Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri istutti puun lähelle rajaa.Meinaan leikata kaiken, joka tulee yli rajan!

Vierailija
23.08.2013 |

Siis naapuri on ihan laillisesti istuttanut tammen n. metrin päähän yhteisestä aidasta/rajasta. Se ei vain ole tainnut ajatella, että me ei ehkä kauheasti halutaa sitä tammea varjostamaan meidän pihaa.

Meinaan leikata jokaisen oksan, joka tulee meidän puolelle! Siinähän sitten on naapurilla kaunis muotopuoli puu. Olisivat voineet edes kysäistä etukäteen.

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh-heh... Kylläpä jaetaan ihmeellisiä ohjeita. Ei niitä oksia saa katkoa, vaikka ne tulisivat metrejä teidän puolelle. Ne saa katkaista ainoastaan, jos niistä aiheutuu haittaa ja haitaksi ei katsota lehtien tippumista tai PIHAN varjostamista. Kannattaa selvittää asia, ettei oikeuden päätös laita teitä korvaamaan turmeltunutta puuta, jos sitä omin lupinenne menette leikkaamaan...

Ei mene ihan noinkaan. Voit vaatia naapuria leikkaamaan kaikki omalle puolelle tulevat oksat. Jos naapuri ei näin tee, saat katkaista ne itse.

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1920/19200026

8

Se, jolle oman tahi nautintaoikeudella hallitsemansa maan käyttämisessä johtuu haittaa naapurin alueelta tunkeutuvista juurista, olkoon oikeutettu ottamaan ne pois. Sama olkoon laki sieltä ulottuviin oksiin nähden, ellei omistaja kohtuullisessa ajassa siihen kehoituksen saatuaan niitä poista.

Meillä naapurin lehmuksista putoaa tahmeaa mahlaa, joka sotkee pihan, portin, muurin, jne. Joskus olen pyytänyt siistimään, mutta ei paljon auta kun puu on metrin rajamuurista

Vierailija
102/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit kiitollinen, että joku istuttaa puita. Tammen kasvuvauhdilla sun tarvii olla huolissaan siitä varjostamisesta joskus sadan vuoden päästä. 

Tammi kasvaa vauhdikkaasti hyvällä paikalla, itsellä on 25 vuotta sitten istutettu parin metrin taimi joka on nyt 15 metriä pitkä, ja viitisen metriä leveä, olisi kannattanut valita omenapuu samaan paikkaan, niin olisi jotain hyötyäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai leikkaat aidan yli tulevat oksat. Ei se silti varjostusta poista. Voit kysyä naapurilta miksei istuttanut tonttinsa vastakkaiselle rajalle. Aivan, koska silloin olisi varjostanut heidän oman tonttinsa. En suostuisi tuollaiseen kiusantekoon ja oman edus tavoitteluun muiden kustannuksella. Rikkoisin juuret omalta puolelta vaivihkaa ja tosiaan laittaisin jotain myrkkyä suoraan juurakkoon. Siitä ei jää kiinni kun ei naapurilla ole oikeutta tulla puolellesi puun juuria tutkailemaan.

Vierailija
104/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämättömiä puunvihaajia tää ketju täynnä. Ei ihme, että ihmiskunta on tuhoamassa itseään ja ympäristöään, jos ihmiset on tollasia. 

Muuttakaa kerrostaloon, niin ei oo luonto häiritsemässä luomakunnan kruunua. 

Vierailija
105/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuria pitää pyytää leikkaamaan puu. Jos hän ei niin tee, sinulla on oikeus leikata omalle tontille tuleva puu. Tammi tarvitsee tilan, joka on halkaisijaltaan 8 metriä.

Vierailija
106/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipaus roundappia muutamaan puun lehteen niin kuolee pystyyn.

Vierailija
107/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämättömiä puunvihaajia tää ketju täynnä. Ei ihme, että ihmiskunta on tuhoamassa itseään ja ympäristöään, jos ihmiset on tollasia. 

Tää. Meilläkin kaikki pihojen puut kaadettu kotikotona. Surkea paljas tyhjä piha, missä viihtyisyys. Jäljellä palanut nurmikko.En voi ymmärtää puunvihaajia.

Vierailija
108/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalle puolelle tulevien puun oksien päälle voi ruiskuttaa Roundup:ia. Yleensä kertakäsittely riittää.

Se voi tappaa koko puun eikä siihen ole oikeutta, kun puu kasvaa kuitenkin toisen tontilla. Sittenhän naapuri saisi heittää polttopullon sinun seinääsi, kunhan heittää sen omalta puoleltaan.

Sehän on harmillista. En minä ole vastuussa siitä jos kasvi itse kuljettaa myrkyn juuriinsa.

Vierailija
109/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipaus roundappia muutamaan puun lehteen niin kuolee pystyyn.

suolaa, suolaa, enemmän suolaa

Vierailija
110/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaas kauanko kestää ennenkö tammi varjostaa pihaanne ;) Sinä et taida enää olla siitä kärsimässä. Meillä 7v kasvanut tammi (taimena jo 120cm) ja korkeutta on tullut noin 2,5m, leveyttä ei juurikaan :)

Kestääkö tammi muotoon leikkausta. Silloin siitä saisi kohtuullisen kokoisen ja nätin. 

Vierailija
111/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää. Meilläkin kaikki pihojen puut kaadettu kotikotona. Surkea paljas tyhjä piha, missä viihtyisyys. Jäljellä palanut nurmikko.En voi ymmärtää puunvihaajia.

Jokaisella on oikeus pitää eti asioista. Mikä sinä olet määräämään, että juuri puista tarvitsisi pitää? Toinen tykkää pensaista, kolmas perennoista, neljäs kivikkokasveista, viides nurmikentästä, kuudes kivetyksistä ja uima-altaasta pihallaan. Moni vihaa haravointia ja siihen voi olla ihan oikeat syyt, muutkin kuin ettei huvita. Kiire, terveys ei anna myöten, ei ole paikkaa lehdille tai autoa/kärryä millä viedä pois. Tässä maassa on puita yllin kyllin metsissä ja puistoissa. Yksi puu pihalla ei merkitse kokonaiskuvassa tuon taivaallista. 

Vierailija
112/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammi voi Suomessa kasvaa jopa 30 metriä korkeaksi. Leveyttä ei sanottu, mutta arvioisin, että oksiston leveydestä saattaa tulla jopa 20 metriä leveä vanhalla tammella. Joten ei ole sopiva pienelle tontille, vaikka istuttaisit keskelle omaa pihaa. Surullista, jos jalopuu sitten joudutaan kaatamaan kun ei ole osattu ennakoida. Avoimella paikalla kun olisi upea.

Vierailija
113/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus tehty yli 10 vuotta sitten. Olisi kiva kuulla siirsisi naapuri puuta ja minkä kokoinen puu nyt on...

Vierailija
114/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tammi voi Suomessa kasvaa jopa 30 metriä korkeaksi. Leveyttä ei sanottu, mutta arvioisin, että oksiston leveydestä saattaa tulla jopa 20 metriä leveä vanhalla tammella. Joten ei ole sopiva pienelle tontille, vaikka istuttaisit keskelle omaa pihaa. Surullista, jos jalopuu sitten joudutaan kaatamaan kun ei ole osattu ennakoida. Avoimella paikalla kun olisi upea.

Yläosastaan tammi on hyvin tuuhea ja täyttää sitten terhoilla ja kovilla lehdillä koko katon. Itsellään ei tätä ongelmaa ole. Tätä puuta ei ole hoidettu koskaan. Sen juuret ovat paksun reiden kpkoisia ja työntyvät minun puolelle lähes kokonaisuudessaan kun naapuri itse on maa-aineksn lähestulkoon kokonaan poistanut rajalta. Tämä täytyy nyt kertoa naapurille, että kohtuus hänenkin kasvattamissa ja samoin vaahtera on ränsistynyt ja kasvaa vastaavalla tavalla paksuja oksia minun ränneihin kuten tammi.

Vierailija
115/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus tehty yli 10 vuotta sitten. Olisi kiva kuulla siirsisi naapuri puuta ja minkä kokoinen puu nyt on...

Minä olen eri henkilö, mutta minulla on naapurin puiden oksat ränneissä saakka ja katolla. Vasta kirjoitin tähän. Toisekseen ovat istuttaneet ihan rajalle rumiksi kasvaneita sirenejä ja aidan ali minun puolelle kasvava juuristominun  kiusana.

Vierailija
116/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on oikeus pitää eti asioista. Mikä sinä olet määräämään, että juuri puista tarvitsisi pitää? Toinen tykkää pensaista, kolmas perennoista, neljäs kivikkokasveista, viides nurmikentästä, kuudes kivetyksistä ja uima-altaasta pihallaan. Moni vihaa haravointia ja siihen voi olla ihan oikeat syyt, muutkin kuin ettei huvita. Kiire, terveys ei anna myöten, ei ole paikkaa lehdille tai autoa/k

Niin jos ei muka saisi naapurin oksia katkaista ja vaikka juuriakin. Kun kaupunki on itse kaatanut tammet ja koivut ja vaahterat 200 puuta yhtenä kesänä hulevesijärjestelmän takia.

Nyt pitäisi hulevesiä kuitenkin käyttää pihan kasteluun. No me teemme sitä. Mutta kuivaa on monin paikoin.

Vierailija
117/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai leikkaat aidan yli tulevat oksat. Ei se silti varjostusta poista. Voit kysyä naapurilta miksei istuttanut tonttinsa vastakkaiselle rajalle. Aivan, koska silloin olisi varjostanut heidän oman tonttinsa. En suostuisi tuollaiseen kiusantekoon ja oman edus tavoitteluun muiden kustannuksella. Rikkoisin juuret omalta puolelta vaivihkaa ja tosiaan laittaisin jotain myrkkyä suoraan juurakkoon. Siitä ei jää kiinni kun ei naapurilla ole oikeutta tulla puolellesi puun juuria tutkailemaan.

Kyllä jää myrkystä kiinni. Turha pitää muita tyhminä.

Vierailija
118/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaas kauanko kestää ennenkö tammi varjostaa pihaanne ;) Sinä et taida enää olla siitä kärsimässä. Meillä 7v kasvanut tammi (taimena jo 120cm) ja korkeutta on tullut noin 2,5m, leveyttä ei juurikaan :)

Kestääkö tammi muotoon leikkausta. Silloin siitä saisi kohtuullisen kokoisen ja nätin. 

Minun naapurilla on vanha tammi, joka on yltynyt levittämään valtavat oksansa minun puolelleni.  Mutta kielsi minua leikkaamasta ja hankkimasta firmaa tekemään sen, kuulemma puu kuolee siihen käsittelyyn. No miten sitä nyt etukäteen voi tietää.

Lisäksi, ihmettelen miten puu juuri minun suuntaani rehevöityy ja tekee paksuja reheviä oksia.

Vierailija
119/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta lain mukaan saa leikata jos omalle puolelle ylettää oksat.

Vierailija
120/127 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No montako oksaa ap on naapurin tammesta kymmenessä vuodessa leikannut? Vaadimme päivitystä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi