Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi esim. AMK:ssa on jatkuvasti ryhmätöitä?

Vierailija
28.03.2012 |

Haluaisin hakea AMK-aikuiskoulutukseen, mutta monissa opinto-ohjelmien kuvauksissa mainitaan, että on paljon ryhmätöitä. Itse inhoan ryhmätöitä, ja ihmettelenkin, miksi niitä on niin paljon? Tietysti työelämää varten pitäisi oppia ryhmätyötaitoja jne. mutta oppiihan niitä siellä töissäkin sitten, ja kaikki ei opi ikinä.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei olisi suurimman osan keskittymiskyky riittänyt parin tunnin massaluentoihin, joten ihan siksi hyvä että oli ex tempore - ryhmätyötä joka tunnilla. Niin ne eivät jännitäkään toisin kuin kerran kuukaudessa pidettävät esitelmät

Vierailija
22/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opin ryhmätöistä: kuinka tehdä kokonainen työ kokonaan yksin, kuinka paljon vihaan kouluani ja kuinka paljon vihaan muita ihmisiä. 

Opiskelen Laureassa, yli puolissa kursseista on ryhmätyö. Yritä sitten läsnäolotuntien & ryhmäläisten työvuorojen& kaikkien muiden ryhmätöiden tekemiseen sovittujen aikojen lisäksi löytää aikaa tehdä työtä. Jatkuvasti jopa 4-5 ryhmätyötä samaanaikaan päällä >:( Parhaita on ne 10hengen porukkatyöt jossa pari tekee koko homman ku muut siivestää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko hieman kritisoida tuota ainaista "ryhmätyöt opettaa ryhmässä toimimista ja vuorovaikutusta toisten kanssa"-väitettä.

JOS se ryhmässä työskentelyn osaaminen ja vuorovaikutuksen parantaminen on niin tärkeää, niin miksi sitä ei opeteta koulussa oppilaille erikseen?

Ja miten ne oppilaat oppivat kun heitä ei opeteta ryhmässä työskentelyyn vaan  sanotaan vaan että tehkääs. Mistä ne sen sitten oppii kun ryhmässä kaikki on oppijoita?Missä muussa asiassa opetus tapahtuu niin että ilman opetusta, pohjustusta oppilaat vaan keskenään oppivat uusia asioita?

Jos mietitään kuinka paljon Suomessakin työpaikoilla on vuorovaikutusongelmia työyhteisöissä ja johtamisessa, niin kuinka hyväksi tavaksi on osoittautunut tämä liioiteltu ryhmätöiden avulla oppiminen käytännössä?

Opettaisivat sitten sitä, jos se niin tärkeäksi koetaan.

Vierailija
24/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin hakea AMK-aikuiskoulutukseen, mutta monissa opinto-ohjelmien kuvauksissa mainitaan, että on paljon ryhmätöitä. Itse inhoan ryhmätöitä, ja ihmettelenkin, miksi niitä on niin paljon? Tietysti työelämää varten pitäisi oppia ryhmätyötaitoja jne. mutta oppiihan niitä siellä töissäkin sitten, ja kaikki ei opi ikinä.

Itsehän sinä sen vastauksen tuossa jo kerrotkin. Harvat työpaikat on sellaisia, että olisit vain ja yksin vastuussa kaikkien töihisi liittyvien asioiden etenemisestä.

Työelämässä 20 vuotta olleena sanoisin, että on ihan eri asia tehdä yhdessä töitä työpaikalla kuin ryhmätöitä opiskellessa. Työssä kaikki ovat samalla kartalla ja tekevät työpaikkansa eteen parhaansa, opiskellessa ei todellakaan voi puhua samanlaisesta motivaatiosta ja kiinnostuksesta. Työelämässä myös asioiden tuntemus on aivan eri tasolla kuin opiskellessa, jossa vasta opitaan asiaa ryhmätyön kautta. 

Itse opiskelen tällä hetkellä ylempää amk-tutkintoa ja on todella haastavaa tehdä ryhmätöitä, kun ryhmän henkilöt ovat jakaantuneet eri puolille Suomea, eikä heillä ole yhteistä aikaa kokoontua tai keskustella. Jokainen käy töissä ja opiskelu on sivutoimista. Mieluummin tekisin kaksinkertaisen määrän itsenäisiä tehtäviä kuin näitä typeriä ryhmätöitä. Nämä eivät kerta kaikkiaan vain sovi tähän aikuisopiskeluun, jossa tavataan korkeintaan kerran-kaksi kuussa verkkoluennolla. Muuten kaikki on itsenäistä opiskelua.

Vierailija
25/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on nykyisin yhtä suurta ryhmätyötä. Olipa ala mikä tahansa, ryhmässä työskentely on lisääntynyt. Jos ei ole tiimityötaitoja, niitä on opittava. On meidän tavoitteet, meidän tulokset, meidän tehtävät jne.

Näin on!

Vierailija
26/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi iso syy ryhmätöiden tekemiseen on resurssipula AMK:ssa -opettajia on minimimäärä ja ryhmätöissä ja niiden purussa oppilaat opettavat "kätevästi" toisiaan aiheista, joista ei luentoja enää tule. Eri asia sitten, miten hyvin pissis-Jasmin, jolle ainoa tavoite on päästä juuri ja juuri itse läpi, osaa toisille asian opettaa.

Neuvon siis: 1. Lyöttäydy heti opiskelujen alussa yhteen luotettavan opiskelijan kanssa. Mikään ei ole hermoja raastavampaa, kuin vahtia ryhmäläisiä iltakaudet. Tee ryhmätyöt kaksin tämän henkilön kanssa 2. Suhtaudu vähintään epäilevästi seminaariesitelmiin jossa luokkakaverisi esitelmöi aiheesta ja lähteistä löytyy vähintäänkin erikoisia googlailuja. Ota itse selvää, älä luota tovereidesi esitelmiin.

t: kolmannen vuoden AMK:lainen

Vierailija
27/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävintä on kun en itse opi. Projektipäällikkö saattaa nakittaa täysin turhia tehtäviä mulle, koska en ole se äänekkäin. Jollekin päsmärille ei mikään muu kuin oma tuotos kelpaa ja sitten kitistään että joutuu kaikki tekemään itse. Jotkut ryhmässä on yli-innokkaita ja pitäis olla monta kertaa viikossa näkemässä f2f. Tehtäviä ei saada delegoitua, omat ehdotukset tyrmätään täysin etc..

Näyttää, että sinulla olisi tosiaan paljon tarvetta harjoitella ryhmätöiden tekemistä.

Opettele olemaan se äänekkäämpi, opettelet sietämään päsmärin kitinää tai vastaamaan siihen fiksusti, opettelet perustelemaan ehdotuksesi niin että niitä ei tyrmätä, ja pitämään puolesi yli-innokkaan aikatauluvaatimuksia vastaan.

Työelämä nykyään tosiaan on useimmilla aloilla yhtä isoa ryhmätyötä, ja jollei noita taitoja osaa niin voi jäädä aika hyödyttömäksi työyhteisön jäseneksi. Tai vaihtoehtoisesti palaa loppuun.

Vierailija
28/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa miten koko lanka on täynnä vastauksia, jotka oikein loistavat syinä siihen, miksi on paljon ryhmätöitä.

Ryhmätyöt on tehty karsimaan ja filtteröimään juuri tällaisia ihmisiä, joita tähän lankaan on vastannut: "Tekisin mielummin yksin", "Olen ujo", "Kaikki haluavat tehdä omalla tavallaan", "Joku ryhmästä ei tee mitään", "Joudun tekemään muidenkin työt".

Te kaikki tarvitsette ryhmätöitä pärjätäksenne töissä, joita AMK:n tasoinen koulutus teille avaa. Harva AMK-koulutuksen vaativa työ on yksinään tekemistä ja vaikka olisikin, niin töissä teille tulee silti vastaan sellaisia (sosiaalisia) tilanteita joihin ryhmätyöt opettavat toimimaan.

Jos esimerkiksi joku ryhmästä ei tee mitään, niin on sinun osaltasi virhe tehdä hänenkin työnsä. Koulussa on vielä helppoa käydä huikkaamassa opettajalle että tuo mulkku ei osallistu, mutta todellinen haaste on tehdä se työelämässä, etenkin jos olet ollut talossa vasta vähän aikaa.

Se, että kaikki haluavat tehdä työn omalla tavallaan on myös ihan luonnollinen ongelma ja vieläpä sellainen, että siihen törmää tosi usein. Ryhmänä on teidän vastuullanne sopia keskenänne, että kenen tavalla työ tehdään ja mikäli ette siihen pysty, niin tarvitsette harjoitusta kunnes pystytte - tai ainahan voi luovuttaa ja lähteä sinne kaupan kassalle töihin... ainiin, sielläkin sovitaan työvuoroista ja tehtävistä.

Jokainen teistä joka pitää ryhmätöitä "tyhminä", turhina tai ei ymmärrä miksi niitä tehdään tai miksi niitä on niin paljon, ei ole selkeästi sisäistänyt ryhmätöiden tärkeyttä sekä ideaa. Kaikki ei ole aina hauskaa tai mukavuusalueella, jos ette siihen pysty, niin se on voi voi. Oikeassa maailmassa teitä ei voi auttaa kukaan muun kuin te itse.

Vierailija
29/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut säästää ja siksi ryhmätyöt ja verkko-opetus lisääntyy. Yki opettaja pystyy ohjaamaan montaa ryhmätyötä ja opettajien määrää työtunteineen voidaan laskea. Tää kaikki naamioidaan kauniiden sanojen sisään "yhteistyö on päivän sana, ryhmätyöskentelytaidot ovat avain onneen, opi ryhmätyötaidot jo koulussa ja menesty työelämässä!).

Vierailija
30/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOtta elämä olisi mahdollisimman vaikeaa. Kyllä sitä yliopistossakin osataan. Ottaa pannuun, kun joutuu tekemään kolmen ihmisen hommat. Aion ehkä itse jatkossa ryhtyä vapaamatkustajaksi.

Vierailija
31/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on ihan perseestä. Laitetaan 5 ihan toisilleen vierasta ihmistä yhteen ja kaikki haluavat tehdä työn eritavalla. Yksi haluaa mennä sieltä mistä aita on matalin ja toinen ei halua tehdä mitään, kolmas ei osaa ja neljäs ei puhu suomea..

Lopputulos on sellainen mikä jopa omasta mielestäsi ala-arvoista paskaa ja saat numeron sen ryhmätyön perusteella. Itse tein omalla ajalla uuden "ryhmätyön" täysin itsekseni ja laitoin sen opettajalle, että opettaja näki että sitä osaamista löytyy, nyt vaan piti mennä ryhmän mukana ja sain paremman numeron kuin muut.

On myös älytöntä jos ryhmätyöt pitää tehdä omalla ajalla. Kaikilla on omat menonsa, työnsää, harrastuksensa jne. Ja on käytännössä mahdotonta saada kaikki samaan paikkaan samaan aikaan.

En halua tyytyä huonompaa numeroon jos tiedän osaamiseni olevan sellaista, että ansaitsen parhaimman numeron.

Ihmeellistä vinkumista. No ainakin tuo valmentaa työelämään.

Ryhmätöissä yhtenä oppimistavoitteena on opetella ryhmässä työskentelyä, mutta se näyttää ilmeisesti olevan ylivoimaista toisille.

Vierailija
32/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa miten koko lanka on täynnä vastauksia, jotka oikein loistavat syinä siihen, miksi on paljon ryhmätöitä.

Ryhmätyöt on tehty karsimaan ja filtteröimään juuri tällaisia ihmisiä, joita tähän lankaan on vastannut: "Tekisin mielummin yksin", "Olen ujo", "Kaikki haluavat tehdä omalla tavallaan", "Joku ryhmästä ei tee mitään", "Joudun tekemään muidenkin työt".

Te kaikki tarvitsette ryhmätöitä pärjätäksenne töissä, joita AMK:n tasoinen koulutus teille avaa. Harva AMK-koulutuksen vaativa työ on yksinään tekemistä ja vaikka olisikin, niin töissä teille tulee silti vastaan sellaisia (sosiaalisia) tilanteita joihin ryhmätyöt opettavat toimimaan.

Jos esimerkiksi joku ryhmästä ei tee mitään, niin on sinun osaltasi virhe tehdä hänenkin työnsä. Koulussa on vielä helppoa käydä huikkaamassa opettajalle että tuo mulkku ei osallistu, mutta todellinen haaste on tehdä se työelämässä, etenkin jos olet ollut talossa vasta vähän aikaa.

Se, että kaikki haluavat tehdä työn omalla tavallaan on myös ihan luonnollinen ongelma ja vieläpä sellainen, että siihen törmää tosi usein. Ryhmänä on teidän vastuullanne sopia keskenänne, että kenen tavalla työ tehdään ja mikäli ette siihen pysty, niin tarvitsette harjoitusta kunnes pystytte - tai ainahan voi luovuttaa ja lähteä sinne kaupan kassalle töihin... ainiin, sielläkin sovitaan työvuoroista ja tehtävistä.

Jokainen teistä joka pitää ryhmätöitä "tyhminä", turhina tai ei ymmärrä miksi niitä tehdään tai miksi niitä on niin paljon, ei ole selkeästi sisäistänyt ryhmätöiden tärkeyttä sekä ideaa. Kaikki ei ole aina hauskaa tai mukavuusalueella, jos ette siihen pysty, niin se on voi voi. Oikeassa maailmassa teitä ei voi auttaa kukaan muun kuin te itse.

Näin sekä työtä että opiskeluja tekevänä kommentoin. Työssäni saan palkkaa siitä, jos joku ei osaa hoitaa hommia tai autan häntä tai tuuraan jotakuta. Se kaikki on työaikaa, josta saan korvauksen. Koulussa en saa minkäänlaista korvausta siitä, jos joku toinen ei hoida hommiaan ja joudun tekemään tämänkin työt. Työelämän ryhmätyötaidot eivät ole siinä mielessä oikein verrattavia opintojen ryhmätyötaitoihin.

Vierailija
33/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiden ihmisen ryhmätyössä on viisinkertaisesti enemmän tekstiä kuin yhden ihmisen tekemässä tehtävässä. Ainakin, mikäli halutaan asiaan yhtä paljon aikaa kulutettavan...

En ole tuo sama ope ja itse olen yliopiston puolella. Yksin tehty työ on yleensä noin 25 sivua, mutta koskaan ei viiden hengen ryhmä ole palauttanut 125 harjoitustyön raporttia. Ja voidaan olettaa, että yksittäin jokaisella olisi sama teoriaosuus kaikkien töiden alussa, joten kyllä tuo ryhmässä työskentely vähentää opettajan kuormitusta selvästi.

Vierailija
34/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä se. Itse tein opparin kaverin kanssa ja suht helpommalla päästiin molemmat. Suunniteltiin yhdessä, jaettiin alueet, yhdistettiin ja saatiin paska jossain 1,5kk pakettiin. Arvosanakin vielä 4 pienien korjausten jälkeen

Vierailija
35/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielstäni koulun ryhmätyöt ja työelämässä pärjääminen ovat kuitenkin osaksi eri asia. Kyllä työelämässä pärjäävät niin ujot, suupaltit, introvertit, sosiaaliset, kukin omalla tavallaan omaa persoonaansa hyödyntäen. 

Ryhmätyöt taas ovat -suoraan sanottuna- usein aivan perberistä. Vaikka olisi tiimihenkinen sosiaalisesti huippuälykäs ihminen. Se on eri asia jo logistisestikin, illan hämärtyessä, omalla esim.perheajalla vääntää netissä monen ihmisen kanssa, kuin työpaikan neukkarissa työajalla.

Vierailija
36/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen amk-ope. 

Opetussuunnitelmassa meisän tehtävänämme on kehittää sosiaalisia ja tiimityötaitoja. Niitä oppii vain tekemällä. 

Toinen juttu on opettajan oma ajankäyttö. Säästösyistä meidän työkuormaa on tiukennettu. Yhdessä periodissa voi olla 200 opiskelijaa. Aika ei yksinkertaisesti riitä 200 hajoitustyö 1:sen, 200 harjoitustyö 2:sen, 200 ison peojektityön, 200 tentin tarkistamiseen - ja päälle vielä opetettavat tunnit, joita on 8-26 tuntia viikossa, sekä kokoukset, joita on 10 tuntia viikossa. 

niin, ja ennenkuin joku kysyy, miten ehdin olla täällä, niin olen sairaana kotona....

