Katsoimme synnytyssairaalasta kertovaa ohjelmaa, ja mies möläytti:
"Onkohan synnytys nykynaisille vaikeampaa siksi, että nykyisin ei enää olla tottuneita tekemään fyysistä työtä?"
Pitääkin kysyä mieheltä, kun tulee kotiin, että mistä hän tietää synnytyksen olevan nykynaisille vaikeampaa kuin aiempien sukupolvien naisille. Tv:ssä kyllä akka kiljui kuin henkensä hädässä juuri sillä hetkellä, mutta ei se tarkoita että homma ennen olisi ollut helpompaa!
Kommentit (68)
kyllä nykynaiset pääsevät synnytyksessä helpolla. heille annetaan kaikki mahdolliset kivunlieventimet ja sittenkin huutavat ja valittavat kuten täällä. Ennen naiset synnyttivät heinäpellolla ja jatkoivat sitten heinäntekoa tai lypsämistä. Naisen tehtävä heikkona astiana on synnytys. - Lisäksi raamatun mukaan naisen tulisikin kärsiä synnytyksestä (syntiinlankeemus) ja kieltäytyä lievennyksitä. Itse ajattelen ettei synnyttämine ole sen kummempaa kuin ulostaminen (näin olen kuullut sanottavaan).
että yritäppä ensin paskantaa sellanen koripallo persiistäs ja tule vasta sitten sanomaan jotain mistä sulla olisi edes hajua.Kokenukseni mukaan miehet ovat niitä suurimpia ulisijoita kun nyt ollaan niin kipeitä ja jossakin on pipi.
kätilötaustainen, kertoi, että ennen esim. kohdun pullistuminen ulos ei ollut kovikaan harvinaista, jos nainen teki rankkaa fyysistä työtä pian synnytyksen jälkeen.
ei missään perheessä olisi yhtä lasta enempää
Nykyään lähes jokainen nainen hokee että "synnyttäminen on kamalaa, sattuu hirveesti, uskomatonta kipua, kukaan ei ikinä kestäis sitä ilman kaikkia mahdollisia puudutteita" jne. Ennen synnytettiin ja ymmärrettiin se että luonto on tarkoittanut ihmisen synnyttämään eikä normaali fysiologinen synnytys ole mikään maailmanloppu eikä sen ole pakko olla "yhtä kiljumista ja suolenpätkiä". Ennen tajuttiin että synnytykseen pitää lähteä mukaan, antaa kehon viedä, eikä vastustella sitä ja pelätä kipua.
Ennen kun synnytettiin saunassa ym, ei todellakaan maattu selällään sängyssä koko aikaa vaan kipua lievitettiin liikkumalla ja ymmärrettiin että paikallaan makaaminen pahentaa kipuja eikä se edistä synnytystä niin hyvin kun liikkuminen. Kipu otettiin vastaan ja sen ajateltiin olevan hyväksi; kohta tämä on ohi. Nykyään pyristellään vastaan ja vastustetaan niitä supistuksia, johtuen pääasiassa siitä että muut äidit ovat jo valmiiksi katsoneet asiakseen pelotella synnyttäjää megalomaanisilla kivuilla. Jos synnytykseen valmistautuu ajatellen että se tulee sattumaan ihan törkeesti, niin tottakai se on heti alusta asti ihan uskomattoman kivuliasta!
Nykyään huudetaan kipulääkettä jo sairaalan ovella ja kuvitellaan että sängyssä makaaminen on normaalia synnyttämistä.
Siis naiset olivat ennen aliravittuja syntymästään lähtien ja heillä oli vakavia puutostiloja. Heillä oli loisia, krooninen anemia ja niin heikot kalkkivarastot että hampaat kirjaimellisesti tippuivat raskausaikana suusta. He kuolivat kymmeniä vuosia aikaisemmin kuin nykynainen ja olivat senttitolkulla lyhyempiä pelkästään rankan elämän ja huonon ravitsemuksen vuoksi. He eivät tosiaan olleet paremmassa fyysisessä kunnossa kuin keskiverto nykynainen. Heillä saattoi olla suhteessa enemmän lihasvoimaa, mut se on ihan eri asia kuin terveys ja hyvinvointi.
Joo, ja ennen tehtiin amputointejakin ilman kivunlievitystä. Nykyajan touhotuksia kaiken maailman nukutukset ja paikallispuudutteet!
Itse olen kyllä ainakin todella onnellinen siitä, että nykyisin ei tarvitse kärsiä tajunnan vievästä kivusta, ellei itse halua. Eikä nykyisin tarvitse uhrata kymmenesosaa naisväestä synnytyksen "alttarille". Itse olisin varmaan kuulunut tuohon epäonniseen kymmenykseen, joten tämä vain vahvistaa iloani. :)
Itse kuulun sukupolveen, jolta on lapsena porattu reikiä ilman puudutusta. Ei herkkua ollut, mutta ei siihen kuollut. Nyt en kaipaa luomuhammaslääkäriä vaan puudutus kelpaa.
Olinko siis kova jätkä? Vai nössö nyt?
Nykylääketieteen mukaan kipu ei jalosta, että mömmöt vaan naamariin tilenteessa kuin tilanteessa.
Tuo entisaikojen "hyvä kunto" on sitten toisen ketjun aihe. Kyllä se raaka työ vei veronsa.
kyllä nykynaiset pääsevät synnytyksessä helpolla. heille annetaan kaikki mahdolliset kivunlieventimet ja sittenkin huutavat ja valittavat kuten täällä. Ennen naiset synnyttivät heinäpellolla ja jatkoivat sitten heinäntekoa tai lypsämistä. Naisen tehtävä heikkona astiana on synnytys. - Lisäksi raamatun mukaan naisen tulisikin kärsiä synnytyksestä (syntiinlankeemus) ja kieltäytyä lievennyksitä. Itse ajattelen ettei synnyttämine ole sen kummempaa kuin ulostaminen (näin olen kuullut sanottavaan).
Tule sitten kertomaan lisää mielipiteitäsi.
Eikä kaikilla naisilla ole "kaikkia mahdollisia kivunlievityksiä" tarjolla. Eräs naistentautien ylilääkäri sanoi, että hän on uransa aikana nähnyt YHDEN kivuttoman synnytyksen.
koska moni odottaa sinne kolmenkympin tuolle puolen. Tottakai "ennen" oli helpompaa, kun valtaosa synnyttäjistä oli siinä parinkympin kieppeillä. Nuori kroppa jaksaa paremmin niin raskauden kuin synnytyksenkin ja toipuu helpommin. Simple as that, jos nyt ei huomioida geneettisiä eroja.
Ensisynnyttäjistä kyllä oli, mutta lapsia tuli vaihdevuosiin asti.
Kokemukseni mukaan miehet ovat niitä suurimpia ulisijoita kun nyt ollaan niin kipeitä ja jossakin on pipi.
Aivan. Meillä ainakin mies on heti kuin kuoleman kielissä, jos vaikka sattuu keittiöveitsellä hieman viiltämään sormeaan.
Minä puolestani taannoin olin vähällä leikata sormeni irti (no luuhun asti meni haava), ja kääräisin vain tyynen rauhallisesti paperia ympärille ja pari kirosanaa päästin syystä, että niin moni paikka ehti sotkeentua vereen. Siitä sitten veriä kuuraamaan. Vasta myöhemmin rupesin soittelemaan terkkariin kun ei alkanut vuoto tyrehtyä (olin yksin kotona silloin). Käskivät tulla paikalle taksilla - oikein painottivat että ei saa lähteä bussilla hortoilemaan eikä varsinkaan pyörällä, ja hyvä niin koska muuten olisin todellakin mennyt pyörällä. Tajusin tilanteen vakavuuden vasta kun pyörryin ja jouduin viettämään jonkin aikaa makuulla.
Mies siis kailottaa, valittaa ja sirottelee tuhkaa ylleen jo _huomattavasti_ pienemmästä asiasta kuin minä, ja sitten katsoo vielä asiakseen arvostella nykynaisten synnytyskipujen sietoa!
Kuuntelin silloin ohjelmaa katsoessa miehen höpinöitä puolella korvalla, joten en heti edes kunnolla tajunnut mitä tuli sanoneeksi, mutta tänään jostain syystä muistin tilanteen. Taidanpa tosiaan haastatella miestä tuossa illemmalla.
ap
Ennen se synnytys oli erittäin pelätty, koska henkikulta oli naisella siinä oikeasti vaarassa. Saunasta ei aina palattu elävänä, lapsikuolleisuudesta nyt puhumattakaan.
Nykyäitien sen sijaan pitäisi suoraan synnäriltä juosta kuntosalille karistamaan vauvakiloja ja lapsivuodeajalle naureskellaan. Ajat muuttuvat.
ainakin heti synnytksen jälkeen noussu ja pessy vauvan, pesyy kakat, pukenu sen ja oisin halunnu lähteä kotiin. Rankinta on ollut se että len aina joutunut olemaan 5 pv sairaalassa vauvan pikkuongelmien takia. en pysty nukkumaan siellä joten viiden valvotun yön jälkeen olen ollut umpikuollut. Synnyttäminen on helppoa mut jmankauta ne päivät sairaalassa on tuskaa. Ehkä se on se nkynaisten raskas osuus snnyttämisessä, ainakin mulle oli.
WTF??
En mä puhunut mitään kuolleisuudesta! Enkä lapsivuodeajasta, saatika vauvakiloista! Ihme dorka.
Mä puhuin kivusta ja asenteesta kipuun. Siitä, että nykyään pelotellaan ihan turhaan synnyttäjiä sillä että synnytys tulee sattumaan ihan hirveästi ja että sitä ei kestä ilman selkäytimeen laitettavaa puudutusta. Ennen synnytys oli synnytys. Ei siitä kivusta hössötetty niin paljon ja ihmiset hyväksyi sen että se kipu KUULUU SYNNYTYKSEEN eikä sitä pidä turruttaa pois. Nykyäänkin käytettäis paljon vähemmän puudutteita jos ei synnyttämään mentäessä jo ulistais että halutaan kaikki mahdollinen douppi mitä vaan saa. Ja miksi niitä puudutteita vaaditaan jo ennen synnytystä? No siksi että sitkeänä elää joku urbaanilegenda siitä että sitä synnytyskipua ei kestä, ja siksi että ihmiset ei nykyään hyväksy sitä kipua osaksi synnytystä vaan haluaa turruttaa sen kivun pois. Epiduraali pahimmillaan hidastaa synnytyksen kulkua, ja se mikä sitä vasta hidastaakin on sängyssä selällään makaaminen.
Ymmärrättekö? Synnytykset ei oo muuttuneet, synnytysKULTTUURI on muuttunut siihen että nykyään ollaan sitä mieltä että synnytys ei sais edes sattua..
Mistä sä tiedät, että ne ihmiset hyväksyivät sen kivun? Synnytys oli pakko ottaa vastaan just sellaisena kuin se tuli, koska eihän niillä ollut mitään, millä helpottaa oloa tai millä turvata oma ja vauvan henki ja terveys.
Elämässä on paljon asioita, joita ihmiset eivät hyväksy, mutta minkäs teet. Kipu, sairaudet ja kuolema on ihan yhtä traumaattisia sukupolvesta riippumatta.
se, että synnyttäjä juotettiin humalaan? Sitäkin tapahtui, kun muuta kivunlievitystä ei ollut saatavilla. Lääkkeellistä kivunlievitystä on käytetty silloin kun se on mahdollista, saunasynnytyksissä se ei ollut, halusi tai ei. Ei siinä ole kyse asenteesta.
ONKOHAN se synnytys vaikeampaa.
Kyllä kai tuota voi kysyä.
Minulle polisynnytys oli loistava juttu. Kotiin 2h synnytyksen jälkeen. Miksi olisin sairaalaan jäänyt makoilemaan?
sen käsitykesn kyllä saa kun itsekin olen suvun vanhojen naisten juttuja kuunnellut ettei se synnytys oikein juttu eikä mikään ollut. Esim. isoäitini ensimmäisen jälkeen vaan sanoi aiemmille lapsille vaan että käy hakemassa puuta liiteristä, kävi synnyttämässä saunassa ja jatkoi hommiaan kuin ei mitään. Samantapaisia juttuja olen paljon kuullut että ei ollut mitään mahdollisuuksia jäädä valittamaan ja vaivoja potemaan, ja tuollaisen kokemaan joutuneet naiset helpotsi väheksyvät nykynaisia jotka makaavat päiväkaupalla sängyssä "yhden synnytyksen" takia.
Siihen aikaan moni nainen kuoli synnytykseen tai sen jälkeisiin komplikaatioihin.
Myös ihmisten ravitsemus oli heikompi, eli eivät naiset välttämättä paremmassa kunnossa olleet vaikka fyysistä työtä tekivätkin.
Vielä nykyään raskaus ja synnytys ovat naisten yleisimpiä kuolinsyitä kehitysmaissa.
Ennen se synnytys oli erittäin pelätty, koska henkikulta oli naisella siinä oikeasti vaarassa. Saunasta ei aina palattu elävänä, lapsikuolleisuudesta nyt puhumattakaan. Nykyäitien sen sijaan pitäisi suoraan synnäriltä juosta kuntosalille karistamaan vauvakiloja ja lapsivuodeajalle naureskellaan. Ajat muuttuvat.
jo ennen kuin uusi raskaus oli edes alkanut.