Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos etävanhemmalla ei ole varaa elatusmaksuihin ja Kela maksaa

Vierailija
28.03.2012 |

niin tuleeko siitä sitten ns. velkaa tälle etävanhemmalle? Siis jos todetaan ihan elatussopimusta tehdessä että varaa ei ole vaikka kävisikin töissä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

elatusvelvollisuus säilyy molemmilla vanhemmilla! Ei se mene niin, että toinen "opiskelee" 10 vuotta yhtä tutkintoa vain siksi, että välttää osallistumisen lastensa elättämiseen! Sillä ON VÄLIÄ tuleeko raha TOISELTA VANHEMMALTA vaiko Kelalta. Semminkin jos se toinen vanhempi vain teeskentelee köyhää, ja silti matkustelee ym.

opiskelu lähivanhemmalle kuuluu, saahan hän kuitenkin maksun Kelalta? Vai oletko kateellinen? Jos exälle kertyy joskus omaisuutta, lapset kuitenkin perivät sen. En ymmärrä, miksi juuri saamasi rahan pitää olla exän kukkarosta.?

tätä asiaa, koska meidän tapauksessa etävanhempi jatkaa "ikuisesti" opintoja siksi että voisi välttyä maksamasta elatusmaksuja. Maksut tulevat nyt Kelalta, koska etä on todettu varattomaksi (juurikin opintojen vuoksi on ansiotuloton - säästössä olleet rahansa on onnistunut jemmaamaan jotenkin...). Aina jälkikäteen voi kuulemma hakea vapautusta kertyneistä maksuista, jolloin niitä ei viedä ulosottoon. Ymmärsin niin, että joko kalenterivuosittain tai esim. opintovuosittain tällainen anomus voidana tehdä, siis jälkikäteen menneen vuoden / lukuvuoden osalta. Samalla pitää antaa tarkka selvitys tuloista.

Laissa on kyllä helvetin selvä porsaanreikä oman exäni kaltaisia luusereita ajatellen. Exä opiskelee alaa jolla riittää töitä, mutta käytännössä töitä voi tehdä juuri niin vähän tai paljon kuin haluaa. Ja selkärangaton luuseripaskahan tekee juuri niin vähän töitä kuin voi, että voi kustantaa omaan elämäänsä iloja ja hyödykkeitä mutta näyttää viranomaisten silmään varattomalle >:(

Vierailija
2/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan, eli homman on nyt mentävä toisin päin. Kyllä niitä töitä tekevälle löytyy lähempääkin, mutta vielä ei ole. Soitan huomenna lastenvalvojalle ja alan selvittelemään asioita. Tokihan mahdollisuus on mulla myös ottaa lapset mukaan, mutta olisi inhottavaa repiä lapset tutuista ympyröistä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mieheltäni huomioitiin. Ja en mä vaan joutunut viemään mitään papereita mihinkään Kelaan kun tehtiin nollasopimus. Olen siis työtön ja mieheni saa toisesta lapsesta Kelasta rahan jota minä en pysty maksamaan. Ja olen kysynyt tämän asian muutaman kerran jo että pitääkö mun itse viedä mitään hakemuksia mihinkään yms. Ei tarvitse. Eikä tosiaankaan kerry mitään velkoja tuosta nollasopimuksesta!!!

Vierailija
4/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusvelvollisen asumiskuluiksi hyväksytään kohtuulliset vuokra-, yhtiövastike- ja lainakustannukset.

Vierailija
5/31 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mieheltäni huomioitiin. Ja en mä vaan joutunut viemään mitään papereita mihinkään Kelaan kun tehtiin nollasopimus. Olen siis työtön ja mieheni saa toisesta lapsesta Kelasta rahan jota minä en pysty maksamaan. Ja olen kysynyt tämän asian muutaman kerran jo että pitääkö mun itse viedä mitään hakemuksia mihinkään yms. Ei tarvitse. Eikä tosiaankaan kerry mitään velkoja tuosta nollasopimuksesta!!!

Mutta lastenvalvojallahan tilanne pitää käydä toteamassa säännöllsesti. Nollasopimuksenhan voi saada vain vuodeksi kerrallaan.

Tai näin ainakin meidän kunnassa.

Vierailija
6/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten työssäkäyvällä ei olis varaa edes minimiin?

Vierailija
7/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ulosottaa ellei etä toimita kelalle maksuvapautuspaperia.Papereita löytyy joka kelan hyllystä.Vapautus ei vaikuta kelan maksamaan elatukseen,lapsi saa minimin jokatapauksessa.

Vierailija
8/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ja ex-mieheni kävimme samaisessa tilanteessa lastenvalvojan juttusilla,siellä he laskevat omilla laskureilla onko varaa elareihin ja jos ei ole (niinkuin ex-miehelläni ei ollut) tuli päätös että kela maksaa tuen..kysyin myös varmistaakseni tuota että jääkö valtiolle velkaa ja siihen vastasivat että ei jää!

Vierailija
9/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos sossu tai mikä instanssi sen elatussopparin sitten tekeekään, toteaa, että etä ei pysty maksamaan niin se antaa siitä jonkun paperin jonka etä toimittaa kelaan ja kela maksaa? Eikä etälle tule mitään ulosottoja?

ap

Vierailija
10/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap *vielä ihan alussa tässä elatusasiassa*

Vierailija
11/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli elatusavusta tehdään nollasopimus, se on ei-korvattava elatustuki.