Viiden ihmisen ryhmätyössä on viisinkertaisesti enemmän tekstiä kuin yhden ihmisen tekemässä tehtävässä. Ainakin, mikäli halutaan asiaan yhtä paljon aikaa kulutettavan...

ei miiten ole. Tehtäväksianto on kiinteä, oli se 1 hengen tai 5 hengen työ. Jos tekee työn yksin, samat asiat pitää kaivaa esille. Ja sivumäärä on kiinteä, esim. 10-15 sivua. 

Näin minä aina sanon, jos annan mahdollisuuden tehdä työn yksin, tai ryhmätyönä. Tämän mahdollisuuden annan aina, jos ryhmässä on alle 30 henkilöä, eikä siinä periodissa ole montaa rinnakkaiskurssia.

Vierailija
37/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmän ryhmätyön prosessi:

-ehdotan tapaamista nopeasti ja sanon, että aikataulun kanssa tulee olemaan ongelmia, vaikka nyt ei siltä tunnu

-väännetään ja käännetään sopivasta ajankohdasta. Joku haluaa virtuaalisesti, joku taas ei. Lopputulos: otetaan aikaa toiselta kurssilta, toinen kurssi saa kärsiä

-tapaamiset eivät hyödytä oikeasti ketään. Käytännössä päätökset tehdään yksittäin siten, että lopulta joku heittää mitä tehdään ja toiset suostuvat

-aikatauluongelmat, aikataulut eivät pidä, projekti ei meinaa pysyä kasassa, ihmiset eivät noudata tapaamisaikoja, kuka on milloin missäkin

-Lopulta viime hetken paniikki ja aikataulut pettävät: yksi suunnilleen itkee ja haukkuu muita, yksi on edelleen hällä väliä -asenteella, yhdestä ei kuule juuri mitään, pari tekee yötä myötä töitä, ja muut opinnot kärsivät ja palkkatyö pitää tehdä vasemmalla kädellä, että saadaan homma palautettua.

Vierailija
38/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään pidä ryhmätöistä, mut myös koulu on työtä, ja jos siellä on ryhmätyö, niin minähän teen sen ja yritän olla valittamatta. Kuten töissäkin tee mitä pitää tehdä, miettimättä  sen enempää.

Minusta ryhmätyöt on helppoja. Otetaan aihe, tehdään nopea tiedonhaku. Jaetaan alueet.  Jokainen kirjoittaa suoraan alustalle omasta alueestaan. Muut lisäävät siihen sitten vielä tekstiä jos ovat löytäneet sitä oman tiedonhaun yhteydessä. Kun oma osio on tehty, voi unohtaa koko ryhmätyön. Oma osa on tehty niin hyvin kuin on halunnut ja viitsinyt, ja muiden työn jälkeen ja tasoon en ota mitään kantaa. Mulle numerot on ihan yksi ja sama, ei ne kiinnosta myöskään työnantajia. Tärkeintä on että opinnot etenee, aikaa jää käydä töissä ja opintopisteet ropisee tilille silloin kun niitten pitääkin.

Jos työnhakija on vastavalmistunut  eikä ole alan työkokemusta, minua kiinnostaa arvosanat. 

Vierailija
39/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin oli teknillisessä yliopistossa. Lähes joka aineessa ryhmätyö tai joku muu harjoitustehtävä. Voi, että vihasin.

Vierailija
40/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmätyöt ovat ujolle todella ikäviä. En saa sanaa suustani ja jos saankin, änkytän sen niin, ettei mistään tule mitään. Aina ryhmissä on niitä puheliaita ja toimeliaita, jotka sitten jakelevat tehtäviä oman mielensä mukaan, kun kukaan ei ehdi tai uskalla sanoa mitään väliin. 

Tekisin mieluummin kaikki työt yksinäni.

kannattaa hakea lääkitystä tuohon lääkäriltä, niin olen itsekin tehnyt. Siltikin puhe voi välillä puuroutua ahdistavissa tilanteissa, mutta ainakin sydämen syke ja verenpaine pysyvät hallinnassa. Käytän töissäkin aina pillereitä, jos on tulossa palaveri tai asiakastapaaminen tms.