Onko tuo telemarkkinointikielto ihan humpuukia??
Liityin "kannattajajäseneksi" STML Ry:n eli Suomen telemarkkinointiliittoon. Pitäisi siis olla se taho joka estää puhelinmyynnin ilmoittamalla puhelinmyyntifirmoihin mun numeron. Mitään vaikutusta en ole huomannut, puhelinmyyjät (tänäänkin A-lehdet eli iso ja tunnettu firma) soitti taas. Kun sanon (jos edes vastaan tunt. numeroon) että minulla pitäisi olla telemarkkinointikielto voimassa, niin myyjä on ihan ihmeissään.
Miten teillä muilla, toimiiko telemarkkinointikielto kohdallanne, vai maksoinko peräti 6€ ihan turhaan? :D Ärsyttää vaan kun soittelevat monta kertaa viikossa.. Puhelinnumero on ollut salainen jo vuosia, mutta minkäs teet kun se on kerran puh.myyjien listoille lipsahtanut.
Kommentit (87)
Mä kans otin reilu vuosi sitten jonkun täällä vinkatun eston ja sen koommin ei ole kukaan kaupustelija soitellut! Se taisi maksaa jotain euron luokkaa ja aktivoitui kun soitti johonkin numeroon ja sanoi "kyllä".
http://www.asml.fi/kieltopalvelut/
Mäkin tein kiellon tuota kautta ja on toiminut. Toki välillä tulee pistettyä puhelinnumeroa esim. joihinkin kilpailuihin ja sitten soittavat, mutta noin yleisesti ottaen on toiminut tosi hyvin.
Sama kuin kolmosella. Nyt soittelee enää firmat joiden asiakas tms jo valmiiksi olen. Kestää jonkin viikon ennen kuin päivittyvät kiellot kaikille firmoille.
Omaa numeroaan moni jakaa ns. huomaamatta eteenpäin. Osallistuu esim. johonkin arvontaa tai tilaa jotain, ja samalla sallii suoramarkkinoinnin jne. Tuolloin ei mikään rekisteri asiaa estä, jos on ns. vapaaehtoisesti raksinut ruudun "kyllä kiitos, haluan saada lisätietoa tarjouksista" tmv. tai vaihtoehtoisesti ei ole huomannut poistaa jo valmiina olevaa rastia.
Itse en koskaan laita numeroani mihinkään, jos joskun on pakko, niin laitan "varakännykän" numeron (joka makaa kaapin pohjalle unohtuneena, sim-kortti on ja toimii kyllä, mutta on vain varalla eikä käytössä kätännössä koskaan).
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 12:06"]
Liityin "kannattajajäseneksi" STML Ry:n eli Suomen telemarkkinointiliittoon. Pitäisi siis olla se taho joka estää puhelinmyynnin ilmoittamalla puhelinmyyntifirmoihin mun numeron. Mitään vaikutusta en ole huomannut, puhelinmyyjät (tänäänkin A-lehdet eli iso ja tunnettu firma) soitti taas. Kun sanon (jos edes vastaan tunt. numeroon) että minulla pitäisi olla telemarkkinointikielto voimassa, niin myyjä on ihan ihmeissään.
[/quote]
Sama juttu täällä. Olen niin lopen kyllästynyt noihin soittoihin. Nyt kokeilen tuota nelosen linkkiä, kiitos vinkistä.
Minä olen tehnyt kielto- ja estoilmoituksia eri tahojen kautta. Mm. robinsonin.
Kyllähän ne ovat vähentäneet sitä soittelua, mutta kokonaan eivät ole lopettaneet.
Edelleen saan viikottain markkinointipuheluita kaikenmaailman lehti-, rintaliivi-, vakuutus- ja ties miltä myyjiltä.
Pahimmillaan niitä puheluita tuli useita päivässä. Jopa samasta firmasta ja saman mainoksen kanssa saattoivat soitella samana päivänä useamman kerran >:(
Vieläkin suututtaa se häiriköinti minkä kohteeksi olen joutunut puhelinmarkkinoijien taholta.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 12:23"]
Sama kuin kolmosella. Nyt soittelee enää firmat joiden asiakas tms jo valmiiksi olen. Kestää jonkin viikon ennen kuin päivittyvät kiellot kaikille firmoille.
[/quote]
Tuo Robinson-rekisteri toimii sen verran hyvin, että vaikka meille tilataan SanomaMagazines Finlandin lehtiä ja ennen puhelinmarkkinointikiellon hankkimista ko. pulju soitteli vähintää 1 krt / kuussa, usein useamminkin, niin nyt ei ole aikoihin soiteltu.
En ole kieltänyt erikseen mihinkään muualle kuin Väestörekisteriin tietojen luovuttamisen. En koskaan raksita "kyllä kiitos! Minulle markkinointia!"-kohtia kupongissa, enkä ole antanut puhelinnumeroa.
Tosin sama nro on ollut 10v ja soittoja tuli jatkuvasti. Olen systemaattisesti sanonut jokaiselle soittajalle, että merkkaisitko minulle tarjontakiellon ja soiton eston. Olen ollut A-lehdillä töissä ja tiedän, että lehtitalot haluavat tehokasta markkinointia. Eli eivät soittele summamutikassa puhelinluetteloa läpi ja eivät todellakaan halua ärsyttää ihmisiä, jotka eivät halua puheluja. Kiellot otetaan vakavasti. Minulle ei ole tullut lehtimyyntiä 5 vuoteen.
Kiitos tuosta ASML-linkistä! Soitin sinne samoin tein, ja sanomalla automaattiin "kyllä" pitäisi nyt olla telemarkkinointikielto 3 vuodeksi :) Eli nyt ois kahdet kiellot päällekäin, katotaanpas jokos soitot vähenesivät!
Pitää vielä kertoa aika koominen juttu. Odottelin soittoa papilta liittyen kuopuksen ristiäisiin, ja jouduin siis vastaamaan jokaiseen outoon numeroon. Tottahan juuri silloin sattui soittamaan erittäin hoono soomi-myyjä, joka kauppasi mulle Vauva-lehteä. Ilmoitin ystävällisesti että minulla pitäisi olla kielto, johon myyjä totesi "ee se haittaa"!! What?! :D
Ehkä paras osa on kuitenkin, että minulle tulee jo Vauva-lehti....
Ap
Ap vielä.
Niin ja kakkonen kyseli, alunperin puhuin siis tästä
https://www.telemarkkinointikielto.fi/
Se jäsenyys maksoi jonkun euron ja heidän pitäisi ilmoittaa (hirveeeen pitkä lista) puhelinmyyjille mun puolesta, etten halua soittoja. Jos joku firma kuitenkin soittaa, pitää minun tehdä valtakirja, jonka perusteella tää lafka reklamoi soittajaa. Eli valtakirja pitää tulostaa heidän sivuiltaan, täyttää tarkkaan, allekirjoittaa ja lähettää/faksata heille että voivat toimia. (En todellakaan jaksa alkaa kikkailemaan heidän tulostettavien valtakirjojensa kanssa päivittäin..)
Toimii. Toiminut jo monta vuotta. Otathan huomioon että puhelinmyyntiyritykset päivittävät listojaan harvoin eli voi kestää kuukausia ennen kuin kaikilla on tieto. Lisäksi jos olet jonkun firman asiakas eli tilaat A-lehdiltä jotain, kielto ei koske heitä koska olet heidän asikas. Itse ilmoitin suoraan lehtifirmaan että jos puhelinmyynti häiriköinti ei lopu tilaus loppuu siihen. Soitot loppuivat ja lehti tulee edelleenkin.
Olen myös maksanut tuon 6€ siinä uskossa, että esto toimii, vaan ei. Viisi soittoa olen saanut; Otavamedialta, NaturaMediltä, A-lehdiltä ynnä parista muusta numerosta. Tänään taas hyvälle asiakkaalle (minulle) soitettiin Otavamediasta. Sanoin minulla olevan tuon eston. Siihen ihastuttava nuori mies sanoi, ettei kuulemma auta ko. esto, vaan pitäisi soittaa Otavamedialle ja antaa puh.numero, johon ei tulisi soittaa.
toimii ja ei toimi.
Nyt kun olen saanut kaikki kirjakerhot, lehtikauppiaat ja teleoperaattorit häädettyä, olen joutunut uudenlaisen riesan kohteeksi. Remonttifirmat ovat nyt ottaneet minut kynsiinsä. Juhannuksen jälkeen olen saanut puhelun kahdelta remonttipalveluja tarjoavalta yritykseltä, yhden soiton autotallinovea kaupittelevalta ja yhden ikkunatehtaalta. RAIVOSTUTTAVAA!
Toimii. Teidän pitää vaan muistaa olla itse osallistumatta, jokaisen marketin kinkkubingoihin yms.
Jaa, minä otin vastaavan palvelun noin puolitoista kuukautta sitten (STML), sen jälkeen eivät ole myyjät soitelleet, eikä myöskään kerjuusoittoja ole tullut. Tämä siis myös yrityksen puhelinnumero.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 20:43"]
Niinkuin on jo tullut ketjussa esille, markkinointi kielto poistuu, mikäli osallistuu esimerkiksi kaupassa johonkin kilpailuun tms. Silloin siis koko kielto menee "pois päältä" ja kaikki, muutkin kuin kyseisen kilpailun järjestäjä voivat taas soittaa numeroosi. Jos taas asianmukainen telemarkkinointikielto on voimassa, puhelinmyyjien järjestelmästä EI PYSTY numeroon soittamaan. Uskokaa tai älkää, enää ei ole puhelinluettelo käytössä, vaan tietokoneohjelma, josta jokainen soittaa jotain listaa läpi. Jos listalla oleva puhelinnumero on kielletty, pomppaa ruudulle pop up joka ilmoittaa asiasta, eikä puhelu yhdisty.
[/quote]
Markkinointikielto ei todellakaan poistu kaikilta yrityksiltä tuollaisissa tapauksissa.
Eikä läheskään kaikilla puhelinmarkkinointiyhtiöillä ole mitään tietokoneohjelmia, vaan puhelut soitetaan tavallisista kännyköistä ja numerot annetaan valmiina. Ehkä isommilla yhtiöillä on oikeat ohjelmat ja systeemit, mutta firmoja on pilvin pimein ja sinne mahtuu vaikka minkälaista yrittäjää. Olin töissä yhdessä pienemmässä. Puheluita saatettiin myös nauhoittaa ilman että soitettavalle ilmoitettiin. Sitten nauhoitteet käytiin pomon kanssa läpi ja hän antoi vinkkejä, mitä pitäisi tehdä toisin.
Mulla on kymmenisen vuotta ollut Robinsonin kautta telemarkkinointikielto ja tosiaan olen saanut olla rauhassa. Kolmen vuoden välein huomaa, että aika on mennyt umpeen, kun soittoja alkaa tulla, mutta heti kun aktivoi sen uudelleen, niin soitot loppuu. Sitä voin suositella lämpimästi.
Telemarkkinointikiellossa ovat mukana vain jotkut lehtimyyntifirmat, eivät kaikki. Se puhelinmyynti on siis ihan laillista ja on vain lehtifirmasta kiinni, haluaako kiillottaa kilpeään kertomalla, että ovat sillä kieltolistalla mukana. Myyntikielto pitää ilmoittaa jokaiselle puhelinmyyjälle erikseen ja sanoa samalla, että koko heidän puljustaan ei saa kukaan myydä teille puhelimitse enää koskaan mitään ja numerotieto pitää heiltä hävittää.
Esimerkiksi A-lehdet voi olla mukana, mutta he kiertävät myyntikieltoa ostamalla puhelinmyyntipalvelun jollekin toiselle firmalle, joka ei ole mukana telemarkkinointikieltolistassa. Siinä ei paljon auta, vaikka sanoo, että on puhelinmyyntikielto.Se pitää siis erikseen kieltää jokaiselta soittajalta, mikäli puhelinmyyntiyritys ei ole kieltolistalla mukana.
Varsinkin Vauva- ja Viherpiha-lehdet ovat melkoisia takiaisia, näistä saattaa tulla eri firmojen kautta monta soittoa viikossa kuukausien ajan. Minulla auttoi vasta se, kun otin yhteyttä lehtifirman johtokuntaan kaikkiin mahdollisiin ihmisiin ja kielsin heitä ottamasta minuun yhteyttä enää millään taholla puhelimitse.
Postitse saa kyllä mainoksia tulla, ne laitan takansytykkeiksi.
Jos teillä on saunalahden liittymä niin sitoudutte siihen, että teille saa markkinoida saunalahden ja yhteistyökumppaneiden tuotteita ja tarjouksia.
Mikä on tuollainen maksullinen palvelu, en ole koskaan kuullutkaan? Minä laitoin itseni Robinson-rekisteriin jo joitain vuosia sitten, ja sen koommin ei ole puhelinmyyjät soitelleet. Se maksoi normaalin puhelinsoiton verran.