Vierailija
12/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lisää. ex-mieheni on työssäkäyvä. oman asunnonsa ja ruokakustannuksien jälkeen ei ollut varaa maksaa elareita

Vierailija
13/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kovin menee tiukoille pelkästään niitten ja auton ja ruokakustannusten kanssa (ja joo, lainan kk-eräksi suunnittelin 400 eur). Kauheen kallista kaikki! En tiedä mistä repisin elatusmaksurahatkin vielä

ap

Vierailija
14/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä asiaa, koska meidän tapauksessa etävanhempi jatkaa "ikuisesti" opintoja siksi että voisi välttyä maksamasta elatusmaksuja. Maksut tulevat nyt Kelalta, koska etä on todettu varattomaksi (juurikin opintojen vuoksi on ansiotuloton - säästössä olleet rahansa on onnistunut jemmaamaan jotenkin...). Aina jälkikäteen voi kuulemma hakea vapautusta kertyneistä maksuista, jolloin niitä ei viedä ulosottoon. Ymmärsin niin, että joko kalenterivuosittain tai esim. opintovuosittain tällainen anomus voidana tehdä, siis jälkikäteen menneen vuoden / lukuvuoden osalta. Samalla pitää antaa tarkka selvitys tuloista.

Laissa on kyllä helvetin selvä porsaanreikä oman exäni kaltaisia luusereita ajatellen. Exä opiskelee alaa jolla riittää töitä, mutta käytännössä töitä voi tehdä juuri niin vähän tai paljon kuin haluaa. Ja selkärangaton luuseripaskahan tekee juuri niin vähän töitä kuin voi, että voi kustantaa omaan elämäänsä iloja ja hyödykkeitä mutta näyttää viranomaisten silmään varattomalle >:(

Vierailija
15/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

elarien tahallinen maksamatta jättäminen eri - jälkimmäisessä tapauksessa etä jää velkaa.

Ap, olisit toki voinut kaivaa nämä jutut esille ihan itsekin Kelan sivuilta:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301208095135HL?OpenDocument

Eli on olemassa kaksi termiä: elatusapu, jota maksaa se etä ja elatustuki, jota maksaa kela siinä tapauksessa, että etä on todettu maksukyvyttömäksi.

Elatusapu karhutaan etä-vanhemmalta:

"Jos elatusvelvollinen ei ole maksanut elatusapua, lapsen kanssa asuva vanhempi voi hakea elatustuen Kelasta. Tällöin Kela maksaa vanhemmalle elatustuen ja perii elatusvelvolliselta kaikki maksamatta jätetyt elatusavut viivästyskorkoineen sekä jatkossa kuukausittain erääntyvät elatusavut. Näitä perittäviä elatusapuja kutsutaan elatusapuvelaksi."

"Maksuvapautuksen saaminen edellyttää, että maksukyvyttömyytesi on johtunut sinusta riippumattomasta syystä, kuten työttömyydestä tai työkyvyttömyydestä aiheutuneesta pienituloisuudesta. Maksukyvyttömyyden syyn on täytynyt olla voimassa koko sen ajan, jolta maksuvapautusta haetaan. Jos maksuvaikeutesi pitkittyvät, saattaa olla aiheellista muuttaa vahvistetun elatusavun määrää. Elatusavun määrään liittyvissä asioissa kannattaa ottaa yhteyttä kotikuntasi lastenvalvojaan."

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301208105023HL?OpenDocument

Voit ansaita enintään 1044 euroa kuukaudessa, jotta olet oikeutettu maksuvapautukseen. Tätä tulorajaa korotetaan 261 eurolla jokaista elatusvelvollisen alaikäistä lasta kohti lukuun ottamatta lasta tai lapsia, joille elatustuki on myönnetty."

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/280610100846SK?OpenDocument

Vierailija
16/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kovin menee tiukoille pelkästään niitten ja auton ja ruokakustannusten kanssa (ja joo, lainan kk-eräksi suunnittelin 400 eur). Kauheen kallista kaikki! En tiedä mistä repisin elatusmaksurahatkin vielä

ap

Virallisiin laskelmiin ei lasketa lainoja yms.joten ota se huomioon.Toi mainitsemasi 400€ lasketaan sulle tuloksi vai oletko "tekemässä" päätöstä miehesi edellisen liiton lapsista?

Vierailija
17/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelu lähivanhemmalle kuuluu, saahan hän kuitenkin maksun Kelalta? Vai oletko kateellinen? Jos exälle kertyy joskus omaisuutta, lapset kuitenkin perivät sen. En ymmärrä, miksi juuri saamasi rahan pitää olla exän kukkarosta.?

Vierailija
18/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Ei ihminen autoa tarvitse. Ei vaikka bussit kulkisi niin, ettei lapsen päiväkotipäivä jäisi allen 11 tunnin. Käyhän lasketuttaan elarisi ENNEN lainasi ottoa.

Jääkö lapset siis exälle? Vai viikko-viikko? vai miten? Siitäkin riippuu elareitten suuruus.

Itse olen ikionnellinen, että kelalta saa näitä rahoja, exäni on minituloinen ja nollasopimuksella. Saamme lapsille pyörät ja vaatteet. Muuta en häneltä kaipaakaan. Pääasia että lapsilla on vaatteet ja välineet perustasoa.

Vierailija
19/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosittain toimittamaan kelaan jotain papereita, että ei ole varaa maksaa.

Kerran oli unohtanut toimittaa ajoissa ja napsahti maksettavaksi koko vuoden elarit.(en tiedä saiko jälkeenpäin sovittua asian)

Ja meillä on 0 sopimus, koska exä on työtön.

Ja työkkärin lapsikorotuksen kela perii automaattisesti exältä.

Vierailija
20/31 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai kannattaisiko mun tehdä sitten se elatussopimus NYT kun asun vuokralla ja maksan 600 euroa/kk vuokraa? Voi helvetti kun on vaikeeta!

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän