Naapuri istutti puun lähelle rajaa.Meinaan leikata kaiken, joka tulee yli rajan!
Siis naapuri on ihan laillisesti istuttanut tammen n. metrin päähän yhteisestä aidasta/rajasta. Se ei vain ole tainnut ajatella, että me ei ehkä kauheasti halutaa sitä tammea varjostamaan meidän pihaa.
Meinaan leikata jokaisen oksan, joka tulee meidän puolelle! Siinähän sitten on naapurilla kaunis muotopuoli puu. Olisivat voineet edes kysäistä etukäteen.
Kommentit (127)
Teppo Tulppuko täällä kirjoittelee
Helpommalla pääset kun kaivat sen juuren esiin omalta puoleltasi (löytyy parin vuoden päästä 10m puoleltasi) ja pistät juuren pään kulhoon missä on esim. round-uppia tai poraat juureen reiän ja ruiskutat siihen kasvipyrkkyä.
Naapuri kävi istuttamassa kaupungin puistoalueelle puolentusinaa koivua, lähelle rajaamme. Reilun metrisiä nyt ne koivut eli sellaisia, mitä jaksaa kaivaa.
Mitään muuta tarkoitusta istutuksella ei ollut kuin kiusanteko eli kun kasvavat, estävät näkymät tontiltamme tien yli, ns. avaraan maisemaan.
Järjestys
-meidän tontti
-kaupungin puistokaistale (noin 10 m), jolla kasvaa lähinnä pidempää ruohoa, jolle siis istutti ne koivut
-tie
-pelto.
Taidan käydä rautakaupassa ostamassa Rounduppia. Joskushan käy niin, että istutetut puut eivät vaan lähde kasvamaan, vaan kuolevat.
Vierailija kirjoitti:
Laita parin vuoden päästä jotain ihanaa myrkkyä juurelle tai sitten leikit jyrsijää keväällä :)
Poralla reikä ja siihen suolaa, toimii aika kivasti!
Miksi pitäisi laajentaja riitaa ehdottamillasi tavoilla. Tontin omistaja saa sahata hänen puolelleen tulevat oksat eli saha käteen ja asia on käsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita parin vuoden päästä jotain ihanaa myrkkyä juurelle tai sitten leikit jyrsijää keväällä :)
Miksi pitäisi laajentaja riitaa ehdottamillasi tavoilla. Tontin omistaja saa sahata hänen puolelleen tulevat oksat eli saha käteen ja asia on käsitelty.
Jep. Saha käteen ja kaikki omalle puolelle tulevat oksat pois, ilman poikkeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin saa leikata oman tontin puolelle tulevat oksat. Varjostamiseen se ei kylläkään juuri auta, eikä sille voi mitään.
Auttaa sekin, jos sahaa omalle puolelle tulevat oksat. Ja mieluiten mätäkuun aikana, että puu saa jonkun taudin ja lahoaa.
Meidän pihalla on satanut nyt muutaman päivän naapurin koivua. Kaikki on niissä helkatin koivun siemenissä. Terassi heti lakaisun jälkeen uudestaan ja uudestaan sotkuisen näköinen. Jos yrittää istuksia terassilla niin vaatteet, hiukset ja koiranturkki on täynnä näitä takiaismaisia siemeniä. Voi puhua jo terveysuhasta, koska niitä lentelee myös silmiin tuulen mukana. Ja näitä siemeniä on sitten myös sisällä, imuroida joutuu useasti päivässä.Eikä puhettakaan, että voisi pyykkejä kuivattaa omalla pihallaan.
Ei ole kyse mistään pienestä roskaamisesta, vaan oikeasti noista muutamasta jättiläiskoivusta tulee tuota roskaa tuhottomasti. Sen tietävät ne jotka ovat saman kiusan kokeneet Joo, eikä se hirveästi riemastuta kun tietää, että kohta alkaa sama sotku niiden lehtien kanssa. Koivut pitäisi kieltää taajamissa. Ne eivät aiheuta kuin harmia. Eihän ne ole edes kauniita pienellä pihalla. Näyttävät sinne kuulumattomilta ja liian isoilta.
