Tänään kuulimme, että lapsemme on älykkyysosamäärältään
yli "normaalin" (reilusti yli 130). En aiemmin halunnut antaa tehdä ko. testejä mutta viime viikolla ne sitten tehtiin. Onko kellään muilla samanlaisia kokemuksia? Aloitko ymmärtämään lastasi paremmin tm.?
Kommentit (11)
ei meillä ole tiedossakaan, mutta reippaasti yli keskiverron ja "lahjakkaaksi lapseksi luokiteltu. Lapsi oli kylläkin vasta vajaa 6- vuotias kun testejä tehtiin, mutta suoritui psykologin mukaan kaikilla osa-alueilla silloin 8-9v:n tasolla.
Lapsi on utelias ja tiedonhaluinen, aikuismainen (pikkuvanhakin) ja toisinaan ärsyttävän näsäviisas. Koulu sujuu, on kavereita, harrastuksiakin. Toisaalta ihan tavallinen poika, mutta on hänessä jotakin sellaista, joka erottaa hänet monista muista samanikäisistä.
ei meillä ole tiedossakaan, mutta reippaasti yli keskiverron ja "lahjakkaaksi lapseksi luokiteltu. Lapsi oli kylläkin vasta vajaa 6- vuotias kun testejä tehtiin, mutta suoritui psykologin mukaan kaikilla osa-alueilla silloin 8-9v:n tasolla. Lapsi on utelias ja tiedonhaluinen, aikuismainen (pikkuvanhakin) ja toisinaan ärsyttävän näsäviisas. Koulu sujuu, on kavereita, harrastuksiakin. Toisaalta ihan tavallinen poika, mutta on hänessä jotakin sellaista, joka erottaa hänet monista muista samanikäisistä.
missä ja minkätakia tämmöisiä testejä tehdään?
Psykologin? Psykiatrin?
Lasten älykkyysosamäärää ei testata Suomessa kuin ongelmatapauksissa..
olen aina miettinyt, kertooko lapsen lahjakkuus lahjakkuudesta aikuisenakin, vai kehittyvätkö vain muita nopeammin ja tuleeko heistä aikuisena keskivertoja. Niin kuin voi vaikka pituuden kanssa käydä? Vai onko äo todennäköisesti aikuisenakin selvästi yli keskiarvon?
Psykologin? Psykiatrin?
Lasten älykkyysosamäärää ei testata Suomessa kuin ongelmatapauksissa..
Ongelmia voi olla monenlaisia hyvin älykkäillä ihmisillä ihan lähtien sosiaalisista ongelmista, kouluvaikeuksista (ei oppimisvaikeudet vaan haasteiden puute), neurologiset ongelmat esim. autismi jne.
erikoissairaanhoidossa neurologisten tutkimusten lisänä.
Lasten älykkyytäkin voidaan tutkia, vaikka älykkyys tietyllä tavalla kehittyykin varhaiseen aikuisikään asti. Ammatti-ihmisenä tämän tiedän.
t. se, jonja lapsi testattiin vajaa 6-v
PS. Ja fiksuja olemme me vanhemmatkin, ettei tuo nyt niin yllättänyt;)
olen aina miettinyt, kertooko lapsen lahjakkuus lahjakkuudesta aikuisenakin, vai kehittyvätkö vain muita nopeammin ja tuleeko heistä aikuisena keskivertoja. Niin kuin voi vaikka pituuden kanssa käydä? Vai onko äo todennäköisesti aikuisenakin selvästi yli keskiarvon?
Mut mitä sit? Esim. mun ÄO on selkeästi yli keskiverron, mutta pystyn peittämään tän säteilevän älyni normaalielämässä todella hyvin... Siis osaan laittaa niitä palikoita ja pisteitä oikeaan järjestykseen. So? En mä sit paljon muuta osaakaan.
Tarhasta asti olemme kuulleet, että poika on reippaasti edellä ikäisiään kaikessa.
Ei ole testattu. Koulun puolelta on sitä ehdotettu. Jos testataan ja tulos on sellainen, kuin uskon, ei se mun ajatuksiani muuta. Mä tunnen poikani ja ymmärrän häntä oikein hyvin. Mä olen itse ollut samanlainen.
meidän suunnalla ainakin minun pikkusiskojeni (ovat 2,5v ja 5v.) päiväkodissa on kehitystä arvioivia testejä yms tehty. Niiden perusteella pystytään sitten hoidossa antamaan lapselle virikkeellistä toimintaa, jos eroavaisuuksia ikäänsä. Esimerkiksi vanhemmalla pikkusiskoistani oli ongelmia keskittymisessä ja levottomuutta hoidossa, mutta kun ensimmäisen kerran tehtiin noita "älykkyys-testejä" huomattiin tämän olevan ikäisiään ainakin vuoden edellä. Hänelle annettiin haasteellisempia palapelejä tms. tekemistä ryhmässään ja lapsi oli paljon rauhallisempi ja jaksoi keskittyä paljon paremmin. Hänellä oli vain ollut liian helppoa..
eli testien mukaan selvästi normin alapuolella. Mielestäni mikään ei muuttunut enkä alkanut ymmärtää häntä yhtään sen paremmin kuin aiemminkaan, eivätkä "palaset naksahtaneet kohdalleen".
Sitähän sää et kysynyt.