Harmittaa, kun pihalle paistaakin aurinko vain aamupäivän
Ostimme siis uuden asunnon ja eihän sellainen syksyllä tullut mieleenkään, että ei se aurinko pihalle koko päivää paista :(
Meillä on aivan upea terassi ja iso piha. Mutta nyt huomasimme, että aurinko paistaakin siihen vain klo 12-1 asti ja sitten menee korkean talon ja puiden taakse eikä paista enää. Eipä tätäkään osannut ajatella, kun innostuneina vain hihkuimme iltaisin grillailevamme aurinkoisella terassilla.
Kommentit (20)
Minulle asunnon ostossa tärkeintä on pihan ilmansuunta, joten tommaota mokaa ei mulle voisi tulla... Haluan nimenomaan länsipihan...
Anteeksi, että nauran, mutta ei kai kukaan osta asuntoa tarmistamatta pihan/terassin ilmansuuntaa :D
naurakaa vaan. Eipä tosiaan tullut tällainen asia mieleen syyspimeydessä :/
No muistaapahan tätäkin ajatella sitten seuraavan asunnon kohdalla.
olen ostamassa taloa ja ilmansuunnat on mietitty tarkkaan, samoin se miten tietty metsä mahdollisesti vaikuttaa talvella kun aurinko on matalemmalla. Olen käynyt talolla moneen kertaan eri aikaan päivästä, jotta varmistuisi, miten aurinko todellisuudessa paistaa.
Ihan ensimmäiseksi kartasta katsotaan ilmansuunnat taloon/asuntoon nähden ja vasta jos ne ovat ok niin ylipäänsä lähdetään katsomaan kohdella. Luulin että kaikki tajuavat tämän?
vastaa...
Asuin ennen asunnossa, johon paistoi aurinko aamuvarhaisesta iltamyöhäiseen, siis ihan aina.
Jotenkin ei siis tullut mieleenkään tämä asia, kun uutta asuntoa katsottiin. No kantapään kautta tämänkin sitten taas oppi.
omakotitalon valintaan vaikuttavia tekiöitä.
Olen aina vastannut, ILMANSUUNTA.
jossa ei voi käytännössä olla koko kesänä ollenkaan ennen kuin 21 illalla, paahtaa niin pahasti. Olen etsinyt uutta asuntoa varjoisalla pihalla, mutta jostain syystä täällä päin lähes kaikki pihat ovat eteläpihoja!
Ollaan me ihmiset erilaisia. Mä en ymmärrä miten kukaan voi olla 30 asteen helteessä ulkona auringossa päivällä, illalla tietenkin eri asia. Ja onhan se uv-säteily todettukin keskipäivällä heinäkuussa liialliseksi jopa suomessa
on tässä sentään se hyvä puoli, että on ihanaa syödä aamiaista aamuauringossa ja siihen klo 13 asti paistatella päivää :)
Tietysti se harmittaa, että iltagrillaamiset on viileämpiä kun aurinko ei enää silloin osu kohdalle.
Ja se pitää kyllä vielä sanoa, että meille paistaa silti aurinko enemmän kuin saman yhtiön länsipihan omaaville naapureille!! Heillä meinaa on metsän reunassa pihat niin, että aurinko ei varmaan juurikaan osu sinne koko päivänä puiden varjostaessa.
ap
Meillä kaikissa muissa ilmansuunnissa puita ja rakennuksia, vain pohjoisesta aurinko paistaa pihaan. Onneksi piha on Lapissa ja aurinkoista aikaa sentään vähäksi aikaa riittää joka kesä.
pihan, parvekkeen ja ikkunoiden suunnat on jo siinä myynti-ilmoituksessa kerrottu. Tonttikartasta viimeistään näkee, siinä kun on se nuolisysteemi ihan sitä varten.
Mutta turha masentua, jos tulee hellekesä niin olet vain kiitollinen siitä, että teidän pihallanne voi olla ja jopa kasvitkin pysyvät hengissä ilman ympärivuorokautista kastelua.
naapuri naureskeli kun pari vuotta sitten käytiin tyhjällä tontilla eri aikoihin katsomassa, mihin milloinkin aurinko paistaa ja mihin saakka läheinen metsä varjostaa tontin toista reunaa. Sen mukaan sitten sijoitettiin talo, suunniteltiin terassit ja huonejako. Ei naura naapuri enää. Viime kesänä rakensi etupihalleen erillisen pation, heidän terassinsa on matsään päin ja siihen ei kuulemma paista aurinko lainkaan, ei kuulemma ollut osannut ajatella asiaa. Olivat vain jonkin valmistalomallin valinneet ja lykänneet tontille.