Me suomalaiset olemme näissä asioissa kirjaimellisesti metsäläisiä. Kiertäkää hieman Eurooppaa, ja huomaatte melkein kaikkialla siellä pientaloalueilla ja asuinaluilla yleensäkin suosittavan pieniä puita, kuten hedelmäpuita. Massiiviset koko alueen ja varsinkin naapurin tontin pimentävät ja roskaavat puut loistavat poissaolollaan, ja alueiden yleisilme on silmiinpistävän siisti. Aurinkopaneeleitakin voi ja kannattaa siellä asentaa, niiden saadessa siellä valjoilta aurinkoa muulloinkin kuin keskikesällä.
Vierailija kirjoitti:
Oispa mullaki noin pienet ongelmat :DD
Missä sanottiin että ap:lla ei ole isoja ongelmia? Silloin kun on isoja ongelmia ja haasteita, nimenomaan toivoisi että pienet asiat sujuisi. Esim itse olen jäänyt nuorena leskeksi ja sen takia pienet ongelmat jotka olisi helposti ratkaistavissa (toisin kuin puolison kuolema) vituttaa aivan suunnattomasti koska ne tuntuu todella turhilta.
Vierailija kirjoitti:
Heh-heh... Kylläpä jaetaan ihmeellisiä ohjeita. Ei niitä oksia saa katkoa, vaikka ne tulisivat metrejä teidän puolelle. Ne saa katkaista ainoastaan, jos niistä aiheutuu haittaa ja haitaksi ei katsota lehtien tippumista tai PIHAN varjostamista. Kannattaa selvittää asia, ettei oikeuden päätös laita teitä korvaamaan turmeltunutta puuta, jos sitä omin lupinenne menette leikkaamaan...
No kuule kyllä saa katkoa. Olen itse selvittänyt asian. Naapuri karjui aikansa että meidän on kaadettava puut meidän pihasta. Selvitin asian ja naapurilla on oikeus katkoa kaikki omalle puolelle tulevat oksat mutta ei mitään muuta. Sen hän tekikin ja viskoi kaikki oksat mun kukkapenkkiin. Sika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh-heh... Kylläpä jaetaan ihmeellisiä ohjeita. Ei niitä oksia saa katkoa, vaikka ne tulisivat metrejä teidän puolelle. Ne saa katkaista ainoastaan, jos niistä aiheutuu haittaa ja haitaksi ei katsota lehtien tippumista tai PIHAN varjostamista. Kannattaa selvittää asia, ettei oikeuden päätös laita teitä korvaamaan turmeltunutta puuta, jos sitä omin lupinenne menette leikkaamaan...
No kuule kyllä saa katkoa. Olen itse selvittänyt asian. Naapuri karjui aikansa että meidän on kaadettava puut meidän pihasta. Selvitin asian ja naapurilla on oikeus katkoa kaikki omalle puolelle tulevat oksat mutta ei mitään muuta. Sen hän tekikin ja viskoi kaikki oksat mun kukkapenkkiin. Sika.
Olisithan voinut katkoa ne oksat itsekin niin naapurin ei olisi tarvinnut niitä heittää kukkapenkkiiisi.Vielä parempi jos olisit kaatanut ne puut kun kerran ne ovat naapureille vaivaksi eli liian lähellä rajaa ja liian isoja puita.Kyllä sitä pitää ihmisten olla juntteja kun ei yhtään voida tulla naapuria vastaan ongelmissa,joita itse aiheuttaa ja jonka voisi ratkaista helposti.Joskus voisi katsoa sinne peiliinkin, että olenko nyt ihan reilu lähimmäinen vai kiusaaja.Naapurin kiusaamistahan tuollainen on eikä mitään muuta.Lapsellista touhua.
Minulla on naapuri jättänyt katkaisematta ränneihin saakka tulevat oksat tammesta ja vaahterasta. Siis 7 metriä täyttä tiheää oksistoa meidän tontilla. osa tonttia käyttämättä kun meillä ei kasva mitään. Rännit moneen kertaan vuodessa oikein tulpat syöksytorvissa.
