itsellä.
Kerran käynyttä: lapselta otettiin lähes väkisin puhelin pois. Kertoi vanhemmalle täysin vääristyneen tarinan ja vihaista wilmaviestiä tuli kodista.
Oletko opettaja? Miksi et ota niitä molempia puhelimia pois? Ota johtaja- asenne, äläkä usko lasten manipulointia. Kai nyt kerroit vanhemmalle, että lapsi valehtelee ja hän saa ylimääräisen jälki-istunnon valehtelusta??
Valitettavasti ope ei määrää kuinka toimitaan. Jo277s lähdet sooloilemaan, saat potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No opetetaanko enää kaunokirjoitusta? Sieltä se syy löytyy, ettei osata kirjoittaa.
Opettaisin mieluusti enemmän. Meidän koulussa äidinkielen tunnin ensimmäiset 10 minuuttia kirjoitetaan kaunoa.
Suurin ongelma tästä syntyy kodeissa. Vanhempien mielestä tämä on turhaa ja se asenne näkyy lapsissakin.
No, se on turhaa. Koulussa opetetaan muutenkin paljon kaikkea turhaa. Enemmän panostusta kieliin, liikuntaan ja matematiikkaan. Yhteiskunnan varojakin säästyy kun karsitaan pois kaikki suojatyöpaikat, musiikin, käsitöiden, uskonnon, kuvaamataidon, jne opet pihalle!
Inessiivi, elatiivi, illatiivi . . . Joo on hyvä osata taivuttaa suomea, mutta minkä hiton takia sijamuotojen nimet piti opetella niin, että ne osaa aikuisenskin? Ja Ukko-Nooa nokkahuilulla, ihan parasta! Jaakobin poikien nimet, kuka pärjää ilman tätä tärkeää tietoa päivääkään työelämässä? Muistisääntö BANAANI piti tietenkin opetella, koska se kertoi keisarien nimet ja järjestyksen ajalta, jolloin Suomi oli osa Venäjää. Ja symmetrinen kaari, jonka taulusieni muodostaa ilmaan, kun sienen heittää. Pohjanmaan joet runomuodossa. Oulun Siika Pyhä Kala, jota Lesti Veteli Ähtävän ja Lapuan kautta Kyröön,(muun muassa Kiiminkijoki ja Iijoki puuttuvat)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No opetetaanko enää kaunokirjoitusta? Sieltä se syy löytyy, ettei osata kirjoittaa.
Opettaisin mieluusti enemmän. Meidän koulussa äidinkielen tunnin ensimmäiset 10 minuuttia kirjoitetaan kaunoa.
Suurin ongelma tästä syntyy kodeissa. Vanhempien mielestä tämä on turhaa ja se asenne näkyy lapsissakin.
No, se on turhaa. Koulussa opetetaan muutenkin paljon kaikkea turhaa. Enemmän panostusta kieliin, liikuntaan ja matematiikkaan. Yhteiskunnan varojakin säästyy kun karsitaan pois kaikki suojatyöpaikat, musiikin, käsitöiden, uskonnon, kuvaamataidon, jne opet pihalle!
Tajuatko sä, että lasten käsialasta ei saa mitään selvää? Ja sulta se hyvä esimerkki tulikin, että asenne opetukseen tulee vanhemmilta.
Mä olen koskenut kynään viimeksi, no en edes muista,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No opetetaanko enää kaunokirjoitusta? Sieltä se syy löytyy, ettei osata kirjoittaa.
Opettaisin mieluusti enemmän. Meidän koulussa äidinkielen tunnin ensimmäiset 10 minuuttia kirjoitetaan kaunoa.
Suurin ongelma tästä syntyy kodeissa. Vanhempien mielestä tämä on turhaa ja se asenne näkyy lapsissakin.
No, se on turhaa. Koulussa opetetaan muutenkin paljon kaikkea turhaa. Enemmän panostusta kieliin, liikuntaan ja matematiikkaan. Yhteiskunnan varojakin säästyy kun karsitaan pois kaikki suojatyöpaikat, musiikin, käsitöiden, uskonnon, kuvaamataidon, jne opet pihalle!
Tajuatko sä, että lasten käsialasta ei saa mitään selvää? Ja sulta se hyvä esimerkki tulikin, että asenne opetukseen tulee vanhemmilta.
Mihin sitä käsialaa tarvitaan? Kela-hakemukset, yms tehdään nykyään netissä.
"Tuntuu, että älykkyys on laskenut roimasti."
Eikä vaan tunnu, vaan myös on ollut osoitettavissa älykkyystestein. Älykkyysosamäärä on tippunut jatkuvasti sitten 70-luvun. Tyhmyyden lisäksi minua pelottaa myös tuo, mistä mainitsit - ketään tai mitään ei huomioida ja omia juttuja huudatetaan julkisilla paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No opetetaanko enää kaunokirjoitusta? Sieltä se syy löytyy, ettei osata kirjoittaa.
Opettaisin mieluusti enemmän. Meidän koulussa äidinkielen tunnin ensimmäiset 10 minuuttia kirjoitetaan kaunoa.
Suurin ongelma tästä syntyy kodeissa. Vanhempien mielestä tämä on turhaa ja se asenne näkyy lapsissakin.
No, se on turhaa. Koulussa opetetaan muutenkin paljon kaikkea turhaa. Enemmän panostusta kieliin, liikuntaan ja matematiikkaan. Yhteiskunnan varojakin säästyy kun karsitaan pois kaikki suojatyöpaikat, musiikin, käsitöiden, uskonnon, kuvaamataidon, jne opet pihalle!
Inessiivi, elatiivi, illatiivi . . . Joo on hyvä osata taivuttaa suomea, mutta minkä hiton takia sijamuotojen nimet piti opetella niin, että ne osaa
Luulen, että aidosti turhat asiat liittyvät ennemmin piilo-opetussuunnitelmaan; siihen, että oppi nauramaan irstaille jutuille muiden mukana, sulautumaan massaan ja syömään sairaan nopeasti.
ok