Meillä on piha ja terassi, joille paistaa koko päivän aurinko. Ja sitten meillä on minä, joka kärsii auringosta ja kuumasta ja yrittää aina löytää sitä varjopaikkaa eikä voi istua siinä terassilla kuin ihan alkukeväästä ja loppusyksystä.
(Terassi OLI ihansasti varjossa silloin kun ostimme tämän paikan, mutta valitettavasti osa varjostavista puista oli naapurin tontilla ja naapuri kaatoi ne.)
Pakko tähän lisätä että on meitä tosiaan niiiiiin erilaisia. Itse varmistun AINA siitä ettei asuntoon vaan paista päivällä tai illalla suoraan aurinko ja jos rivitalo tai omakotitalo niin terassi täytyy olla varjossa. Olen muuttanut useita kertoja ja oppinut kantapään kautta. On kiva kun on valoisaa mutta ei suoraa auringon paistetta kiitos.
Aamukahvit aamuterassilla ja illallinen iltaterassilla. Grillijuhlat puutarhan puolella tai uima-altaalla. Piknik omalla uimarannalla. Ei ole niin vaikeaa.
t. Armand von Güllenberg
Siis asuuko jotkut talossa, joka ei pyöri automaattisesti auringon mukana? Miten ihastuttavan 1900-lukulaista!
Vierailija kirjoitti:
pihan, parvekkeen ja ikkunoiden suunnat on jo siinä myynti-ilmoituksessa kerrottu. Tonttikartasta viimeistään näkee, siinä kun on se nuolisysteemi ihan sitä varten.
Mutta turha masentua, jos tulee hellekesä niin olet vain kiitollinen siitä, että teidän pihallanne voi olla ja jopa kasvitkin pysyvät hengissä ilman ympärivuorokautista kastelua.
Niin, mutta eihän siitä nuolisysteemistä tiedä mistä suunnasta se aurinko juuri sillä tontilla paistaa.
Mä en edes jättänyt tarjousta, ennenkuin tiesin tasan tarkkaan, miten aurinko paistaa terassille. Välittäjä kävi talon pihassa ja ilmoitti mulle tarkat kellonajan yhdessä vanhan omistajan kanssa :D
Ostin sitten samantien ja aurinkoa saa just ilmoitettuun kellonaikaan
Vierailija kirjoitti:
jossa ei voi käytännössä olla koko kesänä ollenkaan ennen kuin 21 illalla, paahtaa niin pahasti. Olen etsinyt uutta asuntoa varjoisalla pihalla, mutta jostain syystä täällä päin lähes kaikki pihat ovat eteläpihoja!
Ollaan me ihmiset erilaisia. Mä en ymmärrä miten kukaan voi olla 30 asteen helteessä ulkona auringossa päivällä, illalla tietenkin eri asia. Ja onhan se uv-säteily todettukin keskipäivällä heinäkuussa liialliseksi jopa suomessa
Meillä on tuollainen ihana eteläpiha. Uusi alue joten puustoakaan ei ole vielä ehtinyt kasvamaan, koristepuut omalla pihalla kasvavat täyteen kokoonsa 5-10 vuotta ainakin.
Suunnittelimme lasikuistia mutta onneksi emme sitä tehneet - se olisi ollut kuin grilli:) Meillä on nyt markiisi antamassa varjoa ruokailun ajaksi mutta muuten nautimme viimekesänäkin täysillä hellepäivistä.
Edellisissä taloissamme oli katveiset pihat eli isot puut varjostivat ainakin osan päivästä. Kivaa sekin kuumina päivinä mutta viileämpinä päivinä suoraa auringonpaistetta kaipasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä koskaan ole kasteltu 24/7 vaikka viimekesäkin oli todella aurinkoinen. Illalla suihkutan kasvit ja kasvulavat vain kuumimpina päivinä (max 3/vko). Hyvin on pärjänneet. Munakoiso, avomaan kurkku, paprika ja chili kasvoivat aivan hulluna kun oli lämmintä!
21
Anteeksi, että nauran, mutta ei kai kukaan osta asuntoa tarmistamatta pihan/terassin ilmansuuntaa :D