Reagoineet eivät ole muuten kuin, että heidän puu kuolee jos leikkaan oksia niistä rumista rankaisista puista. Asiaa olen tiedustellut kaupungilta, joka antaa luvan leikata. Mutta, mutta kun naapuri uhkaa sillä, että hänen puidensa oksia ei saa leikata - puut muka kuolevat. Mistä ne valtavat juuret saavat ravintonsa on minun tonttini, sillä heillä ei ole multaa kuin nimeksi alueella.
Mitä teen?
Suihkuta Rounduppia salaa sen puun lehdille.
Vierailija kirjoitti:
Vaahteralle kyllä voisin, mutta kun ne oksat ovat katon rajassa niin en yletä. minun roundup ei ole enää glyfosaattia, vai onko sitä taas saatavana?
Vierailija kirjoitti:
Voisin yrittää, mutta niillä , rikkailla on kameravalvonta takapihalla, vaikka naapurille kamera ei saa ylettyä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on naapuri jättänyt katkaisematta ränneihin saakka tulevat oksat tammesta ja vaahterasta. Siis 7 metriä täyttä tiheää oksistoa meidän tontilla. osa tonttia käyttämättä kun meillä ei kasva mitään. Rännit moneen kertaan vuodessa oikein tulpat syöksytorvissa.
Reagoineet eivät ole muuten kuin, että heidän puu kuolee jos leikkaan oksia niistä rumista rankaisista puista. Asiaa olen tiedustellut kaupungilta, joka antaa luvan leikata. Mutta, mutta kun naapuri uhkaa sillä, että hänen puidensa oksia ei saa leikata - puut muka kuolevat. Mistä ne valtavat juuret saavat ravintonsa on minun tonttini, sillä heillä ei ole multaa kuin nimeksi alueella.
Mitä teen?
Leikkaat. Jos puut kuolevat niin se on voivoi ja sit on ainakin riesa poissa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:23"]
Kuulostatpa ihanalta, onneksi et ole meidän naapurimme :D
[/quote]
Niin, koska te varmaan osaatte ajatella naapuria istuttaessa isoiksi kasvavia puita, tai sitten asutte kerrostalossa. Oikeasti ei ole kivaa, kun näillä pk-seudun pienillä tonteilla ei ole kauheasti tilaa ja naapuri istuttaa todella ISON ja varjostavan puun (ja varjostus tulee siis meidän pihalle, ei heidän). Olisin ymmärtänyt jonkun pienemmäksi jäävän puun, mutta en tammea!
Tiedäthän sä miten hidaskasvuisia tammet on? Tuskin sua haittaa se, miten paljon se parin sadan vuoden päästä varjostaa 🙄.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Saha käteen ja kaikki omalle puolelle tulevat oksat pois, ilman poikkeuksia.
Ei niitä saa noin vaan leikata. Pitää pyytää tontin omistajaa leikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pihalla on satanut nyt muutaman päivän naapurin koivua. Kaikki on niissä helkatin koivun siemenissä. Terassi heti lakaisun jälkeen uudestaan ja uudestaan sotkuisen näköinen. Jos yrittää istuksia terassilla niin vaatteet, hiukset ja koiranturkki on täynnä näitä takiaismaisia siemeniä. Voi puhua jo terveysuhasta, koska niitä lentelee myös silmiin tuulen mukana. Ja näitä siemeniä on sitten myös sisällä, imuroida joutuu useasti päivässä.Eikä puhettakaan, että voisi pyykkejä kuivattaa omalla pihallaan.
Ei ole kyse mistään pienestä roskaamisesta, vaan oikeasti noista muutamasta jättiläiskoivusta tulee tuota roskaa tuhottomasti. Sen tietävät ne jotka ovat saman kiusan kokeneet Joo, eikä se hirveästi riemastuta kun tietää, että kohta alkaa sama sotku niiden lehtien kanssa. Koivut pitäisi kieltää taajamissa. Ne eivät aiheuta kuin harmia. Eihän ne ole edes kauniita pienellä pihalla. Näyttävät sinne kuulumattomilta ja liian isoilta
Luonnossa on puita, terveysuhka!!!
Huomaa kyllä minkälaisia ämmiä tällä palstalla on enemmistönä kun noin paljon tulee terrorisoimisohjeita.